• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Ganska roligt att läsa ”Varför får Heidenstam inte vara den han är?”

25 februari, 2011 by Rosemari Södergren


En filippik är ett skarpt angrepp i tal eller skrift och kommer ursprungligen från Demostenes angrepp på Filip II av Makedonien. Demostenes var det antika Greklands störste retoriker under åren 351-341 f.Kr.

Det får vi reda på när vi läser Per I. Gedins lilla skrift ”Varför får Heidenstam inte vara den han är?”.
Boken är som ett slags längre tillägg till den utförligare biografin ”Verner von Heidenstam. Ett liv”.

Per I. Gedin är uppenbart ett stort fan av Verner von Heidenstam. Det kanske är ett vårdslöst uttryck när det handlar om seriösa litteraturvetare, men det är ändå så tydligt att han går upp till stort försvar för Heidenstam.

Den lilla skriften har en hel del roliga kommentarer, där han visar hur ovederhäftig en del av kritiken mot Heidenstam är. Som exempel: När Heidenstam skilde sig från sin tredje hustru, den trettio år yngre Greta, gav han henne ett mycket generöst underhåll, skickade fina presenter när hon en kort tid efteråt gifte sig med Anders Österling och gav henne senare, när han fått Nobelpriset i litteratur, halva prissumman. Ändå har bilden av Heidenstam som hjärtlös kvinnohatare spridits.

Heidenstam beskylls för att vara ärkereaktionär, ändå är det han som skrivit den berömda strofen:
Det är skam, det är fläck på Sveriges baner/att medborgarrätt heter pengar.

När unionen med Norge upplöstes talade Heidenstam mot krig och vapenskrammel och var tydlig pacifist.

Han har beskyllts för att vara antisemit, ändå har han talat till försvar för Dreyfus.

De ivrigaste Heidenstamsbelackarna har en del att förklara. Det är rätt roligt att läsa hur Per I. Gedin klär av dem sina argument. Inte för att Heidenstam var perfekt, eller någon ängel. De flesta stora författare har väl haft sina sidor och haft sina demoner.

Det som drar ner den lilla filippiken är att den är lite rörig att läsa, eftersom Gedin hela tiden hänvisar visar till någon som skrivit något. Det blir så förstås när universitetsfolk skriver och den lilla skriften är nog mest tänkt att ha som bredvidläsning till den stora biografin.

Heidenstams författarskap tillhör Sveriges främsta, anser Per I. Gedin. I den lilla stridsskriften visar Gedin på hur en del av misstolkningarna av Verner von Heidenstam uppkommit.

Det är detta som gör den så rolig att läsa. Detta sätt att misstolka är tyvärr alltför vanligt. Etablerade stora skribenter drivs ändå av fördomar. Det är ganska roligt. Att en skribent tar ställning och sedan bara lyssnar på det som underbygger den fastslagna tolkningen. Det är trist att det är så, men lustigt samtidigt, ironiskt som en absurd pjäs.

Varför får Heidenstam inte vara den han är?
Författare: Per I. Gedin
ISBN 978-91-7461-026-0
Bokförlag: Lind & Co

Relaterat: Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om Verner von Heidenstam, bok, biografi, filippik

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Biografi, Bok, filipppik, Verner von Heidenstam

Tankar kring boken Att bo granne med ondskan av Klas Åmark

25 februari, 2011 by Rosemari Södergren

En 700 sidor tung bok om Sveriges förhållande till nazismen, Nazityskland och Förintelsen av Klas Åmark som är professor på historiska institutionen på Stockholms universitet är ingen lättläst läsning.

Då syftar jag inte på språket. Klas Åmark har ett spänstigt bra språk med flyt, däremot är boken skriven som en vidareutveckling av flera olika forskarrapporter och därför fylld av referenser. Det gör att den i vissa delar blir mer trög att läsa, det är för mycket hänsyn som tas till andra rapporter.

Det som gör boken tung är förstås dess innehåll. Att inse hur fega många svenska makthavare var under andra världskriget. Sverige lät tyska soldater åka genom Sverige när nazisterna ockuperat vårt norska grannland. Sverige upprätthöll handelsförbindelser med Tyskland och försåg den nazistiska stridsmaskinen med malm och annat de behövde. Allt i namn av neutraliteten. Okey, den mesta järnmalmen innehöll för mycket fosfor för att kunna användas till vapentillverkning.

Läskigt är också att se hur svenska makthavare vände kappan efter vinden och först när stridslyckan uppenbart vände för tyskarna. Fast det var lite sent för många judar då. Med en generösare flyktingpolitik under 1930-talet skulle Sverige ha kunnat rädda många judiska flyktingar från döden. Generösare kvoter under de första krigsåren, då judar ännu hade möjlighet att utvandra från Tyskland och ockuperade länder, skulle också ha rättat många liv.
När den svenska politiken förändrades från hösten 1942, d ar gränserna stängda och judarna skickades direkt till koncentrationslägren.

Fast att Sverige först under sista åren av andra världskriget började distansera sig från Tyskland behöver inte bara tolkas som opportunism. Tysklands naziregim blev också brutalare och det kom mer information om vad som verkligen skedde.

Klas Åmark framstället, som den forskare han är, inget som svart eller vitt. Det kan inte ha varit enkla beslut för beslutande svenska makthavare. Vad hade skett om Sverige tagit tydligare ställning mot Tyskland? Hade Sverige dragits in i kriget? Både Norge och Danmark var ockuperade av tyskarna. Hur långt ska ett lands makthavare gå för att hålla landet utanför krig?

Tyvärr fanns det en hel del politiker, främst på högersidan, som ville att Sverige skulle gå in i kriget på Finlands sida, vilket alltså skulle innebära att strida på samma sida som de tyska nazisterna mot Ryssland.

Boken tar mycket noggrant igenom vad nazismen stod för och det svenska förhållandet till Tyskland under kriget både när det gäller handel och kultur och flyktingfrågor. Ett kapitel tittar också närmare på Svenska kyrkan, politiken och nazismen.

Nazismen var ingen byråkratisk ideologi och de var usla administratörer. Hitler byggde upp naziorganisationen på starkt ledarskap. Ledaren bestämde allt och om högste ledaren var missnöjd med någon underledare kunde han sparka den direkt. Det skapade en tydlig osäkerhet och gav ledare som var beredda att slicka röven på sin ledare utan att ifrågasätta order, allt för att rädda sig själv och skapa fördelar åt sig själv.
En hemsk tanke är vad som kunde ha skett i Europa och världen om nazisterna varit bättre administratörer. Kanske hade de lyckats vinna kriget om de varit duktigare på byråkrati och varit smartare när de krigade. Det är kanske det tyngsta att tänka på – det som slår mig allra mest när jag läste den tjocka boken.

Att bo granne med ondskan
Författare: Klas Åmark
Recensionsdatum: 2011-02-08
ISBN: 9789100124939

Relaterat:
Expressen
Albert Bonniers förlag, Dagens Nyheter

Läs även andra bloggares åsikter om Klas Åmark, bokrecension, nazism, politik, Tyskland, ondska

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension, Klas Åmark, Nazism, ondska, Politik, Tyskland

Kulturbloggen om Magnus Dahlströms återkomst med romanen Spådom

24 februari, 2011 by Redaktionen

Ibland slår det mig hur tråkigt det ändå är att man i så lång tid försökt eliminera författaren inom den svenska litteraturkulturen. Vad har orsakat denna skräck för författaren? Bara Strindberg? Om det nu är sant att författaren är död, vågar man påstå att det var Jante som var bödeln?

Jag kommer bara lite osökt att tänka på denna gamla fundering när jag närmar mig slutet av Magnus Dahlströms roman Spådom, hans första roman sedan 1996. Här har vi en tämligen lysande författare som efter femton år gör en ny roman i samma klass som vilken som helst av sina tidigare verk. Det känns som en oerhörd comeback, något väl värt att tala rätt högt om. Men författaren ska fortfarande behandlas i anonymitet, och man ska helst inte prata som om det – gud förbjude – skulle finnas något ”genialiskt” inbakat i ett namn bland alla andra. Magnus Dahlström. Ja, det kan ju vara vem som helst. Vad spelar det för roll att han skriver briljant? Han får väl hoppas att han får nåt sålt, om han nu tycker sig vara för fin för att skriva deckare och faktiskt tjäna lite pengar. Ja, ni förstår säkert vad jag pratar om.

Dahlström debuterade med novellsamlingen Papperskorg 1986 och härstammar därmed, såvitt jag förstår, från Stig Larsson-eran (”det sista geniet” eller hur det nu var) och det märks omedelbart på klaustrufobin i det genuint obehagliga språket, och obarmhärtigheten i hur konkret det används. Det skulle kunna vara en smart parodi på män med makt, det skulle kunna vara en drift med medelklassens sociala system. Men finns någon humor i det hela så är den omedveten, eller kanske oundviklig, eller kanske bara becksvart.

Spådom består av tre sektioner, tre historier, om tre män. Tjänstemän. Det rör sig om en läkare, en polis och en handläggare på Försäkringskassan. Vi får inga namn. Inga specifika uppgiter. Vi befinner oss i en eller flera svenska mellanstora småstäder. Allt är anonymt. Det enda läsaren har att gå på är vad dessa män på daglig basis registrerar, hur de tänker, i hemmet och på jobbet. Deras beskrivningar av sin omvärld och sin vardag är sakliga och precisa. De lämnar, med andra ord, allt att önska. Kanske är det därför som de alla tre, av olika händelser, märker en brist i det perfekta mönstret som leder till en irrationell, nästan autistisk paranoja och därefter till oundviklig undergång.

Jag nämnde ”sakliga och precisa”. Enligt min erfarenhet finns det få saker som vi människor finner mer obehagliga än saklighet och precision. Det är vad som avskräcker oss, kanske inte alla men många, från saker som tandläkare, bankkontor, matematik, såväl religion som vetenskap och i vissa fall till och med brottsanmälningar, sjukvårdsupplysning, läkare. Vi vet att läkaren har det exakta beskedet. Cancer är cancer. Vi vet att lagen är precis. Vi vet att det inte finns något utrymme för unika omständigheter, vi känner att det inte finns kärlek i det och att våra känslor inte kommer förändra någonting. Ett system är ett system, och vi har ingenting att säga till om.

Men för karaktärerna i Dahlströms bok finns inte den känslan av oro. För dessa karaktärer finns bara fakta. Vi ser dom konstant i kontakt med andra människor, ibland till och med sina ”nära” och ”kära”, och dom har ingen som helst aning om att ett känsloliv existerar hos dom, sig själva, eller någon. Läkaren i den första episoden konstaterar sin gravida frus beteende utan att det ena inslaget skulle vara mer betydelsefullt än det andra: ”Hon lade sig ned igen i sängen och luktade rå lök, eller pastej och tomat. Hon kröp tätt intill mig och det var tre olika personers hjärtslag där.”

På samma sätt registrerar Dahlströms polis sin vardag med sitt ämnes egna byråkratiska språk. Föremål radas upp, händelseförlopp gås igenom metodiskt, fläkten susar och ”när som helst kunde telefonen ringa /…/ När som helst kunde något hända”. Även mannen på Försäkringskassan konstaterar sin egen familjs förehavanden som om han skriver rapporter över vilka människor som helst. Givetvis utan en enda fingertoppskänsla för att det rör sig om riktiga människor.

Det hela är, givetvis, ohyggligt. Jag vet att jag känt liknande saker i andra romaner – det autistiska äcklet finns för all del manifesterat i Stig Larssons Nyår, och jag hittar andra spår av författarens kusliga avstånd och precision inför det vardagliga i Ian McEwans mest suggestiva romaner, som Kärlekens raseri till exempel. Men Dahlström har en helt annan disciplin i sitt språk. Här finns inga utsvängningar eller ojämnheter. Varje mening är i stort sett ett konstaterande. Det är rakt, det är sakligt, det är precis det byråkratiska språk som så många människor i Sverige blivit slagna i ansiktet med, och bara haft eftersmaken av makt- och hopplöshet kvar.

Männen i den här boken saknar helt uppfattning om makten de har, eller vilken påverkan den kan ha på andra människor. Andra människor framstår överhuvudtaget mest som hypoteser, och den kontrollen och ordning som ramar in dessa mäns liv är precis vad som håller de andra människorna på avstånd. Men, precis som i vilket system som helst, finns alltid den mänskliga faktorn där för att sabotera alla garantier. Det är intressant att det just är små obetydliga händelser som, till synes utan anledning, stiger dessa män åt huvudet och gör att deras världar går under. Ibland är det som att Dahlström ser dom som robotar som registrerar ett systemfel och därefter får något slags hack i maskinen och inte riktigt är sig själva igen. Redan tidigt i romanen finns spår av det här, som när läkaren får ett plötsligt meddelande från en främling som rubbar hans balans: ”Nu sade mannen något med munnen vid mitt öra, och trots bullret hörde jag varje ord klart och tydligt. ’Döda’ eller ’rädda'”.

Att det finns en rätt solklar skillnad mellan orden ”döda” och ”rädda” verkar inte läkaren tänka på. Det är inte så konstigt då att det är just detta missförstånd som blir fröet till en kollaps. Man hör ibland talas om att en psykopat är idealet för ett chefsjobb, och ibland ser man vissa siffror som föreslår att flera av landets VD:ar faktiskt är psykopater, må det sedan vara pålitliga siffror eller ej. Dahlströms roman verkar utgå lite från samma idé, att människor som ansvarar för strukturen i vårt samhälle faktiskt helt saknar kontakt med människors liv, tanke- och känslovärld, och det är lika otäckt som det är gripande.

För att återknyta till där jag började är det synd att Dahlström är en av många författare som nästan är lika anonyma som karaktärerna i den här boken. Ge karln ett Augustpris åtminstone.

Spådom
Författare: Magnus Dahlström
ISBN: 9789100125202

Relaterat:
Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Magnus Dahlström, böcker, recension, litteratur

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Magnus Dahlström, Recension

Min far hade en dröm – Barack Obama

21 februari, 2011 by Redaktionen


Barack Obamas Min far hade en dröm (originalet Dreams of my Father) är en berättelse om en själsligen ung man, berättelsen om en pappa från Kenya och en mamma från Kansas och vad det för med sig samt jakten på en identitet som sonen till slut finner. Denna skildring och självporträtt av en amerikansk politiker – och USA:s fyrtiofjärde president i vardande – är mycket avslöjande och insiktsfull och rätt uppfriskande att ta del av.

1961 föds Barack Hussein Obama på Hawaii och i och med att det är på Hawaii han föds möjliggör detta faktum (till skillnad från Arnold Schwarzenegger och hans framtid) att Barack Obama kan bli USA:s president. För att kunna bli USA:s president måste du vara född i USA. Hawaii är USA:s 50: nde delstat. Arnold Schwarzenegger är född i Österrike.

Barack Hussein Obama har en vit mamma från Kansas och en kenyansk pappa av stammen lio. De två största stammarna i Kenya är kikyo (förre presidenten i Kenya – Kenyatta – en känd representant) och lio (Obama). Namnet Hussein kommer från hans farfar.

Efter att föräldrarna separerat levde han mellan sex och tio års ålder i Indonesien med mamman och en styvfar. Sedan bodde han med moderns föräldrar i Honolulu fram till studentexamen 1979. Obama har en samhällsvetenskaplig examen från Columbiauniversitetet och en motsvarande juristexamen från Harvard, där han valdes till den förste svarte ordföranden för Harvard Law Review, en elittidskrift för jurister. Harvard var det universitet John F Kennedy studerade på.

Innan han tog sina akademiska examina arbetade han under några år i mitten av 1980-talet med att förbättra förhållandena för de svarta i området South Side, Chicago. 1996 var Obama 35 år gammal och blev då vald till delstatssenator i Illinois. 1997-2005 satt han som delstatssenator för Illinois. 2005 blev han den förste afroasiatiske senatorn i kongressen. Han är en av de yngsta presidenterna någonsin (47 år gammal 2008 och John F Kennedy var 43 år när han 1960 blev vald till USA:s 35:e president) samt den förste afroamerikanske presidenten.

Från det att han avslutar arbetet som ”community organiser” i Chicago och tills han påbörjar sina akademiska studier reser han till Kenya för att lägga pusselbitarna på plats i sitt sökande efter sin identitet, med bakgrund i vit amerikansk medelklass och svart kenyansk stamgemenskap. Han lär aldrig känna sin far på djupet och fadern dör i en bilolycka. Först när han besöker Kenya för första gången kan cirkeln slutas och han får en djupare förståelse för sitt blandade arv.

En del frågetecken uppstår vad gäller USA som nationell konstitution och vad Obama tänker på när han tänker på USA. Det är inte bara historiska storheter som George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, och Benjamin Franklin han tänker på utan också på Martin Luther King, Harriet Tubman och Frederick Douglass. För att inte glömma bort de japansk-amerikanska familjer som internerades under andra världskriget precis som de ”utmattade och hungrande skarorna som tar sig över Rio Grande.”

Det är lätt att förstå varför Barack Obama har lyckats entusiasmera så många människor. Han är den förste svarte politikern i USA som fått vita väljare att tänka om. Sett i backspegeln vet vi nu att han lyckades bli USA:s fyrtiofjärde president och hur det än går i presidentvalet 2012 lämnar han efter sig ett eftermäle likt ingen annans. Kanske har människor haft för stora förväntningar på honom, kanske inte. Kanske har de prövningar han fått utstå varit frukten av bristande realism, kanske inte. Men framför allt kommer ”YES, WE CAN!” minna om den entusiasm, den generositet och den samförståndsanda han gett uttryck för att leva kvar till eftervärlden. Hans levnadsöde ger anledning till hopp för USA och en framtid vi alla delar.

Relaterat:
Libris, Svenska Dagbladet, Kulturnytt.

Min far hade en dröm
Författare: Barack Obama
Översättning: Thomas Engström
Originaltitel: Dreams from My Father
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 200812
ISBN10: 9100121967
ISBN13: 9789100121969

Läs även andra bloggares åsikter om recension, USA, Obama, samhälle, böcker, memoarer

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, memoarer, Obama, Recension, samhälle, USA

Diktsamlingen Akter avslöjar socialnämnden och barnavårdsnämderna

17 februari, 2011 by Redaktionen

Susann var en av dem som hörde av sig till mig efter det att Upprättelseutredningen presenterades den 10 februari. Vi pratade kring det som hänt och Susann sa att hon tackat nej till att vara med i Utredningen om Vanvård. Hon hade skrivit en egen bok istället.

Nu har jag läst – en diktsamling – Akter – med torr text från social- och barnavårdsnämndernas journaler. Från sjukvården och polisen. Skarpt sammanfattat och komprimerat så att man känner myndighetens torra dammiga luft i näsborrarna.

Det är journalanteckningar från dagen då hon och systern föddes och 7 år framåt. Till leda läser vi att det nu är bra i familjen för att sedan läsa om nya omhändertaganden, sjukhusvård och myndighet.

Akter slutar när Susann är 7 år. (1967-74) Då har mamman ytterligare två barn med en man som misshandlat barnen men frias med stöd av ett läkarintyg om att barnen kunde gjort detta själva.

Boken är indelad i tre akter – ”Maria 1967-71”, ”Fadern 1967-71” och ”Maria 1971-74” där vi möter familjen genom de myndigheter och myndighetspersoner som de under den här tiden var i kontakt med: Socialförvaltningen i Malmö, Barnavårdsmannen, Kriminalpolisen, Hyllstofta Barnhem, Enebackens barnhem, Malmö allmänna sjukhus – Alkoholkliniken, Psykiatriska kliniken, övervakaren, Statens rättsläkarstation, Barnavårdsnämnden.

Susann beskriver det som att bearbeta sin barndom. Ja pennan är ett vapen och oerhört effektfullt när det används rätt. I det här fallet känns det inte bara effektfullt utan trots byråkratspråket och de små mellanspelen med korta egna återgivningar som oerhört knivskarpt. Det går in och skär i kroppen och jag ställer frågan?

“Varför lät samhället det fortgå och varför lyssnade man inte på barnen. Såg signalerna – sängvätning, nagelbitning, oro, distanslöshet återfinns i journalerna, men barnen hämtas hem – “mamman mår bättre”.

Vanvård av svenska barn omfattade kanske 20 000 eller mer eller något mindre. Vanvård av barn förekommer idag antalet inte kartlagt. I Upprättelseutredningen skrivs b.la att man måste lyssna på Barnen och se barnens behov. Jag hoppas det blir så. Jag hoppas att barn inte längre blir lockbeten i omöjliga familjekonstellationer men att varje omhändertaganden präglas av rättssäkerhet,

“Akter” är utgiven på ett internetförlag. Det har chans att nå många, men jag skulle också önska att istället för alla kändisutgivningar på traditionella bokförlag, att den här formen av levande liv-berättelser fick ett större utrymme.

Idag för att de traditionella bokförlagen skall ge ut måste man vara någon innan. Skådespelare, konstnär, politiker eller såpaaktör. Kvaliteé och budskap är inte det viktiga utan bara namnet säljer. Obehaglig likhet med kvällspressens syn på nyheter.

Susann Wilhelmsson är 43 år, poet och läser till skrivpedagog och bor i Malmö. Är publicerad med dikter i bl.a. Glänta och Tidningen Kulturen.

Akter av Susann Wilhelmsson

– En dokumentär diktsamling

PuPills ebokförlag

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 185
  • Sida 186
  • Sida 187
  • Sida 188
  • Sida 189
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in