• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Per Egland på Arvikafestivalen

16 juli, 2010 by Jonatan Södergren


Med sommarfrisyr och cynisk klarsynthet skildrar Per Egland den gråa världen. Livet innan vi blir rika. Låtsasmusik för en låtsaspublik.
”Karl för sin hatt” är en låt som höjer sig flera dimensioner live med höjdpunkten är P3-hiten ”Merkurius brinner”.
Synd bara att det inte är fler i publiken på spelningen på Arvikafestivalen.

Läs Kulturbloggens intervju med Per Egland.

Mer av Kulturbloggen från Arvikafestivalen
Regina Spektor och Kent på Arvikafestivalen
[ingenting] på Arvikafestivalen
Johnossi
Yeasayer

Läs även andra bloggares åsikter om musik, indie, musikfestivaler, Arvika, recension, Per Egland

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Arvika, indie, Musik, Recension

Regina Spektor och Kent på Arvikafestivalen

16 juli, 2010 by Jonatan Södergren


Regina Spektor var självklar på Vintergatan, Arvikas största scen, men jag föredrog intimiteten på Cirkus-konserterna i vintras.
Kent hade ett mycket tyngre sound än vad jag kunde minnas från när jag såg dem för några år sedan.
De styrde publiken som marionettdockor – så fort de spelade ett välkäntriff hamnade publiken i eufori.
Avslutningen var som en explosion.

Relaterat:
Kulturbloggen om Regina Spektors första spelning på Cirkus
Regina Spektor på Cirkus dag 2

Aftonbladet recenserar Regina Spektors spelning på Arvikafestivalen.
Expressen om att Regina Spektor spelade på Arvika några dagar efter att hennes vän och bandmedlem dog i en drunkningsolycka.

Mer från Arvikafestivalen av Kulturbloggen
[ingenting] på Arvikafestivalen

Johnossi
Yeasayer

Kent på Arvika festivalen (från Expressens tv, så du får stå ut med lite reklam före musiken)

Regina Spektor på Arvika (från Expressens tv, så du får stå ut med lite reklam före musiken)

Mer relaterat:
DN om Arvika dag 1

Läs även andra bloggares åsikter om musik, musikfestivaler, recension, Kent, Regina Spektor, Arvika

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Musik, Recension

[ingenting] på Arvikafestivalen

15 juli, 2010 by Jonatan Södergren

[ingenting] har med albumet ”Tomhet, idel tomhet” blivit hela Sveriges indiehjältar.
Det faktum att Christopher Sander sjunger som Dylan, men kanske framför allt han spelar på en likadant Jaguar-modell som jag, har fått mig att ge vika för deras storhet.
Även om ljudet på kvällens livemix i Arvika 2010 inte är lika kristallklart som på deras spelning på Dramaten tidigare i år har de på grund av deras känsla melodier en viss charm som festivalband. Bland många höjdpunkter är allsången i ”Hallelujah” mäktigast.

Här är [ingenting]:s hemsida.

[ingenting] på Myspace.

Mer från Kulturbloggen från Arvika 2010:
Johnossi
Yeasayer

Läs även andra bloggares åsikter om musik, indie, Arvika, musikfestivaler, recension, ingenting, hallelujah, indiehjältar

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Arvika, indie, Musik, Recension

Johnossi på scen på Arvikafestivalen

15 juli, 2010 by Jonatan Södergren

Är det något band som kan det där med publikkontakt så är det Johnossi. De vet verkligen vad det handlar om.
Redan innan den svenska duon går på scenen är publiken i full gång.
Dessutom lyckas de skapa en förvånansvärt maffig ljudbild med tanke på att de bara är två musiker.

Uppgifter om Johnossi från Wikipedia:

Johnossi är en svensk duo bestående av John Engelbert född 1982 på sång och gitarr och Oskar ”Ossi” Bonde född 1979 på trummor/slagverk.
Johnossi bildades i Saltsjöbaden, Stockholm 2004. Johnossi har sedan debutskivan släpptes 2006 haft stora framgångar runtom i världen, dock i synnerhet Tyskland, där gruppen bland annat har gjort framträdanden på festivaler som Southside och Hurricane. De har även varit förband åt Mando Diao på deras Tysklandsturné 2007 och för Green Day den 5 juni 2010 på Ullevi.
Bandet är kända och omtalade[källa behövs] för sina explosiva och intensiva liveshower. Den 17 januari 2009 tog duon emot priset för Årets grupp på P3 Guld-galan som gick av stapeln i Scandinavium, Göteborg.


Intervju med duon i Expressen inför spelningen i Arvika:

Johnossi är sommarens hetaste rockband.
För Expressen berättar duon hur det är att turnera sig genom de soliga månaderna – och hur de kombinerar det med livet som småbarnsföräldrar.
– Det finns inget roligare sätt att spendera en sommar. Lite resande, lite upplevelser och så får man bara hänga på landet när man är hemma, säger Oskar ”Ossi” Bonde.

Johnossi på Myspace.

Mer från Arvikafestivalen i Kulturbloggen: Yeasayers spelning.

Läs även andra bloggares åsikter om musikfestivaler, popmusik, musik, recension, Johnossi

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Musik, Popmusik, Recension

Fallen ängel av Becca Fitpatrick – kanske något för dig som vill gå vidare från vampyrer till svarta änglar

15 juli, 2010 by Redaktionen


Har du tröttnat på vampyrer och varulvar, eller vill du vidga dina läsvanor och lära känna ännu en förbjuden kärlek? Då kan ”Fallen ängel” av Becca Fitzpatrick vara något för dig.

Nora bor i USA och hennes lärare i biologi får idén att alla ska byta bänkkamrater. Hon hamnar då bredvid Patch, en ny ung man i skolan.
Patch är skrämmande, men snygg och sexig.
Nora känner direkt att det är något som inte är som det brukar.

Så javisst, ”Fallen ängel” är en slags variant på Twilight. En ung kvinna får en kärleksrelation med något som är förbjudet.

Patch, en fallen ängel, blir förälskad i en människa. Det är förbjuden kärlek och de båda hamnar i en uråldrig kamp mellan det onda och det goda. Vad som är den goda sidan är inte helt glasklar heller.

De fallna änglarna blev bortdrivna från himlen när de gjort något som strider mot Guds vilja. Det går att se vem som är en fallen ängel, de har stora ärr efter de vingar som blivit borttagna från ryggen.

”Fallen ängel” är Becca Fitzpatricks debutroman. Hon läste medicin på universitetet när hon bytte spår och slog in på författarbanan. Här är författarens hemsida.

I november släpps uppföljaren – ”Crescendo” – i USA.

Okey, det är inte litteratur av Nobelpris-klass. Det är samma koncept som med Twilight-böckerna. Anledningen att jag tycker bättre om ”Fallen ängel” är nog mest att jag tycker det är mycket mer spännande med änglar av olika slag än kalla vampyrer.

Bokhora har också skrivit om boken och är kluven: bokhorabloggaren köper konceptet med fallna änglar men har svårt att tro på Noras kompis Vee, som är lite för snabb i käften:

Fast om jag ska tänka utanför min lilla tant-hörna med höga krav på normalitet? Det är spännande. Lite sexuell dragning. Lite kärlek. Jag kan definitivt se en marknad för Becca Fitzpatricks bok.
Men.
Det känns påhittat. Vees fel. Även ängeln Patch. Skippa Jerry-stuket och jag hade varit där. Nu är jag bara en åskådare. Hela grejen handlar ju om att inget någonsin är 100% perfekt. Det är det elementet jag behöver i såna här historier. För att köpa det onormala måste det alltid finnas en rätt hög grad av normalitet. Hade Vee och Patch bara varit en femtedel så snabbkäftade och snygga hade jag säkert jublat. Det är min teori iallafall.

Bokfakta:
Fallen ängel
Författare: Becca Fitzpatrick
Originaltitel: Hush hush
Översättare: Carina Jansson
ISBN 9789132159008

Läs även andra bloggares åsikter om änglar, böcker, litteratur, recension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: änglar, Böcker, Bok, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 203
  • Sida 204
  • Sida 205
  • Sida 206
  • Sida 207
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in