• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Hägglund

Göran Hägglund är minister och har brutit mot Riksdagskansliets regler i fem år, var är mediedrevet?

18 oktober, 2011 by Rosemari Södergren

Statsråden Eskil Erlandsson (C) och Göran Hägglund (KD) bor kvar i sina riksdagslägenheter – trots att de lämnade riksdagen för fem år sedan.
Efter påtryckningar flyttar Erlandsson ut. Men Hägglund stannar.
Det rapporterar Aftonbladet. Och Hägglund har alltså brutit mot Riksdagskansliets regler i fem år.

Sedan valet 2006 är Göran Hägglund tjänstledig från sin post som riksdagsledamot. Han blev ju minister då. Därmed har han inte rätt att bo kvar i riksdagens övernattningslägenheter. Han bryter mot Riksdagskansliets regler.
Riksdagsförvaltningens föreskrifter säger tydligt att en ledamot som är ledig från sitt uppdrag i mer än en månad är ”skyldig att upplåta bostaden” till sin ersättare.

Och varför hänger inte mediedrevet på nu?

Beror det på att det nu är någon från den styrande högerregeringen som gjort ett fel, och det ligger inte i övriga mediers intresse att lyfta fram stort? Nu är det ju dessutom ett fel som uppenbart är emot reglerna.

Göran Hägglund är från ett parti som säger sig vilja stå för moral och etik. Är det inte ens då intressant att lyfta fram att han helt lugnt i fem år bryter mot regler? Eller är det så att ingen väntar något bättre av en kristdemokrat?

Ja jag vet inte. Mediedrev verkar ha en förkärlek för S.

Läs även andra bloggares åsikter om Hägglund, dubbelmoral, samhälle, mediedrev, medier

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: dubbelmoral, Hägglund, Mediedrev, Medier, samhälle

Den totala mediekoncentrationen på boken om kungens eventuella snedsteg tar bort fokus från det som är mycket viktigare

6 november, 2010 by Rosemari Södergren


Det är lustiga nyheter som dominerar det svenska nyhetsflöden kring kungen.
Tre personer skriver en bok – ”Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken” – som lär handla om saker kungen gjort som ung: vilda fester, strippor och kanske sexuella relationer. Jag har inte läst boken, så jag vet inte mer än vad som skvallrats om i medier.

Av någon anledning känns den rapportering mer som skvaller än nyhetsförmedling. En liten sak jag noterade var att några medier var en aning högdragna gentemot de tre författarna till boken, som på sina ställen beskrevs så att man skulle förstå att nu handlade det inte om riktiga journalister.

Vad många frågar sig är också: varför publicera denna boken nu, när det ändå var så många år sedan allt hände? En relevant fråga som väl knappt lär få något svar. Boken har sålt ut, redan innan den släpptes var alla exemplar beställda.
Tänk om det var kungen själv som beställde allihop? Nej, jag bara skämtar.

Det går nästan inte att låta bli att skämta: för jag måste fråga mig: lever vi fortfarande i ett strängt lutheranskt samhälle?
Alltså: hur kan svenska mediers redaktioner annars slå upp det så stort om kungen när han var yngre haft sex med mer än en kvinna?

För min del är det mycket värre att jaga och döda djur än att ha sex med en människa, ifall båda människorna vill ha sex tillsammans.
För övrigt tror jag att den gangster som nu trätt fram och nästan hotat med att visa filmklipp på kungen gjort den avgörande uttalandet som betyder att kungen fått majoritetens stöd gentemot såväl medier, gangsterkällor och andra.

Fast: som sagt: jag har inte läst boken. Kanske innehåller den fakta om situationer som det är allvarligt om den främsta symbolen för konungariket varit delaktig i.

En person som däremot verkar blivit maktfullkomlig är Kristdemokraternas Göran Hägglund som det stormar rejält kring. Han anklagas för att toppstyra partiet tillsammans med sin närmaste ledartrojka och de har tagit beslut om politiken som inte alls verkar förankrat i den kristdemokratiska rörelsen.
Ur Aftonbladet:

Många ledande kristdemokrater är besvikna och anser att Göran Hägglund tillsammans med några få utvalda rådgivare fattar viktiga strategiska beslut över huvudet på dem.

– Väldigt många hade väntat sig att den gode Göran Hägglund satt ner foten när det gäller sjukförsäkringsreformen i stället, säger Leif Hallberg.

Jo, som kristen har jag svårt att se hur det går att med kristna värderingar ställa sig bakom den utförsäkring som sker av människor som varit sjuka i över ett år.
Jag undrar varför inte den gode herr Alf Svensson slår näven i bordet och ryter i, att det är orättfärdigt.
Han brukade ju inte vara rädd för att säga ifrån.

Peter Johansson har också bloggat om Hägglund, liksom Peter Högberg.

—-
Men något som jag tycker är mycket, mycket allvarligare än det som kungen eventuellt gjort när han var yngre är den utförsäljning av vård som sker. När allt fler riskkapital driver de kommunala tjänsterna för vård och personlig assistans har alltfler människor fått otrygga anställningsförhållanden. Det pågår en enorm nedrustning av arbetsrätten och anställda får allt mindre inflytande över sina arbetsplatser.
Ett fall har nu tagits upp i alla fall, ur Svenska Dagbladet:

Stockholm stad sålde ut den kommunala hemtjänsten i Hagsätra och Rågsved för 69 500 kronor.
Felaktigt och alldeles för billigt anser Regeringsrätten.
– Vi följde stadens riktlinjer, men domen visade att vi inte borde ha agerat på det sättet, säger Andreas Sturesson, (KD), ordförande i stadsdelsnämnden.

Det är dock bara toppen av isberget. Den totala mediekoncentrationen på boken om kungens eventuella snedsteg tar bort fokus från det som är mycket viktigare.

Relaterat:
Expressen 1, Expressen 2, Dagens Nyheter 1, Dagens Nyheter 2

Läs även andra bloggares åsikter om arbetsrätt, kungajakten, sex, Hägglund, sjukförsäkringen, medier, journalistik, vårdnadsbidrag

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: arbetsrätt, Hägglund, Journalistik, kungajakten, Medier, sex, sjukförsäkringen, vårdnadsbidrag

Kors i taket, DN-ledaren kritiserar högerregeringens politik

29 november, 2009 by Rosemari Södergren

barn300

Vårdnadsbidraget stöder att kvinnor från invandrargrupper stannar hemma med barnen och är ännu ett hinder för dessa kvinnor att komma ut i arbetslivet.
Statistik har visat att vårdnadsbidraget inte blivit någon succé. Få utnyttjar sig av möjligheten att med låg ersättning stanna hemma med barnen tills de fyllt tre år. Statistiken visar att de som framför allt använder sig av vårdnadsbidrag är kvinnor från andra länder.
Kvinnorna hålls därmed hemma och hindras att komma ut i arbetstlivet.
Barnen blir sämre rustade inför skolstarten. Om mamman stannat hemma med tre barn i tre år var finns det stor chans att barnen inte hunnit lära sig svenska före skolstart.
Det borde till och med Göran Hägglund inse är dåligt för barnen, när de nu trots allt bor i Sverige.

Vårdnadsbidrag är dåligt ur jämställdhetsperspektiv, dåligt för integrationen och det är definitivt ett ingrepp som går mot arbetslinjen.

Och tänk, döm om min förvåning, Dagens Nyheters ledare analyserar vårdnadsbidraget idag och kritiserar högerregeringens politik. Kors i taket, men det är sant. DN-ledaren smular totalt sönder argumenten för vårdnadsbidrag.

Vårdnadsbidraget som princip utmanar arbetslinjen. Det utmanar jämställdheten eftersom den som får bidraget gör sig beroende av den andra förälderns förvärvsinkomster. Och i praktiken utmanar det integrationen.

Tre skäl som vart och ett för sig räcker för att argumentera för att vårdnadsbidraget ska avskaffas.

Det är riktigt sorgligt att höra vilken ansvarslös inställning Göran Hägglunds kansli har gentemot hur skattemedel ska användas:

Från socialminister Göran Hägglunds kansli meddelas att graden av succé inte avgörs av hur många vårdnadsbidrag som betalas ut. Om det så bara är en familj som kunnat vara hemma längre har reformen tjänat sitt syfte.
Tendensen att det i hög grad är invandrarkvinnor med svag anknytning till arbetsmarknaden som väljer att stanna hemma är enligt socialministerns pressekretare inget problem.

DN-ledaren formulerar ett starkt argument mot Hägglunds kanslis resonemang:
Vad människor väljer att göra är en sak, vilket beteende man använder skattemedel för att stimulera är en helt annan.

Tänk om DN kunde ryta till om ett annat totalhaveri som högerskutan är på väg att föra in samhället i:

Regeringskansliet planerar en radikal förändring av bland annat sjuk- och föräldrapenningen.
Det ska inte längre vara den förväntade inkomsten som avgör hur mycket Försäkringskassan betalar ut. Det nya är att ersättningen bygger på personens inkomst under den senaste tiden.

Två människor utför samma jobb, har samma lön. Men den ena får dubbelt så mycket som den andra om han/hon blir sjuk i ersättning från Försäkringskassan. Hur illa ser inte det ut?
De nya förändringarna som högerregeringen skissar på är både ytterligare ett steg mot ojämlikhet i samhället, ytterligare ett sätt att försvåra för unga att komma in i arbetslivet och dessutom ett idiotiskt sätt att få människor att tveka inför att ta ledigt för att vidareutbilda sig. Högerregeringen är ännu en gång redo att genomföra något som ökar klyftorna och minskar möjligheten för människor att kämpa sig vidare, ännu ett hinder staplas upp för den som vill vidareutveckla sig genom studier.
Högerregeringen sänder ut en tydlig signal: det lönar sig inte att studera.

Svensson har också bloggat om detta, liksom JJ.n och En västgötska.

Relaterat:
Aftonbladet, Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om familjepolitik, Hägglund, integration, jämställdhet, politik, samhälle, Försäkringskassan, sjukpeng

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: familjepolitik, Hägglund, integration, jämställdhet, Politik, samhälle

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in