• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

En mörk välsignelse av Dennis Lehane

6 februari, 2011 by Redaktionen


Har någon av er läst Gone baby, gone av Dennis Lehane? Möjligtvis sett filmatiseringen av och med Casey Affleck? Om inte så spring till biblioteket eller närmsta dvd uthyrningsställe eftersom du måste veta storyn innan du läser om denna bok. För det är en sort uppföljare. Fastän den utspelar sig 12 år senare.

Nå, har du läst eller sett den nu? Det är nämligen godkänt om du sett den eftersom filmen följer originalhandlingen bra trots att de har förminskat Angies roll avsevärt, vilket jag inte gillar alls. Däremot så tycker jag Casey Affleck var bra som Patrick. Men, nu vet ni i alla fall storyn om Amanda McCreadys försvinnande och det etiska och moraliska dilemmat Patrick och Angie ställs inför. Jag tänker inte diskutera om valet Patrick gjorde var rätt, det är upp till var och en att avgöra. Och ja, jag talar lite kryptiskt för jag vill inte förstöra det helt för den som möjligtvis fuskar och inte läst Gone baby, gone innan de läser den här recensionen. Dessutom tycker jag att det är trist att läsa recensioner som dissekerar romaner så pass grundligt att det inte finns en anledning att läsa dem efteråt.

En mörk välsignelse utspelar sig 12 år efter de omvälvande händelserna som tog plats i Gone Baby, gone. Dennis Lehane återupptar här kontakten med sitt detektivpar Patrick Kenzie och Angie Gennaro. Den som läst om dem förut vet att det är en rapp dialog och vansinnigt spännande tempo böckerna igenom. Det börjar liksom direkt och sen är det full gas fram till slutet. Jag läste ut mitt exemplar (366 sidor) på tre dagar eftersom det var svårt att lägga den ifrån sig. Handlingen utspelar sig i Boston, i de tuffare kvarteren som verkar vara en hemvist för världens kriminella slödder. Den är skriven i ”jagform” vilket ibland kan vara störigt för själva läsupplevelsen men på något sätt så fungerar det. Istället för att det blir lite av en egotripp så hör, åtminstone jag, Patricks egna berättande röst med den där lite släpande Boston dialekten. Ni vet, de drar ut på vokaler, speciellt A.

Nu har alltså 12 år gått sedan Amanda McCready försvann och återfanns men nu har hon försvunnit igen. Då var hon en ensam och vanskött 4 åring, nu är hon en mycket intelligent 16 åring. Men det är egentligen inte den största skillnaden. I Gone Baby, gone tog Patricks och Angies förhållande slut på grund av det val som de ställdes inför. Ni som läst de övriga böckerna vet att de finner tillbaks till varandra. Nu är de i alla fall gifta och har en egen 4 årig dotter. Bubba är fortfarande kvar, tack och lov. Det var en av mina största fasor, att han skulle ha skrivits ut ur handlingen eftersom han är en av mina absoluta favoritgalningar från böckernas värld.

Boken är bra från början till slutet. Den håller samma spänning, precis som de som kom ut i slutet av 1990-talet och början på 2000-talet. Det kändes som ett trevligt återbesök hos gamla vänner. I de övriga böckerna om Gennaro och Kenzie så har läsaren ofta ställts emot de mest vedervärdiga och hemska brott. Man vänder blad med svidande hjärta helt enkelt. Även om det finns mycket våldsamma inslag i boken så finns inte det totala mörkret där. Det är som om det finns ett ljus, möjligen är det ett resultat av huvudkaraktärernas nya roll som föräldrar. Och på något sätt är det skönt för läsaren, speciellt eftersom jag får känslan av att detta blir det sista vi får se av Patrick och Angie. Det känns alltid lite vemodigt att ta farväl av karaktärer man tycker om (litterära eller ej) men här lämnas åtminstone jag med en bild av en familj som kommer att få ett lyckligt liv tillsammans.

En mörk välsignelse
Originaltitel: Moonlight Mile
Författare: Dennis Lehane
Översättare: Ulf Gyllenhak
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN10: 9100125660
ISBN13: 9789100125660

Relaterat: Recension i DN

Läs även andra bloggares åsikter om Dennis Lehane, deckare, recension, böcker

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Deckare, Dennis Lehane, Recension

Det där som nästan kväver dig, av Chimamanda Ngozi Adichie

3 februari, 2011 by Rosemari Södergren


Det där som nästan kväver dig, av Chimamanda Ngozi Adichie, är en bok med tolv noveller av den afrikanska författaren.
Chimamanda Ngozi Adichie slog igenom stort med sin roman om Biafrakriget, ”En halv gul sol”.

Noveller låter oss komma närmare människor från NIgera i dagens värld, ofta med anknytning till USA. För många nigerianer är USA det förlovade landet. Med osentimental skärpa fångar Chimamanda Ngozi Adichie kulturkrockarna. För det handlar om flera olika slags krockar.

I höst är afrikansk litteratur i fokus på Bokmässan i Göteborg. Det är en satsning som behövs och jag hoppas det gör att vi får mer sådana här novellsamlingar och romaner utgivna i Sverige. Jag har läst en del litteratur av afrikanska författare, men oftast när det är Afrika som skildras är det skrivet av västerländska författare och det handlar om dåtid. Inte så många böcker jag har läst skildrar det moderna samhället som öser in över människor, också nigerianer.

Chimamanda Ngozi Adichie använder språket och dess rymt mycket skickligt och medvetet. Hon fångar människornas karaktärer i språkets rytm, i satsbyggnaderna och annat. Ibland blir det otäckt nära, det är som att krypa in under skinnet på personen, som inte alltid mår så bra. Det är skickligt, men i en av novellerna blir det för mycket, takten blir så forcerad att det är svårt att ta till sig handlingen.

Min favoritnovell är den som skildrar ett litteraturprojekt där afrikanska författare samlats några veckor och ska skriva varsin novell och läsa upp för varandra. Vi får följa novellens huvudpersons tankar och delar ur hennes novell. Hon får bra omdöme av de andra författarna, några är riktiga besserwissrar. Fast lite överseende och från sina höga hästar säger de att handlingen givetvis är otrolig och inte kan ske i verkligheten. Behöver jag säga att den så klart har hänt. Det är en härlig bild av litteraturens väsen och litteraturkritiken.

I de flesta novellerna skildras livet från kvinnors synvinkel. Det känns mycket äkta, jag känner det som om jag fått titta in i deras liv och det är som om jag har fått träffa flera olika slags kvinnor från Nigeria. Det är litteratur när den är som störst, när den vidgar ens perspektiv och bjuder på resor in i andra människors själar.

Det där som nästan kväver dig
Författare Chimamanda Ngozi Adichie
Översättare Ragnar Strömberg
Originaltitel: The Thing Around Your Neck
Förlag Albert Bonniers förlag
ISBN 9100123927
ISBN-13 9789100123925

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Afrika, Böcker, Bok, Nigeria, noveller, Recension

Revolutionen på 4.000 meters höjd

31 januari, 2011 by Rosemari Södergren

Bolivias president, Evo Morales, är historisk på många sätt. Han är Bolivias 80:e president och är ledare för det socialistiska partiet MAS (Movimiento al socialismo).

Det som gör honom mycket annorlunda är att han leder en lös sammanslutning av kokaodlande bönder från landets ursprungsbefolkning som motsätter sig försöken från Bolivias och USA:s regeringar att utrota kokaodlingen.
Morales är den förste presidenten av indianskt (aymaraindian) ursprung i Bolivia, där folkmajoriteten tillhör ursprungsbefolkningar. Morales är dessutom den första presidenten i boliviansk historia som fått mer än 50 procent av rösterna i ett val.

Evo Morales leder Bolivia på en för landet ny väg. Bolivia har sedan västvärlden kom dit varit ett land med stora klyftor där ursprungsbefolkningen behandlats illa och inte haft samma rättigheter som andra grupper i samhället.
Vinsterna på naturrikedomar som naturgas har gått till utländska företag och Bolivias befolkning har inte haft någon glädje av vinsterna. Evo Morales styre siktar på att bygga ett nytt Bolivia, fritt från den rasism som genomsyrat samhället ända sedan koloniseringen.

Leandro Schclared Mulinari är journalist och arbetade i Bolivia 2008-2009 och har nu gett ut boken ”Revolutionen på 4.000 meters höjd” som ger en ordentlig bakgrund till vad som händer i Bolivia under Evo Morales.

I boken analyserar Leandro Schclarek Mulinari den bolivianska revolutionens specifika karaktär, dess möjligheter och begränsningar. Många har fascinerats av hur Bolivias folk gjort motstånd mot nyliberalismen och USA-imperialismen. För vänsteraktivister och sociala rörelser över hela världen visar Bolivia att det går att förändra samhället även om man har mäktiga motståndare.

Ett citat från Evo Morales säger ganska mycket:
Vi vill bara leva gott, inte bättre. Att leva bättre innebär att exploatera; bättre innebär att utarma, att stjäla. Att leva gott är att leva i brödraskap.

Frågan är hur länge hans radikalisering av Bolivia kommer att få fortsätta utan att USA lägger sig i? Att inte sträva efter att leva bättre, att vara nöjd med att leva gott, står ju i motsats till hela den västerländska välfärdsideologin som bygger på att utvecklingen ska ske i rasande fart.

Det märks att bokens författare kan mycket om Bolivia. Det är otäckt vad lite vi får höra om Bolivia i svenska medier och jag uppskattar att lära mig mer om den bolivianska samhällsutvecklingen genom boken.

Delar av boken var lite tröga att läsa, när de blev lite väl redovisande. Men det är sådant som det kan vara bra att veta var jag kan hitta uppgifterna, om jag behöver dem senare. För mig, som svensk, har jag förstås svårt att uppskatta de mest kollektiva dragen i Evo Morales politiska rörelse, men jag fick en insyn i vad som händer i Bolivia och en förståelse för varför.

Revolutionen på 4.000 meters höjd
Författare: Leandro Schclarek Mulinar
Murbruks förlag
ISBN: 978-91-979072-1-7

Relaterat: Bokens blogg.

Läs även andra bloggares åsikter om Bolivia, recension, faktabok, politik, Evo Morales

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bolivia, Evo Morales, faktabok, Politik, Recension

Patti Smith skriver på deckare och kanske med handling från Göteborg

29 januari, 2011 by Redaktionen


Tyckte du om Patti Smiths biografi ”Just kids”? Punkdrottningen själv upptäckte tydligen att hon trivs med att skriva böcker, för nu skriver hon på en deckare. Göteborgsposten berättar dessutom att en del av romanen kan komma att utspela sig i Göteborg.

Den brittiska musiktidningen NME berättar att handlingen i deckaren Patti Smith skriver på börjar kring kyrkan St Giles In The Fields i West end, London, de senaste två åren

Relaterat: Dagens Nyheter och Sveriges Radio.

Läs även andra bloggares åsikter om Patti Smith, deckare, punkdrottning

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Deckare, Patti Smith, punkdrottning

Bokrecension: Att rosta bröd av Roger Rosenblatt

27 januari, 2011 by Redaktionen


När dottern Amy – läkare, mamma och hustru – plötsligt kollapsar och dör av ett oväntat hjärtfel, lämnar Roger Rosenblatt och hans fru Ginny sitt hem på Long Island för att flytta in hos svärsonen Harris och deras tre barnbarn: sexåriga Jessie, fyraåriga Sammy och ettåringen James, eller Bubbies som han kallas. Det småbarnsliv de en gång lämnat blir plötsligt deras igen. Den här gången som morföräldrar.

”Samma dag Amy dog körde Ginny och jag från vårt eget hem i Quogue på Long Islands sydsida till Bethesda, Maryland, där Amy och hennes man Harris bodde. På Harrys uppmaning har vi blivit kvar där sedan dess. ”Hur länge tänker ni stanna?” frågar Jessie nästa förmiddag. ”För alltid” svarar jag.” Redan här, i de första meningarna, uppstår känslan av att den här boken är något alldeles speciellt. Och Rosenblatt gör mig inte besviken. Det är en fantastisk, fantastisk bok.

Att rosta bröd är en hyllning till dottern Amy, till barnasinnet, föräldraskapet och vänskapen. Men det är framförallt en hyllningssång till vardagen. Till frågvisa barnbarn, till skolskjuts och läxläsning, till familjeliv och till konsten att rosta perfekt bröd. För när livet plötsligt tar slut, som det gjorde i Amys fall, stannar möjligtvis tiden, men vardagen går vidare.

Rosenblatts betraktelse av vardagslivet är välskriven, okomplicerad och ödmjuk. Det är formulerat rakt på, rakt in. Som läsare vare sig kan eller vill man, värja sig mot hans obeslöjade skildring av livet. Livet som med sin glädje, fortsätter, mitt i den bottenlösa sorgen.

Gång på gång slås jag av hur ofta jag suckar över de dagliga bestyr en småbarnsfamilj kryssar sig igenom, när jag egentligen borde omfamna dem och vårda dem förbehållslöst. Författaren påminner mig om det. För det är jag honom evigt tacksam.

Dagen då Amy dog, sa svärsonen Harris till Ginny och Roger: ”Det är omöjligt.” Att rosta bröd, berättar hur det omöjliga, genom kärlek, faktiskt är möjligt.
Var dag är vacker. Leve vardagen.

Att rosta bröd
Författare: Roger Rosenblatt
Norstedts
ISBN10: 911303183X
ISBN13: 9789113031835

Fler recensioner:
Boktoka och En bokcirkel för alla.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 299
  • Sida 300
  • Sida 301
  • Sida 302
  • Sida 303
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in