• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

DN och Brors kommer inte att lyckas med sin kampanj för att avsätta Mona Sahlin

25 september, 2010 by Rosemari Södergren

Tänk att få köra i gräddfilen och ta sig förbi alla andra som står i kö för att få debattera på DNs debattsida. Det fick givetvis Carl Tham när han var beredd att skriva att partiledningen i Socialdemokraterna bör ställa sina platser till förfogande.
Till och med jag skulle få komma före hela kön till debattsidan om jag vore beredd att skriva något som kräver Mona SahlinLäs även andra bloggares åsikter om valanalys, val2010, Socialdemokraterna, Mona Sahlin, Maud Olofsson, Henrik Brors, medier, Dagens Nyheter, journalistik, politiks avgång. Varenda tomte som ligger gömd bakom en stubbe och som är s-märkt och beredd att säga något negativt om S-ledningen kommer att få gräddfilen direkt in till DN Debatt.

Nu kräver inte Carl Tham att Mona Sahlin ska avgå. Att partiledningen efter ett val som inte gått bra låter partimedlemmar ta ställning till situationen är väl naturligt.

Efter ett nederlag av denna omfattning är det nödvändigt att partiledningen snarast inkallar en extra kongress, till nästa år. Partiets högsta organ måste få tillfälle till en fri och öppen debatt om partiets läge och framtid och ge startskottet för ett fördjupat programarbetet i några av de centrala frågorna. Det kan bli en bra grund för den ordinarie kongressen 2013.

En fri och öppen debatt kan mycket väl mynna ut i ett fortsatt och dessutom stärkt stöd för Mona Sahlin. Jag har sett hur stödet för henne inom rörelsen växt veckorna före valet. Det enorma stöd och bifall hon fick på valnatten visar också detta. Jag tror att om partiledningen ställer sina platser till förfogande blir Mona Sahlin omvald.
Hur det är med övriga ledningen vet jag inte. För att vara ärlig har det varit kvar lite för många av Göran Perssons gamla gossar. Nu är det inte nödvändigtvis dåligt att ha varit med under Göran Perssons tid, bara ledningen består av en bra blandning av människor med olika erfarenheter. En del ur det yngre gardet är inte bra bara för att de är tjugo år yngre.

Det är ändå typiskt att DN:s politiska skribenter läser debattartiklar som fan läger Bibeln. DN:s Henrik Brors väljer förstås att försöka vinkla på att det är kris i S:

Vad innebär det att Socialdemokraterna ska hålla en ”mellankongress”?
– Det är nog bara Ibrahim Baylans nyspråk för att det ska bli en extrakongress efter katastrofvalet. Han vill väl inte att det ska låta så dramatiskt som det egentligen är.

Det är faktiskt så att många inom S reagerat på orden kriskommission och kriskongress. Arbetarrörelsen är på tillbakagång i hela Europa och högervindar samtidigt med med främlingsfientliga partier tar för sig mer och mer.
Att S-sympatisörer och S-medlemmar vill ta tag i situationen och försöka nå ut bättre och mer och få med folket är självklart. Det hade varit dåligt om det inte snabbt bildades en analysgrupp och snabbt också en mellankongress.

Carl Tham formulerar för övrigt vissa delar i sin debattartikel mycket bra:

Den socialdemokratiska solidaritetstanken är ekumenisk, allomfattande; den vill binda ihop klasser och grupper, arbetande och sjuka, i medvetande om att människor har olika förutsättningar och behov i olika stadier av livet. Vad mera: solidaritet och effektivitet går inte bara att förena, solidariteten och jämlikheten får samhället att växa.

Vi kommer att få se mer av hur det här med att försöka samla människor för solidaritet och jämlikhet kommer att motarbetas av högermediers kämpar som Brors med flera. De kommer att försöka vrida till allt för att försöka jaga bort Mona Sahlin.

Förmodligen för de vet hur populär hon kan bli. De vet vilken potential till att bli folkkär den kvinnan har. Och det skrämmer förstås högern.
—————-

Förresten:
Varför pratas det inte i högermedier om krisanalys för Centern? Visst backade de en del i valet? Eller? Maud Olofsson kan nog tappa sin post som vice statsminister. Det är rätt skrämmande att ett parti som inte ens har 6 procent av folkets röster kan ha en vice statsminister. Det om något är odemokratiskt.

För övrigt: Röda Berget bloggar om inbördeskriget inom borgerligheten.

Relaterat:
Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladets Martin Jönsson som inte kan se hur medier vinklar artiklar, Aftonbladet 1, Aftonbladet 2

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: Dagens Nyheter, Henrik Brors, Journalistik, Maud Olofsson, Medier, Mona Sahlin, socialdemokraterna, val2010, valanalys

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. Ny S-ledning | Objektiv SD-blogg skriver:
    18 augusti, 2012 kl. 20:52

    […] Facksossar är tveksamma till om Mona Sahlin ska sitta kvar som partiordförande, medan kultursossarna tycker tvärtom: Mona är […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in