• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Efter att ha läst ”Ett partis fall och uppgång” av Anders Pihlblad – undrar jag om Pihlblad ställde den viktiga frågan

11 april, 2012 by Redaktionen

Ett partis fall och uppgång
Författare: Anders Pihlblad
Formgivare: Lottie Hallqvist
Förlag: Natur & Kultur
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska
Utgiven: 201204
Antal sidor: 335
Upplaga: 1, Vikt i gram: 518
ISBN10: 9127132641
ISBN13: 9789127132641

Det märks att Anders Pihlblad är journalist. Språket är enkelt, fokus finns i handlingen, det är en lättläst bok.

Trots att boken ska handla om tidsperioden 2002-2006 får vi även en hel del av den bakomliggande historien. Insprängt lite här och var finns historiska tillbakablickar. Uppbyggnaden är inte helt olik den dramaturgi som framgångsrikt används i film och TV. Berättelsen om Anders Borgs svensexa är en liten pärla.

Jag slås av hur kort minnet är. Jag får upprepade ”Javisst-ja-upplevelser”. Ett sånt exempel är Tove Lifvendals attack på den moderata partiledningen efter valet 2002. Däremot var det en nyhet för mig att Prime PR varit med och slipat formuleringarna.

Detta är en bok för politiska nördar som vill veta mer. Det politiska spelet kan ibland vara som att titta på en film genom en skärm med hål som oupphörligt rör sig. Utifrån ser vi bara delar av den helhet vi ibland kan ana, men Pihlblad lyckas lyfta bort skärmen och visa oss sammanhang och detaljer som i många fall ger en annan bild av skeenden vi trodde oss känna till.

Efter att ha läst boken sitter jag med två frågor. En som kan besvaras och en som är omöjlig att besvara.

Vi börjar med den omöjliga.
Var Reinfeldt nödvändig?
Eller rättare sagt, vad hade hänt om inte Reinfeldt funnits till hands? Jag ser två vägskäl:
Fredrik Reinfeldt vann striden mot Ulf Kristersson med tre röster. Om två personer bytt sida hade Reinfeldt förlorat striden. Vad hade då hänt med hans karriär.
Reinfeldt hamnade i partiets frysbox på 90-talet. Reinfeldt valde att kämpa på men det fanns säkert erbjudanden att säga ja till.
Säg att Reinfeldt förlorat striden med tre röster och valt att stiga av rikspolitiken. Ponera att alla andra funnits på plats 2002, förutom Reinfeldt – ven hade i det läget blivit partiledare? Hade det påverkat utvecklingen markant, eller hade Nya Moderaterna bara haft en annan partiledare med ungefär samma politik? Ingen vet, men det är fascinerande att inse hur små marginalerna är.

Vem betalade?
Fram till 2006 tog moderaterna emot anonyma gåvor.
”Det kunde vara ett par hundratusen som kom in. Pengarna var inte spårbara, säger Sven-Otto Littorin” Sid 233
Littorin uppger att moderaterna aldrig haft problem med anonyma gåvor eftersom en okänd inte gärna kan kräva något i gengäld.
Jag frågar mig om ingen i den moderata partiledningen verkligen visste var pengarna kom ifrån. Jag finner det otroligt att någon skulle slänga in den sortens pengar utan att ha underhandskontakter med någon inom partiet.

Pengarna betaldes in på partiets konto. Via banken kan man spåra från vilket konto överföringen kom, såvida ingen kom in på en bank med 250.000 kronor i en portfölj. Pengarna kan ha kommit från utländska nummerkonton med hög banksekretess, vilket gör det omöjligt att spåra avsändaren.

Det är synd att inte Pihlblad ställde frågan om de inte var rädda för att motta svarta pengar. Om givaren är anonym kan mottagaren inte veta om pengarna de får ett resultat av skatteflykt eller ekonomisk brottslighet.

Frågan huruvida ett parti som aspirerar på att vara statsbärande kan vara uppbyggt med hjälp av svarta pengar borde kittla var journalist nyhetsnäsa. Om Pihlblad ställde de frågorna eller inte, anges inte i boken. Kanske kommer det i uppföljaren.

Text: Peter Johansson

Läs även andra bloggares åsikter om Anders Pihlblad, Moderaterna, Reinfeldt, svarta pengar, partibidrag, bokrecension, bokblogg

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Anders Pihlblad, Bokrecension, partibidrag, Reinfeldt, svarta pengar

Kum av Henrik Tord – svår att släppa ifrån sig

10 april, 2012 by Redaktionen

Titel: Kum
Författare: Henrik Tord
Förlag: Ordfront
Utgiven: 201204
ISBN10: 9170376204
ISBN13: 9789170376207

Att tappa bort ett barn är så lätt. Man vänder sig om, och som genom ett trollslag är ungen borta, försvunnen och det spårlöst. Paniken sprider sig inombords och på några sekunder inser man att allt man trodde om att ha kontroll över tillvaron är bortblåst. Just när man är på väg att bryta samman plirar ungen fram bakom en hylla, och hjärtat kan så sakteliga söka sig nedåt mot sin sedvanliga plats.

Henrik Tord har knåpat ihop en roman som bygger på samma känsla av maktlöshet som den förälder som tappat bort sitt barn upplever. Men här förvandlas mardrömmen till verklighet, i ett smutsigt, svettigt och djupt korrumperat Sydostasien. Boken heter Kum (som betyder oproportionerlig hämnd och tydligen inte ska vara alldeles ovanligt i Kambodja där stora delar av boken utspelar sig), är en thriller och rör sig hemtamt mellan olika klasser och livsöden när ett svenskt par på några års utlandsjobb får uppleva hur dottern blir bortrövad.

Barn blir handelsvaror i sexindustrin, vuxna brottas med sina egna olämpliga lustar eller funderar över var deras medmänsklighet tog vägen. Behovet av hämnd blir omättligt, och med 35 graders värme och hög luftfuktighet – vem kan klandra den blodtörst som boken är döpt efter?

En rik affärsman, utled på livet efter att redan ha skruvat upp alla reglage i livet på max, som testat oskulder från Asiens alla obskyra hörn. En nordvietnamesisk bordellägare och före detta soldat, för evigt fast i den tunnel där han offrade sin mänsklighet för några decennier sen. En ung kambodjan, vanställd och fylld av hämnd. Och ett svenskt par, på väg att glida isär efter ett liv utan några större prövningar, på det stora jobbäventyret i Asien. Uppställningen för spänningslitteratur är given, och även om det är många karaktärer som ska trängas i Tords bok lyckas han ge djup åt de viktigare, så pass att man några gånger hoppas att till och med de allra mest hopplösa ska nå en slags vändning och uppgörelse inom sig själva innan hämnden hunnit ikapp dem.

Tre historier löper parallellt och blir senare inflätade i varandra, med kolliderande världar som dödligt resultat. I sådana krockar är det få som kommer undan, och Tords roman är inget undantag – i slutändan är de flesta någon slags gärningsman, på något sätt tvingade till delaktighet i ett maskineri de innerligt hatar.

Det finns en enda liten brist i boken. Kanske skulle skildringarna av karaktärernas tankar kunnat vara lite mindre utförliga, något som jag stör mig på genom hela boken.

Men jag sugs ändå in i dem, suggererar dem framför mig och känner hur boksidorna liksom klibbar ihop när den fuktiga och tryckande värmen från Sydostasien sprider sig till mig. Engagemanget med de utsatta människorna i verklighetens Sydostasien lyser igenom och gör boken om möjligt ännu svårare att släppa ifrån sig.

Text: Johan Ranstam

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Till offer åt Molok av Åsa Larsson grep tag i mig och jag kunde inte sluta läsa

10 april, 2012 by Rosemari Södergren

Till offer åt Molok
Författare: Åsa Larsson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 201203
ISBN10: 9100125318
ISBN13: 9789100125318

Till offer åt Molok är Åsa Larssons femte bok om åklagaren Rebecka Martinsson. Berättelsen fångade in mig direkt, jag fastnade och läste och kunde inte slita mig, ville inte att boken skulle ta slut. Det händer ibland ett en bok tar greppet på mig på det sättet. Inte ofta, men ibland.

Åsa Larsson slog igenom stort med den första som också blev filmad. Jag gillade den och efterföljarna, men i och med den här femte boken tycks Åsa Larsson ha mognat som författare och tar klivet in bland de främsta inom spänningsromaner.

Handlingen utspelar sig i Norrland och börjar med att en björn anfaller en hund i byn Lainio. Männen kallar in den främsta björnjagaren och när han lyckats fälla björnen hittar de en tumme från en människa i björnmagen Några månader senare hittar man en kvinna mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep.

Kammaråklagare Rebecka Martinsson leder till en början förundersökningen, men blir bortkopplad från utredningen. Hon är ju rätt envis och börjar forska i mordet på kvinnan på egen hand. Hon anar ett samband med ett antal dödsfall som tidigare har avskrivits som olyckor.

Att handlingen är spännande väntade jag mig. Åsa Larsson är skicklig. Den största behållningen har ändå inte med spänningen att göra utan är beskrivningen av människor och deras beteenden. Åklagaren Von Post som drivs av sitt ego och vill göra karriär, helst på bekostnad av andra, är alltför vanlig i samhället. Vi har nog alla mött hans likar. Skickligt pendlar Åsa Larsson mellan nutid och 1900-talets början där de händelser utspelar sig som ekar fram till nutiden. Kvinnors situation under 1900-talets början berättas genom att vi får följa lärarinnan Elina som påverkad av Ellen Key trodde på kvinnans lika värde som mannen och vill tro på att fri kärlek är möjlig.

Kvinnorollen tas upp på flera sätt, som i skildringen av poliskvinnan Anna-Maria som är gift och har tre barn, en yrkeskvinna som ändå trycks ned av outtalade förväntningar på henne som kvinna. Exempelvis:
Alla hennes ärvda dukar låg ostrukna i något skåp därhemma och gav henne dåligt samvete, oklart för vad. På bordet i hennes kök låg en vaxduk som blivit gråaktig av trycksvärta från alla NSD och Annonsbladet.

Vilken yrkeskvinna har inte känna denna kluvenhet, mellan en gammal bild av kvinnors roll att sy gardiner och baka bullar. Vilken man i yrkeslivet har någonsin sådana förväntningar på sig?

Åsa Larsson har ett enastående bildspråk och målar upp miljöerna i det karga norrländska landskapet så det känns som att vi är där. Hon använder beskrivningarna också till att berätta något om människorna – vi upplever miljöer ur olika personers ögon och därmed fångar hon in deras karaktärer också.

Jag har fastnat för flera av birollerna också, som obducenten Pohjanen:
Känsla, tänkte han och sköt upp glasögonen i pannan och lät dem glida ner på näsan igen. Vi använder ordet slarvigt.
Mer än nittio procent av människans intelligens, kreativitet och analysförmåga fanns i det omedvetna. Och allt det där folk kallade magkänsla, intuition, var ofta resultatt av en intellektuell process som de inte hade den blekaste om att de genomfört.

I och med ”Till offer åt Molok” har Åsa Larsson tagit plats bland de främsta svenska deckarförfattarna, de som både behärskar att berätta en spännande historia men samtidigt berättar så mycket mer om människor och om samhället.

Fler recensioner av Till offer åt Molok:
Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om deckare, Åsa Larsson, spänningsroman, Norrland, bokrecension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Åsa Larsson, Bokrecension, Deckare, Norrland, spänningsroman

Så dödar vi en människa – en stark berättelse om hur livet sakta vänder

9 april, 2012 by Redaktionen

Så dödar vi en människa

Författare: Stefan Gurt
Förlag: Wahlström och Widstrand
Utgiven: 201203
ISBN: 978-91-46-22152-4

Boken börjar med döden. Stefans Gurts pappa Sven avlider på ett äldreboende efter att ha varit sjuk en tid. Som en del i bearbetningen av sorgen skriver Stefan Gurt den här boken. Hur livet var innan dess. Hans barndom, förhållandet mellan hans föräldrar, hans relation med sin kinesiska fru och kontrasten mellan Sverige och Kina gällande synen på äldre och äldreomsorg, relationen med pappan och hans sjukdom. Det är en väldigt öppen bok. I vissa delar upplever jag att man kommer för nära. Det blir för privat. Jag är inte van att läsa något skrivit på det här sättet, såhär känslosamt och öppet. Vanligtvis sträckerläser jag böcker, men nu tar jag pauser för att orka läsa vidare, för att smälta de olika delarna av boken.

Vart går den gräns då vi upphör att vara människa?, är en av de frågeställninar Stefan Gurt har i boken. Det handlar inte bara om hur de äldre behandlas inom äldrevården här i Sverige, eller vilka nedskärningar man gjort inom vården för att klara budgetkrav eller hur privata vårdbolag försöker vinstmaximera. Det handlar om så mycket mer än så. Hur bemöter vi andra människor? Vad har vi för syn på äldre? Hur kan vi berika andra människor med livskvalitet?

Jag jämför Stefan Gurt med Marcus Birro. De tillhör olika generationer men behandlar ändå vissa liknande frågor om samhället och människosyn på ett väldigt öppet sätt med egna exempel på hur man blivit bemött. Modigt.

Jag kan uppleva att vissa saker i boken är upprepande, en dejavu-känsla. Kanske är det också menat så av författaren. För att få oss att tänka vidare. Att våga öppna ögonen för vad som sker runtomkring oss.

Det är med en sorg och lättnad jag läser de sista raderna i boken, och det kommer att dröja något till jag börjar läsa på min nästa. Detta är en bok som håller sig fast ett tag. Med all rätta.

Text: Jenny Lagebjörk

Bokus

 

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: död

Carl-Johan Vallgrens Havsmannen ger hopp mitt i misären

9 april, 2012 by Redaktionen

Havsmannen
Författare: Carl-Johan Vallgren
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN 978-91-0-012729-9
Utgiven: 201203

Varje berättelse har en början och ett slut, berättar Nella för sin lillebror. ”Början kanske inte alltid är så vacker; huvudsaken är att den leder till en punkt där saker och ting blir bättre”. Men Nellas eget liv i 80-talets Falkenberg går runt i cirklar.

Den 15-åriga flickan har ett tungt ansvar på sina axlar. Hennes pappa sitter i fängelse, mamman super och 13-åriga brodern Robert mobbas i skolan. Det är Nella som får se till att syskonen har mat, som köper hudkräm till Roberts eksem och som lagar hans glasögon när mobbarna har trampat sönder dem. I skolan håller hon dessutom ständigt ett vakande öga på brodern, som utsätts för en allt grymmare mobbing.

Efter att ha blivit ögonvittne till en obehaglig händelse blir hon själv angripen och hotad av klasskamraten och psykopaten Gerard, som är ledare för mobbarna. Och när syskonens pappa kommer hem från fängelset blir situationen ännu värre.

Trots allt elände håller Nella sig flytande och söker ständigt nya lösningar. Det som ger henne energi är kärleken till brodern. Hon har också två vänner, klasskamraten Tommy och ”Professorn” som skadat benen i en bussolycka och bor ensam med en stor samling av böcker och föremål.

En bit in i romanen tar dock berättelsen en ny vändning när Havsmannen dyker upp. Havsmannen är en annorlunda frälsargestalt som blir syskonens räddning. Fångad och plågad av människorna behöver även han Nellas hjälp till att börja med, men till slut blir det han som offrar sig för Robert.

Havsmannen är på ett plan en obehaglig studie i mobbingens väsen. Beskrivningen av hur en störd person som Gerard kan få sina medlöpare att plåga både människor och djur kopplas till historien om hur Havsmannen blir misshandlad och hånad. Vallgren sätter fingret på det oresonliga hat som tycks väckas hos människor när de möter svaghet och hjälplöshet.

Samtidigt är boken en skildring av kärlek mellan syskon, om att ställa upp för varandra och om att inte ge upp. Även om alla berättelser inte har ett tydligt och lyckligt slut så förmedlar Havsmannen att det alltid finns hopp och att hjälp kan finnas där man minst anar.

Relaterat: recensioner i Svenska Dagbladet, Expressen, Corren.

Läs även andra bloggares åsikter om Carl-Johan Vallgren

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: 80-tal, sysk

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 256
  • Sida 257
  • Sida 258
  • Sida 259
  • Sida 260
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in