• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Kägelbanan

Angel Olsen återvänder till Stockholm i höst

22 april, 2014 by Rosemari Södergren

AngelOlsen

– Skivans titel kommer från låten ”White Fire” där Angel Olsen sjunger ”If you’ve still got some light in you, then go before it’s gone, burn your fire for no witness, it’s the only way it’s done”. Hela låten imiterar Leonard Cohens sextiotal: gitarrerna, röstläget, texten och låtens uppbyggnad. Samtidigt är det en fantastisk bra låt, hypnotiskt vacker, en av de bästa som Angel Olsen gjort, så skrev vår skribent Felix Lindén i sin recension av Angel Olsens senaste album Burn Your Fire For No Witness. Efter besöket på Scandic Grand Central tidigare under våren står det nu klart att Angel Olsen återvänder till Stockholm för en spelning på Kägelbanan den 16 september. Så här skriver arrangörerna Luger i ett pressmeddelande:

För bara några veckor sen lämnade Angel Olsen Sverige efter två hyllade spelningar och med en hel uppsjö lyriska kritiker som vinkade farväl med vit näsduk. Men vi kan här med stilla eventuell sorg med den glada nyheten att hon återvänder redan i september. För er som missade henne sist, se det som en andra chans. För er som var där, se det som en andra chans ni med.

Det omedelbara med Angel Olsen är hennes makalösa röst, en tidlöst vibrerande urkraft som sträcker sig från änglaviskande väsen till ett sårat vilddjur. Denna ofrånkomliga rösten guidar dig igenom fröken Olsens högst personliga melodier, innehållande en magiskt inneboende styrka som lämnar lyssnaren fullkomligt trollbunden, målös och förförd.

Indie-folkdebuten ’Half Way Home’ på lilla bolaget Bathetic Records från 2012 skvallrade om en exceptionell singer/songwriter-begåvning som var en av årets mest spännande nykomlingar och det dröjde inte länge innan förnämliga indielabeln Jagjaguwar (Bon Iver, Sharon Van Etten, Foxygen) signat Angel Olsen till sitt stall.

Tidigare har Angel Olsen lånat sin stämma till Bonnie ’Prince’ Billy & The Cairo Gang, både på skiva och turnéer. Under året har Olsen turnerat enormt i eget namn och ryktet om denna säregna artist har vuxit ytterligare.

Senaste kritikerrosade albumet ’Burn Your Fire For No Witness’ är producerat tillsammans med meriterade demonproducenten John Congleton (St. Vincent, Anna Calvi, Okkervil River). Det är tydligt att Olsen gått mot en djärvare produktion, större melodier och en sprakande elektriskt ljudvärld redo att fördjupa Angel Olsen som artist.”

Arkiverad under: Musik Taggad som: Angel Olsen, Kägelbanan

Lee Ranaldo and the Dust på Kägelbanan

9 april, 2014 by Jonatan Södergren

leeranaldo2

Lee Ranaldo and the Dust, Kägelbanan
8 april 2014
Betyg: 3

Sonic Youths gitarrvirtuos Lee Ranaldo var i stan. ”I can only think of you in the abstract,” med de orden öppnar hans tidigare bandkollegas Kim Gordons nya projekt Body/Heads sitt debutalbum Coming Apart. Om Sonic Youth ofta förknippas med det abstrakta och avantgardiska var det lite som att Lee Ranaldo – av Rolling Stone Magazine utsedd till världens 32:a bästa gitarrist – när han 2012 gav ut soloalbumet Between the Tides and the Times överraskade just eftersom han gjorde någonting som kändes relativt lättillgängligt och harmoniskt.

Between the Tides and the Times följdes förra året upp av Last Night on Earth, vars titelspår skrevs i samband med att orkanen Sandy lamslog New York. För många New York-bor var det som jordens undergång, men Lee Ranaldo och hans familj kom lindrigt undan; utan ström hade han inte mycket att göra under kvällarna, så han plockade fram sin akustiska gitarr.

Den här typen av anekdoter bjuds det på under kvällen, och den snart sextioåriga Lee Ranaldo känns — i rött motljus — överraskande inbjudande och van som frontman. I Sonic Youth hamnade han ju ofta lite i bakgrunden av Thurston Moore och Kim Gordons mer framträdande personligheter.

Fokus ligger på senaste plattan — som skrivits ihop med kompbandet The Dust — men tyvärr kan inte (den tidigare Sonic Youth-trummisen) Steve Shelley vara med på grund av hälsoskäl. Han ersätts istället av Tomas Ortved (från det legendariska danska punkbandet Sort Sol som under 80-talet låg på den mytomspunna indie-labeln 4AD).

Konserten inleds med Lecce, Leaving — en av de starkaste låtarna på senaste plattan — men höjdpunkterna är annars låtarna från 2012 års Between the Tides and the Times; ödesmättade Xtina as I Knew Her, melodiska folkrocken i Off the Wall, och — kanske framför allt — Hammer Blows, då Ranaldo i crescendot manglar sönder strängarna på sin Jazzmaster med en stråke. Det bjuds dessutom på ett par covers, såsom Mannequin av brittiska postpunk-bandet Wire samt Neil Youngs Revolution Blues. Ja, i väntan på Sonic Youths återkomst är ändå Lee Ranaldos mindre experimentella och mer melodiska utsvängning det jag helst lyssnar på — även om termen gubbrock ibland känns lite väl nära till hands.

Här är ytterligare några bilder från spelningen:

leeranaldo4

leeranaldo1

leeranaldo3

Foto: Emma Andersson

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kägelbanan, Lee Ranaldo, Lee Ranaldo and the Dust, Sonic Youth

Lee Ranaldo and the Dust till Kägelbanan i april

21 januari, 2014 by Jonatan Södergren

leeranaldo

Medan Sonic Youth ligger på is fortsätter de olika medlemmarna vara produktiva på olika håll. Gitarristen Lee Ranaldo följde ifjol upp 2012 års Between the Tides and the Times med Last Night on Earth; en skiva som var inspirerad av orkanen Sandy. Den 8 april besöker han — tillsammans med sitt band The Dust — Kägelbanan i Stockholm. Så här skriver Södra Teatern i ett pressmeddelande:

”När orkanen Sandy drog in med full kraft över Manhattan i oktober 2012, var det för många människor som att uppleva jordens undergång. Sångaren, girarristen och multikonstnären Lee Ranaldo, (kanske mest känd som en av grundarna av Sonic Youth och utsedd till en av världens bästa gitarrister), var en av dem som kom lindrigt undan. Men, under en veckas tid var han och hans familj utan både el, vatten och värme.

Då plockade Lee Ranaldo fram sin akustiska gitarr och låtarna som kom till under denna osäkra och postapokalyptiska period mynnade ut i ett av förra årets bästa album, ’Last Night on Earth’. Även om det från början var tänkt att bli en lågmäld akustisk EP, blev så inte riktigt fallet.

Istället blev uppföljaren till Ranaldos album ’Between the Times and the Tides” från 2012 både längre, mörkare och intensivare, med djupt personliga och poetiska texter. Samt att Ranaldo den här gången har med sig bandet The Dust, som består av vännerna Steve Shelley (Sonic Youth), Alan Licht och Tim Lüntzel.

Just eftersom många av låtarna har tagits fram genom jammande med akustisk gitarr, är låtarna på ’Last Night on Earth’ som gjorda för att upplevas live. Den 8 april ges chansen att höra Lee Ranaldo and The Dusts mer bandorienterade sound då de kommer till Stockholm för att uppträda på Kägelbanan vid Södra Teatern.”

Nedan kan du höra Lecce, Leaving från Last Night on Earth:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kägelbanan, Lee Ranaldo and the Dust

Porcelain Raft med ny låt – kommer till Stockholm i höst

10 juli, 2013 by Jonatan Södergren

porcelain

Efter att ha täckt av Think of the Ocean – första smakprovet från det kommande albumet Permanent Signal som släpps i augusti – har nu Porcelain Raft delat med sig av ytterligare en ny låt i form av The Way Out. Dessutom har han utannonserat en europaturné som även innefattar Sverige då han den 29 oktober spelar på Kägelbanan i Stockholm.

Du kan lyssna på The Way Out här:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kägelbanan, Porcelain Raft, The Way Out

Kulturbloggen möter Night Beds

22 april, 2013 by Jonatan Södergren

Night Beds

Under namnet Night Beds gav Nashville-bon Winston Yellen tidigare i år ut sitt debutalbum Country Sleep. Ett intimt personligt och emotionellt laddat album som knappast låter som ett verk från en tjugotreåring. När jag mötte upp honom på Kägelbanan i Stockholm hade han precis rest hit från Dublin, några dagar tidigare hade han framfört denna hjärtskärande a cappella-version av albumets öppningsspår Faithful Heights på det brittiska tv-programmet Later… with Jools Holland:

När började du spela instrument och när skrev du din första låt?

När jag var sjutton år började jag spela gitarr, så fort jag hade lärt mig några ackord försökte jag skriva mina egna låtar.

Vilka var dina största influenser på den tiden?

Jag skulle nog säga Stevie Nicks. När jag växte upp lyssnade jag mycket på Fleetwood Mac. Även The Four Tops, Tamla Motown och en del riktigt kass kristen musik.

Minns du vilket som var det första albumet du köpte? Hur tror du det albumet har påverkat dig som musiker?

Första albumet jag köpte? Jag tror inte det påverkade mig alls om jag ska vara ärlig. Det var antagligen ett kristet album, Jars of Clay eller dc Talk eller något. Känner du till dem? Riktigt usel kristen musik från 90-talet. Jag gillade dem då eftersom jag inte visste bättre.

Kan du berätta lite om var du växte upp och varför du flyttade till Nashville?

Jag växte upp på två ställen. Först Petaluma i Kalifornien, ett liten jordbrukssamhälle precis norr om San Francisco, sedan när jag var elva flyttade jag till Colorado Springs som är det jag skulle kalla mitt hem. Där var det väldigt konservativt. Det var främst familjer som bodde där. Mycket kyrkor, en tråkig plats, det fanns inte så mycket att göra. Samtidigt ligger det väldigt vackert precis intill bergen. Jag var en vanlig, sportintresserad unge.

När började du använda namnet Night Beds? Har namnet någon särskild betydelse för dig?

När jag var arton. Det var då jag startade det här projektet. Jag gillar att kalla det projekt istället för band, jag vill inte använda mitt eget namn för då skulle det vara som att jag bara var en dude med en gitarr. Jag vill ha någonting där jag kan känna mig frånkopplad samtidigt som jag är en del av det. Namnet har egentligen ingen betydelse, det är bara två ord som låter bra ihop. Det var ingenting jag tänkte på så frenetiskt mycket. Jag behövde bara ett namn. Men jag gillar nätterna, det är då jag känner mig mest kreativ.

Skulle du säga att din musik låter bäst om nätterna?

Jag tycker det, jag föredrar själv att lyssna på musik om nätterna.

Kan du beskriva arbetsprocessen bakom albumet? Du hyrde ju ett hus som tidigare ägts av Johnny Cash och June Carter för att skriva låtarna, på vilka sätt influerade det huset albumets utfall?

Någonstans i bakhuvudet tror jag nog att jag var influerad av hans musik. Johnny Cash var ju väldigt trygg i sitt sätt att göra saker som var väldigt simpla samtidigt som de känslomässigt var väldigt intensiva. Det var rakt på och han hade en tydlig vision, det spelade inte någon roll vad folk tyckte. De stunder då jag tvivlade på mig själv tror jag att Johnny Cash i mitt undermedvetna blev någonting som fick mig att fortsätta. Fast jag visste inte att det var hans hus förrän jag hade hyrt huset, så det var inte som att jag åkte dit för att skriva ett Johnny Cash-album.

Hurdant var huset?

Det var byggt i början av 1800-talet, innan det amerikanska inbördeskriget. Luften var tjock, det var väldigt grönt, utanför hördes cikador och syrsor och hettan var ångande. Det var ett trähus uppe på en kulle som på alla sätt var väldigt lantligt.

Hade du någon specifik ljudbild i åtanke när du påbörjade arbetet med skivan?

Mycket kretsar kring min röst. Jag ville att min röst skulle ligga i framkanten, sedan tänkte jag bara ut vad som behövdes till respektive låt, om det var en orgel eller en elektrisk gitarr. Jag ville att det skulle andas. Jag ville att albumet skulle kännas som en stor suck. Som att rummet fick ta plats. I slutändan kan du liksom höra hur golvet knarrar, det var som att stugan andades på sitt eget underliga sätt. Du kan höra cikadorna i bakgrunden. Sådana saker bidrar med atmosfär. Även om jag skulle vilja påstå att det är ett vintrigt, eller möjligtvis ett höstligt album så spelades det in mitt i sommaren och du kan nästan känna hettan och lukten av svett. Rent konkret så spelade jag in både sång och gitarr på samma gång så att det kändes mer som ett framträdande.

Hur kom du på albumtiteln Country Sleep?

Jag låg i min säng när det kom till mig. ”Country” är ett ord jag brinner för. Jag är inte nödvändigtvis ett fan av musiken, men människorna berör mig verkligen djupt. När jag bodde i min bil var det de människorna – de som saknade framtänder och levde miserabla liv – som jag brukade hänga med. Det är de människorna jag umgås med. Ordet ”country” har någonting ödsligt över sig. Den ödsligheten och isolationen är inte begränsad till Nashville, den finns överallt i Amerika och jag känner mig på något sätt ihopkopplad med den. Sedan är sömn för mig någonting narkotiskt, nästan avdomnat och tillsammans blir det en dimma jag gillar. Titeln poppade bara upp i mitt huvud och jag visste direkt att det var rätt.

Dina texter håller ofta en melankolisk ton medan vissa låtar, såsom Ramona, nästan känns poppiga. Var det någonting du hade i åtanke när du skrev skivan?

Jag gillar att blanda musik som är upptempo med texter som är väldigt mörka och sorgsna. Det är som två Titanics som kraschar in i varandra. Att kunna skapa något som får vissa att bli glada medan andra reagerar annorlunda. Jag söker bara efter en reaktion, positiv eller negativ. Så för mig är den låten intressant eftersom den är upptempo. Jag hyrde in en countrypop-trummis till just den låten eftersom jag ville att den skulle ha ett driv, samtidigt som jag behöll texten som ju verkligen är deprimerande.

Skriver du text och musik samtidigt?

Nej, texterna kommer alltid sist och melodierna kommer alltid först. Ibland finns det inte ens någon gitarr, som i Faithful Heights, den låten sammanfattar hela mitt låtskrivande. En melodi som kommer till mig som jag försöker skapa musik kring. När det kommer till texter så brukar jag med min iPhone spela in när jag mumlar slumpmässiga ord över en gitarr, sedan lyssnar jag igenom det för att komma på vad jag sjunger.

Det är någonting personligt över albumet, hur känner du nu när du sätts i en livesituation då du tvingas framföra låtarna inför en publik?

Det är en fråga som jag kanske hade svarat annorlunda på för två veckor sedan, att spela live är någonting som ständigt är under förändring. Personligen tycker jag inte om det. Det är inte mitt förstaval, det är någonting nödvändigt för att kunna ha en karriär eller någon form av stabilitet. Jag lider av scenskräck så för mig kommer det inte naturligt, men under den här turnén har det varit fler som faktiskt lyssnat på vad vi gör vilket ger en energin att ge någonting tillbaka till lyssnaren.

Hur gick det till när du snappades upp av skivbolaget Dead Oceans [som även gett ut skivor med bland annat Phosphorescent och The Tallest Man on Earth]?

Min manager skickade albumet till dem. Vi hade fått massa negativ respons från andra skivbolag, så fick vi plötsligt ett samtal från Dead Oceans chef som bjöd in oss till ett showcase i Bloomington, Indiana där deras högkvarter ligger. Så en vecka var vi där och vi hade aldrig spelat låtarna live tidigare, det var vår första show. Vi spelade inför ett tiotal personer. Dagen därpå ringde de upp oss och det var hur vi blev signade.

—

I höst återvänder Night Beds till Sverige för två spelningar. Den 15 november spelar han på Pustervik i Göteborg och den 16 november intar han Debaser Strand i Stockholm.

Arkiverad under: Intervju, Musik Taggad som: Country Sleep, Dead Oceans, Kägelbanan, Nashville, Night Beds, Winston Yellen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in