• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Jazz

Polarpristagaren Gilberto Gil: Frågorna om upphovsrätt måste beslutas demokratiskt av folket, av väljarna

19 juli, 2009 by Jonatan Södergren

IMG_4783
Innan han gick ut på Stora Scenen på lördagskvällen på Stockholms Jazzfestival hälsade Polarpristagarna och världsmusikgiganten och tidigare brasilianske kulturministern Gilberto Gil: spela in så mycket som möjligt av min konsert och sprid över Internet.
Gilberto Gil har alltid varit progressiv och musik har varit ett sätt att säga något politiskt för honom. Och han hänger med i teknikens utveckling och sade på en presskonferens under lördag:
– Frågan om upphovsrätt och fildelning måste beslutas demokratiskt. Hur vi tar till oss musik idag är under förändring och det går inte att streta emot strömmen. Men hur det ska vara måste beslutas demokratiskt, av väljarna, av folket.
Jag tolkar det som att Gilberto Gil är kritisk till hur övervakningen ökar för att makthavarna stiftar lagar, på uppmaning av den amerikanska upphovsrättslobbyn.
Kanske en folkomröstning är på plats om dessa frågor?

Det skulle i så fall tvinga fram ett ordentligt seriöst tänk kring hur det skulle kunna lagstiftas och samtidigt ta hänsyn till musikerna och andra kulturarbetares rätt att få inkomster, utan att det sker genom att jaga fildelare.

Här följer en del av intervjun och vi har också ett filmklipp med en dal av intervjun där han först pratat om musik och afrikansk musik och därefter om upphovsrätt.

Hur kändes det att bli tilldelad Polarpriset?

Det var ett erkännande för ett liv tillägnat musik och kultur. Jag har alltid siktat på att bidra med enastående uppträdanden och är självklart stolt. Det var ett stort ögonblick att få vara här i Stockholm.

Har musik en helande kraft?

Precis som andra konstform men kanske extra mycket. Musik finns ju i luften och blir därför mer lättillgängligt. Allt är musik och musik kan spridas. Det är även ett stöd för andra uttryckssätt som filmer.

Hur känns det att inte vara minister längre?

Lika bra som att vara minister. Jag har mer tid att öva men framför allt mer tid att sova.

Finns det någon afro-amerikansk musik i Sydamerika idag?

All musik i världen har på något sätt anknytning till Afrika. Afrikaner kommer till USA eller Europa som slavar eller immigranter och tar med sig rytmer från sin kultur. Se bara på R’n’B i USA, samba i Sydamerika eller tango i Argentina.

Det finns lokala musiker i Sydamerika som via internet fått något av ett erkännande i omvärlden men är helt okända i sina hemland. I Brasilien finns det kanske 5-10 stycken.

Gjorde du någon förändring som minister?

Det hoppas jag. Jag är inte säker. Till skillnad från personen jag efterträdde och den som efterträdde mig var jag annorlunda – på gott och ont. Jag hoppas att jag genomförde en del bra projekt och hade några bra idéer.

Jag försökte förhöja kulturlivet på lokal nivå genom allmänna institutioner och göra det möjligt för folk i alla samhällsgrupper att utföra sina egna kulturprojekt.

Är det här är din längsta europaturné på åratal?

Ja, jag ger 18 konserter under loppet av 37 dagar. Med mig har jag fyra andra musiker. Två gitarrister, en basist och en trummis. Vi har repeterat i en månadstid och kommer att spela material från hela min karriär.

Lyssnar du på någon svensk musik?

Enbart popmusik som Abba.

Har du som musiker och före detta kulturminister några tips till världens kulturministrar angående copyrightfrågor och illegal nedladdning?

Det är en ideologisk fråga. Jag ser frihet som en trend och att dela med sig som en trend. Frågan måste avgöras med folkomröstning. I Sverige har Piratpartiet tagit upp diskussionen. I Brasilien har 800 nya artister skrivit på ett manifest för fildelning. Inom fem år tror jag att vi kommer ha en ny standard som kommer att bero på beslut fattade av folket och regeringen tillsammans.

Vilken av dina skivor skulle du rekommendera en yngre publik för att få upp ögonen för din musik om du bara får välja en skiva?

Quanta.

Här kan du se en del av presskonferensen:

Relaterat: Alexander Bard i debattartikel i Expressen om Pirate Bay.
Recension av konserten i Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om musik, intervju, presskonferens, Stockholm jazz, jazz, världsmusik, upphovsrätt, fildelning, Gilberto Gil

Arkiverad under: Intervju, Kulturpolitik Taggad som: fildelning, Intervju, Jazz, Musik, presskonferens, Stockholm Jazz, Upphovsrätt

Stockholm Jazz, dag 3: Abdullah Ibrahims rygg och filmklipp med Sonny Rollins

18 juli, 2009 by Rosemari Södergren

IMG_4733

Det här inlägget skulle kunna ha många olika rubriker. Till exempel något om hur musik och politik hör ihop eller avspeglar sig i varandra, eller något om en legend från befrielsekampen i Sydafrika. Eller om under vika förhållanden pressfotografer arbetar. Eller rubriken jag valde: något som visar att inlägget handlar om Stockholms Jazzfestival och intryck från fredagen.

Torsdagen och fredagen var de två dagar som gick i jazzens tecken. Och det gjorde fredagen med eftertryck. Tänk att finalnumret på fredagskvällen på Stora scenen var en saxofonist – Sonny Rollins.

Stockholms Jazzfestival är musikfestivalen som sticker ut och som har helt egna bokningar. DN tog nyligen upp att det i stort sett är samma artister som far runt och spelar på de flesta musikfestivaler. Det är inte många festivaler som kan lyfta fram egna artister som inte går att höra på minst tre andra festivaler i Sverige eller Europa i samma veva, eller samma sommar.

20090715628Jazzfestivalen däremot sticker ut. På första dagen, onsdagen, spelade ett suveränt gospelband ”Blind boys of Alabama” . svarta blinda män iklädda vackert blå sidenglänsande kostymer leddes in på scenen och förförde oss med gungig gospel. Yeah man.

Vilken annan festival vågar boka något sådant häftigt?

Jazzfestivalen har i år tre scener: två utomhus och en inomhus i Moderna museet, Auditoriet (dock bara onsdag-fredag), Auditoriet rymmer dock bara 300 personer. Vid halv nio-tiden ringlade kön lång för en konsert 21.00.

Det folk köade för var Abdullah Ibrahim Trio ”Jacaranda Blue” från Sydafrika.

På jazzfestivalens hemsida kan man läsa om trion och dess legendariska ledare och se bild på honom framiifrån. Kul. För hur han ser ut vet jag inte trots att jag avnjutit en konsert på över en timme med mannen. Jag var en av de fotografer som fått rätt att ta bild under konserten. Men oj vad hårda restriktionerna var: först måste alla sitta ner och lyssna i 40 minuter. Sedan skulle fotograferna få ta bilder i tre minuter, kanske fem minuter. Ingen blixt fick användas. Dessutom skulle fotografera sitta på översta raden längst upp och inte få röra sig från den platsen. En liten modifiering kom; fotograferna fick gå ut i gången, men dock bara några steg.

Och legendariske jazzpianisten som vi alla ville ha bild på satt hela tiden, hela konserten, med ryggen till publiken. Så när ni nu ser bilden här nedan: en oskarp bild på en man vid en flygel då är det Abdullah Ibramahim. Jag har problem med kameran, för det är en lånekamera som jag inte hunnit lära mig inställningarna på. De riktigt proffsiga fotograferna ändra troligen på isa-talet ganska snabbt och kunde ta bilder i mörkret utan blixt bättre.

Abdullah Ibrahim är en stor man i jazzvärlden, Han är från Sydafrika och var den förste som spelade in en jazzskiva i Sydafrika. Under apartheidtiden hade han problem, då fick ju inga svarta män spela jazz. Han bodde i New York i många år och höll till på en jazzbar där många ur ANC:s ledning höll till. När apartheidlagarna togs bort återvände han till sitt hemland för att bygga upp dess jazzscen.

Hemsidan för Stockholm Jazz berättar bland annat:

Abdullah Ibrahim tog sina första pianolektioner som sjuåring och blev proffs åtta år senare. 1959 skrev han historia genom att som medlem av gruppen The Jazz Epistles, (där trumpetaren Hugh Masekela ingick) spela in Sydafrikas första jazz album, ”Verse One”.

Idag, 50 år senare, kan Abdullah Ibrahim fira en imponerande karriär som inleddes i Kapstaden, Sydafrika, där han föddes 1934 som Adolph Brand, (han bytte namn till Abdullah Ibrahim när han konverterade till Islam i slutet på 60-talet).

Duke Ellington

Duke Ellington hörde Abdullah och hans Dollar Brand Trio på en klubb i Zürich och hjälpte honom till ett skivkontrakt med Reprise Records vilket resulterade i ”Duke Ellington presents The Dollar Brand Trio”. Turnéer i Europa följde liksom ett besök i USA 1965. Året därpå fick han chansen att vikariera för Duke Ellington!

IMG_4714Kön till hans konsert var lång, lång, Jag är övertygad om att inte ens hälften fick plats. De missade en spelning med Abdullah Ibrahim som smekte fram toner ur flygel, till ackompanjemang av en suverän trummis och en kontrabas. Det märks att Abdullah Ibrahim gjort mycket filmmusik, för konserten var som en enda lång episk berättelse.

Här är Abdullah Ibrahims officeilla hemsida.

Eftersom Abdullah Ibrahim drog över tiden hann jag inte lyssna på hela spelningen på Stora scenen med SMV – The Thunder Tour; tre stora basgitarrister som gör en turné tillsammans: Stanley Clarke, Marcus Miller och Victor Wooten. Deras extranummer: hyllningen till Michael Jackson med ”Beat it” var suverän. Hoppas någon spelade in den och lade ut på Youtube.

Hur som, njut av klippet med dem från spelning i Wien i början av juli och av det sköna klippet med Sonny Rollins på Stora Scenen.

Jag missade tyvärr Lisa Simone Kellys programpunkt: en konsert som en hyllning till hennes mamma Nina Simone. DN har intervjuat dem före spelningen.

Nu har jag i alla fall två härliga dagar att se fram emot med massor av spännande spelningar och finaler blir på söndag kvällen med Erykah Badu.

Andra som skrivit om Jazzfestivalen:

Kulturdelen om jazzfestivalens första dag.

Kulturdelen berättar om jazzfestivalens andra dag

Aftonbladet gillar Allen Toussaints spelning och det gjorde jag också.

Svenska Dagbladets recension av torsdagens spelningar.

Theresa Andersson fick betyg för av SVD för sin konsert.

Här är i alla fall SMW när de nyligen spelade Michael Jacksons ”Beat it” i Wien:

S.M.V. Jazz A Vienne 2009 Beat iT Michael Jackson

SonnyRollins Live At Stockholm Jazz Festival 2009

Läs även andra bloggares åsikter om jazz, Stockholm, musikvideo, musikfestival

Arkiverad under: Scen Taggad som: Jazz, Musikfestival, Musikvideo, Stockholm

Sveriges vuxnaste musikfestival har startat i stekande värme

15 juli, 2009 by Rosemari Södergren

20090715624
Det är skönt att det finns bris från vatten och att det finns stora skuggiga träd.  Och mineralvatten. Allt behövs när solen ligger på över Skeppsholmen i Stockholm.
Nej, jag klagar inte. Det är skönt att vädret vänt och att det var riktigt varm sommar onsdag 15 juli då årets upplaga av Stockholms Jazzfestival drog igång. I år i bjuder den på musikfest i fem dagar.

Dessutom har arrangören fått dubbel budget för att boka artister, berättar DN som har talat med den nya ”ägaren” finansmannen Ingvar Jensen som har långsiktiga planer och inte väntar sig vinst de första åren:

–?Men vi väljer att satsa på starka, fast kanske dyrare artister. Ett traditionellt tänkande som jag hoppas på sikt ska kunna få det hela att gå runt, säger Jensen om jazzfestivalen som startar i dag.

Den lär inte gå ihop i år, kanske inte nästa år heller, men Ingvar Jensen har stort tålamod – och gott om pengar. För tre år sedan sålde han familjeföretaget, elektronikdistributören Elfa, till riskkapitalbolaget Industri Kapital. En affär i miljardklassen.

Det märks att festivalen i år satsar mer jazzinriktat än senaste åren då den haft en del artister som mer bör kategoriseras under pop eller rock.

Det är skönt att en sak inte ändrat sig i och med nya ägaren:  Festivalen är fortfarande den mest vuxna.

Här kan en besökare köpa lite mat eller ett glas vin eller en öl, eller för den delen en flaska mineralvatten och ta med sig till en bänk framför scenen. På de flesta andra festivaler måste man förtära dryck långt bort från scenen. På vanliga rockfestivaler finns det inte många bänkar att sitta på heller. På Stockholms Jazzfestival finns det massor av bänkar. Här tas helt enkelt hänsyn till att ben kan bli trötta efter någon timme eller två.

Pressavdelningen på Jazzfestivalen fungerar också bättre än på de flesta andra festivaler. Det arrangeras presskonferenser då medier kan träffa artister utan att alla medier måste jaga artisternas manager var för sig. Det måste vara betydligt smidigare för såväl medier som artister. Enskilda intervjuer går ju ändå alltid att boka.

Och dessutom: själva det geografiska läget: Hur många musikfestivaler är så vackert belägna? Här kan man sitta på en bänk, med ett glas vin i handen och höra musiken och se ut över Mälaren och båtarna. Bara att sitta här är så avslappnande. 99 procent av musikfestivaler brukar annars  vara utkastade på leriga åkrar.

Enligt vad jag läst ska denna första introdag gå mer i bluesens tecken, torsdag-fredag mer i jazzens tecken och lördag och söndag har lite mer soul på programmet.

Jag sitter nu och bloggar och lyssnar på de sista sångerna av Allen Toussaints spelning. Mr New Orleans som är musik, skivbolagsdirektör och låtskrivare och som i våras gav ut ett nytt album – The Bright Mississippi – som fick bra kritik.

Det är mycket gung i musiken, riktigt klassisk New Orleans bluesjazz, med två trummisar, en basist, en gitarrist och en saxofonist förutom Mr Allen Touissant själv med ett litet pianokeyboard (ursäkta att jag inte vet det korrekta namnet på ett sådant litet piano, hoppas någon jazzkunnig läser och ger besked).

Trots att det är måndag och inte så jättestora namn bokade idag är det gott om folk. Jag kan tänka mig att det kommer att bli bra trång till helgen när de stora namnen spelar, som Gilberto Gil, som är en av de som SVD:s Dan Backman rekommenderar under festivalen:

Gilberto Gil
Brassen Gilberto Gil har lämnat jobbet som kulturminister för att åter igen fokusera på musiken. Med bakgrund som en av tropicalismons pionjärer kan man räkna med en konsert som spänner över ett stort musikaliskt fält.
Lör 21.15 Stora scenen

Erykah Badu får väl ses som de stora finalnumret när hon går ut på Stora scenen på söndagskvällen 22.30.

En spelning jag absolut ska se är med den svenska jazzsångerskan Theresa Anderssons, som spelar vid minst två tillfällen. Enligt SVD, som intervjuat henner, har hon tillfälligt lämnat sin hemstad New Orleans för festivalen:

Flytten till New Orleans var en impuls, för musikens och kärlekens skull. Och Theresa Andersson blev kvar. Idag är hon gift med en amerikansk man, har ett hus med en subtropisk trädgård, och har långsamt letat sig fram till ett unikt musikaliskt uttryck. Som en modern enmansorkester spelar hon violin, gitarr, trummor och sjunger, och samplar och loopar sig själv i realtid för att skapa ett stort ljudlandskap. Insikten om hur hon ville jobba kom när hon såg en dockteater i Chicago.

Ikväll ska jag se gospelbandet ”The Blind Boys Of Alabama”. Om igen är det SVD som leder bland traditionella medier när det gäller bevakning av Jazzfestivalen och som har intervjuat Jimmy Lee Carter, sångare och den enda originalmedlemmen sedan bandet startade 1939. Det kan vara upplagt för kvällens höjdpunkt när gospelbandet går ut på Stora scenen strax efter 20.00.

Här en bild på långt håll på Allen Toussaint på Stora Scenen.

20090715623

Läs även andra bloggares åsikter om jazz, blues, musikfestival, Stockholm, konserter, Stockholm Jazz, Gilberto Gil, Allen Toussaint, Alabama, Theresa Andersson

Arkiverad under: Musik Taggad som: blues, Jazz, Konserter, Musikfestival, Stockholm

Veckans skivor: Iggy Pop, Tori Amos och Grizzly Bear

29 maj, 2009 by Rosemari Södergren

toriamos290
Det är högsommar ute idag – och visst är det högsommar för bra skivsläpp också. Iggy Pop har släppt en jazzig skiva som är riktig överraskande bra. Eller överraskande? Ofta blir det rätt lyckat när genregränser bryts.
Två andra skivor som är heta nu är Tori Amos ”Abnormally attracted to sin” och det hajpade indiebandet Grizzly Bears nya album ”Vecka Timest”.
[Läs mer…] om Veckans skivor: Iggy Pop, Tori Amos och Grizzly Bear

Arkiverad under: Recension, Skivrecensioner Taggad som: Jazz, Punk, recensioner, skivnytt

Nytt, svenskt stjärnskott på Stockholm Jazz Festival

15 maj, 2009 by Redaktionen

magda290
Magdalena Konefal spelar på Stockholm Jazz Festival, står det i ett mail jag fått nyligen. Och nedräkningen till Stockholm Jazz festival har börjat.
Årets svenska stjärnskott på soul-himlen, Magdalena Konefal, kommer att uppträda på Stockholm Jazz Festival. Magdalena står på scenen lördagen den 18 juli med sitt band ”the Rebirth Station”. Stockholm Jazz Festival är en av de äldsta musikfestivalerna i Sverige och ett av Stockholms största evenemang, välkänd över hela världen.
[Läs mer…] om Nytt, svenskt stjärnskott på Stockholm Jazz Festival

Arkiverad under: Scen Taggad som: Jazz, Soul, Stockholm

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 10
  • Sida 11
  • Sida 12
  • Sida 13
  • Sida 14
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 17
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in