• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal – griper tag i mig, engagerar mig

28 augusti, 2014 by Rosemari Södergren

latmigtadinhand_tovealsterdal

Låt mig ta din hand
Författare: Tove Alsterdal
Utgiven: 2014-08
ISBN: 9789174612813
Förlag: Lind Co

Äntligen är en ny roman på gång av en av mina svenska favoritförfattare. ”Låt mig ta din hand” av Tove Alsterdal kommer ut i bokhandlarna 28 augusti.

Romanen är en skildring av en ung kvinna som drar till Argentina för att kämpa mot den fascistiska militärjuntan och en stark berättelse om hur livet blir för de barn och den man hon överger och lämnar kvar i Sverige. På ett sätt är det en deckare till formen – men samtidigt är det mycket mer en skildring av människoöden och om argentinsk historia och nutid och en skildring av Sverige idag och framför allt förortslivet. Den tragiska förbindelsen mellan rebeller och knarksmuggling berörs också. Romanen rymmer flera berättelser och har flera nivåer i handlingen.

Handlingen i korthet från bokens sida på Internet:
Natten mot valborgsmässoafton störtar Charlie Eriksson ner från en balkong på elfte våningen i Jakobsberg. Bakom sig lämnar hon ett liv av droger, kaos och ouppfyllda drömmar.
Polisen avskriver dödsfallet som självmord.
Samma natt vandrar Riddarn genom Jakobsbergs centrum, en tilltufsad man som hävdar att Olof Palme fortfarande lever. Han ser Charlie komma ut från en nattklubb tillsammans med en man som beter sig hotfullt – men vem skulle bry sig om det vittnet?

Helene har lämnat förorten. Hon suddat ut sin bakgrund och brutit med familjen, en mamma som övergav dem, en pappa som drack och syrran som inte kunde skilja på verklighet och fantasi.
Men vem var hennes syster Charlie egentligen? Tog hon verkligen livet av sig? Och vad gjorde hon i Buenos Aires fyra veckor före sin död?

Det visar sig att hon hade kommit ödesdigra hemligheter farligt nära. Spåren leder tillbaka till 1970-talet när deras mamma förälskade sig i en argentinsk flykting och försvann. I sin jakt på sanningen konfronteras Helene med en brutal del av historien som går djupare in i hennes eget liv än hon någonsin kunde ana.

Tove Alsterdal är en duktig författare, hon fångar upp exakta bilder och miljöbeskrivningar som säger mycket.
Jag tyckte om hennes debutbok ”Kvinnorna på stranden” och ännu mer fastnade jag för hennes nästa bok ”I tystnaden begravd”. ”Låt mig ta din hand” är ett stort projekt och jag fångades in av berättelsen och kunde av och till inte slita mig, men ibland kände jag att den handlar om för mycket. Kanske hade den vunnit på att stramas åt lite. Jag vet dock inte helt säkert. En av romanens styrkor är att den inte förenklar, att människor har både goda och onda sidor, att både karaktärerna och handlingen är trovärdig.

Det slår mig hur annorlunda livet och samhället är idag. Ing-Marie var beredd att överge sina barn för att följa med en argentinsk man för att kämpa mot militärdiktaturen. Hon känns blåögd och dumdristig. Hur kunde hon offra sina barn? När en bok får mig att känna engagemang på det sättet, då har en roman verkligen lyckats tala till mig. Jag skulle vilja tala Ing-Marie tillrätta och hindra henne från att ge sig iväg. Men det är liksom för sent för det nu. Romanen är skriven.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Bokrecension, Deckare, Tove Alsterdal

Den färglöse herr Tazaki – förmodligen det bästa hittills av Haruki Murakami

19 maj, 2014 by Rosemari Södergren

denfargloseherrtazaki

Den färglöse herr Tazaki
Författare: Haruki Murakami
Översättare: Yukiko Duke och Eiko Duke
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113055619

Den japanske författaren Haruki Murakami är de breda folklagrens favorit till Nobelpriset i litteratur, år efter år. I alla fall enligt de stora vadhållningsbolagen. Murakamis underfundiga romaner som fångar in känslor av livets mysterier och existentiell magi tilltalar många. Jag tillhör dock inte hans stora skara av beundrare. Jag har läst det mesta av honom men aldrig riktigt fastnat för hans litteratur. Inte ens jätteprojektet 1Q84 satte några större avtryck inom mig. En novellsamling av honom är det jag uppskattat mest av hans utgivna verk, kanske för att hans idéer inte håller för att utvecklas i romanlängd, har jag tänkt.

Nu har jag också fallit. Pladask. I och med romanen ”Den färglöse herr Tazaki” har Haruki Murakami hittat fram som stor författare. Berättelsen tar tag i mig och den är spännande, fast det inte alltid händer så mycket på ytan, jag längtar efter att få fortsätta läsa när jag inte har tid att läsa vidare i den. Det är inte bara det som sägs utan det är så mycket som finns mellan raderna som är starkt och får mig att känna och tänka.

”Den färglöse herr Tazaki” – den senaste av Haruki Murakamis romaner som översatts till svenska har fått även mig att se hans storhet som författare.

Romanen handlar om Tsukuru Tazaki som är i dryga trettioårsåldern. När han gick i gymnasiet var han med i en grupp av fem. De fem, tre pojkar och två flickor, var tätt sammanknutna i en djup vänskap. Det har bestämt sig för att vara nära vänner livet ut. Men när han kommer hem från universitetet en dag blir han varse att han inte längre är välkommen i gruppen. Något har förändrats i grunden men ingen vill eller kan berätta vad som har hänt.

Uteslutningen blir ett trauma som följer honom genom livet. När han flera år senare möter Sara och förälskar sig i henne berättar han om sveket och hur det alltid plågat honom. Hon uppmanar honom att söka upp vännerna från skoltiden för att ta reda på vad som faktiskt hände den gången.

Han lyder hennes råd men ju mer han får reda på, desto mörkare blir sanningen om gruppens intensiva jakt på den perfekta vänskapen. Frågan är om Tsukurus uppgörelse blir något han ångrar eller något som leder till att han äntligen kan lägga det förflutna bakom sig. Kan kärleken verkligen besegra ensamheten? Hur nära kan man komma en annan människa? Kan man faktiskt tvinga sig att glömma obehagliga saker?

Haruki Murakamis nya roman, Den färglöse herr Tazaki, handlar om sorg, om vänskap, om tillit, om att våga ge sig hän, om att läka själens sår och om hur ens egen självbild inte alltid stämmer överens med omgivningens uppfattning.

Romanen är välskriven och lämnar mycket åt mig som läsare att själv känna, tänka och upptäcka. Den är vacker, vemodig och samtidigt spännande.

 

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokblogg, Bokrecension, Murakami

Torgny Lindgren: Klingsor – ett mästerverk i sin perfekta enkelhet

28 april, 2014 by Rosemari Södergren

klingsor

Klingsor
Författare: Torgny Lindgren : Klingsor
ISBN:9789113058368
Förlag: Norstedts

Den som noggrant skärskådar hans målningar ser det genast: där finns inte en enda färgfläck eller punkt som tillkommit av en slump eller i hastigt mod.
Ur kapitel 15 i Torgny Lindgrens nya roman ”Klingsor”.

Det är en sammanfattning av Torgny Lindgrens nya mästerverk. ”Klingsor” är ett verk av en stor författare, förmodligen den nya största svenska författaren. Ingen i romanen finns av en slump, allt är utmejslat noggrant, kargt och ödsligt och perfekt och storslaget i de små detaljerna.

”Klingsor” handlar på utan om att skriva en biografi om en konstnär med namnet Klingsor. Klingsor kommer från Västerbotten, är född och uppväxt i en enkel familj – och det Torgny Lindgren berättar om är konstens, kulturens mening – om att kultur/konst är tätt sammanväxt med vårt sökande efter svar på existensens stora – eller små – frågor.

Konstnären Klingsors farfar ställde en dag ett snapsglas i skogen, på en stubbe. En dag hittar Klingsor detta glas som under decennier format efter det sneda underlaget:

Hur han än vände och vred på glaset inför sina glupska ögon stod det snett och lutande. Det lutade mycket kraftigt, än hit, än dit. Att stå rakt upp som ett anständigt glas förmådde det inte. Glaset hade helt enkelt rätat på sig.
Men eftersom det stod på en stubbe som varit sågad mot alla regler och i strid med alla anvisningar från skogsbolagen hade det blivit rakt upptill, snett nedtill. Med sin överdel hade det siktat mot stjärnorna, med sin bas hade det varit bundet vid jorden och slav under tyngdkraften.
Och med ens stod det klart för honom att den döda materien inte är död.
Det var i den stunden han blev konstnär.

För Klingsor är det helt uppenbart att glaset hade levat sitt liv, det hade insett sin snedhet och sin lutande belägenhet och beslutat sig för det stolta upprättståendet. Utan att riktigt förstå konsekvenserna. Om glaset haft ett namn hade det hetat Klingsor.

Bokförlaget skriver att Klingsor är en roman om skapandets villkor. Med det gripande porträttet av konstnären Klingsor visar Torgny Lindgren återigen att han tillhör våra allra största berättare.

Det är inga överord. ”Klingsor” är ett mästerverk, ett konstverk – en karg roman där varje ord, varje formulering, står helt naken och stark och lysande. Liksom Klingsor inte vill göra vackra konstverk utan i det mest vardagliga söker den innersta, djupaste sanningen berättar romanen om hur ivets storslagenhet hittas just i det enklaste.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokblogg, Bokrecension, författare, Torgny Lindgren

Bokrecension: Meditationens sång

2 augusti, 2013 by Rosemari Södergren

meditationenssang

Meditationens sång
Författare: Dhyan Giten Swami
Förlag: Solrosens förlag
ISBN10: 918836223X
ISBN13: 9789188362230

Att det är bra för både kropp och själ att meditera, det har forskare visat i flera rapporter. Det finns många olika sätt att meditera på – från mindfullness till kristen djupmeditation och heliga danser.

Swami Dhyan Giten har undervisat i meditation och andlig utveckling i flera decennier. Hans bok om meditation, ”Meditationens Sång” har nu kommit ut på svenska.

Om du är intresserad av meditation eller överhuvudtaget av andlig eller personlig utveckling är jag säker på att du får ut en hel del av boken. Det är dock en bok som är bäst att läsa ett kapitel i taget.

Swami Dhyan Giten tar upp olika saker om hur vi agerar som människor och hur vi kan utvecklas och i slutet av varje kapitel finns övningar, tankar som du kan meditera över.

Jag håller inte med Swami Dhyan Giten i alla hans slutsatser. Det tror jag inte heller är meningen. Hans tankar är till för att den som läser det själv ska meditera över det och hitta sin väg, sitt förhållningssätt, tänker jag.

Ord kan ju betyda så mycket och vi kan tolka saker på så många olika sätt.

I kapitel 4 skriver han om att säga ja eller nej till livet. Nej-positionen i livet grundas på vårt separata ege, våra separata idéer, attityder, drömmar, illusioner, ambitioner och föreställningar om hur oss själva, om andra människor och om hur livet ska vara.

När vi blir besvikna och livet inte ger oss vad vi menar att vi behöver, stänger vi vårt inre fönster och blir besvikna och desillusionerade. Han skriver:
Det gör vi utan att vara öppna för möjligheten att livet kanske inte ger oss vad vi tror att vi behöver utan vad vi verkligen behöver.

Swami Dhyan Giten menar att vi ska sträva mot ett ha en Ja-position till livet, vilket innebär att överlämna sig till helheten i kärlek, glädje, tillit och accepterande, precis som vattendroppen överlämnar sig till havet. Vi ska helt enkelt acceptera livet som det är.

För min del inser jag att det visserligen blir mindre smärtsamt att leva med en Ja-position, men det är omöjligt att ha det jämnt och det kan bli en illusion i sig själv. Jag har ju till exempel förlorat min älskade yngste son för sex månader sedan. Ska jag inte acceptera den smärta den förlusten ger? Ska jag låtsar som att saknaden inte är outhärdlig emellanåt?

Jag läser boken så att den ger mig tankar som jag sedan mediterar över, funderar kring och bearbetar. Swami Dhyan Giten tar upp så mycket i boken kring att vara människa.

Här har Swami Dhyan Giten en blogg.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: andligt, Böcker, Bok, Bokrecension, meditation

Bokrecension: Kaddish på motorcykel av Leif Zern – borde nominerats till Augustpriset

11 december, 2012 by Rosemari Södergren

Kaddish på motorcykel
Författare: Leif Zern
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 201210
ISBN10: 9100127817
ISBN13: 9789100127817

I ”Kaddish på motorcykel” berättar den svenska teaterkritikern och författaren Leif Zern om sin uppväxt under 1930- och 1940-talet med en judisk pappa och en mamma från svensk arbetsklass som konverterade till judendomen för att kunna gifta sig med Simon som blev Leifs pappa. Boken är liten, i behändigt fickformat på lite drygt 200 sidor men det är samtidigt en stor berättelse, nästan poetisk med flera bottnar i det som berättas. Den är en av de mest välskrivna böcker jag läst i år och egentligen är det skandal att den inte nominerades till Augustpriset.

Leif Zern bjuder på sig själv och berättar om både lyckliga stunder och sorgen som drabbar hans familj. Berättelsen kretsar kring Leif Zerns far som var jude men samtidigt väldigt öppen för och nyfiken på det svenska livet. Han följde de judiska reglerna med bröt emot dem för att fånga kräftor.

Det brukar sägas att den som skriver personligt kan berätta något allmängiltigt – och det stämmer i hög grad på Leif Zern. Många i Sverige har rötter i mer än en kultur och kan känna igen sig i det kluvna. Leif själv var ju på sätt och vis bara till hälften jude och mötte därför misstänksamhet både bland judarna själva och bland de svenskar som hade sina rötter helt i den svenska myllan. Hans far var inte strängt religiös med följde ändå de judiska reglerna, samtidigt som han var öppen för det vanliga, svenska livet.

För mig hade boken ytterligare en intressant aspekt. Leif Zern tillhör ju den svenska kultureliten och även om jag ofta ser honom på teaterpremiärer har jag aldrig talat med honom – och lär knappast göra det heller. Vi tillhör hela olika skikt i den svenska kultursfären. Han kommer från högborgerlighetens Dagens Nyheter.

Det var inte alltför länge sedan han gick till hårt angrepp i DN mot bloggar, där han menade att vi förstår teaterkritiken. Jag skickade ett mail till honom där jag undrade lite hur han menade, men jag fick, förstås inget svar. Det är den attityden som DN:s redaktion ofta har gentemot bloggare. DN:s kulturredaktion tillhör ju den svenska kultureliten. Det var därför intressant att läsa hur den störste av dem alla kommer från ganska enkel bakgrund, med en mamma som sade sig rösta på partiet till vänster om socialdemokraterna.

Tack vare hans underbara lilla bok har jag fått en inblick i hans bakgrund och jag ser honom med något andra ögon nu. Något. Litteratur är kraftfullt och starkt.

Text: Rosemari Södergren

Fler recensioner av ”Kaddish på motorcykel”: Svenska Dagbladet och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om bokrecension, Leif Zern, teaterkritiker, bokblogg

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokblogg, Bokrecension, Leif Zern, Teaterkritiker

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 25
  • Sida 26
  • Sida 27
  • Sida 28
  • Sida 29
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 42
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in