Minister Ask har idag på regeringens uppdrag presenterat ett förslag 0m lagring av trafikuppgifter. All vår epost och alla våra SMS ska lagras i minst sex månader.
Aftonbladet berättar:
Förslaget, som nu skickas till Lagrådet, är tänkt att träda i kraft 1 juli nästa år.
Det är ingen snack om saken: detta är ytterligare ett steg mot ett övervakningssamhälle.
Inget snack om saken, detta är att kränka vår integritet.
När kommer beslut att kolla all vår vanliga post?
Nej, jag tror inte att beslut om att övervaka den vanliga posten kommer nästa vecka. Men vad är skillnaden på att vi kan skicka meddelanden med mobiltelefon och med epost? Att hota med terrorister och grova brottslingar är att blanda bort korten. Inte minskar brottslighet för att vår epost ska övervakas. Snarare används resurser på fel sätt.
Kamp mot brottslighet sker inte mest effektivt genom att möjliggöra övervakning av alla medborgare.
Först införde högerregeringen FRA-lagen och sedan ipredlagen och nu kommer denna variant av Datalagringsdirektivet. Som de svenska politikerna skyller ifrån sig på EU för. Men vi borde stå upp mot EU i denna fråga. Kraftfullt.
All övervakning kan och kommer att missbrukas. Det är inte så att västvärlden är befriad från politiska krafter som vill ha politik som gränsar till eller rent av är diktatur.
Mer om detta kommer att tas upp på Kulturbloggen, men nu måste rusa iväg till andra uppdrag idag.
Ett annat övergrepp på Internet har också skett när en man fällts för att ha länkat till webb-tv-tjänster på Internet. Falkvinge berättar mer.
Tills vi hinner blogga mer om dessa två ämnen: det finns en hel del om detta hos HAX och Anna Troberg.
Läs även andra bloggares åsikter om datalagringsdirektivet, integritet, storebrorssamhället, länkar, webb-tv, juridik



