• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

censur

Tunisien på väg mot diktatur: bloggare, journalister och oppositionella grips

8 januari, 2011 by Redaktionen


Yttrandefriheten har strypts inte bara i Ungern. Storebror tar över världen alltmer. I Vitryssland greps oppositionella i samband med presidentvalet, i Ungern har en lag införts som betyder att regeringspartiet har censurrätt över alla medier och nu rapporteras om övergrepp på mänskliga rättigheter i Tunisien.
Det är oroväckande tyst om alla dessa övergrepp över demokratins grundpelare.

Dagens Nyheter är ett av få medier som alls rapporterar om situationen i Tunisien:

Växande arbetslöshet och högre levnadskostnader har lett till våldsamma konfrontationer mellan polis och demonstranter på en rad håll i Tunisien. Protesterna, som började den 17 december med att 26-åringen Mohammed Bouazizi tände eld på sig i staden Sidi Bouzid, har sedan spritt sig genom landet och har närmast beskrivits som en nationell resning.

Under torsdagen och fredagen svarade regimen med att gripa flera oppositionella medborgare samt en rad journalister och bloggare som verkat för en friare rapportering.

Från politiskt håll är det också tyst. Piratpartiet är hittills det enda politiska partiet i Sverige som uttalat sig.

När det blir förbjudet att posta potentiellt kontroversiella saker på internet blir vi alla brottslingar. Vi stöttar och uppmuntrar våra tunisiska kollegor.

Läs även andra bloggares åsikter om Tunisien, diktatur, yttrandefrihet, Piratpartiet, censur

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: censur, Diktatur, piratpartiet, Tunisien

EU:s ordförandeland har inrättat censur med granskning av alla medier

3 januari, 2011 by Rosemari Södergren


Den 1 januari 2011 tar Ungern över EU-ordförandeskapet efter Belgien.
Ungern, som blev EU-medlem 2004, tar nu för första gången över EU:s ordförandeklubba. Prioriteringarna under ordförandeskapet är bland annat en stabilisering av EU:s ekonomi, unionens utvidgning, energifrågan och romernas integration i samhället.
Från hemsidan för Europeiska kommissionen.

Tyvärr står det inte allt som är högaktuellt om Ungern, EU:s ordförande i ett halvår, på Europeiska kommissionens hemsida. Ungern har infört totalcensur över alla medier. Ungern har instiftat en myndighet vars uppdrag är att förhandsgranska och kontrollera alla medier.
Det första som censurmyndigheten gjorde var att se till att den programledare i radion som höll en tyst minut i direktsändning för att uttrycka sin protest mot den nya lagen straffades omedelbart: han får inte fortsätta leda radioprogrammet.

Nu har denna censurmyndighet slagit ned på rapparen Ice T: s låt ”Warning it´s on”.

SVT berättar:

Lagen trädde i kraft den 1 januari i år och den första undersökningen gäller en anmälan mot en radiostation som spelat den legendariske gangsterrapparen Ice-T:s It’s On, från albumet Home Invasion som släpptes 1993.
Enligt personen som låg bakom anmälan är Ice-T:s låt våldsförhärligande och kan påverka minderårigas utveckling på ett negativt sätt, rapporterar BBC.
Censurmyndigheten NMHH kom då fram till att låten endast bör spelas efter klockan 21:00.

Det är långt kvar till ett demokratiskt Europa. När ett ordförandeland i EU kan ha sådana censurlagar där allt ska kontrolleras, då har vi långt kvar till yttrandefrihet och demokrati. Det är också otäckt att detta kan pågå utan några större protester, utan att det märks särskilt mycket i medier.

Göteborgsposten och Journalisten har också rapporterat om detta, liksom Medievärlden.

Läs även andra bloggares åsikter om Ungern, EU, censur, Ice-T, medier

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: censur, EU, Ice-T, Medier, Ungern

Förbjudet för svenska hockeydomare att publicera bilder på Muhammed på Facebook

2 januari, 2011 by Redaktionen


En svensk hockeydomare har stängts av sedan han publicerat en karikatyr av profeten Muhammed på Facebook. Enligt Aftonbladet har även Säpo kopplats in.

Det var strax innan jul som Svenska hockeyförbundets domar- och säkerhetschef Peter Andersson kallade den allsvenske hockeydomaren till ett personligt möte. Med på mötet som hölls på förbundskansliet vid Globen var också tävlingschefen Mikael Lundström.
Enligt uppgifter till Sportbladet ska den nu avstängde domaren då ha konfronterats med uppgifter om att han publicerat en karikatyr av profeten Muhammed på sin Facebook-sida. Säkerhetschefen ska också ha haft en utskrift av domarens Facebook.
– Domaren ska ha erkänt att han lagt upp bilden och hänvisat till yttrandefriheten, säger en källa.

Det är helt sjukt.
Vad hade hänt om en annan domare lade in en karikatyr på Jesus eller på Buddha? Skulle den domaren också bli avstängd? Eller har islam en särskild gräddfil som gör att just deras religion inte får kritiseras med humor?

Vad har Svenska hockeyförbundet för anknytning till islam som gör att de har rätt att stänga av en domare för att han haft en bild på Facebook?

Vad har vi hamnat i för samhälle? Ska människor stängas av från sina uppgifter utan rättegång till och med?

Apg 29 är en blogg som drivs av en aktiv kristen man. Han reagerar kraftigt och skriver så här:

Snacka om att böja sig i fruktan för Islam som är orsakad av terror!
Lägg märke till att jag bara skrev ”Muhammed”, inte ”profeten” eftersom Muhammed är en falsk profet.
Jesus säger att han är den förste och den siste. Ingen kommer före Jesus och inte heller efter. Därför kan inte Muhammed komma efter Jesus som profet. Varje fall inte som en sann profet, men som en falsk!

Vad skulle hända om denna bloggare jobbade inom Svenska hockeyförbundet? Hans åsikter är rätt kraftiga, han anser ju till och med att Muhammed är en falsk profet.

Den hälsosamme ekonomisten påpekar:

Något som är mer skrämmande är terrorismen är faktiskt samhällets reaktioner för att skydda sig mot terrorismen. De visar nämligen att terroristerna nått framgång i att strypa yttrandefriheten i Sverige. Kan en hockeydomare publicera en muhammedkarikatyr?

I ett demokratiskt land med yttrandefrihet borde det bara vara innehavaren av de kommersiella rättigheterna till bilden som skulle kunna ha synpunkter på detta. Skulle han kunna publicera en karrikatyr av Jesus? Om svaret på den frågan är JA, så bör svaret på den andra frågan också vara JA.

Ja det är skrämmande. Alltså har terrorn redan vunnit: vi har inte längre yttrandefrihet.

Relaterat: Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om bilder, karikatyrer, Svenska hockeyförbundet, censur, yttrandefrihet, Muhammedkarikatyr, islam, religion

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: bilder, censur, Islam, karikatyrer, Muhammedkarikatyr, Religion, Svenska hockeyförbundet

När bankerna stryper demokratin

26 december, 2010 by Rosemari Södergren


Visa, MasterCard och PayPal har stoppat möjligheten att förmedla pengar till Wikileaks via dem.
Också ”Bank of America” gick med i denna bojkott av Wikileaks.
Enligt NY times:
… decided to join the group, arguing that WikiLeaks may be doing things that are “inconsistent with our internal policies for processing payments.”

Den amerikanska bankgranskaren, The Federal Reserve, har sagt att det är OK av banker att själva välja vilka kunder de vill ha.
Men det finns förstås mycket oroväckande i detta. Wikileaks är ännu inte fällda för något brott.
Att en av deras frontfigurer är misstänkt för ett brott är självklart inte något argument i sammanhanget.
Bankerna har låtit sexförbrytare använda banktjänster så länge bankväsenden har funnits. Fast bankerna struntar förstås i om Julian Assange begått något sexbrott eller inte.
Det är de avslöjanden som Wikileaks gjort som sticker i ögonen. Och helt klart har amerikanska multinationella storföretag satt nageln i ögat på sina kompisar bankerna och tvingat dem till att strypa Wikileaks.

Det är oroväckande, mycket oroväckande, för som NY Times skriver har ju Wikileaks förannonserat att deras kommande avslöjanden handlar om de finansiella aktörerna.

Still, there are troubling questions. The decisions to bar the organization came after its founder, Julian Assange, said that next year it will release data revealing corruption in the financial industry. In 2009, Mr. Assange said that WikiLeaks had the hard drive of a Bank of America executive.

What would happen if a clutch of big banks decided that a particularly irksome blogger or other organization was “too risky”? What if they decided — one by one — to shut down financial access to a newspaper that was about to reveal irksome truths about their operations? This decision should not be left solely up to business-as-usual among the banks.

Problemen är dessutom världsvida. USA påverkar i sin tur länder världen över och i Sverige springer politikerna de amerikanska ärendena istället för att företräda de svenska medborgarna. HAX tar upp det:

Enligt det amerikanska ambassadtelegrammet 09STOCKHOLM141 – som läckt ut via Wikileaks – så agerar de flesta av våra politiker utifrån USA:s intressen vad gäller frågor som rör övervakning, fildelning och internets frihet.

Massor mer kring detta:

Hos Christian Engström och hos Falkvinge 1 och ännu mer hos Falkvinge 2 och här: Falkvinge 3 och hos Gothbarbie och mer hos Moi och hos Webhackande och hos Blogge och Fredriks Blogg och i den ypperliga Netzpolitik

Ännu mer här: Svensk Myndighetskontroll och hos Ursinnig och hos Beelzebjörn | Fredriks Blogg och Henry Rouhivuori och Scaber Nestor och hos Gothbarbiesamt hos Pippi Pirat | Sultans blogg
Mer relaterat: Nyheter24

Läs även andra bloggares åsikter om wikileaks, politik, samhälle, yttrandefrihet, demokrati, censur, banker

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: banker, censur, demokrati, Politik, samhälle, wikileaks

Medlemmar ur den vitryska teatergruppen Belarus Free Theatre har gripits

24 december, 2010 by Rosemari Södergren


Julefriden sänker sig över svenska hem sedan årets julvärd i Sveriges Television, den blonde mannen med koftorna (Andre Pops) tänt stearinljuset i sändning och tryckt igång Kalle Anka.

Inte ens i Sverige har alla fått en lugn jul. Många människor är ensamma under jul och andra jobbar. Och en alldeles för många har fastnat i snökaoset med tåg och flyg.

Själv har jag varit på Café Opera och käkat julbord. Det är så jag och mina nära valt att fira julen i år: äta bra där och sedan ta det lugnt tillsammans. Det var mycket bra där, välgjort hemmalagat och trevligt och aldrig kö till något av matborden. En jultomte dök också upp. Tyvärr är det en sak som står på min önskelista som inte kommer att slå in. Förmodligen aldrig.
Jag önskar att ingen människa skulle fänglas för att han eller hon vill ha rätt att uttrycka sig.

Yttrandefriheten har förtryckts under hela mänsklighetens historia och trots att vi lever i 2000-talet existerar fortfarande diktaturer.
Jag nådda idag av det tråkiga beskedet att två medlemmar i den vitryska teatergruppen Belarus Free Theatre gripits i samband med protesterna kring det skumma presidentvalet.

I teatertidningen Nummer läste jag det tråkiga beskedet om medlemmarna ur Belarus Free Theatre som gripits av diktaturregimens polis:

Det finns 27 statliga teatrar i Vitryssland och en fri. Nu rapporterar den brittiska organisationen Index on Censorship att två av medlemmarna i underjordiska Belarus Free Theatre har gripits i samband med helgens presidentval. De två är Artsiom Zheleznyak och en av grundarna; Natalia Koliada som

Nummer intervjuade i samband med mordet på journalistenOleg Bebenin.
Koliada har inte kunnat kontakta de andra medlemmarna i teatergruppen. Enligt Index gjorde specialstyrkorna även ett försök att gripa Natalia Koliadas make, gruppens dramatiker Nikolai Khalezin, i hans lägenhet. Men försöket ska inte ha lyckats, Khalezin uppges vara gömd.

Belarus Free Theatre gjorde en uppmärksammad och intressant turné i Sverige 2010 och Kulturbloggen berättade om deras inspirerande och oerhört fysiska, starka föreställning på Stadsteatern.

Från Belarusbloggen:

I ett öppet brev kräver Östgruppen och ytterligare åtta europeiska människorättsorganisationer att den vitryska regimen släpper politiska fångar, upphör med förföljelse av oliktänkande och ställer de ansvariga för polisvåldet mot demonstranter i Minsk i samband med valet den 19 december till svars. Samtidigt uppmanas regeringarna i EU:s medlemsländer att agera kraftfullt och bland annat införa sanktioner mot ansvariga vitryska statstjänstemän, däribland Aljaksandr Lukasjenka.

Läs även andra bloggares åsikter om jul, Vitryssland, yttrandefrihet, diktatur, julklapp, teater, censur, kultur, kulturpolitik

Arkiverad under: Scen, Teater Taggad som: censur, Diktatur, jul, julklapp, Kultur, Kulturpolitik, Teater, Vitryssland

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 13
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in