• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Journalistik

DN skär ned på webben, publicerar färre artiklar plus säger upp de anställda som får söka sina tjänster på nytt

3 november, 2009 by Rosemari Södergren

dn300
Ska vi slå vad? Om hur många år har DN tappat sin ledande ställning som Sveriges största morgontidning? För min del tror jag det kommer att gå snabbt utför.

DN ska skilja webbredaktion från papperstidningens redaktion och satsa mindre på webben. Gunilla Herlitz har tagit över som högsta chef på DN och hon tycks ha startat det som troligen blir början på slutet för den anrika tidningen. För en utomstående ser det i alla fall ut så.

Först och främst: att dra ned på resurser för webben är att gå helt emot utvecklingen idag. Webb, mobil och tv växer ihop alltmer. Och då väljer DN att ta ett stort steg tillbaka från den utvecklingen. Nio tjänster försvinner när DN:s webbredaktion organiseras om.

Sedan ska webbredaktionen och pappersversionen samarbeta mindre. Om en tidning har dålig ekonomi är det väl helt bakvänt att ge medarbetarna ännu mer att göra. Varför skilja på papperspubliceringen och webbpublicering alls?

Ur Dagens Media:
Bland annat tar hon med sig Björn Hedensjö från sin tidigare arbetsplats Dagens Industri – och gör honom till chef för DN.se.

Då följer även DI:s policy gällande dubbelpublicering med.
– Vi ska inte publicera lika mycket från pappret på webben, men exakt hur mycket mindre det blir kan jag inte säga ännu, säger han.
Det finns två anledningar till beslutet, säger han:
– Webbredaktionen och papperstidningen måste jobba på olika sätt. Dessutom vill vi ge någonting annat till de betalande prenumeranterna

Björn Hedensjö kommer ju närmast från en tidning som är riktigt dålig på webben, så det tyder väl på konstigt omdöme att lyfta in honom som chef för en webbprodukt. Undrar om han ska införa att direktlänkarna till artiklarna på webben försvinner? Så som det har varit på DI. Ett bra sätt om man vill minska en sajts sökbarhet och ge den lägre ranking på webben.

En modern tidning som vill verka för att överleva i framtiden borde tvärtom tänka bort kanalerna och sätta journalistiken och kvaliteten i främsta rummet och sedan publicera resultatet av det redaktionella arbetet i alla kanalerna: webben, webb-tv och pappret, men anpassa dem efter kanalen, men inte låta två eller tre reportrar ägna sin tid åt samma research, samma artiklar: för det är ju vad som kommer att bli resultatet av att skilja webben och pappret åt ännu mer.

Som när jag jobbade en sommar på Aftonbladet.se och Ingmar Bergman dog. Snabbt fördelade dagschefen ut kändisar som vi skulle ringa till för en kommentar. Själv fick jag bland annat Börje Ahlstedt på mitt uppdrag. Jag ringde, hans fru svarade. Jag sade att jag var från Aftonbladet.se.
– Jag ska be honom ringa dem, men just nu intervjuas han av Aftonbladet redan. Det är er webb-tv – och nyss ringde någon annan från Aftonbladet (det var pappersreportern).

Hur kan det ens få gå till så som nya DN-chefen gör. Alla anställda utom chefer måste söka sina tjänster på nytt.
Ur Dagens Media:

Gunilla Herlitz startade i dag sin nya tillvaro som chefredaktör och vd på Dagens Nyheter med att ruska om rejält i organisationen.
Bland annat utlyses samtliga 55 tjänster på centralredaktionen, och medarbetarna erbjuds att söka om sina egna jobb.
– Dagens Nyheter befinner sig i en djup ekonomisk kris, säger Gunilla Herlitz.

Det låter som om DN har ett oerhört svag fack i alla fall som kan tillåta en sådan manöver.

Relaterade artiklar:
Medievärlden 1, Medievärlden 2, Resumé 1, Resumé 2

Uppdatering. Chatt i DN med nya chefen.

Läs även andra bloggares åsikter om medier, journalistik, Dagens Nyheter, Gunilla Herlitz, webbpublicering, medier, journalister, redaktionellt, papperstidning

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Dagens Nyheter, Journalistik, Medier

Skjut inte på journalisten

19 oktober, 2009 by Redaktionen

skjutintepajournalisten

Journalisten som rapporterar hem om krig och konflikter, naturkatastrofer och storpolitiska skeenden från världens oroshärdar är på något vis själva sinnebilden för ”journalisten”, en figur med närmast mytisk dimension – känd från så väl Tintins serievärld som otaliga spelfilmer och den egna, svenska televisionens profiler.

I ”Skjut inte på journalisten!” kommer 19 svenska korrespondenter till tals i egna berättelser. Riktiga journalister som finns på riktigt, är det lätt att tänka. Och i det ligger en spänning, en attraktion, som infrias vid läsning av boken. Det blir också en påminnelse om en faktisk verklighet: Antologins sista bidrag är TV4:s Rolf Porseryds skildring av hur han och kollegan Bo Lidén färdas genom det högsommarvackra svenska landskapet, på väg till en begravning: Fotografen Martin Adlér sköts till döds då han i arbetet dokumenterade en demonstration under en reportageresa i Somalia 2006. Året innan hade de alla tre kunnat rapportera hem från Afghanistan om norra alliansens fall, samma kväll trängde beväpnade män in på deras hotell och avlossar två skott. Deras kollega, Ulf Strömberg, träffades nära hjärtat av det ena och hans liv gick inte att rädda.

Det är 19 namnkunniga, svenska journalister som i boken återger bitar av sitt yrkesliv – ibland genomfört med risk för det egna livet. De dramatiska skeendena skildras dels ur ett personligt, subjektivt perspektiv. Dels ur ett historiskt dokumenterat, i efterhand möjligt att sätta in i ett sammanhang. Just i det personliga ligger en styrka, i det ärliga skildrandet av det förvirrande och motsägelsefulla då det sker, som förmår att beröra mer än de ofta anonyma frontrapporter från olika nyhetsbyråer som dagsaktuell nyhetsjournalistik bygger på.

Ett av flera exempel är Eva Elmsäters ”Kriget om Tjetjenien – drama i två akter”, som återger både försöken att rapportera från Groznyj, omkringkörda av en kamouflageklädd man i BMW med Kalasjnikov i baksätet och en handgranat vid handbromsen, och hur en civil armenier i sin risiga bil – helt utan egen vinning – hjälper det svenska tv-teamet att evakuera ut ur landet sedan situationen blivit för farlig.

Det är också en analys av det ryska försöket att tysta pressen som ett sätt att isolera Tjetjenien. Inga kritiska ögon skulle under det påföljande kriget få chansen att bevittna vad som skedde i krigszonen. Förutom pressen hölls även internationella hjälporganisationer utanför. Men effekterna av kriget såg de, barn och vuxna som lyckats ta sig ut och låg på sjukhusen i gränstrakterna av Ingusjien: ”Bleka människokroppar svartprickiga av splitter. En stank av ruttnande sår. Barn med slocknad blick och amputerade ben. De hemsökte mig i mardrömmar långt efteråt.”

Richard Swartz ”Säpo och jag” har ett skönlitterärt drag men skildringarna från det Östeuropa, som han rapporterat för Svenska Dagbladet under decennier, har en detaljskildring som är journalistisk exakt. Det är spännande som en mycket välskriven deckare, från en värld och ett persongalleri bakom järnridan som tills nyligen var självklar men nu är historia. Spännande på ett litterärt, om än annorlunda, vis är också världsreportern Staffan Heimersons ”Alexander den Store, Kipling och jag”. Välskrivet med den drivne reporterns till synes snabbt skildrade erfarenheter av dramatik – och rädsla – i Centralasien. Inledningsvis är det Tove Jansson som citeras: ”Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.”

Att vara rädd och ändå göra det kan vara ett kall, en drift som journalist. Men som boken visar kan det också vara en slump att vara på rätt, eller fel, plats vid en viss tid. Och det vi kallar de stora historiska händelserna, ödesstunderna, avtecknar sig inte alls så tydligt för den som upplever dem och befinner sig mitt i ett skeende. Men att ändå kunna rapportera utifrån de ofta knapphändiga uppgifter som finns – och mot makthavarnas vilja – handlar inte bara om rutin och kunskap utan också om mod.

Text: Lilly Hallberg

Skjut inte på journalisten!
19 korrespondenters berättelser om yttrandefrihetens gränser”

Atlas förlag i samarbete med pressfrihetsorganisationen Reportrar utan gränser
Redaktör. Lars Gunnar Erlandsson
ISBN 9789173893657

Läs även andra bloggares åsikter om journalistik, medier, recension, böcker, Reportrar utan gränser

Arkiverad under: Bokrecension, Kulturpolitik, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Journalistik, Medier, Recension

DN ljuger överst på förstasidan

8 oktober, 2009 by Rosemari Södergren

rodgronabloggen
DN ljuger om rödgrönas sympatier. Överst på papperstidningen står rubriken att ”Fler rödgröna väljare gillar Reinfeldts politik”.

DN syftar på en undersökning som visar att fler fyra av tio LO-väljare anser nu att regeringspolitiken gynnar dem personligen. Bland de rödgröna väljarnas sympatisörer är det också många som ändrat inställning även om det fortfarande är betydligt fler som menar att de personligen missgynnas av regeringens politik. För ett år sedan var det en övervikt på 64–20, nu har den sjunkit ihop till 49–33. Var tredje rödgrön väljare tycker alltså att den gynnas av regeringens politik.
Men att inse att något gynnar en är inte samma sak som att gilla.
Det är fullt möjligt att vara en i gruppen som gynnas och ändå se att helheten för samhället inte blir bra med Reinfeldts politik.

Ur DN:

Det är Synovate som varje år sedan valet 2006 frågat väljarna om de tycker att regeringen Reinfeldts politik ”gynnar eller missgynnar dig personligen”. De första två åren var det många fler som tyckte att de ”missgynnats” än ”gynnats”. 2007 var övervikten 44–34 och 2008 var den 45–33. Men hösten 2009 är läget det omvända; nu tycker 43 procent att de gynnas av regeringens politik, medan 34 procent tycker att de missgynnas och 23 procent är osäkra

För övrigt är det tydligt att DN använder sin redaktionella produkt för att springa högerregeringens och ledarsidans ärenden. Sorgligt att se att den journalistiska integriten inte är större än så.

Läs även andra bloggares åsikter om journalistik, medier, politik, samhälle, väljarundersökning, Dagens Nyheter, rödgröna

.

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Journalistik, Medier, Politik, samhälle, väljarundersökning

Norska tidningen Verdens Gang länkar till svenska tidningar i rapporteringen om helikopterrånet

29 september, 2009 by Rosemari Södergren

verdensgang300

En skillnad mellan bloggar och traditionella medier har förut varit att bloggar gärna delar med sig och länkar och är frikostiga med att slussa sina besökare vidare, medan ”gammelmedier” konkurrerar med varandra och inte slussar läsarna vidare. Dagens Nyheter kan av och till ha artiklar på sin sajt som efterhärmar bloggar genom att lägga in länkar i flytande text. Men då går länkarna alltid till egna tidigare artiklar.
Men norska Verdens Gang har massor av länkar till andra tidningar bredvid sina artiklar.
Coolt.
Som här, med artikeln om att den serbiske 40-årige gangsterledaren som kallas Gudfaren på norska kan vara hjärnan bakom helikopterrånet:

Svensk politi til Serbia i jakt på bakmann
Mistenker at gangsterkonge er hjernen bak sjokkranet

Här länkar de till exempel till Svenska dagbladet:
Politiet har allerede pågrepet seks personer, men er trolig på jakt etter flere. Til nyhetsbyrået TT bekrefter svensk politi at en 40 år gammel serbersvenske er interessant for etterforskningen, melder Svenska Dagbladet.

De länkar också till artiklar i Expressen .

För övrigt är det rätt läskigt hur medier rapporterar kring detta brott. Bara att maffialedarens titel skrivs med stor bokstav, ”Gudfaren”, i en norsk tidning är ett exempel på den attityden.

Dagens Nyheter har pratat med en medieforskare som är kritisk till mediers bevakning av brott:

Pressens bevakning av värderånet i Västberga har varit heroiserande och mytologiserande. Det anser medieforskaren Ester Pollack som ställer sig kritisk till de skildringar vi nu ser på tv och i tidningar.

– Det finns en illa dold förtjusning över hur smart och elegant rånet var. Det blir en betoning på det klipska. Bevakningen riskerar att bli verklighetsfrämmande och fiktionaliserande, säger hon.

Läs även andra bloggares åsikter om journalistik, medier, brott, Norge, Verdens Gang, länkar, helikopterrånet

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: brott, Journalistik, Medier, Norge

Pirate Bay: Skandalskriverier bidrar inte till debatten

20 september, 2009 by Redaktionen

piratebay290Sedan rättegången mot Pirate Bay har nyheterna inte handlat om kampen för en rimlig och modern upphovsrätt. Den senaste värden, Black Internet, har tvingats släcka ner Pirate Bay. Peter Sunde och Fredrik Neij har fått avslag på sitt överklagande. Det är Black Internet som måste överklaga nedstängningen och det har de gjort.

Det är det ena spåret som handlar om hur upphovsrätten kommer i konflikt med yttrandefriheten. Pirate Bay innehåller ju en hel del lagligt material. Artister och författare har släppt verk via Pirate Bay och dessa skulle bli otillgängliga om upphovsrättsindustrin (via Tingsrätten) skulle lyckas med sin nedsläckning (och det är svårt).

Det är ett tydligt exempel på hur upphovsrätten kommer i konflikt med yttrandefriheten. Är inte det här viktigt att ta upp och diskutera? Vi kommer till det andra mediaspåret: Just nu fylls media av nyheter om konkursbegäran som riktas mot Global Gaming Factory. Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och IDG skriver om konkursen, Metro har länkar till fler artiklar (IDG har en mediahistorik om affären). Ingen skriver om artister och författares rätt att publicera sig i vilket media de vill.

Tidigare har Global Gaming Factory anklagats för att ha lagt budet på Pirate Bay för att blåsa upp sin aktiekurs. För närvarande är handeln med företagets aktier stoppad.

Hur det än är med Global Gaming Factory (och jag är verkligen inte insatt i de här affärerna) är jag övertygad om att affären var ett misstag. Ur Pirate Bay-grabbarnas synvinkel kan jag förstå att de grep efter det halmstråt. Som aktivist tycker jag att det är en katastrof att rufflaren Hans Pandeya får all uppmärksamhet. Det sagt blir det ändå media som (återigen) får stå med skammen över att inte lyckas hålla fokus på de viktiga frågorna. De fullgjör inte sin plikt att redovisa, granska och informera. Inte konstigt att bloggarna vinner!

Om du vill stödja Black Internets överklagande kan du göra det genom att stödja Open Internet. Observera att stödet till Black Internet inte handlar om huruvida Pirate Bays verksamhet är laglig eller inte. Det handlar om att det är fel att tvinga internetleverantörer och -värdar att agera polis.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om journalistik, Bloggare, upphovsrätt, Pirate Bay, Global Gaming Factory, yttrandefrihet

Arkiverad under: Scen Taggad som: bloggare, Global Gaming Factory, Journalistik, Pirate Bay, Upphovsrätt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 14
  • Sida 15
  • Sida 16
  • Sida 17
  • Sida 18
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 20
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in