Titel: Avig Maria
Författare: Mia Skäringer
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 201111
ISBN10: 9137137247
ISBN13: 9789137137247
”Avig Maria” är uppföljaren till Mia Skäringers första bok ”Dyngkåt och hur helig som helst” (2009). Den nya boken har samma upplägg som föregångaren, det är dels texter hämtade från Mias blogg, dels krönikor från det gångna året. I texterna får vi följa med Mia, hemma, på jobbet och ofta på väg – på tåget eller bara i tankarna.
Personligen har jag aldrig riktigt fallit för bloggandets textformat så bloggdelen av boken har jag svårare att ta till mig. Det är själva dagboksformatet som är svårt att smälta. Det är lite som att läsa något som inte var ämnat för mig men samtidigt är det kanske också just precis det som många faller för som tycker om Mia. Från känslor kring en separation till familjeliv till tvångstankar och självförakt. Det är ärligt, avskalat, ocensurerat men framför allt är det personligt och generöst.
Vad gäller den andra delen av boken, krönikorna så har dessa en något annorlunda klang. Förutom allt det ärliga, avskalade och ocensurerade så är texterna snäppet vassare och stundvis lite insiktsfullare än blogginläggen. Det finns lite mer av en början och ett slut, en röd tråd som är lätt att följa. Krönikorna i den nya boken är dessutom lite bredare än dem i den förra vilket inte är helt oförklarligt eftersom de publicerats i två olika tidsskrifter.
Personligen stötte jag på Mia första gången i humorserien ”Mia och Klara” och därefter i serien solsidan och showen ”Dyngkåt och hur helig som helst”. Som skådespelare och framför allt som komiker är Mia oerhört generös och ödmjuk. Hon är modig, stark och sårbar på samma gång. Och hon bjuder på sig själv, i stora mått. Det blir dock en lite annan Mia när hon skriver och detta framför allt i blogginläggen. Utan själva Mia, hennes mimik och roliga kläder så känner jag personligen att det fattas något.
Trots detta tror jag att de som uppskattade Mias första bok också kommer att uppskatta den här. Kanske till och med lite mer. ”Avig Maria” är en bok för dig som tycker om att läsa bloggar, som uppskattar uppriktighet och inte är rädd för lite svordomar.
Text: Linda Maria Ingrid Thelander