Medan Sonic Youth ligger på is fortsätter de olika medlemmarna vara produktiva på olika håll. Gitarristen Lee Ranaldo följde ifjol upp 2012 års Between the Tides and the Times med Last Night on Earth; en skiva som var inspirerad av orkanen Sandy. Den 8 april besöker han — tillsammans med sitt band The Dust — Kägelbanan i Stockholm. Så här skriver Södra Teatern i ett pressmeddelande:
”När orkanen Sandy drog in med full kraft över Manhattan i oktober 2012, var det för många människor som att uppleva jordens undergång. Sångaren, girarristen och multikonstnären Lee Ranaldo, (kanske mest känd som en av grundarna av Sonic Youth och utsedd till en av världens bästa gitarrister), var en av dem som kom lindrigt undan. Men, under en veckas tid var han och hans familj utan både el, vatten och värme.
Då plockade Lee Ranaldo fram sin akustiska gitarr och låtarna som kom till under denna osäkra och postapokalyptiska period mynnade ut i ett av förra årets bästa album, ’Last Night on Earth’. Även om det från början var tänkt att bli en lågmäld akustisk EP, blev så inte riktigt fallet.
Istället blev uppföljaren till Ranaldos album ’Between the Times and the Tides” från 2012 både längre, mörkare och intensivare, med djupt personliga och poetiska texter. Samt att Ranaldo den här gången har med sig bandet The Dust, som består av vännerna Steve Shelley (Sonic Youth), Alan Licht och Tim Lüntzel.
Just eftersom många av låtarna har tagits fram genom jammande med akustisk gitarr, är låtarna på ’Last Night on Earth’ som gjorda för att upplevas live. Den 8 april ges chansen att höra Lee Ranaldo and The Dusts mer bandorienterade sound då de kommer till Stockholm för att uppträda på Kägelbanan vid Södra Teatern.”
Nedan kan du höra Lecce, Leaving från Last Night on Earth:
