• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Tintin för alla generationer – ett bidrag till bloggstafetten

30 oktober, 2011 by Jonatan Södergren

Tintin har lästs av flera generationer sedan Hergé i början av 1930-talet skapade berättelserna om den unge belgiske reportern. Bonnier Carlsen som ger ut serieböckerna om Tintin har startat en bloggstafett, nu när Tintin kommit i fokus i samband med att Spielbergs film om Tintin har Europapremiär.

Vi på Kulturbloggen fick erbjudande att delta i bloggstafetten – och det är ett erbjudande vi blev glada över. Vi tänkte låta vår betraktelse ta avstamp i två skribenters syn på världens mest orädde journalist.

Jonatan 22 år:

Steven Spielberg och Peter Jackson har väckt liv i den urtypiskt europeiska seriefiguren Tintin. Alla har vi ju någon form av relation till denne belgiske seriekaraktär. Vi som växte upp under 1990-talet kanske först och främst minns honom från den animerade tv-serien som gick om morgnarna medan generationerna innan oss lärde känna honom genom Hergés mästerliga seriealbum.

Till skillnad från så många andra av våra barndomsfavoriter som vi nu i efterhand romantiserar är berättelserna om Tintin någonting vi kan gå tillbaka till och fortfarande uppskatta. Han är ingen superhjälte i ordets vanliga bemärkelse. Vid ett första ögonkast verkar han visserligen vara en äventyrslysten reporter som tillsammans med sin hund och en alkoholiserad kapten reser världen runt för att lösa mysterier men bakom varje äventyr hittar vi ett historiskt dokument över olika vetenskapliga framsteg och politiska konflikter som ägde rum under 1900-talet.

När jag första gången såg Tintin på TV fick jag samma känsla som jag skulle få några år senare när jag läste Jules Vernes ”En världsomsegling under havet” för första gången. Den där känslan av äventyr där magin snarare ligger i det verkliga än i det övernaturliga.

Rosemari, 56 år:
Riktigt nära Tintin kom jag i tjugoårsåldern. Jag gick på sjuksköterskeskolan och låg nedbäddad i min säng i studentlägenheten i Göteborg. Febrig och hostig låg jag med täcket över mig, en spinnande katt på bröstkorgen och en ångande kopp te med honung på nattduksbordet. Vid ett sådant tillfälle började min relation med unge Tintin.

I närmaste butik hade jag nyligen hittat några Tintin-serieböcker. Det var perfekt att sjunka in i hans äventyr när jag måste stanna hemma några dagar.

Vad jag uppskattade med Tintin var hans oräddhet och att han inte var någon superhjälte. Han är inte muskelpumpad hjälte utan en gladlynt ljushårig ung man som vill att saker ska gå rätt till och han är enormt nyfiken.

Kapten Haddock med sitt temperament och svavelosande eder, snurrige vänlige professor Kalkyl och Tintins kavate lille hund Milou var tre kompletterande sidokaraktärer.

Det är sant att det finns nästan ingen kvinna synlig i Tintinberättelserna. Nästan bara den där operasångerskan som kallas för näktergalen. En fet, ganska dryg och äcklig tant. Men jag brydde mig inte om det, jag upplevde Tintin som ganska könlös, han kunde egentligen varit en ung kvinna också. Fast på den tiden när de första serieböckerna med Tintin i huvudrollen skapades var de flesta kvinnor mest hemmafruar. Det har hänt en del sedan 1930-talet. Undrar hur Tintins sidekickar hade sett ut om böckerna gjordes idag? Kanske Stieg Larssons hjältinna Lisbeth Salander hade haft en tuff syster som hjälpte Tintin? Fast nej, Tintin ska inte vara för mycket action. Det ska vara mysigt att sjunka in i hans äventyr.

Det går en Tintin-våg över Europa nu när actionsregissören Steven Spielberg och superproducenten Peter Jackson fått sätta händerna i Tintins äventyr. Jag har sett filmen och är kluven. Första tredjedelen av filmen var mysig och det kändes att filmskaparna hade fångat den rätta Tintin-atmosfären. Tyvärr fortsatte filmen inte på det sättet utan typisk amerikansk action tar över med  biljakter och några svärdsdueller för mycket.

Jaja, det kunde varit värre. Det kunde det. Jag är i alla fall glad att serieböckerna finns kvar och filmskaparna lär inte få ändra något i dem.

Läs även andra bloggares åsikter om Tintin, bloggstafett

Arkiverad under: Kulturpolitik, Litteratur och konst Taggad som: bloggstafett, Tintin

Umberto Eco – Begravningsplatsen i Prag: mustigt språk men svår att tränga in i

24 oktober, 2011 by Rosemari Södergren

Begravningsplatsen i Prag
Författare: Umberto Eco
Översättare: Barbro Andersson
Förlag: Brombergs
Utgiven: 201109
Antal sidor: 547
ISBN10: 9173373249
ISBN13: 9789173373241

Begravningsplatsen i Prag är ingen lätt bok. Umberto Eco har sedan den filsofiska romanen/deckaren ”Rosens namn” många som uppskattar hans författarskap. ”Begravningsplatsen i Prag” är dock något helt annat än ”Rosens namn”.

Begravningsplatsen i Prag handlar flera saker, den har flera lager av betydelser.

Berättelsen utspelar sig under senare delen av 1800-talet och utgår kring om den Italienfödde Simone Simonini som föddes i Italien med så småningom flyttar till Paris. Han är uppväxt med en judehatande farfar. Detta judehat blir som ett med honom. Detta judehat är så starkt att Simonini liksom hans farfar menar att allt ont kommer från judarna och att judarna har nästlat sin in överallt, i katolska kyrkan, hos frimurarna, hos kommunister, hos regeringar och ja överallt. Judarna är till och med kannibaler och äter små barn, enligt Simonini och hans farfar.

Simonini visar sig ha en begåvning för att förfalska dokument och livnär sig på förfalskningar. Han blir också indragen i spionaffärer och tvingas bli såväl hemlig agent som dubbelagent och rent av trippelagent. Uppdragen tar han för att kunna skapa förfalskade dokument som ska få världen att förstå att de måste utrota judarna.

Det finaste av dokumenten handlar om ett möte med rabbiner på begravningsplatsen i Prag. Bokens handling kretsar till viss del kring detta dokument, förstås. Det är ju trots allt titeln på romanen.

Umberto Eco har ett underhållande, mustigt språk som beskriver livfullt och det doftar ända dit där jag sitter och läser. Däremot är romanen delvis rörigt uppbyggt. Berättelsen sker dels från bokens berättare men också av Simonini själv och en abbé Dalla Piccola som vi länge får fundera kring om det är ett andra jag av Simonini eller en annan person. (Jag kan inte avslöja vilket, då förstör jag en del av bokens handling).

Boken är underhållande, på grund av språket och delar av berättelsen är roliga och tankeväckande och träffsäkert absurda. Men jag undrar över detta judehat. De farliga rasisterna är knappast de som är så extrema som de i boken beskrivna antisemiterna. Om en person säger att judarna äter barn, då lyssnar väl ingen på den personen. Därför undrar jag vad Umberto Eco vill säga med boken. Vill han beskriva hur falska uppgifter låt till grund för det judehat som blossade ut i sin fulla förfärliga verkan under 1900-talet?

Fast kanske finns det människor som är beredda att tro på så extrema falska uppgifter. DN skriver i sin recension:

Ecos roman är kontroversiell på massor av plan. Naturligtvis för att de dryga fem hundra sidorna ekar av hatisk antisemitism (hur mycket han än använder den för att visa hur idiotisk den är), men också för att i stort sett allt är sant. Alla karaktärer som sveper förbi under de sjuttio slutåren av 1800-talet (utom en) är historiska personer, och deras repliker och tankar är autentiska. Umberto Eco för den gamla debatten om hur mycket fakta man får använda i ett fiktivt verk till en helt ny nivå.

Själv tror jag dock att den inlindade, dolda rasismen är betydligt farligare.

Umberto Eco har en massa hänvisningar till händelser och personer under 1800-talet, som är roliga i de fall jag känner till bakgrunden och karaktärerna, men mer utestängande när jag inte känner till dem. Den som inte kan sin europeiska 1800-talshistoria kommer inte att förstå allt i handlingen. Jag är inte riktigt förtjust i den form av litteratur som kräver förkunskaper.

Johan Dahlbäck som recenser boken i Göteborgsposten skriver om detta:

När Ecos litterära collage svämmar över av fakta så ska det inte ses som lärdomsskryt utan som uttryck för äkta desperation. Foucaults pendel var en semiotisk konspirationsroman, men den nya bokens egentliga ämne är själva hatet och den omtumlande och briljanta textens ibland utsvävande form förklaras av att vi här bevittnar en ovanligt förnuftig mans kollision med det totala oförnuftet. Det är ingen historisk roman, tyvärr handlar den om samtiden: mot slutet planerar dess konspirationsteoretiker ett terrorattentat.

Bitvis är romanen underbar att läsa, med ett mustigt språk och skrämmande beskrivningar av människors dumhet framförallt när det gäller krig och revolutioner, men samtidigt är den svår att tränga in i. Jag tror att jag kommer att läsa den en gång till, för jag misstänker att jag missade en del när jag läste den första gången.

Läs även andra bloggares åsikter om Umberto Eco, bok, recension, judehat, litteratur, Brombergs

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Brombergs, judehat, Recension, Umberto Eco

Grattis alla göteborgare: Göteborgs Poesifestival fyller 30 år och inleds på torsdag den 27 oktober

24 oktober, 2011 by Redaktionen

Önskar jag bodde i Göteborg den här veckan: Göteborgs Poesifestival fyller 30 år och inleds på torsdag den 27 oktober.

Ett pressmeddelande från poesifestivalen lockar verkligen:

orsdagen den 27 oktober inleds Göteborgs Poesifestival och avslutas på måndag den 31 oktober.

Programmet består av några av de mest spännande internationella poeterna och några av de bästa nordiska författarna. Från USA kommer legendariska Rosmarie Waldrop som nu är aktuell på svenska för första gången med boken Äpplets vana att falla, och författaren och konstnären Jen Bervin vars böcker lika gärna kan uppfattas som taktila konstverk, inte sällan med textila inslag (läs gärna mer på www.jenbervin.com).

Bland övriga medverkande författare finns bokaktuella Katarina Frostenson, ständigt experimenterande akademiledamoten Lotta Lotass, debuterande Naima Chahboun, alltid aktuella Tua Forsström, göteborgsbaserade författarna UKON och Kennet Klemets, Martin Larsen och Palle Sigsgaard från Danmark, Cesilie Holck från Norge, litteraturkollektivet Postbox gör en dramatiserad läsning av en Martin Crimp-text, Hanna Hallgren, David Vikgren, Leif Holmstrand och Kristofer Folkhammar gör en unik gemensam läsning och mycket, mycket mer.

Det blir också två längre samtal under festivalen om Politisk dikt, poetisk handling och om litteraturens nya företrädelseformer under rubriken Nål, tråd och nätpoesi. Och inte minst blir det en tillbakablick över festivalens 30-åriga arkiv under ledning av poeten Jenny Tunedal & elever från Litterär gestaltning som gör en visuell performance av festivalens dokumenterade material.

Mer information och utförliga författarpresentationer:
www.gbgpoesifestival.se

Läs även andra bloggares åsikter om poesi, poesifestival, Göteborgs poesifestival

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Göteborgs poesifestival, Poesi, Poesifestival

Vi tolererar inga förlorare:- Klanen Kennedy

19 oktober, 2011 by Rosemari Södergren

Titel: Vi tolererar inga förlorare:- Klanen Kennedy
Författare: Britt-Marie Mattsson
ISBN: 9789164203625

Vi tolererar inga förlorare, det är en rätt hemsk slogan. Det var efter den Joe och Rose Kennedy styrde sin klan som byggde på de nio barnen, varav en, John blev president och en var nära att bli president, Bobby.

Journalisten Britt-Marie Mattsson är liksom många av oss som växte upp under sextio- och sjuttiotalen påverkade av bilden av Kennedyklanen. Många av oss minns när president John F Kennedy 1963 blev ihjälskjuten. Det var ett stort trauma som gick igenom hela världen.

Därför är det med stort intresse jag slänger mig över Britt-Marie Mattssons imponerade tjocka biografi. Britt-Marie Mattsson berättar i romanens form Kennedysagan från början av 1910-talets Boston till 2010-talets Washington.

Hon har valt att göra den som ett mix mellan en biografi och ett skönlitterärt verk. Det underlättar att hon skriver mer litterärt, mer berättande och försöker skildra händelserna utifrån huvudpersonernas känslor och upplevelser. Fast det är väl fel att definiera språket som litterärt. Det är ett typiskt journalistspråk som flyter fram.

Exempelvis:
Sensommaren 1919 var fortfarande varm men inte med samma fuktiga hetta som på högsommaren. Luften var klarare och dimman vek undan tidigt på morgonen och det kändes skönt att lämna den karga och klippa delen av Mainekusten fö skogvägarna som ledde till Willam Grays stuga.

Jag kan undra om det är den allvetande författaren som berättar detta eller om det är någon av karaktärernas tankar och upplevelser.

Sådana detaljer stör dock inte. För jag ser ju ändå boken som en form av biografi.

I vissa delar av boken kan jag undra om Britt-Marie Mattsson valt att vara mer snäll än många andra som skrivit biografiskt om Kennedysläkten. Hon går in på Kennedybrödernas kvinnohistorier, men mycket mindre än många andra gör. Hon skriver om när John F Kennedy och Jackie förlorade sitt tredje barn, som dog under den några veckor för tidiga födelsen. Efter den händelsen åkte Jackie iväg med sin syster och den grekiske skeppsredaren Aristoteles Onassis (som hon ju senare gifte sig med). Britt-Marie Mattsson skriver att John F Kennedy var missnöjd med detta. Men hon tar inte upp att detta troligen skedde för att John F Kennedy haft otaliga kvinnohistorier vid sidan av deras äktenskap.

Men jag imponeras av den stora kunskap som Britt-Marie Mattsson har om Kennedyklanen och amerikansk politik och dess huvudpersoner. Jag lär mig mycket nytt och inser att hon måste ägnat mycket tid åt efterforskningar för att få ihop denna informationsfyllda biografiska berättelse.

Hon har valt att ägna mer än hälften av boken åt Joseph P Kennedy och Rose, alltså föräldrarna till John F Kennedy, Bobby och övriga sju i syskonskaran. Vilken ruggigt välbärgad bakgrund dessa nio syskon har. Joe Kennedy skapade en enorm förmögenhet och var dessutom amerikansk ambassadör i London ett par år. Att denna klan blev demokrater är nästan otroligt.

Kanske kan klanens tillhörighet med demokraterna förklaras av att de aldrig kände sig accepterade i Boston, där den protestantiska eliten aldrig fullt accepterade de katolska uppkomlingarna? Ganska lustigt att samtidigt som de själva led av att inte bli accepterade helt eftersom de var katoliker levde de ändå med stora klyftor genom att ha anställda som inte alls hade samma möjligheter som de själva. Mamma Rose som tycks ha varit nästan fundamentalistisk katolik vägrade till och med att komma på ena dotterns begravning, eftersom dottern gift sig med en som inte var katolik.

Joseph P Kennedy samlande ihop en gigantisk förmögenhet som kunde betala presidentkampanjer. Han försökte själv att skapa sig en politisk karriär, men lyckades inte och istället ställde han kravet på den äldste sonen att bli USA:s president. Men äldste sonen, Joe Jr omkom i andra världskriget.

Ambitionen fördes då över på näst äldste sonen John F Kennedy. Det var dock lite oväntat för John först, han hade sedan barnsben varit mycket sjuk och hade tillbringat mycket tid på sjukhus som liten. Han hade också rollen som busen i familjen, var under uppväxten den oansvarige sonen.

Britt-Marie Mattssons hjärta verkar klappa lite extra för Bobby, som enligt den här biografin verkar ha drivits av ett stark engagemang för att förbättra världen.

Den nästan 600 sidor tjocka biografiska boken är absolut ett måste för alla som är intresserade av internationell politik.

—

Vi tolererar inga förlorare. Det var på den grunden som Joseph P Kennedy byggde sin familjedynasti. Och han insåg att pengar är vägen till framgång, först på Wall Street och i filmindustrin med Gloria Swanson, sedan i politiken. Charmfull, skrupelfri och hänsynslös jagade han den makt och det inflytande som berövats honom av de förnämsta släkterna i hemstaden Boston. Revanschlusten blev drivkraften också för hustrun Rose och de nio barnen.

När Joseph P Kennedy inte lyckats med en politisk karriär ställdes kravet på den
äldste sonen att bli USA:s president. Men när han omkommit i andra världskrigets
slutskede överfördes ambitionen på den näst äldste sonen John F Kennedy. Och när han mördats som president gick uppgiften vidare till näste son Robert som sköts ihjäl just som han var på väg att nå Vita huset. För att lämnas vidare till den yngste sonen Ted som inte klarade av att bli president men som blev en av USA:s mest långvariga och betydande senatorer.

Kennedyklanens framväxt och dominans tillhör det mest fascinerande i historien med enastående framgångar och glamour blandat med bottenlös sorg och tragedi, och en exempellös förmåga att från början skapa den glorifierade bild av släkten som länge levde vidare.

Britt-Marie Mattsson berättar i romanens form Kennedysagan från början av 1910-talets Boston till 2010-talets Washington. Det är en rikt detaljerad dramatisering med stark verklighetsförankring.

Relaterat: AdLibris

Läs även andra bloggares åsikter om Kennedy, politik, samhälle, Britt-Marie Mattsson, biografi

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Biografi, Britt-Marie Mattsson, Kennedy, Politik, samhälle

”En fager mö” av Joyce Carol Oates – Sprickor i kuststadens välpolerade fasad

18 oktober, 2011 by Rosemari Södergren

”En fager mö”
Författare: Joyce Carol Oates
Översättning: Kerstin Gustafsson
Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0-012473-1

Redan från första mötet mellan Katya Spivak och Marcus Kiddler utanför butikerna på Ocean Avenue finns det en spänning mellan dem vilken inte enbart handlar om kärlek och åtrå. Katya dras till konstnären, författaren och den pianospelande mannen som lika gärna skulle kunna tas för att vara hennes farfar och Kiddler själv anser att han och Katya är själsfränder.

Att Marcus Kiddler och Katya Spivaks relation förblir trevande är lika säkert som att Katya alltid tvekar inför varje gång hon besöker den gamle mannen Kiddler. Marcus Kiddler ser på Katya Spivak som en förbjuden frukt vilken han värnar och tar hand om, som om Katya vore en av hans fossilblommor gjorda i enbart glas. Men Katya är mer än bara skör glasblomma för Kiddler och vid otaliga tillfällen talar han om för henne hur mycket han tycker om henne – att Katya är speciell, mycket mer än bara en sextonårig barnflicka.

Visst skulle man kunna se Katya som ett offer för den som inger henne trygghet och bekräftelse. Att hon är ett offer för könsrollen, ålders- och klasskillnaden, vilka är tre faktorer som återkommer i Joyce Carol Oates romaner. Men trots att Katya kommer ifrån svåra förhållanden med en ensamstående, supande mor och en spelberoende pappa som lämnat dem, så förblir Kiddlers hem en plats där Katya behåller sin integritet. Vi får kontinuerligt dela hennes tankar och se släkten Spivaks ilskna temperament lysa igenom i henne. Dock går det inte att förneka att Katya allteftersom invaggas i någon slags förtrollning och att det till slut blir svårt för henne att bryta den. Det är vid detta tillfälle som bandet mellan Katya och Kiddler får en ny innebörd och det är här som jag sätter hjärtat i halsgropen, om än bara för ett litet tag.

Den som är välbekant med Hermann Hesses roman ”Stäppvargen” kan se likheter mellan denna och ”En fager mö”. Redan vid ett ganska tidigt stadium i boken ges en indikation på att något senare kommer krävas från en av personerna. Det finns hela tiden en gnagande mening om ”ett utförande” som kommer i sinom tid. Oates använder liksom Hesse denna antydning, men skillnaden är att Hesse lyckas göra det på ett säreget sätt vilket ger hans form för historien en suggestiv framtoning, medan Oates skildring tenderar att endast kännas en aning krystad.

Den infekterade undertonen som Joyce Carol Oates förser boken med är inte tillräckligt ihärdig och tillför inte boken något tillnärmelsevis extraordinärt. Den olustiga känslan lurar visserligen vid sidovändningarna och letar sig fram tillsammans med tonerna av Marcus Kiddlers knastrande grammofonskivor, men trots detta lyfter boken aldrig riktigt.

Det är skickligt skildrat av Oates, då hon både lyckas inge sympati för den unga kvinnan samt en viss förtröstan för den gamle mannen. För visst vill man att Katya aldrig mer ska vista sig i Kiddlers enorma hus i Bayhead Harbour som ekar tomt likt ett mausoleum, samtidigt som man heller inte vill blåsa bort kemin som existerar mellan dem. Jag inser i efterhand att jag inte blir tillräckligt berörd av Katyas och Kiddlers relation som delvis saknar djup och trovärdighet.

Det är just bristen på trovärdighet som gör att jag inte blir fängslad, och trots klumpen i halsen finns ingen tillräcklig närvaro i historien. Något som jag reagerar över är att Oates ibland tar till handlingar vilka blir alltför uppenbara. Att som läsare få saker skrivna på näsan är aldrig uppskattat, likväl som man heller inte vill få spetsunderkläder slängda i ansiktet, men det är precis vad Oates kastar på dig. Utan dessa, förvisso enstaka men än dock överflödiga, detaljer hade boken kunnat bli mer trovärdig. Det finns ingen anledning för Oates att falla för det evidentas snara. ”En fager mö” krackelerar alltför ofta och visar onödiga sprickor i kuststadens välpolerade fasad.

Text: Vilma Ahlén

Fler recensioner av En fager mö: Expressen, Dagens Nyheter

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 277
  • Sida 278
  • Sida 279
  • Sida 280
  • Sida 281
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in