• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

sex

HAX kräver att Beatrice Ask avgår

20 mars, 2010 by Rosemari Södergren


Alla människor måste få göra misstag ibland. Också politiker. I samband med valen har vi möjlighet att ge dem sparken. Om vi är tillräckligt många som röstar likadant. Men ibland händer det att makthavande politiker gör så mycket dumheter att det är rätt att kräva avgång ändå.

Minister Beatrice Ask vill införa en lag där människor döms innan de är dömda.
I verkligheten är det precis det hon vill. Det handlar om sexköpare. De ska kunna pekas ut så alla vet om att de är misstänkta, utan att de blivit dömda.

Okey, många vill åt torskarna. De är orsak till att människor säljer sex och ofta handlar det om drogberoende människor som utnyttjas.

Men det går inte att ta ut något särskilt brott och bestämma att just den som är misstänkt för detta ska hängas ut innan han/hon är dömd.

Det Beatrice Ask föreslår strider mot svensk grundlag.
Hon bör åtminstone väljas bort i september 2010.

Piratpartisten och liberalen HAX vill däremot inte vänta till i september, han kräves Asks avgång nu:

Sverige kan inte ha en justitieminister som gör karottunderlägg av rättsstatens mest grundläggande principer – till förmån för en medeltida skam- och inkvisitionsmoral.

Sverige kan inte ha en justitieminister som förespråkar lynchjustis.

Relaterade artiklar: Aftonbladet och Nyheter24 och SvD och Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om politik, högerregeringen, samhälle, brott, sex, sexköpare, lynchning

Arkiverad under: Scen Taggad som: brott, högerregeringen, Politik, samhälle, sex

Vad vill Monica Green med syskonsex-uttalandet egentligen?

16 mars, 2010 by Rosemari Södergren


Incest borde vara tillåtet, menar riksdagspolitikerna Monica Green. Enligt Expressen.

Monica Green vill legalisera incest mellan två vuxna syskon.
– Vuxna människor får ha sex med vem de vill. Det är min uppfattning. Vuxna människor där båda tycker det är okej. Typ två 60-åriga syskon som tycker att det är rimligt. Då har jag ingen moralisk uppfattning om det och tycker inte att det ska vara olagligt.
Även 19-åriga syskon?
– Ja. De är väl vuxna då, är de inte det?

I sin egen blogg skriver hon däremot:

En annan fråga som blivit aktuell i dagarna är att incestlagstiftningen även innehåller sexförbud mellan syskon. Det finns naturliga och förklariga skäl till varför det är förbjudet att ha sex syskon emellan. Eventuella avkommor kan få genetiska fel. Nu är det i och för sig så att sex i ett modernt samhälle inte alltid leder till barn.

Min moraliska pekpinne reagerar med ryggmärgen och säger att sex mellan syskon även fortsättningsvis ska vara förbjudet.

Debatten var uppe för lite drygt en vecka sedan också. I förklädnad av att vara moden och öppen var det en skribent i Expresssen som tyckte att fängelsestraff för incest mellan syskon i Sverige var att jämföra med att stena ihjäl kvinnor som varit otrogna i Iran eller Saudiarabien.

Om ett syskonpar har sex och det skulle bli barn av det, kanske det inte blir något fel på just den babyn. Men om det pågår i några generationer kan vi vara säkra på att den bygd som lever så kommer att bli genetiskt mycket sjukare och få fler skador och bli mindre livskraftig.

Vi är biologiska varelser och precis som vi skadar oss själva om vi äter helt fel kan vi skada oss själva om vi har sex precis hur som helst.

Karin Långström Vinge har en angelägen synpunkt också:

Man kan hävda att vi ”accepterar” samkönade äktenskap och att staten inte heller bör ”lägga sig i” andra former. Då får man påpeka, igen, att samkönade relationer mellan människor inte alls har att göra med incest, och att använda samkönade par som slagträ i en sådan här diskussion tycker jag är förfärlig och ett hån mot hbt-rörelsen. Nu vet jag att Monica Green är en av de politiker som gjort mycket för samkönade rättigheter, så det handlar om obetänksamhet och dålig argumentation och inte illvilja.

Lagar och förordningar finns till, inte för att göra livet surt för folk, utan för att skydda människorna i vårt samhälle. Det finns en risk för graviditet, oavsett preventivmetod. Risken för allvarliga fosterskador och sjukdomar är stor.

SVD:s ledarblogg har också noterat att Monica Green säger emot sig själv:
Så praktiskt. Då kan alla hålla med henne samtidigt.

Så frågan är alltså: varför velar  Monica Green hit och dit? Inser hon inte vilket ansvar hon har för sina uttalanden som riksdagsledamot?

Jag vet att det självklart inte är bra för mänskligheten med incest av något slag. Men däremot tycker jag inte fängelsestraff är ett vettigt ifall det varit två vuxna syskon som haft sex och båda varit helt med på det.

Alltid Rött, alltid rätt har också kommenterat Greens uttalanden:
Rent politiskt torde det vara självmord att försöka driva den här typen av frågor …

Uppdatering: Expressen har lagt upp en ljudfil bredvid artikeln där det går att höra vad Monica Green säger. Det här inlägget hade förut rubriken ”Har Expressen förvrängt Monica Greens uttalanden?”
Det går inte att behålla den rubriken när ljudfilen visar att hon sagt det som artikeln säger. Varför hon sedan säger något annat i sin blogg begriper jag inte.
Ett minimikrav på en riksdagsledamot borde väl vara att stå för vad man säger till medier.

Tidningen Dagens ledarblogg har också kommenterar incestutspelet liksom Badlands Hyena och Imagine.

Läs även andra bloggares åsikter om sex, syskonsex, incest, juridik, samhälle

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: sex

Sett på TV: True Blood

3 september, 2009 by Redaktionen

sookie_stackhouseTrue Blood är en vampyrserie som vi kan gotta oss åt klockan tio på onsdagarna. Den finns också på SVTs webb i HD-format. Det betyder att SVT har tagit sig ordentligt i hur de använder webben. Hela serien kommer att gå i HD på webben.

Serien i sig är lovande. Lite mörk  och rätt porrig eftersom det är vampyrer det handlar om. Vampyrer är ju helt och hållet om sex. Det måste vara den penetrerande aspekten.

Vampyrerna har kommit ut. Tack vare ett syntetiskt blod kan de leva bland oss. Det blir komplicerat när vampyrernas blod blir en handelsvara. Som knark ungefär, med potenshöjande egenskaper. Ombytta roller, kan man säga.

Flickan Sookie är telepat (hon kan läsa tankar) och blir kompis med en vampyr när hon räddar honom från två vampyrblodlangare. Sookie är inte intresserad av vanliga killar (eftersom hon har stora bröst och kan läsa deras tankar) men gillar vampyren när det visar sig att hon inte hör hans tankar. Vilket kanske är lika bra…

SVT visar säsong 1, som gått på Canal+ tidigare. Just nu visar Canal+ säsong 2.

Se första avsnittet på webben.

Aftonbladet

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om True Blood, Vampyrer, Sett på TV, Kulturbloggen, TV-serie

Arkiverad under: Scen Taggad som: HD, Kulturbloggen, Sett på TV, sex, True Blood, Vampyrer

Kulturbloggens text och bild från Britney Spears andra konsert

15 juli, 2009 by Redaktionen

britney_andrakonserten
Britney Spears har egentligen aldrig varit någon av mina favoriter och med en 20-årig dotter så har hon naturligtvis inte varit okänd för mig. Under de senaste åren har hon dessutom fläkts ut i tidningar och hon har varit bra på att förnedra sig själv.
Fascinerad av att hon nu lyckats med att komma igen, så är det med viss spänning jag ser framemot Cirkusen på Globen. Det är svårt att bli helt besviken, för visst var det fart och fläkt, vissa cirkusnummer var dessutom bra.
Britney, med tanke på de bilder media tidigare gett, ser vältränad och bra ut, en snygg kropp helt enkelt och det gör mig glad, även fast jag inte känner henne eller egentligen borde bry mig.

Klarade av att sitta och titta i stort sett under hela tiden, men tröttnade efter ett tag på all anspelning på sex och Britneys inte speciellt varierande dans- och hoppsasteg. Visst, jag har resignerat och inser att det är det som säljer är just sex och det är inte bara hon som de senaste åren haft med det som en dominerande ingrediens på en konsert.

Dominerar, det gör dock Britney rakt igenom under denna show vars egentliga enda anledning till att den i mina ögon blir sevärd, är cirkuskonsterna och tanken på en trasig tjej som orkat resa på sig och nu står där väldigt rakryggad, det känns ändå stort på något vis.

Text och bild: Lena D

Relaterat:
Aftonbladet 1, Aftonbladet 2, Dagens Nyheter, Göteborgsposten och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om konserter, popmusik, sex, konserter, Globen, Stockholm, Britney Spears

Arkiverad under: Recension Taggad som: Globen, Konserter, Popmusik, sex, Stockholm

Misär, sex och EU-val – morgontankar på Mors dag

31 maj, 2009 by Rosemari Södergren

olofpalme290

Här bor George, 74, utan el eller värme, i stank och en toalett som inte är rengjord på många år. Socialen betalar hyresvärden Bertil Andersson 2 300 varje månad för att George ska kunna bo i lägenheten.


Ur Aftonbladet
tillsammans med bilder till som visar en gammal man som sitter i en lägenhet utan någon ordning alls. Bara skräp omkring. Allt i en enda röra.
En bild från verkligheten i Sverige idag.
[Läs mer…] om Misär, sex och EU-val – morgontankar på Mors dag

Arkiverad under: Scen Taggad som: EU-val, Islam, klyftor, misär, samhälle, sex, skolan, skollag, utbildning

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in