• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Raines Dagbok: tolv år på gatorna i Stockholm

22 september, 2010 by Redaktionen


Våren 1997 kom Raine Gustafsson, hemlös och tämligen nyfrigiven och synnerligen orakad, in på Situation Stockholms dåvarande redaktion med en plastkasse i handen. Där låg ett välfyllt, handskrivet kollegieblock. Sedan den dagen har Raine Gustafsson publicerat sin dagbok i Situation Stockholm och har inte missat en deadline, oavsett var han sovit, om han sov, hur eller var i Stockholm han befunnit sig.

Dessa prydligt handskrivna versaler i ett collegieblock har nu, efter tretton år och etthundratrettiofem dagböcker, blivit en bok.
Raines Dagbok är ett unikt dokument, en skildring av Raine Gustafsson, av Stockholm, av tillvaron och verkligheten som den ter sig för någon som inte har en egen dörr att stänga till sitt liv.

Raine Gustafsson har fått pris för sina dagböcker. 2005 fick han svenska PEN-klubbens Bernspris för sina dagböcker. En del av motiveringen:
För sina glödande rapporter från en kylslagen huvudstad, där de hemlösas nätter är långa. Ett Stockholm som annars bara skildras av reportrar på tillfälligt besök.

Faktum är att de hemlösa finns. Många går bara förbi dem, ser inte de människor som sitter där på en filt med en skylt att de är hemlösa och vill ha några kronor till mat.
Det ska bli mycket intressant att läsa den här dagboken. Jag har bara några få gånger i mitt liv talat med någon hemlös. Hur många av oss har det?

Corren berättar också om boken.
Situation Stockholm skriver om att boken är på väg ut i butikerna.

Läs även andra bloggares åsikter om hemlös, Raines dagbok, Stockholm

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: hemlös, Raines dagbok, Stockholm

"Jag älskar dig inte", roman om hämnd och svek av bloggaren Christina Stielli

22 september, 2010 by Redaktionen


Christina Stielli är en duktig bloggare som jag träffade första gången för många år sedan på en bloggträff. Hon driver en engagerande blogg. Hon bloggar på Tara också.
I mitten av september släpptes hennes debutroman ”Jag älskar dig inte”.
Den kom med posten igår, så jag har inte hunnit mer än bläddra i den. Det är en snyggt inbunden bok med bra omslag och bra tryck.
Jag tror att bokens handling engagerar många i det Sverige vi lever i. Från bokens baksidestext:

Lotten har en familj: en man hon älskar högt och rent och två barn hon sätter före allt annat. Definitivt före sig själv. Hon vet ju att äktenskap innebär kompromisser och vem skulle hon vara om hon inte först och främst såg till att Per och barnen mådde bra?

Det Per säger till henne en dag – ”Jag älskar dig inte” – slår i ett slag hål på idyllen. Men Lotten kraftsamlar, hon kan förändra sig. Hon ska försöka mer, bättre. Hon vet att hon kan. Hon bestämmer sig för att med alla medel rädda den familj som är mamma, pappa och två barn. Att hon raderar ut sina egna konturer i processen är bara en del av den nödvändiga kompromissen. Men inget hon gör fungerar. Eller kanske hon bara inte begrep bättre, som Per säger till henne när han till slut tar sin väska och lämnar familjen för gott. Det uns av självkänsla Lotten hade kvar raderas. Hela hennes värld rasar samman, men i sin förtvivlade situation får hon hjälp att finna fast mark av två omistliga vänner. Och när hon så småningom reser sig är hon fylld av en längtan att förnedra Per så som han förnedrat henne. Hon går mot sin egen ljuva hämnd, med målet att förstöra det han håller högst i livet. Precis som han förstörde det hon älskade mest. Med sälta och humor skildrar Christina Stielli det raffinerade spel som pågår under ytan i ett havererande äktenskap, och gestaltar den hopplösa förtvivlan som knockar en övergiven kvinna i kris. Det är befriande trovärdigt om hur den mödosamma men ändå möjliga vägen till ett nytt liv, på egna villkor, faktiskt ligger där och väntar

En bokcirkel för alla har också tipsat om boken:

Den 16/9 debuterar Christina Stielli med sin roman ”Jag älskar dig inte” (Whalström & Widstrand). Jag blev nyfiken redan på den där deckarkursen vi gick, eftersom det var rätt så uppenbart att hon kunde skriva och hon nämde också då att hon hade en roman på gång. Dessutom så tror jag (fast jag har inte läst den ännu) att den här boken är en bok som vore kul att bokcirkla om.

Jag älskar dig inte
Författare: Christina Stielli
ISBN: 9789146220510

Relaterat: Några kommentarer om boken

Läs även andra bloggares åsikter om Christina Stielli, roman, boktips, bloggare, böcker, litteratur, skilsmässa, svek, hämnd

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: bloggare, Böcker, Bok, boktips, Christina Stielli, hämnd, roman, skilsmässa, svek

Tre bra böcker av Niklas Rådström, Jonas Söderström och Yu Dan

14 september, 2010 by Rosemari Södergren


Just nu läser jag tre böcker, som sinseemellan är helt olika. Ett bra sätt att växla i läsningen.

Niklas Rådströms nya bok ”Månens anförvant” är så välskriven, det är litteratur när den är som bäst. Den kom i början av september.
Så här beskrivs boken på baksidan:

Den som för pennan i Niklas Rådströms Månens anförvant är Lorenzo Da Ponte, librettist till Mozarts tre mest kända operor, född jude, vigd katolsk präst, gift och sexbarnsfar, poet, spelare och äventyrare, vän med Giacomo Casanova, hovdiktare i Wien, teaterman och boktryckare i London, specerihandlare och vintillverkare i Philadelphia och den första professorn i italienska vid universitetet i New York.
Niklas Rådströms roman, hans första på nästan ett decennium, är historien om ett närmast osannolikt rikt öde där Mozart spelar en central roll, men även en meditation över musik, kärlek, skapande och vad vi gör av våra liv.

Jag återkommer när jag läst hela. Nu är det en njutning av sjunka in i boken, att låta mig förföras av språket, rytmen och poesin i berättelsen. Efter att ha läst väldigt många deckare det senaste året känns det som att ta flera kliv upp på stegen för litteraturens möjligheter när jag läser Rådström. För om jag ska vara ärlig är det väl inte så särskilt hög litterär kvalitet på de flesta svenska deckare.

En bok jag borde läst för flera månader sedan är ”Kinesisk visdom från hjärtat” av Yu Dan som handlar om Konfucius tankar i det moderna Kina. Jag blev intresserad av den boken när jag läste en artikel i Svenska Dagbladet:

Sökandet efter lycka är urgammalt. Gamla tankar lyfts också fram som vägledning för den moderna människan. Det är vad professor Yu Dan gjort genom att skriva en bok om den kinesiska filosofen Konfucius. I Kina har boken fått en enorm respons. Vi västerlänningar kan kanske också lära ett och annat.

Den som känner mig vet att jag har ett stort intresse för Kina och Japan och dess filosofier. Det jag har lärt mig hittills är bland annat varför buddismen var radikal och rebellisk i jämförelse med konfucianismen, då för mer än två tusen år sedan.
Ur bokens förord:

Det finns en tendens hos Yu Dan att förespråka förnöjsamhet, att man ska vara nöjd med vad man har och inte slösa sin energi på att kämpa för förbättringar. Det viktiga är att göra sin plikt, inte överskrida sina befogenheter och inte blanda dig i andra människors angelägenheter eller gå utanför sitt eget ansvarsområde.

Buddha gjorde ju verkligen inte så. Han övergav sin plikt mot sin härkomst och sina föräldrar och sin familj för att söka upplysning. Buddismen är på så sätt mycket mer individualistisk.
För många kanske skiljelinjerna inte är lika tydliga mellan de olika kinesiska filosofierna, men när jag läser den här boken är det mycket som blir tydligare.

Jävla Skitsystem av Jonas Söderström
Den tredje boken jag växlar mellan just nu är ”Jävla Skitsystem” av Jonas Söderström som handlar om:
Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen.
Jag tror att vi är många som kommer att ha nytta av den boken och av råden och tipsen den. Och att ha det som hjälp för att kommunicera med personer som har makt att bestämma om våra IT-system.

Sajten Inuseful har intervjuat författaren Jonas Söderström:

Varför har du skrivit boken?
– För att människor tror att det är dem själva det är fel på – att de är för gamla eller dumma – när det egentligen är systemen som är usla. Den digitala arbetsmiljön har aldrig diskuterats på allvar.

– Så boken är inte i första hand till för tekniker, utan för vanliga människor. Men också för beslutsfattare och projektledare, som behöver förstå varför deras system ofta inte ger de effekter som de förespeglats och förväntar sig.

Här bloggar författaren själv om boken.

Månens anförvant
Författare: Niklas Rådström
ISBN 9100124923
ISBN-13 9789100124922

Kinesisk visdom från hjärtat : Konfucius tankar i det moderna Kina
Författare: Yu Dan
ISBN: 9789127119994

Jävla Skitsystem
Författare: Jonas Söderström
ISBN: 9789174370683

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, tips, it-system, litteratur, Niklas Rådström, konfucius, konfucianism, Yu Dan, Jonas Söderström

Arkiverad under: Krönikor, Litteratur och konst Taggad som: Böcker, Bok, it-system, Jonas Söderström, konfucianism, konfucius, Niklas Rådström, tips, Yu Dan

Malin Persson Giolito: Bara ett barn

13 september, 2010 by Rosemari Södergren


Malin Persson Giolito har skrivit en bok om en liten sjuårig pojke, Alex Andersson, som far mycket illa. Hans lärare och skolans sjuksköterska upptäcker att någon bränt honom med cigaretter, bland annat.
Han får en advokat, Sophia Weber, som är romanens huvudperson.

Boken handlar om ruggiga händelser, om våld och brott mot barn som går i arv. Hur vuxna bestämmer över utsatta barn.

Malin Persson Giolito som skrivet boken är jurist, född 1969, och efter tio års anställning på en av Sveriges största advokatbyråer arbetar hon som handläggare på Europeiska kommissionen. Det är imponerande att läsa om henne och att hon skaffade sin utbildning på fyra olika universitet i Sverige, Frankrike och Belgien. Hon debuterade 2008 med romanen ”Dubbla slag”.

På ett ställe i boken skriver hon om advokaten Sophia, att hon först gick en utbildning som var mer kreativ men som hon inte trivdes på. Först när hon bytte till mer byråkratisk och administrativ utbildning kände hon att hon var rätt. Det tror jag är en bra beskrivning av författarinnan själv. Det är ett viktigt ämne att ta upp om de utsatta barnen och att visa hur fel många myndigheter kan agera. Men romanen är inte litterär.

Miljöbeskrivningarna känns påklistrade, som om de var med för att man måste ha miljöer med. De tillför inget för berättelsen. Bra miljöbeskrivningar säger lika mycket som dialoger. Rätt använda fördjupar miljöbeskrivningar läsupplevelsen. En del miljöbeskrivningar förmedlar till och med annat är situationen som beskrivs.

Dessutom lyckas författarinnan inte att få mig att ens tycka om advokaten som ändå ska vara huvudpersonen. Att en romans eller deckares hjältefigur kan vara trygg eller misslyckas med sina privata relationer kan vara intressant, kan tillföra och fördjupa karaktären. Men att inte känna någon sympati alls för personer gör boken svår att läsa. När hon fattar så trögt jämnt blir det bara för mycket. När Alex ungefär halvvägs in i romanen ger nyckeln till lösningen och varken Sophia eller någon annan fattar det som läsaren fattar, då är det svårt att engagera sig och tvinga sig att läsa ut romanen.

Ingen av karaktärerna får mig att känna engagemang för berättelsen. Vi når aldrig in i Alex.
Den enda person i boken jag kan känna någon slags sympati för eller förståelse för är hans lärare.

Vissa av karaktärerna är så typbeskrivna att det är helt omöjligt att se dem som karaktärer. De är bara typer, som polismannen Adam Salah.

Här gästbloggar författarinnan hos Yourlife och skriver om boken:

Hela arbetet med boken blev mycket tyngre än vad hon till en början föreställde sig. Visserligen är hon van att läsa högvis med utredningar, men den här researchen kröp under huden på henne.

– Jag tror att jag är så rationell och distanserad, men det var en jättejobbig bok att skriva. Så här i efterhand kan jag ju ge rådet: ta inte ett sabbatsår för att få kvalitetstid med familjen och skriv en bok om utsatta barn samtidigt… Jag mådde inte bra.

En bokcirkel för alla har också bloggat om boken, men tyckte inte alls som jag:

”Bara ett barn” är en engagerande bok. Jag satt som helt uppslukad på pendeln för att sen sätta mig i soffan och fortsätta läsa när barnen hade lagt sig. ”Bara ett barn” tar upp ett jobbigt ämne på ett mycket bra och välskrivet sätt. En mycket bra bok som kryper in under skinnet och tar på hjärtat.

Bara ett barn
Författare: Malin Persson Giolito
ISBN10: 9164203301
ISBN13: 9789164203304

Här berättar författarinnan Malin Persson Giolito om boken:

Läs även andra bloggares åsikter om Malin Persson Giolito, video, böcker, barn, litteratur, recension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: barn, Böcker, Bok, Malin Persson Giolito, Recension, Video

Jenny Wrangborg – Stig Sjödinpristagare 2010

7 september, 2010 by Redaktionen

Hurra för Jenny Wrangborg, den unga kvinnan som jobbar på restaurang och som skriver dikter om oss verklighetens folk som träffar rakt in i hjärtat på oss. Nu har Jenny Wrangborg fått Stig Sjödin-priset 2010.

Motivering
Jenny Wrangborg skriver poesi från sin vardagsverklighet i restaurangköket. Genom hennes dikter stiger man in i en värld av stress, utsugning och hårdföra arbetsgivare men också av solidaritet, sammanhållning och varmt kamratskap. Kallskänken är hennes utkikspost för skildringar av kampen för människovärdiga villkor i en bransch som sällan genomlysts i diktens form.

Jenny Wrangborg står i början av sin skrivargärning, hon sätter ord på en verklighet och kräver förändring. För sin förmåga att nagelfara och gestalta ett arbetsliv där utsattheten ökar, för den glöd som utmärker hennes lyriska uttryck, tilldelas Jenny Wrangborg årets Stig Sjödinpris.

Ur pressmeddelandet:

Utdelningen av årets Stig Sjödinpris på 40.000 kronor äger rum på ABF-huset i Stockholm söndagen den 17 oktober klockan 13.00-16.30. Stig Sjödinpriset är instiftat av Runö Folkhögskola, Stig Sjödin Sällskapet, fackförbunden GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Kommunalarbetareförbundet och Industrifacket Metall.

Tidigare pristagare: Göran Greider 1997, Sara Lidman 1998, Fredrik Ekelund 1999, Tony Samuelsson 2000, Gösta Friberg 2001, Claes Andersson 2002, Bernt-Olov Andersson 2003, Aino Trosell 2004, Mikael Wiehe 2005, Kjell Eriksson 2006, Emil Jensen 2007, Ove Allansson 2008, Malin Klingzell-Brulin 2009.

http://www.stigsjodinsallskapet.se

Jenny Wrangborg
född 1984 i Kristianstad, är poet, krönikör och kallskänka. Efter gymnasiet flyttade hon till Göteborg på jakt efter ett jobb och efter något år som städerska och som vikarie i hemtjänsten utbildade hon sig till kallskänka.
Hennes skrivande kretsar mycket kring hennes fackliga och politiska engagemang och våren 2010 utkom debutboken Kallskänken. Tidigare har hon medverkat i en rad antologier: Med frihet på näsan (2001), Poeter mot krig (2003), Snart går vi utan er (2009), Skarpt läge (2010). Man har länge kunnat följa hennes skrivande på bloggen Tio meter över havet.

Uppsala Stadsteater satte 2009 upp Jenny Wrangborgs och bandet Stormens föreställning Vi är här nu – en föreställning om att arbeta. Samma år vann hon P3 Stars poesitävling med dikten I den här dikten. För närvarande bor hon i Stockholm och arbetar som kallskänka i ett förskolekök.

Läs även andra bloggares åsikter om arbetarlitteratur, Jenny Wrangborg, litteraturpris, Stig Sjöidnpriset

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Arbetarlitteratur, Jenny Wrangborg, Litteraturpris, Stig Sjöidnpriset

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 309
  • Sida 310
  • Sida 311
  • Sida 312
  • Sida 313
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in