Vad skulle Neil Young börja med funderade vi på när vi stod på första raden och väntade på höjdpunkten av en dag fylld av bra artister på Where The Action Is, WTAI, i Stockholm 2009.
Neil Young är överraskningarnas man. Du kan aldrig vara säker på vad han hittar på. Nu startade han med tre akustiska låtar. Bara han och en gitarr. Trots att han var utannonserad som Neil Young med band och scenen var belamrad med bandets instrument. Tre countryrocklåtar med munspel som vi alla kunde sjunga med i. Det var magi.
[Läs mer…] om Neil Young var magisk på WTAI – här bilder och filmklipp
Recension
Rapport från Bruce Springsteens tredje (och bästa?) spelning på Stadion
Det är symptomatiskt att Bruce Springsteens spelningar i Sverige började med” Idas sommarvisa” med Nils Lofgren på dragspel för även om The Boss är det mest amerikanska precis som rosa Cadillacs, McDonalds, mammas äppelpaj och Millers öl, så är och ”Brucan” det mest svenska på något vis. Springsteen älskas av sin svenska publik och ”Brucan” älskar den. (Bara namnet ”Brucan” är en sak för sig – nästan fånigt svenskt smeknamn.) Så när gårdagens konsert (7 juni), den sista för året(?), blir en familjeträff mellan Springsteen och publiken är det inte bara en makalös musikalisk händelse utan en närmast sociologisk företeelse.
[Läs mer…] om Rapport från Bruce Springsteens tredje (och bästa?) spelning på Stadion
Premiär: Terminator Salvation

Terminator Salvation med Christian Bale som John Connor (imdb).
Det här är fjärde filmen i serien om Terminator-robotarna som krigar mot människorna i framtiden och nutiden. Ikväll var det premiär och jag hade väl tur som fick en biljett.
För er som inte följt filmserien kan jag berätta att den första filmen handlade om hur en mördarrobot dyker upp för att mörda mamman till framtidens ofödde hjälte. Han skall heta John Connor och leder mänskligheten till seger mot maskinerna. De följande filmerna är varianter på temat. Huvudperson i de första filmerna är Arnold Schwartzenegger som spelar mördarrobot.
Paolo Nutini med veckans bästa skiva: Sunny Side Up

Det är svårt att förstå att Paolo Nutini endast är 22 år gammal – han har redan presterat så mycket, från hemstaden Paisley (Skottland) till Carnegie Hall, från BRIT award-nomineringar till att öppna för Led Zeppelin på den berömda återföreningen. Hans röst är som en mogen mans röst, märkt av livet och fylld av känslor.
Hans nya album släpps den här veckan och jag har lyssnat på ett recensionsexemplar i en vecka. Det är så bra och bara växer och växer.
[Läs mer…] om Paolo Nutini med veckans bästa skiva: Sunny Side Up
Chairlift i Stockholm

Chairlift bildades i Colorado men flyttade 2006 till New York för att som många andra band söka lyckan. De hade turen (eller oturen) att bli utvald till den nya Ipod-reklamen med deras låt Bruises.
Under fredagen, 29 maj, var bandet i Stockholm och körde hårt, under ett livfullt liveframträdande där alla tre på scenen arbetade lika mycket. Imponerande sång och en närhet till publiken, läs liten lokal.
[Läs mer…] om Chairlift i Stockholm