• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Sad Day For Puppets och Television Personalities på Strand

11 oktober, 2010 by Redaktionen

Sad Day For Puppets bjuder på en solid föreställning och hinner med nio låtar på knappt 35 minuter. Shoegaze från Blackeberg har aldrig varit bättre! Material från alla skivorna spelas (fyra från senaste, tre från Unknown colours, ”Hush” från ”Just Like A Ghost EP” och singeln ”Again”).

Tyvärr överröstas Anna Eklunds underbara stämma av den lite för höga volymen på resten av bandmedlemmarnas instrument och den fantastiska atmosfären i deras musik blir inte lika intensiv som på skiva. Men SDFP är ändå tillräckligt bra idag för att bli kvällens höjdpunkt.

Jag hade inga större erfarenhet av Television Personalities, men min research bland äldre spelningars recensioner gav mig inga större förväntningar och det är jag verkligen glad att jag inte hade. När Dan Treacy vinglar upp på scen och drar igång ”Look Back In Anger”, samtidigt som det verkar som att han knappt har koll på var mikrofonen står, är det uppenbart att det kommer att bli en väldigt speciell uppvisning.

Efter ett tag går han med på att spela My Dark Places som ett några i publiken ropat efter, men det fungerar inte alls så de får spela Paradise is for the Blessed istället. Sedan, efter en timme, kommer första avbrottet.
”I don’t do drugs and I don’t smoke, I just have my occasional drink … Every two minutes,” kläcker han ur sig och kliver av scenen för att besöka toaletten. Efter ett par minuter återvänder han och får mig att undra om han inte passade på att få i sig en flaska till under tiden.
Det blir om möjligt ännu vingligare och den delvis minst lika ”glada” publiken börjar splittras. Majoriteten stannar ändå kvar och försöker bidra till en minnesvärd kväll medan ett par börjar bua och någon till och med kastar ett tomt glas på Dan Treacy som inte blir särskilt road av bedriften.
Dan Treacy vill sedan inte sjunga samma sång som bandet, och det börjar argumenteras på scenen. För ett ögonblick önskar jag att allt bara kunde ta slut. Men snart kör de igång igen, och ”She’s My Yoko” blir faktiskt mycket bättre än man trodde!
Bandet kliver till slut av scenen, men återvänder utan huvudpersonen för extranummret. Dan vägrar komma fram och Texas Bob får på egen hand ta hand om ”Part Time Punks”. Till slut kommer även Dan tillbaks up och då räcker det inte bara med en låt. När bandet informerats att det är dags för dem att kliva av scenen blir han kvar ensam på scenen och avslutar med ett gitarrsolo på en hemskt ostämd gitarr.
Jag hade själv inga förväntningar, och då gick det faktiskt att uppskatta underhållningen i denna spelning, men jag tycker ändå synd om dem som förväntat sig så mycket mer av honom.

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Recension, Sad Day For Puppets och Television Personalities, Strand

Från premiären av Jon Fosses "En sommardag" på Dramaten

8 oktober, 2010 by Rosemari Södergren

Dramatenchefen Marie-Louise Ekman stod strax före entrén intill Målarsalen och hälsade på publiken som slank in i salongen. Målarsalen är en av Dramatens mindre scen och stämningen där blir nästan familjär när det är premiärdags där. På fredagskvällen var det svensk premiär på den norske dramatikern Jon Fosses ”En sommardag”.

Jon Fosses pjäser är alltid mångbottnade och handlar om existentiella frågor och är sällan raka berättelser. ”En sommardag” börjar med två äldre kvinnor, väninnor sedan många år tillbaka, som träffas i den ena kvinnans hus vid en fjord i Norge. I övrigt utspelar sig handlingen en blåsig, regnig höstdag. Det är typiskt för Fosse-pjäser: inget är vad det verkar vara.

Lil Terselius spelar kvinnan som bor i huset. Hon står gärna vid fönstret, ser ut över fjorden och vattnet. Och minns …

Dekoren är insidan av det enkla huset och framför finns en brygga. Väninnan är en kvinna som går i långkjol med batikmönster och lång schal. I första scenen är hon i övre medelåldern och när hon återkommer är det i väninnans minnen och då är hon en ung kvinna. Men iklädd samma stil av kläder. En elegant lösning för att få oss att på en gång förstå att det är i minnena.

Samma sak när Lil Terselius minns sin man. I scenerna med honom är hon fortfarande i övre medelåldern, medan han är en ung man. Sakta kommer minnena fram och vi anar från början att det är något hemskt som ska ske. Hon säger också i början: ”Han kom så plötsligt och han försvann lika plötsligt. Ja, det är så livet är.”
En typisk formulering ur en Fosse-pjäs.

De två flyttade från staden till sitt drömhus vid fjorden. Men när de väl flyttat dit är det som en demon bor i mannen, han kan inte komma till ro. Han vill vara ute med båten på havet medan hon hatar att vara i en båt. Det där förfärliga som så ofta drabbas så många: vi kämpar och kämpar för att nå våra mål och när vi är där kan vi inte slå oss till ro och vara nöjda.

Jag tycker om nutida dramatik och Jon Fosses dramatik i synnerhet. För att den alltid har många bottnar, att inget är glasklart, att han lämnar mycket kvar åt åskådaren att själv tolka.

Lil Terselius gör en bra roll, ensam och sårbar och skör men ändå på väg att kunna lämna det förflutna. Jag såg en intervju med henne i SVT:s morgonsoffa nyligen. Hon har jobbat 40 år på Dramaten. Här är en bra intervju med henne i tidningen Fokus.

På bilden ovan: Philip Hughes och Lil Terselius

Fotograf: Sören Vilks

Om föreställningen från Dramatens hemsida.

Här skrev vi från urpremiären av Jon Fosses “Flicka i gul regnrock” på Dramaten i oktober 2009.

Relaterat: Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om recension, teater, Dramaten, Lil Terselius, Jon Fosse

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Dramaten, Jon Fosse, Lil Terselius, Recension, Teater

Högre än alla himlar av Louise Boije Af Gennäs – ingen höjdare, tyvärr

7 oktober, 2010 by Rosemari Södergren


Oj den här boken tar emot att plöja igenom. Det är en tjock tegelsten med 526 sidor. Normalt, om det är en bok som hugger tag i mig, då njuter jag av att boken är tjock. Då vet jag att jag har mycket att sjunka in, att boken inte ska ta slut för snabbt. Men den här har jag problem med att ta mig igenom.

Den börjar på nyårsaftonen 1999-2000. Några tjusiga människor med trygga välbetalda medelklassjobb firar en tjusig nyårsafton tillsammans i en fantastisk lägenhet på Norr Mälarstrand med balkong med vidunderlig utsikt. De har så mysigt, smågnabbas och leker charader. Festen hålls hos Sanna och Victor, hon författare och han börsmäklare.
Jag har så svårt att komma nära människorna, de är lite för tjusiga, känns som förljugna. Allt är så gulligt och de är så vackra allihop, känns det som.

Boken börjar med en lång svepande miljöbeskrivning av det vintriga Stockholm. Redan där tappar jag intresset. Det är för många ord, för mycket beskrivningar som inte känns att de tillför berättelsen något. Jag lyckas inte hitta att miljöbeskrivningarna har med bokens handling att göra, utan de känns mer påklistrade, som om författaren bara vill visa att här finns det en skribent som kan beskriva miljöer.

Berättelsen får för fort överlag, det är som om författaren vill säga för mycket på en gång. När vi är i Sannas huvud minns hon sin barndom, ungdom, Olof Palmes död, Estoniakatastrofen, allt i ett svep. Och hon känns inte äkta, inte realistisk. När hon hört nyheten om diskoteksbranden i Göteborg låg hon till sängs i flera dagar, helt förlamad av tankarna på katastrofen.

Romanen är första delen i en planerad trilogi som utspelar sig i millenniets första decennium. Tanken är att det ska vara en roman om nära vänskap och djup kärlek mot bakgrund av de senaste årens dramatiska händelser i Sverige och i världen. Som det står på omslaget: En berättelse om hur det är att vara människa i en ytterst föränderlig tid.

Jag vet inte ens om jag kommer att fixa att läsa klart den här första delen. Tyvärr.
Det känns lite jobbigt att vara så här kritisk, det är trots allt en bragd att skriva en sådan tegelsten och få den utgiven.

DN:s Helena Lindblad är rätt kritisk också:

Det stora problemet, särskilt om vi ska följa vännerna i tusen sidor till, är att de är så outsägligt fina och goda och präktiga. Alla är vackra, de flesta lever i charmiga hem med en härlig blandning av arvegods från Svenskt Tenn, designklassiker och gamla loppis­fynd. De är fantastiska i köket, typ: ”Pella fann en särskild tillfredsställelse i att laga mat som bestod av rotfrukter och nyttiga grönsaker liksom fågel eller färsk fisk, tillredd på kort tid med bibehållet tuggmotstånd och vitaminer.”

Till och med deras existentiella grubblerier är klädsamma. Victor är möjligen ett undantag, Bush­älskare och homofob som han är, men snyggare kille finns förstås inte i Stockholm och kvinnorna är hemligt kära i honom. Entonigt och enerverande.

Jesper Högström i Expressen skriver:

De sammanfattande insikterna serveras med ungefär liknande stilistisk finess: ”Insikten om alltings komplexitet gjorde Sanna upprymd, perplex, generad och ledsen på en och samma gång.”
Prosan befinner sig ibland på svensk deckarnivå – en person sägs ligga i soffan ”som en stor, mysig katt” – och vid fler än ett tillfälle avslutas en scen med att nån person ropar ”Sist till lägenheten är en skit”.
Risken är säkert inbyggd i ambitionen. 500 sidor samtidsroman lockar till svepande grepp och stora gester. Men jag tror att den kommunikativa estetik Boije af Gennäs bekänner sig till kräver en betydligt större dos ironi och precision för att kunna fungera

Fler recensioner:
Smålandsposten och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Louise Boije af Gennäs, litteratur, recension, böcker, Norr Mälarstrand

.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Louise Boije af Gennäs, Recension

Från premiär på Stadsteatern för tre Ibsenpjäser

4 oktober, 2010 by Rosemari Södergren



Människans oförmåga att tillåta sig själv att vara lycklig, att skam- och skuld står i vägen för att leva i kärlek. Det är ett tema för tre olika Ibsenpjäser som alla hade premiär på Stockholms stadsteater lördag den 2 oktober: Rosmersholm, Byggmästare Solness och Lille Eyolf.

Alla tre spelar på temat om kontrasten mellan ideal och verklighet och hur vi bär på skam och skuld som hindrar oss att leva fullt ut. Alla tre föreställningarna samma uppsättning skådespelare: Samuel Fröler, Petronella Barker, Jakob Eklund, Åke Lundqvist, Jan Mybrand, Helena Af Sandeberg och Ida Engvoll.
De delar ganska jämnt mellan biroller och huvudroller.

Föreställningarna spelades i ett sjok på premiärdagen men spelas var för sig under hösten. Det är kortare pjäser utan paus och absolut oerhört intressanta för alla som funderat på frågor kring kärlek och relationer. Människans oförmåga att tillåta sig själv kärlek. hur människor låter sig tungas av skam och skuldkänslor.

Föreställningarna spelas på ett scengolv i stort sett utan dekor och med tre väggar med tapeter med stora bilder på norska fjäll med stugor klättrande längs bergsväggarna. Avskalat med rymd.

Människorna i dessa tre Ibsenpjäser går som om de bokstavligt och för evigt är instängda på botten av en dal längst in i fjorden. Som regissören Ole Anders Tandberg skriver i programmet:

Runt om tronar fjäll åt alla håll. Solglimten på fjälltopparna lockar narraktigt som funnes det ett förlovat land på andra sidan. Där finns den fria tanken och där finns kanske också den sexuella extasen, fri från skuld. Där, i drömmen och i döden.
Solness vill bygga ett hus med höga torn men lider av svindel. Dröm förblir dröm. Människan kommer inte ut ur verklighetens fängelse. Inte ur ur dalgången. Åtminstone inte med idealen i behåll.

De tre föreställningarna går att boka och se var för sig men det går också att boka dem och se i ett sjok. Det är rätt intressant att se tre föreställningar med likartat tema, samma skådespelare fast i olika berättelser.

Kattkorgen var också med på premiären av de tre Ibsenföreställningarna.

 

Relaterat:
Dagens Nyheter, Kulturnytt och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Stadsteatern, Ibsen, recension, teater, ångest, ideal

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: ångest, Ibsen, ideal, Recension, Stadsteatern, Teater

"Hämnden" måste betyda Mikael Persbrandts internationella genombrott

4 oktober, 2010 by Rosemari Södergren


Susanne Biers film ”Hämnden” med Mikael Persbrandt i en av huvudrollerna har fått enormt mottagande av filmrecensenter. DN:s ­Johan Croneman skriver till exempel att han golvas av två spännande timmar av oavbrutet engagemang.

Mikael Persbrandt spelar en svensk läkare, Anton, som jobbar i ett afrikanskt land för Läkare utan gränser. Där får han ta hand om unga flickor som väntat barn och de ofödda barnen skurits ur magen för att en grym banditledare slår vad om barnet är en pojke eller flicka. Barnen dör förstås och ganska ofta flickorna också.

Samtidigt har Anton två söner och en fru han separerat ifrån i Danmark. Den äldste sonen, Elias, har det jobbigt och mobbas i skolan, eftersom han är vek och inte slår tillbaka och för att han är svensk.

Elias får en ny klasskamrat, Christian, som bott i London där hans mamma dött i cancer. Nu bor han med sin pappa hos sin farmor. Christian är en självsäker ung man som ingen sätter sig på. När han hjälper Elias som blivit mobbad och mobbaren ger sig på Christian blir hämnden grym.

Filmen handlar om våld och hur vi ska förhålla oss till det. När ska vi slå tillbaka och när ska vi inte slå tillbaka?

När en film får allra högsta betyg av filmrecensenter lyser det en varningens lampa hos mig. En del filmer som får betyg 5 är väldigt pretentiösa, det kan vara filmer som filmkritiker som ser oändligt många filmer förstår att uppskatta men som inte talar till den som inte har samma bagage av filmkunskap. Så är inte faller med ”Hämnden”. Den kryper nära och tar upp frågor om mobbning och våld och ansvar. Parallellen mellan våldet i den afrikanska byn och våldet i det danska samhället visar på mänsklighetens skröplighet oavsett ålder, nationalitet och kultur.

De två unga pojkarna Elias och Christian spelar mycket bra. Elias så skör och Christian så ensam i sin sorg efter mamman och samtidigt stark och ett ämne för en sådan psykopat som en dag blir VD för storföretag.

När det gäller Persbrandt har han i och med den här rollen tagit ett rejält kliv från de roller han tidigare mest spelat. Det finns inget kvar av Gunvald Larsson i den läkaren Anton. Jag tror att Perbrandt i och med den här rollen tar klivet ut på den internationella filmarenan.

Croneman är förresten lika imponerad av Persbrandt som jag:

Jag tror inte att jag har sett Mikael Persbrandt mer övertygande någonsin – och jag är rätt ofta lite tveksam till hans machospel, eller det spel som regissörer ofta vill plocka ur honom. Han har lite för bra koll på var kameran står – Susanne Bier distraherar honom i exakt rätt moment, han har några fantastiska scener med Kim Bodnia där han visar vart det Persbrandts­ka skåpet skall stå. Och det är tyvärr inte alltid där man väljer att ställa honom.
Han får en femma också.

Aftonbladet gav också betyg 5 och skriver: Fullträff för Bier och Persbrandt.

Eftersom Danmark nominerat ”Hämnden” till Oscar kan Persbrandt få en Oscar.
Persbrandts officiella hemsida.

Relaterat: Recension i Kulturnytt, Intervju med Persbrandt i SVD, recension i SVD.

Läs även andra bloggares åsikter om Hämnden, Persbrandt, Bier, Danmark, Läkare utan gränser, recension, film, filmrecension, våld, mobbing

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension Taggad som: Bier, Danmark, Filmrecension, Hämnden, Läkare utan gränser, mobbing, Persbrandt, Recension, Scen, våld

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 195
  • Sida 196
  • Sida 197
  • Sida 198
  • Sida 199
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in