• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Journalistik

Blondinbella blir chefredaktör för tidning

24 november, 2010 by Redaktionen

Att blogga kan vara en väg att göra sig ett namn. Isabella Löwengrip, känd som bloggaren Blondinbella, har startat företag och blivit känd och det startade med att hon bloggade.
Nu tar hon ett kliv till i karriären och blir chefredaktör för en tidning.

Dagens Media berättar:

I vår är det premiär för Moderna Tidskrifters magasin ”Egoboost”. Chefredaktör och affischnamn blir Isabella Löwengrip.
– Jag vill arbeta med människor som är drivna. Jag är säker på att tidningen kommer slå, hon har mycket makt och jag tror vi kan få en bra försäljning, säger Moderna Tidskrifters vd Daniel Andersson Alm till dagensmedia.se.

Blondinbella har väl varit den bland gruppen unga kvinnor som har många besökare på sin blogg som oftast gått i frontlinjen. Hon var tidigt ute att blogga, fick många besökare, fick en hel del annonsintäkter, kom med i tv …

Är detta en trend som börjar nu? Bloggare blir chefredaktörer och redaktionschefer?

Läs även andra bloggares åsikter om Blondinbella, medier, journalistik

Arkiverad under: Scen Taggad som: Blondinbella, Journalistik, Medier

Den totala mediekoncentrationen på boken om kungens eventuella snedsteg tar bort fokus från det som är mycket viktigare

6 november, 2010 by Rosemari Södergren


Det är lustiga nyheter som dominerar det svenska nyhetsflöden kring kungen.
Tre personer skriver en bok – ”Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken” – som lär handla om saker kungen gjort som ung: vilda fester, strippor och kanske sexuella relationer. Jag har inte läst boken, så jag vet inte mer än vad som skvallrats om i medier.

Av någon anledning känns den rapportering mer som skvaller än nyhetsförmedling. En liten sak jag noterade var att några medier var en aning högdragna gentemot de tre författarna till boken, som på sina ställen beskrevs så att man skulle förstå att nu handlade det inte om riktiga journalister.

Vad många frågar sig är också: varför publicera denna boken nu, när det ändå var så många år sedan allt hände? En relevant fråga som väl knappt lär få något svar. Boken har sålt ut, redan innan den släpptes var alla exemplar beställda.
Tänk om det var kungen själv som beställde allihop? Nej, jag bara skämtar.

Det går nästan inte att låta bli att skämta: för jag måste fråga mig: lever vi fortfarande i ett strängt lutheranskt samhälle?
Alltså: hur kan svenska mediers redaktioner annars slå upp det så stort om kungen när han var yngre haft sex med mer än en kvinna?

För min del är det mycket värre att jaga och döda djur än att ha sex med en människa, ifall båda människorna vill ha sex tillsammans.
För övrigt tror jag att den gangster som nu trätt fram och nästan hotat med att visa filmklipp på kungen gjort den avgörande uttalandet som betyder att kungen fått majoritetens stöd gentemot såväl medier, gangsterkällor och andra.

Fast: som sagt: jag har inte läst boken. Kanske innehåller den fakta om situationer som det är allvarligt om den främsta symbolen för konungariket varit delaktig i.

En person som däremot verkar blivit maktfullkomlig är Kristdemokraternas Göran Hägglund som det stormar rejält kring. Han anklagas för att toppstyra partiet tillsammans med sin närmaste ledartrojka och de har tagit beslut om politiken som inte alls verkar förankrat i den kristdemokratiska rörelsen.
Ur Aftonbladet:

Många ledande kristdemokrater är besvikna och anser att Göran Hägglund tillsammans med några få utvalda rådgivare fattar viktiga strategiska beslut över huvudet på dem.

– Väldigt många hade väntat sig att den gode Göran Hägglund satt ner foten när det gäller sjukförsäkringsreformen i stället, säger Leif Hallberg.

Jo, som kristen har jag svårt att se hur det går att med kristna värderingar ställa sig bakom den utförsäkring som sker av människor som varit sjuka i över ett år.
Jag undrar varför inte den gode herr Alf Svensson slår näven i bordet och ryter i, att det är orättfärdigt.
Han brukade ju inte vara rädd för att säga ifrån.

Peter Johansson har också bloggat om Hägglund, liksom Peter Högberg.

—-
Men något som jag tycker är mycket, mycket allvarligare än det som kungen eventuellt gjort när han var yngre är den utförsäljning av vård som sker. När allt fler riskkapital driver de kommunala tjänsterna för vård och personlig assistans har alltfler människor fått otrygga anställningsförhållanden. Det pågår en enorm nedrustning av arbetsrätten och anställda får allt mindre inflytande över sina arbetsplatser.
Ett fall har nu tagits upp i alla fall, ur Svenska Dagbladet:

Stockholm stad sålde ut den kommunala hemtjänsten i Hagsätra och Rågsved för 69 500 kronor.
Felaktigt och alldeles för billigt anser Regeringsrätten.
– Vi följde stadens riktlinjer, men domen visade att vi inte borde ha agerat på det sättet, säger Andreas Sturesson, (KD), ordförande i stadsdelsnämnden.

Det är dock bara toppen av isberget. Den totala mediekoncentrationen på boken om kungens eventuella snedsteg tar bort fokus från det som är mycket viktigare.

Relaterat:
Expressen 1, Expressen 2, Dagens Nyheter 1, Dagens Nyheter 2

Läs även andra bloggares åsikter om arbetsrätt, kungajakten, sex, Hägglund, sjukförsäkringen, medier, journalistik, vårdnadsbidrag

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: arbetsrätt, Hägglund, Journalistik, kungajakten, Medier, sex, sjukförsäkringen, vårdnadsbidrag

Uppdrag granskning fick två nomineringar till Stora Journalistpriset

2 november, 2010 by Rosemari Södergren

Minns ni det hemska reportaget i Uppdrag Granskning om tonårsflickan som blev våldtagen och utfryst av hela bygden som ställde upp på pojken som våldtog henne. Pojken våldtog sedan ännu en ung flicka.

Programmet med namnet Den andra våldtäkten har nominerats till Stora Journalistpriset för årets avslöjande. Därmed konkurrerar reportrarna Nicke Nordmark och Hasse Johansson på Uppdrag gransknings Luleå-redaktion med arbetskamrater på samma program.
Uppdrag Granskning har fått två nomineringar av tre möjliga i den kategorin.

Den andra granskningen som kan ta hem ”Årets avslöjande” är Janne Josefssons och Nils Hansons uppmärksammade reportage om muthärvan i Göteborg.

Lena Sundström som skrivit boken Världens lyckligaste folk (som Kulturbloggen recenserade här) är nominerade i kategorin ”Årets förnyare” för programmet ”Dom kallas rasister” som sändes i TV4.

Fallet med Den andra våldtäkten blev oerhört uppmärksammat i bloggvärlden och jag tror att det är ett bra exempel på när medier i samverkan kan något hjälpa en människa som blev så utsatt och illa behandlad, att det gör ont att tänka på det. Det går förstås inte att reparera det som hänt, men den stora stöd hon fått nu måste ändå ge hjälp i läkningsprocessen. Hur kan en ung kvinna återfå tron på mänskligheten efter att ha svikits så av vuxenvärlden?

På Stora Journalistprisets sajt kan du läsa om alla nominerade.

Mer om nomineringarna i Dagens Media och i Resumé och hos SVT.

Läs även andra bloggares åsikter om Uppdrag Granskning, journalistik, Stora Journalistpriset

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Journalistik, Stora Journalistpriset, uppdrag granskning

DN satsar på kvalitet med fördjupade utrikesreportage

25 oktober, 2010 by Rosemari Södergren


Indiska Arkonos hår sitter snart på en kvinna i västvärlden. Som ett religiöst offer låter indiska raka sig. Håret tas om hand av en stor industri som tjänar pengar på det. Dagens Nyheter har följt med på det vackra hårsvallets resa över jorden.
Det är ett av de mer genomarbetade artiklarna som finns med i premiärnumret av ett magasin som heter DN.Världen.

Det verkar inte som om artiklarna förts över till webben. Förmodligen ska de inte ens dit. Jag förutsätter att satsningen är ett steg att öka värdet av en prenumeration på pappersupplagan.
Jag är inte helt emot det, även om jag tycker att så mycket som möjligt av världens information ska finnas tillgänglig digitalt, då blir den nåbar för så många, många fler och oberoende av plats. En bok eller ett magasin i tryckt format kan inte läsas på mer än en plats i taget och är därför inte alls lika tillgänglig.
Fast att just satsa på mer djuplodande artiklar, att satsa på den kvalitet som en stor redaktion förmår uppbåda, det är rätt väg.
De så kallade traditionella medierna har helt andra ekonomiska förutsättningar än de enskilda bloggarna.
Därför välkomnar jag sådana satsningar som DN.Världen.

Jag tycker om när redaktioner inte bara går på den lätta klickjournalistiken och inte bara fortsätter på vägen att satsa på ytliga nöjen och bevakning av Idol och liknande.

DN.Världen ska gå ut till prenumeranterna en gång i månaden.

Medieanalytikern och bloggaren Olle Lidbom är däremot skeptisk till att magasinet kommer på måndagar. Via Dagens Media läser jag ett citat ut hans analysbrev:
Utgivningsdagen är otydlig (hur många hänger upp sin konsumtion på ’sista måndagen’) och dessutom en dag i veckan då läsarna tar sig lite tid att konsumera media.

Jag vet inte. Mycket av gamla regler är under uppluckring och många människor arbetar på helt andra tider än måndag-fredag. Jag vet inte om en måndagssatsning behöver vara fel.

Medievärlden tar också upp DN:s premiär för utrikesmagasinet.

Läs även andra bloggares åsikter om utrikes, journalistik, medier, Dagens Nyheter, världen

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Dagens Nyheter, Journalistik, Medier, utrikes, världen

SVT i kris på grund av bemanningsföretag?

14 oktober, 2010 by Rosemari Södergren

Är det någon som tror att lösare anställningsformer och inhyrda medarbetare främjar den interna självkritiken på redaktionerna, skapar journalister som vågar sticka ut hakan, undersöka och ifrågasätta makten?
Skriver Björn Elmbrant i Dagens Arena.

Att hela konceptet med bemanningsföretag ger svagare anställda, maktlösare fackförbund och mer makt åt arbetsgivare och chefer är rätt självklart. Hur kan det bli på annat sätt?
Arbetsmiljöfrågor måste vara mycket svårare att driva när färre ur personalen jobbar på arbetsplatsen. En anställd som inte hör till arbetsplatsen utan bara är där tillfälligtvis tar inte kamp för att förbättra dåliga villkor eller usla förhållanden. En person som är utskickad från ett bemanningsföretag kanske inte heller är fast anställd på bemanningsföretag och då minskar givetvis också kraften och energin att reagera på missförhållanden.

Det finns alltid saker som kan förbättras på arbetsplatser. Systemet med anställda som har trygghet på arbetsplatsen och som kan bli starkare tillsammans, i sina fackliga organisationer, är ett system som i många fall är bra.
Visst finns det alltid situationer där fackliga förtroendevalda går chefernas ärenden och gör ont värre. Men något bättre system för att stärka arbetstagarnas möjllighet att påverka har vi inte. Var och en ensam för sig är inte så effektivt.

Att bemanningsföretag tagit sig in på alla möjliga arbetsplatser är ett hot mot arbetstagarnas villkor. Medier har inte uppmärksammat den här utvecklingen i den grad det är värt att tas upp och ifrågasättas.
Nu har bemanningsföretagen tagit sig in på redaktionerna. Vågar vi hoppas att frågan äntligen kan komma på debartbordet?
Precis som journalister som inte har trygghet kan bli fegare och inte lika kraftfullt kan utföra sitt uppdrag att granska makten blir alla anställda svagare när de har osäkra arbetsförhållanden.
Bemanningsföretag är inte bara av ondo. För en arbetsgivare kan det vara ett sätt att ta in extra personal när det behövs. Att det kan komma personal utifrån som ser saker med nya ögon och med annan erfarenhet i bagaget kan också rätt utnyttjat vara bra. Men en förutsättning är att villkoren för de anställda på bemanningsföretaget är bra och att arbetsplatser som hyr in personal från bemanningsföretag gör det inte för att minska sina fast anställdas möjlighet att påverka arbetsvillkor och arbetsmiljö.

Det finns all anledning att börja diskutera fenomenet med bemannningsföretag och diskutera hur vi vill att arbetslivet ska se ut och vilka villkor människor ska arbeta med.

Hur det gått till på SVT, som Elmbrant berättar, är verkligen avskräckande:

Nyligen insåg Sveriges Television vad alla kunnat se – att man skulle spräcka budgeten rejält på kostnader för prinsessbröllop, OS, VM-fotboll och valet. Ändå var det utan förvarning som en mellanchef en dag dök upp på nyhetsredaktionen, gick runt och pekade ut de journalister som hyrts in via bemanningsföretag och som nu måste gå. Huvuddelen av ett 70-tal inhyrda skulle bort med en månads varsel. Reaktionerna blev häftiga.

Det är illa, illa när journalister inte längre vågar granska makten. Men det illa överlag när arbetskraften får munkavle och blir rädd för att stå upp för sina och sina medarbetares rättigheter och inte längre vågar kämpa för bättre villkor.

Relaterade artiklar:
Medierna/Sveriges Radio, Dagens Nyheter: Croneman: Dagens journalister är ­jasägare, som refererar och citerar, Sveriges Radio 2 och Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om bemanningsföretag, Elmbrant, journalistik, arbetsliv

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: arbetsliv, bemanningsföretag, Elmbrant, Journalistik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 20
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in