Det första fallet som begär ut et IP-nummer med hjälp av ipredlagen är inlämnat till domstol, berättar Svenska Dagbladet.
Men, det är ju sagt att det som är fildelat innan lagen infördes inte ska gå att åtala. Det låter jätteskumt att anmälan därför redan kan lämnas in. Har bokförlagen alltså jagat fildelare redan i natt?
[Läs mer…] om Raketstart för antipiraterna: Första Ipred-fallet i tingsrätten
juridik
Det kanske inte är grönt ljus för datalagringsdirektivet

EUs trafikdatalagringsdirektiv kan strida mot artikel 8 i Europakonventionen. En tysk domstol har delvis gett trafikdatalagringsdirektivet bakläxa, genom att skicka tillbaka frågor till EG-domstolen.
[Läs mer…] om Det kanske inte är grönt ljus för datalagringsdirektivet
När poliser förvanskar bevis, hur blir det inte när musikbolag får agera polis?
”Svensk polis förvanskar bevisning i rättegångar” skriver de två kända juristerna Peter Althin och Nils-Eric Schultz. En av dem från försvarssidan och den andra från åklagarsidan. Båda har samma uppfattning om hur det går till. På DN Debatt skriver de:
Polisens metoder kan få Europadomstolen att underkänna Sverige som rättsstat. Sedan mitten av 90-talet har polis, alltför ofta i samarbete med vissa åklagare, undanhållit bevisning för domstolar och åklagare i hundratals fall. Syftet är att skydda informatörer i kampen mot brottsligheten. Det finns inget stöd i lagen för detta agerande. Trots det har sådana ”okonventionella arbetsmetoder” använts systematiskt och varit förankrade i till exempel Stockholmspolisens högsta ledning.
När poliser förvanskar bevis, hur blir det inte när musikbolag får agera polis? Inser Reinfeldt inte vart vi är på väg?
I den nya lag som kanske klubbas igenom om lite drygt en vecka ska musik- och filmbolag få rätt att jaga misstänka fildelare och kunna begära ut IP-nummer hos internetleverantören. Man må ha olika uppfattningar om fildelning och piratsajter: men att ge polisbefogenhet till en part i ett mål kan aldrig vara rätt väg.
När vi nu ser att polisen inte drar sig för att förvanska bevis, i vad de själva troligen anser är i gott syfte för att skydda sina informatörer, vad kan vi då inte vänta oss av musikbolagen? Kommer de att frestas att förvanska bevis?
I Danmark där de har liknande hårda antipiratregler som den svenska högerregeringen nu vill införa har jakten till och med fått människor att begå självmord. Satmaran bloggar om det och Rick Falkvinge.
Relaterat: SVT Opinion
Fler som nyligen bloggat om antipiratlagen:
Opassande | Rick Falkvinge (pp) | ProjektPåRiktigt | Opassande igen | Nätkoll.se | Tommy K Johansson | Anna Troberg | Christian Engström (pp) | scaber_nestor | www.webhackande.se | PiratJanne | Minimaliteter | Argast Nu | PiratJanne igen | Högerkonspiration | Under den svarta natthimlen | SVT Opinion – redaktionsblogg | Farmorgun i Norrtälje | | PiratJanne #3 | PiratJanne #4 | PiratJanne #5 | Mattias tycker och tänker | Basic personligt igen | Svensson | V, fildelning & upphovsrätt | Hax | Daniel Scythe | Samtidigt i Uppsala | Klibbnisses Blogg | Intensifier igen | Hax igen | Svensson igen | Bitchslap Barbie igen | Dumheterna | Rick Falkvinge (pp) #5 | Rick Falkvinge (pp) #6 | Anna Troberg #3 | Motpol | Josef säger… | Christian Engström (pp) igen | Hax #3
Andra bloggar om: anitpiratlaget, piratfrågor, polis, upphovsrätt, juridik, lagar, Peter Althin, Nils-Eric Schultz
Hur kan någon tro ett ord av vad Reinfeldt säger efter det här? Piratjakt in absurdum
Ja: jag tycker att den som skapar något ska ha skydd för sin konst, oavsett om det är musik, film, litteratur, bilder …
Ja.
Men det får inte bli absurt.
”Den som lyssnat på en enda mp3-låt kan få sin identitet utlämnad.”
Här är högerregeringens lagrådsremiss om hur jakten på fildelare ska utökas och intensifieras. Vågar man länka till den? Nu förs man väl in i FRA:s avlyssningskartotek?
Med den nya piratjägarlagen på plats kan fildelningssajter som Pirate Bay tvingas lämna ut uppgifter om sina användare.
Absurt 2:
“Låt oss visa att vi lever med vår tid”, sa moderatledaren Fredrik Reinfeldt i SVT, och tillade att “vi kan inte jaga en hel ungdomsgeneration”.
Jag hörde tydligt att han sade så i den tv-sända debatten före valet. Christian Engström minns det också. Ändå ger Reinfeldt nu klartecken åt att jaga fildelare in absurdum.
Absurt 3:
Musikbolag och deras jurister ska kunna gå till internetleverantör och olika typer av nättjänster, och begära information om personer de misstänker fildelat.
Vem som helst med sunt förnuft förstår vilket intrång på den personliga integriteten det här innebär.
Vem som helst med sunt förnuft förstår att det här kommer att öka kryptering, det kommer att krångliga till Internetkommunikationen.
Om någon går in på en annans trådlösa nätverk och hämtar upphovsrättsskyddat material: hur kunna bevisa att man är oskyldig när någon använt ens IP-nummer? Denna lag öppnar för gigantisk rättsövergrepp och oskyldigt anklagade.
Hur kan Reinfeldt se sig själv i spegeln när han storvulet lovat att inte jaga en ungdomsgeneration – och nu är beredd att starta just en sådan jakt?
Andra bloggare:
Copyriot: Stora frågetecknet kring piratjägarlagen
Opassande: “Kulturen spirar inte ur en gevärspipa”
Pär Ström: Skivbolag ska inte agera polis!
Alliansfritt Sverige: Regeringen sanktionerar utpressning
Argast NU: Upphovsrätt och yttrandefrihet
Relaterade artiklar:
Dagens Nyheter
IDG1 och IDG2
Svensk jantelag: kvinna fick sparken för bloggande på arbetstid
Så typiskt svenskt: En kvinna fick sparken från företaget Compro Media för att hon bloggade på arbetstid.
Så typiskt.
Jag kan höra för mig hur arbetskamrater viskat bakom hennes rygg och mumlat till arbetsgivaren: ”Hon sitter och bloggar istället för att dricka kaffe med oss.”
Missunnsamheten och den berömda svenska avundsjukan och jantelagen att ingen får sticka ut.
Enligt Aftonbladet hade Gina Eklund, som bloggade på arbetstid, en anonym blogg och hon hade arbetat på Compro Media i 13 år.
– Hade jag bara fått en tillsägelse hade jag givetvis slutat blogga direkt. Mitt jobb är viktigast för mig.
På fredag gör Gina Eklund, som har två barn, sin sista dag. Hennes sista hopp är att gå med i facket – kanske kan de hjälpa henne.
Varför kunde inte arbetsgivaren ha pratat med henne istället och öppet sagt att han inte ville att hon skulle blogga på arbetstid? För visst, jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att blogga om privata saker på arbetstid. Däremot kan en företagare ha nytta av att de anställda bloggar och är med i olika sociala nätverk, också på arbetstid. Man kan få massor av användbara tips och kontakter som är bra just för arbetet.
Såg att Aktieskolan också bloggat om detta.
Andra bloggar om: juridik, jobb, sparken, arbetsmarknad, arbetsdomstolen, jante, missunnsamhet, avundsjuka, Compro Media




