• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

rock

Karnivool till Sverige

18 januari, 2010 by Redaktionen

karnivool
Ett kalejdoskopiskt mästerverk som blandar briljant rock med hårda riff. Så beskrivs Bandit-älsklingarna Karnivools nya platta Sound Awake som släpps i Europa i vår. I samband med albumsläppet kommer bandet äntligen till Sverige för en livespelning. Debaser Medis är scenen och den 3 mars i år blir det åka av. Biljetterna släpps 20 januari.

Australiska Karnivool bildades 1997, första EP:n var självbetitlad och första fullängdsalbumet, Persona, släpptes 2001. 2005 släpptes Themata och den tidigare neo-metal-soundet lämnades alltmer mot den progressiva rocken i Tools anda.

2009 släpptes bandets senaste album, Sound Awake, i hemlandet och det gick raka vägen in på AIRA-listans andraplats. Nu släpps deras nya skiva i Europa och USA, i samband med skivsläppet ger bandet sig ut på en omfattande turné som förutom att inkludera de gigantiska festivalerna Rock Am Ring (Tyskland) och Sonisphere (UK) även Sverige. Bandet besöker Sverige för konsert den 3:e mars på Debaser Medis, klubb Heaven & Hell, två veckor efter att albumet ”Sound Awake” släpps.

Musikaliskt beskrivs Karnivool ungefär som TOOL men inte fullt lika komplext och betydligt mer kommersiellt. Sverige största radiostation för ny rockmusik, Bandit Rock, älskar redan bandet och har, innan vi ens skickat ut singeln, börjat spela Karnivool för fullt.

Sputnik Music skriver om den nya skivan ”With what is sure to make waves all over the world, Sound Awake has thrust Karnivool right to the top of the Australian rock pile, completely eclipsing other heavyweights The Butterfly Effect and Cog’s latest efforts. While it doesn’t contain as many big choruses or huge riffs as Themata, Sound Awake shows their coming of age from a band with potential to one that has what it takes to go very, very far.”

Biljettinformation:

3 mars, Debaser Medis, klubb Heaven & Hell, Stockholm

Läs även andra bloggares åsikter om rock, Debaser, Stockholm, Karnivool

Arkiverad under: Musik Taggad som: Debaser, rock, Stockholm

Adam Green – Minor Love

15 januari, 2010 by Redaktionen

adamgreen

När smått fantastiska Sixes and sevens kom insåg jag att nästa skiva kommer Adam Green inte att kunna göra samma grej, inte på samma sätt i alla fall. Det borde vara omöjligt att explodera än en gång i sådana otvungna, avväpnande melodier och infall, med en sån uppenbar kärlek till musikhistorien. Allt rymdes på den skivan, från soul, rock, pop till spoken word och en härlig gitarrduett i direktstigande led från hans gamla duo Moldy Peaches ”Anyone but you” (ja, den där junolåten). Det borde inte vara möjligt med en sån kreativ käftsmäll än gång till, om inte albumet skulle dröja ett antal år såklart.

Att det är en annan ton på Minor Love  känns därför självklart. Den sägs vara en skilsmässoskiva men jag försöker att inte lyssna efter tecken på det, eftersom det är väldigt svårt att urskilja en större melankoli här. Det är snarare samma gatusmarta texter och influenser från hela rockhistorien innan 1980, särskilt Lou Reed men också Leonard Cohen (i fina ”Boss inside”) och Velvet Underground gör sig ständigt påminda. Att Adam Green skulle ha spelat alla instrument själv är imponerande, inte minst för att det låter så oerhört mycket som det gjort förut. Låtarna, som som vanligt aldrig överstiger tre minuter, har samma sköna shuffle-tempon och varierande arrangemang.

Nej pressreleaser kan ofta förvilla en. Däremot är det tydligt att han försökt tona ner de mest knasiga inslagen, de konstiga infallen, de obscena texterna och den arroganta hipster-imagen (förutom på det fula omslaget). En jämnhet är tydlig, men det kommer med priset att det är lätt att bli uttråkad. Melodierna går oftast runt runt, utan tydliga refränger och Adams behagligt monotona röst gör att jag kommer på mig själv med att tänka på annat ganska ofta, för att ibland reagera på en snygg basslinga, ett schysst groove (i Lockout blir jag osäker på om det inte är Beck på funkhumör som jag lyssnar på) eller en smart one-liner. Jag hittar ingen riktig öppning, annat än i vissa låtar som ovan nämnda Lockout eller Castles and Tassels. Det är på för få ställen som jag verkligen reagerar.

Minor Love är säkert en skiva som växer men jag hade önskat mig mer öppningar, roligare melodier och den där allt är möjligt-atmosfären som Adam Green är bäst på att skapa. Dock ser jag den som en utmaning, att leta rätt på texthäftet och se om de utlovade deppiga texterna kan ge mig någonting. Det känns ändå bra med någonting att lyssna in mig på under 2010.

Nöjesguiden är inte imponerade.

Contactmusic går mer på min nja-linje. ”By all accounts, he is an interesting fellow and this comes across in the record.”

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: alternative, indie, moldy peaches, Musik, pop, Recension, rock

Här är en trailer för den nya filmen om Blur: ”No Distance Left To Run”

26 december, 2009 by Rosemari Södergren

blur
”No Distance Left To Run” – det är namnet på filmen om Blur, som snart kommer upp på biografer. Fast inte till lilla Sverige. Vi ligger så långt efter ibland. Vår marknad är bara för liten.
Det är en anledning varför fildelning kan vara nödvändigt. När filmförmedlarna inte vill göra filmer tillgängliga för publiken måste publiken hitta andra vägar.

Jag tror filmen om Blur visst skulle locka publik i Sverige.

Blur, det brittiska bandet som kategoriseras inom rock och brittisk alternative bildades 1989 i London av Damon Albarn (sång), Graham Coxon (gitarr), Alex James (elbas), och Dave Rowntree (trummor). Bandet hette både Seymour och Circus innan de i samråd med skivbolaget Food Records bestämde sig för Blur. Och bandet har många fans i Sverige.

Lite fakta om bandet från Wikipedia:

Blur debuterade 1990 med singeln ”She’s So High”. Året efter kom albumet Leisure vilket fick blandad kritik och gruppen ansågs vara en blek kopia av The Stone Roses och andra ”baggy”-band. Många hade redan räknat ut Blur när de storstilat återkom med Modern Life is Rubbish, vilket ofta anses vara den skiva som startade britpop-fenomenet.
Blur släppte sedan Parklife vilket fick fyra priser på The Brits, och albumet sålde guld i Storbritannien. 1995 blev det en kamp om det bästa britpopbandet mellan Blur och Oasis om vem som skulle toppa Top of the Pops. Blur tävlade med ”Country House” och Oasis med ”Roll With It”, men Blur vann, även om man kan säga att Oasis vann kriget eftersom deras skiva (What’s the Story) Morning Glory? sålde mer än Blurs The Great Escape.

1997 släppte Blur de självbetitlade skivan Blur som innehöll hitlåten ”Song 2”. De släppte sedan också skivan 13 1999, även den innehöll en del hitlåtar som ”Tender”, ”Coffee & TV” och ”No Distance Left to Run”.

Efter 13 år lämnade Graham Coxon bandet och Think Tank spelades in med den återstående trion, då de spelade på Cirkus, Stockholm. Sedan dess har det varit väldigt tyst om Blur fram till 2007 då alla fyra inklusive Graham Coxon, var ute och åt lunch. I december 2008 bekräftade Damon Albarn och Graham Coxon att bandet skulle återförenas för att spela en konsert i Hyde Park i London 3 juli. Biljetterna tog dock slut två minuter efter att de släpptes och bandet meddelade senare att en till konsert skulle hållas den 2 juli på grund av den stora efterfrågan.

A trailer for the brand new film about Blur, ’No Distance Left To Run’.

Läs även andra bloggares åsikter om trailer, britpop, indie, rock, musik, Blur

Arkiverad under: Musik, Scen Taggad som: britpop, indie, Musik, rock, trailer

2009 års bästa skivor

12 december, 2009 by Redaktionen

the-bear-quartet-89-520x520

Det är ju mycket roligare att avsluta ett år än att faktiskt leva det. Att botanisera bland alla skivor som har släppts och hitta det absolut bästa sammanställt till en lista. Då verkar ju allting varit mycket bättre än det faktiskt varit. Och saker lite roligare också.

Min första tanke var att skriva en best of för millenniet, som  bland annat en hel hop artister och kulturskribenter har gjort åt nollnolltalet.se. Men då kom jag tillbaka till det där att allt nog kommer kännas mycket roligare och bättre när man fått lite distans till det. Inte nu när the knifes heartbeats känns mer sönderspelad än en söndertvättad socka även om det säkert var en av de grymmaste låtarna från Sverige åtminstone. Så jag väljer det här året istället, inte för att jag har mer distans till det utan för att nyhetens behag fortfarande finns där. Och för att jag blev lite peppad av Jonathans uppmaning också.

Ordningen skiftar hela tiden, urvalet känns viktigare än placeringen. Jag kommer ändra mig i morgon, men såhär känns det just nu.

1. The Bear Quartet – 89

Såklart. Jag menar, efter 15 år av släpp av suveräna skivor kan de fortfarande släppa någonting som känns helt nytt, färscht och genialiskt. Och det är nog det band jag lyssnat på intensivt under längst tid utan att tappa intresset för det allra minsta. Med en ljudbild som domineras av stämda pukor, gälla åttiotalssynthar, riffande gitarrer och Mattias Alkbergs sång (som väl aldrig låtit bättre än på Carry Your Weight, som för övrigt måste vara årets låt) låter det helt enkelt för bra, inovativt och samspelt för att de inte ska få ta förstaplatsen.

2. Fruit Bats – The Ruminant band

Jag har följt Fruit bats lo-fi-inspelningar ett tag nu, spelat sönder både Mouthfulls och Spelled in bones, men det är först nu som de verkar ha funnit en kostym som passar dem perfekt. Med en otroligt fint arrangerad, lätt 70-talsdoftande folkrockskrud har de beroendeframkallande melodierna och bitterljuva texterna fått den pusselbit som tidigare fattades. Det hörs verkligen att de är ett helt band nu och inte bara Erc D. Johnsons projekt. När popen allt som ofta vill skruva till det, exprimentera och indieestetiken ibland kan kännas onödigt tillknäpp är Fruit Bats det ultimata alternativt. Rakt, okonstlat och helt brilljant underhållande.

3. Skriet – Skriet

”Sug blodet ur mig, skär upp mig, begrav mig i kärlekens land”. Att allt Pascal-Isak rör vid blir nattsvart är tydligt. Efter ångvältsexplosionen som Galgberget var trodde jag att samtliga, i Pascal, bandmedlemmarna inkluderade, låg däckade för år framåt, om inte annat av sin egen frustration. Men Skriet låter som Pascal spelat på lågt tempo mixat med Twin Peaks-sondtracket. Tänk total ångest filtrerad genom en förstärkare av svinto. Om det är helt fantastiskt vackert och smärtsamt? You bet. (OBS! Sa jag att Carry your weight var årets låt? Då är Ben och hjärtan årets på svenska.)

4. Mattias Alkberg – Nerverna

Det har sagt mycket om nerverna. Låt mig formulera det såhär: för ett år sen hade jag aldrig trott att rockabilly på svenska skulle placera in sig på min årsbästalista. Men då hade jag underskattat denna fantastiska musiker, poet och krönikör. Med samma sorts svartsynta texter som på Mattias Alkberg BDs tre lysande skivor är nu musiken bytt mot en Jonathan Richman-eklektisk pop/rockabilly/schalger-ljudbild. Och den folkhemsproggiga boogie som framkallas är förvisso mycket mer ojämt än tidigare, men ändå otroligt bra och pricksäker. Det levande beviset för att budget eller inspelningstid betyder mycket mindre än genuin vilja och talang.

5.. El Perro Del Mar – Love is not pop

Att en ny producent kan göra så mycket. Jag har aldrig riktigt fastnat för Sarah Asbrings enmansband förrän nu. När de phill spector-aktiga inslagen tonas ner och en mer långsam, modern ljudbild målas upp kan jag bara inte sluta lyssna. Det är innerligt, precis som From the valley to the stars var innerlig, men med en helt ny pondus som gör att jag inte kan slita mig från de såriga texterna och melodierna.

6. Wilco – Wilco the album Add New Post ‹ Kulturbloggen — WordPress

Wilcos lågmält gubbakademiska rock är sig lik, men lägstanivån hos det här bandet är otroligt hög. Efter postrehab-sakrala Sky blue sky känns det som om bandet längtat efter att få göra en rak rockskiva. Och visst kan man längta efter de mer exprimentala inslagen från monumentala Hotel Jankee Foxtrot. Men när Jeff Tweedy sjunger ut sin ångest i otroliga One Wing  eller gör duett med Feist är det mesta sånt glömt. Och man vet att Wilco aldrig kommer släppa sin självklara plats som ett av världens mjukrockband lika lite som Jeff Tweedy kommer sluta vara en av de bästa låttextförfattarna.

7. The Mountain Goats – Life of the world to come

Det har alltid varit stor fokus på John Darniells texter, men på femte 4AD-släppet efter oräkneliga lo-fi-kasetter är de helt dominerande. Med undantaget ett par spår är musiken nedtonad med ett par instrument bara, som sig bör kanske på en temaskiva om Bibeln.  Texterna är bättre än hos någon annan singer songwriter jag kan komma på, som vanligt, men jag kan sakna de där melodierna som gjorde The sunset tree till en av decenniets bästa skivor. Trots det kan jag inte låta bli att facineras över det litterära landskap han överöser mig med, som jag hittar nya dimensioner av för var spelning. Statusen som mitt favoritband är helt ohotad.

8. The pains of being pure at heart – The pains of being pure at heart

Som Jonathan sa, shoegazen är inte död och inte heller 80talet. Men det blir mer än ett retrospektiv, det håller och är en skön motvikt till indievärldens hyper som nästan bara verkar bestå av folkpop och Animal Collective ibland. De sötaste melodierna och de twangligaste av reverbgitarrer. Gott så. Väldigt.

9. Bill Calahan – Sometimes I wish we were and eagle

Jag bryr mig inte om han kallar sig Smog eller sitt riktiga namn. Med sin mörka, liksom eftertänksamma röst finner jag det väldigt svårt att motstå hans målande texter och långsamma singer-songwritermusik som lyckas framstå som helt unik i sin ganska homogena genre. Med enkla medel framkallar han känslan av att vara en besökare från en helt annan, mystisk tid som slår sig ner vid ens köksbord för att berätta vad han varit med om.

10. Hanna Hirsch – Tala svart

Denna skiva släpptes precis i slutet av 2008 så för mig är det ett 2009släpp. Särskilt som jag upptäckte den för ett par dar sen. Jag vet inte om det är särskilt genomtänkt att sätta den här men just nu känns det helt rätt. Hann Hirsch slag i ansiktet-powerpop/punk får mig att bli helt mållös. Men istället för att vilja knyta näven i luften, som annan punk får mig, så är det det så uttjatade svenska vemodet som verkligen får ett grepp om mig här. Eller kanske den svenska ilskan och frustrationen.

11. King Creosote – Flick the Vs

12. Grizzly Bear – Veckatimest

13. Stefan Sundström – Ingenting har hänt

14. Girls – Album

15. Jonathan Johansson – En hand i himlen

16. Park Hotell – Free for friends

17. Bowerbirds – Upper air

18. Björn Kleinhentz – B.U.R.M.A

19. The Magnolia electric co – Josephine

20. Blända – Minnesmissbruk

Lyssna på en blandlista med artisterna i ordning här. Tyvärr fanns inte Bill Callahan med. Nu har jag glömt bort hur många som helst som jag kommer att komma på så fort det blir 2010. Det är som det ska vara.

Arkiverad under: Musik, Skivrecensioner Taggad som: årsbästa, fruit bats, indie, mattias alkberg, pop, Punk, rock, The Bear Quartet

Funderingar från en ny bloggare

11 december, 2009 by Redaktionen

bleek

Bleek är uppenbarligen ett väldigt ambitiöst band. De har inte bara en väldigt stylad myspace och ett väldigt ”dyrt” producerat sound. För att promota deras nya singel har de detssutom anlitat (eller hur det nu funkar) ett ”management och produktions-verktyg” som professionellt ska marknadsföra dem. Det de gör är att de skickar ut mejl till bloggare som då får tillgång till singeln i förtid och även möjlighet att i framtiden gå på releasefest och liknande för bandet. Det är tydligt att de vill skapa en slags win-winsituation för oss, nu och i framtiden: du får tillgång till ny musik före andra och vi får vår kund uppmärksammad av dig. Det understryks att det naturligtvis står mig fritt att både risa och rosa.

Det detta får mig att vilja skriva om är inte så mycket Bleeks nya singel, som låter väldigt mycket som  arenaradiorockare som (ett mycket tamare) Muse eller ett mindre synthigt The Killers. Det är inte min kopp te direkt men kan säkert uppskattas av fans till ovan nämnda band.  Däremot får det mig att vilja ta upp fenomenet till debatt.

Att skivbolag skickar ut promotionssinglar till journalister är jag inte främmande för, men att reklambolag gör det till bloggare är för mig ett relativt nytt fenomen. Men så är jag också ny i bloggosfären. Med all respekt till både artister och pr-bolag, men är det inte någonting som känns lite konstigt här? Att vi rör oss mot ett klimat där de ”fria” bloggarna, som oftast hyllas just för att de utgör en alternativ röst till mer ”statiska” gammelmedia används som reklamverktyg.  Att det antyds att om jag är positiv musiken så kan det leda till release-inbjudningar och gratis konsertbiljetter. Du hjälper mig så hjälper jag dig.  Men hur tjenis ska man egentligen vara med varandra, om det rör sig om kritik som ska förhålla sig ”objektiv”?

Jag är inte helt säker på vad jag tycker om det här. Jag är inte heller säker på att läsarna av bloggar är medvetna om att det är såhär.Inget ont till produktions-bolaget eller bandet alltså (som ju nu genom detta ändå får den uppmärksamhet de söker). Jag vill bara ta up det till diskussion. Är detta en helt naturlig sak i tider då meningen ”kulturen bör motverka kommersialismens negativa verkningar” stryks ur de statliga kulturmålen eller någonting vi bör vara aktsamma mot? Vad tycker ni?

Bandets myspace: www.myspace.com/bleekswe

Robins (sångarens) blogg: http://robinofbleek.blogspot.com/

Arkiverad under: Kulturpolitik, Musik Taggad som: arenarock, bloggar, Journalistik, Kulturpolitik, Muse, pr, reklam, rock, The Killers

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 11
  • Sida 12
  • Sida 13
  • Sida 14
  • Sida 15
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 22
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in