• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Jazz

Melody Club släpper julsingel tillsammans med Anna Järvinen

5 november, 2009 by Redaktionen

melodyclub
Melody Club släpper Julsingel – med Anna Järvinen

-Vi har länge velat göra en jullåt, det handlade bara om att skriva låten som hade den rätta känslan och stämningen. Julsingelformatet ger oss möjlighet att visa upp den lugnare och mjukare sida av Melody Club som ofta finns på våra skivor men sällan kommer fram i våra singlar.

Melody Club har själva producerat julsingeln.
Bandet debuterar inte bara som julsångsskapare utan samarbetar för första gången med en annan artist.

-Det slog oss ganska snabbt efter att Kristofer sjungit in sången att låten skrek efter att få bli en duett.
Vi började leta efter en kvinnlig sångerska som kunde ge låten den nerv den förtjänade. När vi sedan testade låten med Anna var det inget snack om att hon var rösten för låten. Hon kom ner i vår studio och sjöng in den på en halvtimme medan vi satt i studiosoffan med tårade ögon och gåshud.

Melody Club och Anna Järvinen är extremt stolta att kunna presentera:

”I don’t believe in angels”

Under December månad är Melody Club ute på vintrig turne, se dem live:

2009-12-10 Torsdag Oslo, Parkteatret
2009-12-11 Fredag Sälen, Högfjällshotellet
2009-12-12 Lördag Älvdalen, Ishallen
2009-12-16 Onsdag Örebro, Ritz
2009-12-17 Torsdag Eskilstuna, Harrys
2009-12-18 Fredag Falun, Arenan
2009-12-19 Lördag Gävle, Heartbreak Hotel

Läs även andra bloggares åsikter om julskivor, jazz, musik, skivnytt, Melody Club, Anna Järvinen

Arkiverad under: Musik Taggad som: Jazz, julskivor, Musik, skivnytt

Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet

2 september, 2009 by Rosemari Södergren

magnus-carlson-and-the-moon-ray-quintet
Magnus Carlson gör en soloutflykt från Weeping Willows. Under namnet Magnus Carlsson & The Moon Ray Quintet ger han ut en jazzskiva. Weeping Willows-sångaren spelar på skivan tillsammans med flera av de stora svenska jazzmusikerna och skivan bakom skivan ligger den legendariske producenten Kjell Andersson.

Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet innehåller bland annat flera Oddjob-medlemmar, som trumpetaren Goran Kajfes, saxofonisten Per ”Ruskträsk” Johansson och bassisten Peter Forss.

Sammansättningen Magnus Carlsson & The Moon Ray Quintet gjorde en spelning på jazzfestivalen i Stockholm i somras, som fick bra beröm av mina vänner som var på den spelningen. Själv missade jag just den konserten.

Nu har albumet släppts och jag har lyssnat igenom det ett par gånger. Det är en jazzskiva. Rakt av, trots att den har några kanske oväntade spår som en version av Paul Wellers ”You do somehting to me” och The Zombies 60-talshit ”Time of the season”.

Blev resultatet lyckat eller inte? Själv är jag inte så kunnig i jazzmusik och inte särskilt svag för jazz, därför är jag inte rätt person att betygsätta en sådan skiva. Den är välgjord och den är mycket jazzig. När jag kollar in traditionella musikrecensenter ser jag att albumet fick allra högsta betyget, en sexa, i SVD, medan den fick rätt dåligt mottagande i DN (betyg 2) .

Magnus Carlson lär förresten vara sysselsatt i höst med ek ny skiva med Weeping Willows.

SVD:

En själfull sångare och fem strålande musiker. Ett idérikt koncept, dynamiska arrangemang och stort hjärta.

Lyssna på Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet på Myspace.

Relaterat: Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, jazz, Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet, Weeping Willows

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Jazz, skivnytt

Veckans skivor: Willie Nelson, Arctic Monkeys och Sean Paul

26 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

Willie-Nelson-American-Classic-479304
Jo, nu märks det att hösten kommer och det lanseras massor av nya album. Det är omöjligt att ta upp dem alla. Två av de hetaste albumen av de som släppts under veckan är Willie Nelssons ”American classic” och Arctic Monkeys ”Humbug”.

Willie Nelson: ”American classic”
Willie Nelson, en av de få legendariska countrymusikerna som fortfarande håller igång. Hans nya album är betydligt mer jazzig än country.
DN:s Martin Nyström är helt extatisk och gav albumet betyg 5, det högsta betyget i DN:s betygsättning.
SVD däremot var inte lika begeistrad och gav betyg 3.
Själv har jag lyssnat igenom albumet ett par gånger idag och konstaterar att om man gillar jazz mer än country då är albumet helt rätt. Men själv är jag inte så svag för jazz, så jag är glad att Spotify finns så jag lagligt kunde lyssna igenom den noggrannt ett par gånger.
Fast å andra sidan är det ofta sådana här lugna album som växer med lyssningarna.

Arctic Monkeys: ”Humbug”
arctic-monkeys-humbugSingeln ”Crying Lightning” från albumet ”Humbug” har redan legat högt på försäljnings- och nedladdningslistor ett tag.
Det arga indierockbandet med den stressade musiken har i sitt tredje album blivit lite, lite lugnare.
Vilket en del tycker är till deras fördel, som DN som gav betyg 4, eller så tycker man att deras utveckling inte lyckats så bra, som Smålandsposten som gav betyg 2:

Här finns försök att skapa samma dramatiska, ödesmättade domedagsstämning. Jag skriver ”försök”. För de lyckas bara stundtals. Som i inledande My propeller och habila singeln Crying lightning.

Här är tre recensenter som alla gav betyg 3:
Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet.

Sean Paul: Imperial Blaze
sean_paul_imperial_blaze_mediumReggae har DN i pappersverisonen kategoriserat Jamaica-artistens senaste album som. Men jag tycker RnB mot hiphop är betydligt mer beskrivande.
Jag har lyssnat på det flera gånger och det är ett lugnt, souligt, RnB-album av jamaicanen. Vackert och mjukt, men inte så rytmiskt och medryckande dansant som jag vill att reggae ska vara.
Ett pressmeddelande berättar om Sean Paul och albumet:

Detta är Sean Pauls första nyproducerade material på över tre år. ”So Fine” var första singel från det efterlängtade fjärde albumet ”Imperial Blaze”. Under detta album har Sean Paul samarbetat med producenten Stephen ”Di Genius” McGregor.

Sean Paul är den mest framgångsrika jamaicanska artisten någonsin i USA och klättrar på de amerikanske topplistorna. Med tre topp 3 singlar (”Temperature”, ”Get Busy” och ”Baby Boy”), och inte mindre än fem topp 10 hits. Sean Paul har sålt flera miljoner album och är en världsstjärna av rang. Inte mindre än två av hans förra album har sålt platina världen över.

Sean Paul har under sin karriär fått en rad fina utmärkelser, som till exempel en Grammy, American Music Award som bästa pop/rock artist och ett MTV Europe Award för bästa nya artist.

Smålandsposten var kritisk och gav betyg 2, medan SVD gav betyg 4 och DN gav betyg 3.

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, RnB, country, jazz, indierock, Arctic Monkeys, Sean Paul, Willie Nelson

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: country, indierock, Jazz, rnb, skivnytt

Rapport och filmklipp från presskonferens med Erykah Badu

20 juli, 2009 by Rosemari Södergren

erykahbadu
Koncentrera dig på något omkring dig, se saken, ta i den helt och fullt, se den som den är. Bara betrakta den och var i nuet. Koppla bort alla tankar på vad som var igår och vad som ska komma.

Det är en slags meditation som Erykay Badu beskrev. Det var hennes avslutande ord på en presskonferens på Stockholms jazzfestival. Tekniken att meditera i vardagen på det sättet ville hon dela med sig av till alla som var där.
Det var en fascinerande och ovanlig presskonferens som soulstjärnan höll efter sin konsert, som var finalpunkten och avslutningen på Stockholms Jazzfestival.

Omkring åtta representanter för medier, varav Kulturbloggen var en, var inbjudna och fick vara med. Dessutom var ett femtontal fans inbjudna att få delta i presskonferensen. I presstältet hade det tidigare under festivalen funnits en lapp där alla ackrediterade journalister, fotografer och bloggare fick skriva upp sig på för att visa sitt intresse att delta. 40-50 namn var uppskrivna, men Erykah Badu meddelade via sitt skivbolag att hon ville ha en mer intim presskonferens och de valde ut några få som blev inbjudna. Men istället bjöd de alltså in ett del fans.

Under presskonferensen berättade Erykah Badu att hon gjort så i tio år. Efter varenda konsert bjuder hon in några fans som får träffa henne och ställa frågor och hon får en chans att fråga dem om saker.

badu_coverEn av fansen frågade om hon hade någon som hjälpte henne med hennes koreaorafi, scenkläder med mera.

– Absolut inte, svarade hon.
– Jag är kontrollfreak, jag gör allt själv. Min dans, ljussättning, hur bandet ska spela, allt … Fast freak och freak? Det handlar om passion. Jag vill föra fram något, jag brinner för det och håller på och jobbar med det flera timmar varje dag, kring allt som jag skapar.

Erykah Badu är ju inte bara musiker utan har varit med i flera filmer, bland annat i Lasse Hallströms film Ciderhusreglerna. Hon har även varit med i Blues Brothers 2000 och spelade hösten 2004 med i en film med namnet House of D som regisserades av David Duchovny.
Hon berättade att hon älskar att stå på scen, att hon är en teaterapa. Hon började som tre-fyraåring med att spela teater på förskolan och sedan dess har hon alltid älskat att vara på scen och vetat att det är det hon vill syssla med,

– Kommer rätt filmroll tackar jag absolut ja att vara med i en film igen, sade hon.

erykah-badu-baduism-1997_coverHon fick en fråga om någon av hennes barn verkade ha samma kärlek till att uppträda. Då berättade hon om sina tre barn. Sonen, Seven, är i elvaårsåldern och mycket duktig i skolan och har fått en stipendium och ska studera i Washington. Äldsta dottern heter Puma och är fem år.

– Hon är som jag, hon älskar att uppträda och att sjunga, sade Erykah Badu.

Den minsta flickan föddes i februari 2009 och var liksom storasystern med på jazzfestivalen.

– Hon är bara fem månader nu och hon låter när hon skriker, men det är för tidigt att säga om hon vill vara på scenen, sade Erykah Badu.

Hon verkar vara väldigt intresserad av barn och det verkar som om gärna får fler barn.

En av fansen frågade vad hon ville göra framöver. ”Du har ju redan gjort så mycket”, menade hennes fans.

– Åh, det finns så många sånger att skriva, det finns så många konserter att sätta samma och ja, det finns fler barn att få, svara hon.

Rockfoto har förresten jättefina bilder på Erykah Badu, från konserten.

Här är en del av presskonferensen på video:

Hon fick betyg 5 för konserten av SVD och DN:s recensent var också nöjd.
En del fakta om Erykah Badu finns i svenska wikipedia.
Lyssna gärna på Erykah Badu på Myspace.

Läs även andra bloggares åsikter om jazz, soul, hiphop, intervju, barn, Stockholmk, jazzfestival, Erykah Badu, Puma

Arkiverad under: Intervju Taggad som: barn, Hiphop, Intervju, Jazz, Soul

Jazzfestivalen dag 4: bilder och filmklipp med Timbuktu, Magdalena Konefal och Gilberto Gil med flera

19 juli, 2009 by Rosemari Södergren

IMG_4743
Stockholms Jazzfestival dag 4, lördag 18 juli, hade flera stora höjdpunkter.

För mig var Timbuktus konsert en höjdare. Jag är ingen stor lyssnare av hiphop, funk eller den typen av musik. Men Timbuktu är mycket mer än det: det är en föreställning med sådan rytm att inte ett ben kan stå stilla.
Timbuktu spelade redan 16.45 på lördagseftermiddagen, men fullt med folk var det. Han är populär både bland ungdomar och medelålders.
Jag hörde flera kommentera: ”Egentligen är det inte min form av musik, men han är bra. Jättebra.”
Efter spelningen satt Timbuktu och signerade skivor och vykort med sin autograf. Kön dit var lång, kan jag lova.

IMG_4786Gilberto Gil som fått Polarpriset och nyligen slutat som kulturminister i Brasilien gav också en rytmisk föreställning. Iklädd vita byxor och rosa skjorta var hans konsert också mer än bara musik. Trots att regnet kom samtidigt som hans första låt fick han publiken varm och fick oss att dansa och klappa händer och sjunga med.
Hans musik? Reggare, salsa, bossanova, popmusik i en egen skön blandning.
Han är väl en av få brasilianska musiker som nått världen runt. Han är för övrigt på en stor turné i Europa just nu. Han verkar trivas med att åter vara på scen och att kunna ägna musiken sin tid, efter att ha varit kulturminister i Brasilien.
Vi på Kulturbloggen var med på en presskonferens med Gilberto Gil, vi berättar mer om den här.

Läs även andra bloggares åsikter om jazz, jazzfestivaL, reggae, världsmusik, hiphop, Stockholm, intervju, musikfestival, Timbuktu, Konefal, jazzsångerska, Gilberto Gil

IMG_4765Jag såg att Kulturdelen gillade Magdalena Konefals konsert på Nya Scenen.

Lördagens första konsert blev för mig Magdalena Konefal & The Rebirth Station. Med blåssektion, körsångerskor, stadigt funkigt komp var hennes pop-soul, som det visade sig, dagens bästa upplevelse. Magdalena Konefal har en fin röst och riktigt goda låtar, och jag hoppas att jag får höra mer av henne!

Magdalena Konefal sägs av de som kan jazzvärlden bli en stor jazzsångerska. Enligt presentatören av programmet på Nya Scenen är Magdalena Konefal perfektionist och har inte ägnat någon tanke åt någon reservkarriär inom pop eller rock.

Jag hoppas för övrigt att ni lägger märke till att Kulturbloggen redan fått ut två inlägg från gårdagens Jazzfestival och varken DN.se eller SVD.se har publicerat sina ännu, fast de har så mycket fler personalresurser.

Och här finns bilder från festivalen.

Magdalena Konefal på Stockholm Jazz 2009

Timbuktu på Stockholm Jazz 2009

Gilberto Gil – Stockholm Jazz 2009, en fransk sång

Gilberto Gil

Arkiverad under: Musik Taggad som: Hiphop, Intervju, Jazz, Musikfestival, reggae, Stockholm

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Sida 11
  • Sida 12
  • Sida 13
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 17
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in