• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

webb-tv

Högerregeringen redo att ta ytterligare ett steg mot övervakningssamhället

11 november, 2010 by Rosemari Södergren

Minister Ask har idag på regeringens uppdrag presenterat ett förslag 0m lagring av trafikuppgifter. All vår epost och alla våra SMS ska lagras i minst sex månader.
Aftonbladet berättar:

Förslaget, som nu skickas till Lagrådet, är tänkt att träda i kraft 1 juli nästa år.

Det är ingen snack om saken: detta är ytterligare ett steg mot ett övervakningssamhälle.
Inget snack om saken, detta är att kränka vår integritet.
När kommer beslut att kolla all vår vanliga post?

Nej, jag tror inte att beslut om att övervaka den vanliga posten kommer nästa vecka. Men vad är skillnaden på att vi kan skicka meddelanden med mobiltelefon och med epost? Att hota med terrorister och grova brottslingar är att blanda bort korten. Inte minskar brottslighet för att vår epost ska övervakas. Snarare används resurser på fel sätt.

Kamp mot brottslighet sker inte mest effektivt genom att möjliggöra övervakning av alla medborgare.

Först införde högerregeringen FRA-lagen och sedan ipredlagen och nu kommer denna variant av Datalagringsdirektivet. Som de svenska politikerna skyller ifrån sig på EU för. Men vi borde stå upp mot EU i denna fråga. Kraftfullt.

All övervakning kan och kommer att missbrukas. Det är inte så att västvärlden är befriad från politiska krafter som vill ha politik som gränsar till eller rent av är diktatur.

Mer om detta kommer att tas upp på Kulturbloggen, men nu måste rusa iväg till andra uppdrag idag.

Ett annat övergrepp på Internet har också skett när en man fällts för att ha länkat till webb-tv-tjänster på Internet. Falkvinge berättar mer.

Tills vi hinner blogga mer om dessa två ämnen: det finns en hel del om detta hos HAX och Anna Troberg.

Läs även andra bloggares åsikter om datalagringsdirektivet, integritet, storebrorssamhället, länkar, webb-tv, juridik

Arkiverad under: Krönikor, Kulturpolitik Taggad som: datalagringsdirektivet, integritet, juridik, länkar, storebrorssamhället, webb-tv

Kulturbloggen i webb-tv med Ingvar Carlsson

8 september, 2010 by Rosemari Södergren


Fem minuter- vägvalet med Ingvar Carlsson och bloggaren Rosemari Södergren

Det är rubriken på ett webb-tv-inslag i Socialdemokraternas tv.
Eric Sundström från AiP leder det politiska samtalen med tidigare statsmnistern och partiledaren för S, Ingvar Carlsson och kulturbloggaren Rosemari Södergren.

Det är kul att som bloggare få vara med och diskutera politik i sådana här sammanhang.

Läs även andra bloggares åsikter om webb-tv, Socialdemokraterna, Rosemari Södergren, Ingvar Carlsson, Eric Sundström

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: Eric Sundström, Ingvar Carlsson, Rosemari Södergren, socialdemokraterna, webb-tv

Kulturbloggen med i Studio Almedalen

7 juli, 2010 by Rosemari Södergren


Tisdagen var Folkpartiets dag i Almedalen. Sällan har väl ett parti varit så osynligt i medier som FP på sin dag. Partiledaren hade ett utspel om äldrevård, men det försvann totalt i frågan om Maud Olofssons avgång, Gudrun Schyman som brände sedlar och de rödgrönas utspel om skolpolitiken.
De rödgröna har enats om några viktiga frågor inom skolan, som att det ska vara minst nio lärare per hundra barn, nationella regler för skriftliga omdömen från första klass, betyg från sjunde klass och aldrig på några villkor någon betygsättning av sexåringar (vilket ju delar ur högeralliansen vill införa).
Om detta pratade Kulturbloggen i Studio Almedalen, som är en webb-tv-sändning med Eric Sundström, chefredaktör för Aktuellt i Politiken, som programledare. Övriga två gäster var LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin och Aftonbladets ledarskribent Katrine Kielos.
Här kan du se inslaget:

Inslaget finns också i Eric Sundströms Almedalen-blogg och hos Kristian Krassman.

Läs även andra bloggares åsikter om Almedalen, webb-tv, politik

Arkiverad under: Scen Taggad som: Almedalen, Politik, webb-tv

[RYKTE] YouTube kan snart ersätta kabel-tv

16 december, 2009 by Redaktionen

tv

Mashable, igår: Det verkar som om YouTube kan bli ett verkligt hot mot kabel-tv bolagen.

Redan nu kan du ju se TV på YouTube men planerna är gå ett steg längre för att kunna erbjuda ännu mer a la carte-video. Alla bolag är inte nöjda med att bara dela annonsintäckter.

Enligt ryktet skall Google lämna sin traditionella modell att gratis strömmande video där ersättning till upphovsrätsinnehavaren tas från annonsintäckter i anslutning till videon.

Google lär förhandla med flera film-bolag om att erbjuda video mot betalning, berättar Wall Street Journal (varning betalvägg).

Inte mig emot. Fler och fler använder sig av TVs Playkanaler och ser TV över webben och Playkanalerna erbjuder en hel del. Comhems grundutbud för 39 spänn(där jag bor i Nacka) är bedrövligt. Comhems olika programpaket är också svindyra och broschyren är dessutom obegriplig.

Om det nu blir något av Googles förhandlingar tror jag att TV kan få ett nytt liv på webben.

Hur det blir i slutänden är förstås svårt att säga. Ett problem lär vara att Google vill ta mindre betalt för strömmad video än vad till exempel iTunes tar för att ladda ner ett TV-program. Det kan få till följd att bolagen måste gå tillbaka och omförhandla tidigare avtal. Frågetecken, frågetecken, men det är vi vana vid när det gäller sådana här förhandlingar.

Något som kan tala för att det blir affär är att bolagen idag upplever svårigheter att sälja DVD-filmer och att det blir nödvändigt att hitta nya intäcktsmodeller.

Skulle du betala för att se TV-serier på YouTube? Lämna en kommentar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om YouTube, Google, video, webb-TV, Playkanaler, Comhem

Arkiverad under: Scen Taggad som: Comhem, Google, Playkanaler, Video, webb-tv, YouTube

Mer TV via webben med Windows 7

28 november, 2009 by Redaktionen

windows_7

En skillnad på Windows 7 och XP är det inbyggda Media Center. Med en plugg från Microsofts utvecklingsportal Codeplex kan man se webb-tv direkt i Media Center utan att gå via webbläsaren.

Den heter Play-kanaler och du hittar den senaste stabila utgåvan här. Installationen är enkel. Det är mest att svara ja och kör på alla frågor. Du hittar programmet i Media Center > Extras när du är klar.

Hur funkar det då? Ja, jag har nyss tittat på Nurse Jackie på SVT-Play och det funkade alldeles utmärkt. Men, hm, hm, ingen pauseknapp! Vilket är rätt irriterande och obegripligt. Skall jag ta med mig datorn till toaletten. eller? Mitt andra klagomål är att TV 4:as Play-kanaler saknas men det behöver inte vara Microsofts fel.

Jag skall inte raljera över det här men det är en funktion som behöver fixas. Annars är det tillbaka till webb-tv i webbläsaren vilket är onödigt. Det går att göra mycket mer med en skrivbordsapplikation och webbläsare är ju webbläsare. De kan inte ersätta mer avancerade ramverk.

Det är faktiskt rätt häftigt att ha en Windows 7-dator kopplad till en stor platt-tv och en rejäl ljudanläggning. Det ger känsla för vart webb-media är på väg med tillräckligt smarta tillämpningar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Codeplex, Play-Kanaler, ramverk, webb-tv, Windows 7, Microsoft

Arkiverad under: Scen Taggad som: Codeplex, Microsoft, Play-Kanaler, ramverk, webb-tv, Windows 7

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in