• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Tre tips: Lokko om The Fall, Kallskänken och Drevet går

2 maj, 2010 by Rosemari Södergren


Mark E Smith och hans band The Fall är ett band med högst egen stil. Andres Lokko har skrivit en artikel efter att ha träffat Mark E Smith och han drar intressanta paralleller till Alan Sillitoe som dog nyligen och som Lokko beskriver: den brittiska diskbänksrealismens alla argaste män har gått ur tiden.

Lokko skriver:

För där Sillitoe blev världsberömd som ilsken ung observatör av arbetarklassens vardag i 1950-talets Nottingham har Mark E Smith – E:et står för Edward – utgjort hans surrealistiskt konsekventa arvtagare sedan han 1977 döpte sitt band till The Fall efter Albert Camus roman.

Skillnaden är bara den att Mark E Smith valde musiken som plattform för sina texter från en nordengelskt grå verklighet som har förändrats väldigt lite sedan Sillitoe skrev Saturday night and Sunday morning.

Kamferdroppar har ett kul filmklipp med Mark E Smith där han läser fotbollsresultat.

Kallskänken
Från HBT-sossen hämtar jag ett annat tips:

Om Jenny Wrangborg har jag skrivit om tidigare. Poeten och kallskänkan har nu äntligen släppt sin diktsamling Kallskänken på det nystartade bokförlaget Kata.

Göran Greider har utsett henne till Elsie Johanssons och Susanna Alakoskis arvtagare och det med rätta. Kallskänken är banne mig det bästa jag har läst på mycket länge.

Drevet går
Bokbloggen Enbokcirkelföralla som också är en bokcirkel har en gästrecensent:
Gästrecensent Ann Wolgers recenserar; Drevet går av Anders Philblad

Om historien tvistar det lärde. Om närhistorien tvistar de lärde ännu så mycket mer! Att beskriva ett tiotal av de senaste politiska skandalerna kan ju vara som att ge sig ut på mycket tunn is. Säkert har många läsare andra minnesbilder av hur det gick till ”egentligen”. Själv har jag varken minne eller kännedom nog för att ha någon åsikt om hur det gick till ”egentligen”. Pihlblads beskrivningar av skandalerna och dreven känns relevanta, och jag har inga större synpunkter på sanningshalten i dessa.

”Drevet går” är en mogen men samtidigt ganska krass bok. Bladen vänder sig själva. Jag kan rekommendera Anders Pihlblads bok

.

Relaterat:
Fler recensioner av Drevet går:
Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgsposten och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, musik, tips, punk, poesi, The Fall, Kallskänken, böcker, Drevet går, Pihlblad

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, Musik, Poesi, Punk, tips

Bevis för vänstern liv – recension av: Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

1 maj, 2010 by Redaktionen

Bevis för vänstern liv

Först maj 2010: De glesa skaror som tågar under röda fanor för tankarna mer till missväxt än skördeår jämfört med firandet av arbetarrörelsens dag när jag var liten. Men naturligtvis har Göran Greider rätt i sin nya bok: historien de senaste 30 åren borde ha lett till en skördetid i dag, en naturlig följd av den ekonomiska och ekologiska krisen.

Så är det ju inte, vänstern har tvärtom förlorat fotfäste och dess företrädare framstår som avvikande. Om de framstår alls. Lika litet inföll den väntade skördetiden efter andra världskriget; vänstern – särskilt kommunisterna – trodde att folk efter de mörka årtiondena skulle dra slutsatser om kapitalismen och rösta med vänstern. I boken ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” är det de gångna årtiondenas betoning av konsumtion som analyseras.

Men analyserna i boken spänner över ekonomiska maktförhållanden, uppväxten i den lilla sörmländska industristaden, jordens klimat, privata ställningstaganden för miljön, nyliberalism, identitetsförskjutningar i det svenska klassamhället, socialdemokratins oförmåga att forma ideologiska utgångspunkter inför valet och texter av Clash och Pasolini i sitt sammanhang. Bland annat.

Göran Greider har som uttalad ambition att ingjuta hopp och självförtroende i vänstern. Jag tycker att det lyckas, att de många trådarna fogas samman på ett stilistiskt oerhört säkert vis. Framför allt känns det upplyftande att han så uppenbart hyser den största tilltro till sina läsares förmåga att hänga med – i samma anda som Rosa Luxenburg och Antonio Gramsci, för övrigt två av de ”vänstermedvetande” som lyfts fram i boken.

Jag tror att Greider förmår formulera mycket av det som många med ett vagare vänstermedvetande ”känt”, men själv inte förmått analysera eller klargöra ens för sig själv. Än mindre för en omvärld där den sortens resonemang knappast är hårdvaluta.

I de stora tidningarna har ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” fått ett minst sagt ljumt mottagande. I Aftonbladet skriver Anders Johansson att Greider vill nytt men tänker gammalt: ”känner igen mig i Greiders reaktion hösten 2008: den förlösande skadeglädjen över de vanligtvis så självsäkra ekonomernas flackande blickar, tillfredsställelsen i att se en nyliberal världsbild falla samman inför öppen ridå. :http://www.aftonbladet.se/kultur/article7051318.ab

När Sveriges största morgontidning publicerar en recension av boken – en dag för tidigt, inte på första maj som är första recensionsdag – är det den inlånade recensenten Ann-Charlotte Marteus, ledarskribent i Expressen, som skriver eftersom Göran Greider även är medarbetare i DN Kultur. Hon finner en nyfiken, känslig och sympatisk individ som är avväpnande självgenomskådande – och skriver för långt om sina drömmar, ibland karaktäriserade som makalösa i sin brist på verklighetsförankring.

Nu är Göran Greider själv redan inne på det spåret i boken – den egna produktiviteten – och verkar vara van att den möter skepsis. Jag tycker att kritik av slaget som antyder att förmågan att skriva snabbt, och i olika genrer, står i motsats till kvalitet är totalt ointressant. Möjligen skulle man kunna önska att Greider dragit ihop texten tajtare ibland. Men han är ju inte nyhetsreporter.

Han har sökt förklaringar till dagens samhälle i de närmast föregående årtiondenas ekonomiska och politiska utveckling. Och det är där jag alltid tror det är mest fruktbart att söka förklaringar, oavsett om det handlar om hur nazisterna kom till makten i 1930-talets Tyskland eller hur Sverigedemokraterna lockar väljare i dag. Med dunkla teorier om allt ifrån nationalkaraktärer till hemliga sammansvärjningar blir allt oftast bara mer dunkelt.

”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” analyserar alltså främst det som varit och det är bra så. Den öppnar därmed upp för framtiden och visar att andra samhällsstrukturer är möjliga utan att visa på en detaljkonstruktion eller vara en skrift med ett nytt partiprogram för SAP. Det kanske vore önskvärt i och för sig men då i annan bok.

Göran Greider är en av få som konsekvent talar om klass. När vi mindre namnkunniga försöker möts vi nästan undantagslöst av tillrättavisningar av typen att kön och etnicitet också måste vägas in och talas om. Jo visst, men någon gång kunde det kanske vara intressant att tala om det som jag, och många andra, upplever som det som går först?

Själv tänker jag i alla fall börja nämna en grupp vid dess, i min mening, rätta namn efter att ha läst boken och det är arbetarklassen. Som, vilket Greider också påpekar, närmast försvunnit som begrepp under den period han skildrar – språkbruket speglar en förändring i samhället; ”arbetarklass” har en inneboende laddning av styrka, självständighet och medveten vilja till förändring helt olik ”underklass”, ”lägre socialgrupper” eller – vidriga begrepp – White trash.

Min läsning av boken är naturligtvis präglad av att jag har ungefär samma referenser som författaren. Men mindre liksom, jag har ju inte läst så mycket… Något av det fina med ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” är emellertid att den väcker nyfikenhet på sådana tänkare och poeter jag bara känner till namnet. Ibland känns boken lite som marxistisk grundkurs och det sagt som något positivt. Många har fått verktyg att gå vidare med sina egna analyser tack vare kurser av det slaget.

Mer tvärsäkert kan jag hålla med om att det socialdemokratiska partiet i Sverige måste formulera idéer och visioner, inte bara hoppas att medelklassen ska rösta på partiet tack vare att de själva kortsiktigt tjänar några hundralappar på det. Jag tror att folk vill ha något mycket mer än så av politikerna. Och jag tror att människor är sig rätt lika i det fallet.

Till sist ser jag det som en central mening när Göran Greider skriver att ”Missnöjet är alltid grunden för sociala förändringar.” Som ord har det blivit negativt laddat, ett epitet som klistras på fackliga företrädare inte minst, eller en ”gnällig vänster” i stort.


Det samhälle
Greider beskriver hyllar ju ”det positiva”, de individuella lösningarna på alla möjliga och påhittade problem, där lycka är något som var och en själv ska skapa genom allt från olika slags ensidig kosthållning, för att gå ner i vikt, till meditativa bad i hemmaspa och ständiga ombyggnader av fullt funktionsdugliga kök och badrum.

Men missnöje kan föda handling på ett helt annat vis, leda till något som ger tillfredsställelse på ett djupare plan. Slutsatsen efter att ha läst boken är att det är hög tid för ett samhälle med mer missnöje – för vänsterns sena skördetid.
/Lilly Hallberg


BOKTITEL: Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

Författare: Göran Greider
Förlag: Ordfront
ISBN 978-91-7037-492-0

Relaterat: Göteborgsposten
Sveriges Radio

Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, recension, böcker, Göran Greider

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Politik, Recension, samhälle

Vinn Patti Smiths bok "Just Kids" hos Kulturbloggen

23 april, 2010 by Rosemari Södergren


Patti Smiths memoarbok ”Just Kids” om kärlek och kreativitet i konstnärskretsarna i 1970-talets New York har fått mycket bra kritik.
Själv har jag boken här bredvid mig nu när jag skriver detta. Det är en tjock bok av fint inbundet material med en cd-skiva till.

Jag kommer att skriva mer om den när jag läst den. Men nu har du chansen att vinna ett exemplar. Jag har fått tre exemplar av bokförlaget att arrangera en tävling kring.

Vad du ska göra för att vinna:
Svara på tre frågor och skriva tre meningar om varför just du ska vinna boken.
Vilket år och var föddes Patti Smith?
Vilket åt kom albumet Horses?
2008 släppte Patti Smith ett liveinspelat spoken word-album med titeln The Coral Sea. Patti Smith läser upp dikter som hon skrivit till minne av sin vän Robert Mapplethorpe, Vem spelar gitarr på skivan?

Motivera med tre meningar varför just DU ska vinna boken.

Skicka ditt tävlingsbidrag till
tavla@kulturbloggen.com

Glöm inte att skicka med ditt namn och din adress, alltså din vanliga postadress.
Om du vinner boken måste jag ju kunna skicka den till dig.
Tävlingsbidrag utan adress har inte någon chans att vinna.

Sista dag för att maila sitt tävlingsbidrag och ha chans att vinna är fredag 30 april klockan 12.00

Recensioner av boken:
Göteborgsposten, Jan Gradvall och Dagens Nyheter och Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om tävling, bok, biografi, punk, Patti Smith

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Biografi, Bok, Punk, tävling

Den röda grevinnan – En europeisk historia

20 april, 2010 by Redaktionen

Yvonne Hirdmans bok ”Den röda grevinnan” är en dotters berättelse om sin mor och samtidigt 1900-talshistoria. Och som läsare är det mycket spännande att följa Charlottes liv, ofta i händelsernas centrum.

Biografins centrala delar kartlägger händelser i det förflutna, innan tiden som fru Charlotte Hirdman och mor till tre barn i Hökarängen. En annorlunda, ”utländsk” mamma med ett förflutet, mitt i Folkhemmet – med vilkas förgrundsgestalter hon kom att leva intimt samman med, för övrigt.

Utgångspunkten är Yvonne Hirdmans ganska dunkla kunskap om sin mor. Att mamman faktiskt var grevinna talade barnet Yvonne om för de inflyttade kamraterna i efterkrigstidens förort. I boken följer hon den sedan länge döda moderns levnad, söker svar bland så väl släktingar som Tredje Kommunistinternationalens personakter och de egna byrålådorna.

Charlotte Schledt föddes i Estland, som då tillhörde Tsarryssland. Familjen flyttade sedan till de östra utmarkerna av imperiet Österrike-Ungern och levde då nära fronten under första världskriget. Hon gifte sig med en fattig baltisk greve, Alexander Stenbock-Fermor, och dansade i Weimartidens Berlin tiden innan nazisterna tog över makten. För att sedan förälska sig i en kommunist och fly till Moskva och så åter fly, nu som en av de sista innan den stora terrorn inleddes.

Efter två år i Paris lämnar Charlotte 1939 också den staden och for tillbaka, norrut, ”som en flykting som korsade sina gamla spår” med dotterns ord. Via Köpenhamn till Norge och väntad av vänner, orolig för att barnet i magen ska märka av hennes sinnestämning – kall och orörlig.

Författaren Yvonne Hirdmans berättelse om sin mor berör naturligtvis för att det är en skickligt iscensatt historia där många av de enskilda delarna har stor inneboende sprängkraft. Men också för det rörande sättet på vilket hon närmar sig sin mamma, med både respekt och kärlek – de olika vinklarna tillåts få utrymme, dagens synsätt skriver aldrig över gårdagens.

Historien är öppet berättad, lämnar inga svar som slås fast en gång för alla men öppnar för en förståelse som också gäller vår samtid. Charlottes liv är fascinerande just för att det verkligen är en europeisk historia, som undertiteln lyder. Det påminner mig om Göran Greiders skildring av Rudolf Meidner, med den liknande undertieln ”Ett 1900-talsliv” – i båda fallen handlar det om personer som, om än mycket olika, levt nära och över gränser både bildligt och bokstavligt.

Det är också mycket intressant att ta del av Yvonne Hirdmans historiebeskrivningar – folkbildande i fin bemärkelse – av de platser och tider där modern levt. Och, inte minst, av ett rikt bildmaterial vars sista bilder både rymmer Charlotte ensam, på resa i det sönderbombade Europa strax efter krigsslutet, och hela hennes svenska familj samlad i den nya lägenheten på Cigarrvägen.

Yvonne Hirdman var tidigare professor i kvinnohistoria vid Göteborgs universitet och därefter professor i genushistoria vid Stockholms universitet. Nu är hon verksam på samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola och vid Stockholms universitet. ?Hon har i många år forskat om välfärdsstat och genusordning.

/Lilly Hallberg

Titel: Den röda grevinnan En europeisk historia
Författare: Yvonne Hirdman
Förlag: Ordfront

ISBN: 978-91-7037-419-7

Relaterat:
Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och pressmeddelande på Newsdesk.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, recension, bok, litteratur, Den röda grevinnan

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Recension

Boktips för pessimister och för pirater och för valarbetare

20 april, 2010 by Rosemari Södergren


Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen – de är i majoritet i folket.
Citat från Hjalmar Söderberg.

Ta inte livet för allvarligt – du kommer i alla fall inte ifrån det levande.
Elbert Hubbard

Jag får ibland en känsla av att när Gud skapade människan överskattade han sin egen förmåga.
Oscar Wilde

Tre citat ur en liten skön bok fylld av citat. Boken heter ”Handbok för pessimister” och är utgiven på förlaget Känguru (isbn: 978-91-86289-16-4)

Här är en beskrivning av boken från en bokbutik:

Vem orkar väl ständigt le och gå omkring och se positivt på livet? För, handen på hjärtat, livet är ju i grund och botten en allt annat än lustig historia. Därför är den ärligaste och lämpligaste livshållningen pessimismen. Endast pessimister kan möta och tackla tillvaron med insikt och gott resultat.

I Handbok för pessimister ges många exempel på denna framgångsrika metod att stå ut med livet genom att se det för vad det är. Här får man lära sig att ständigt vara beredd på det värsta och – när katastrofen väl ett faktum – förtvivla med ett gott skratt. För humorn är för pessimisten det främsta vapnet.

”En pessimist är en person som ser sig om åt båda hållen innan han går över en enkelriktad gata.”

Jag tycker om boken av tre skäl. Jag är road av bra citatsamlingar. Det kan inspirera mig i olika sammanhang när jag ska hålla föredrag eller när jag gör blogginlägg.

Boken är vacker i sin strama design i brunrrandigt omslag som ger en känsla av en kartong som gjorts om till bok.

Jag är själv något av en pessimist och tycker därför extra mycket om den här citatsamlingen för att den driver både med oss pessimister och med de som inte är pessimister. Det är nyttigt att skratta åt sig själv ibland.

Jag ska passa på att tipsa om recension av boken ”
Jag är inte rabiat. Jag äter Pizza.” En bok om sverigedemokraterna av Niklas Orrenius.
Karin Berg har recenserat den i bokbloggen En bokcirkel för alla:

Det här är en lätt bok att läsa och den ges ut direkt på pocket för just lättillgänglighetens skull. Boken är viktig idag där vi står med ett val inför dörren, ett val som kan släppa in Sverigedemokraterna i riksdagen. Och den är bra att ha som hjälp när man ska ta debatten, för det bör man. Eller hur?

Boken ska jag absolut se till att få tag på. Och jag tipsar er samtidigt om bokbloggen En bokcirkel för alla.
Svenska Dagbladet har också recenserat boken och Politikerbloggen har intervjuat författaren.

Och sedan en sak som egentligen är värd ett eget blogginlägg men eftersom jag inte hinner göra fler inlägg nu (måste skynda till jobbet) tipsar jag er om The Arks nya skiva. De släpper den som tidning, som en slags protest mot att momsen på skivor är mycket högre än den på tidningar.
Från Expressen:

Här är popbandet The Arks smarta skatteklipp.
Genom att ge ut nya skivan i tidningsform slipper gruppen en stor del av den moms som annars ligger på skivor.
Man betalar bara sex procent mot normala 25 procent.
– Det är halva priset mot vad en vanlig skiva kostar, säger sångaren Ola Salo.

Jag tror inte det handlar om skatteklipp, som Expressen skriver. Det handlar om en demonstration mot det sjuka att ha högre moms på skivor än böcker och tidningar.

Ravenna har också bloggar om detta:

Nej, man kan inte ta för givet att en skiva säljer för 189 kronor bara för att man fjärtar ut den. Folk kan ladda ner numer, eller testlyssna på Spotify. Att betala 189 spänn för en plastbit med några låtar på är såååå 90-tal. Ute, kaputt, inte att tänka på.

Läs även andra bloggares åsikter om piratfrågor, skivor, musik, sverigedemokraterna, pessimister, boktips, böcker

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, boktips, Musik, pessimister, piratfrågor, Skivrecensioner, sverigedemokraterna

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 315
  • Sida 316
  • Sida 317
  • Sida 318
  • Sida 319
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in