• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Flera höjdare bland veckans nya skivor – se musikvideo från dem

24 september, 2008 by Rosemari Södergren

Vilken skivvecka.
Tiden kommer knappt att räcka för att lyssna på allt man vill lyssna på.

I`m fron Barcelona har äntligen släppt sin nya skiva: ”Who killed Harry Houdini?”
Betyg 4 i DN.

Skivkoll skriver om nya skivan:

I’m From Barcelonas trallande indieglädje kan te sig en smula påfrestande, men på Who Killed Harry Houdini finns även ett underliggande vemod som gör melodierna snyggare (trots att texterna ibland är banala).

På bandets hemsida kan du hämta ett spår gratis.

Annika Norlin släpper nytt med Hello Saferide, och det är efterlängtad: Hello Saferide: ”More modern shortstories from Hello Saferide”.
Dagens Nyheter ger den betyget 4.
Dagens Skiva ger också högt betyg.

Pelle Hagström som Nordpolen släpper debutalbumet Nordpolen som DN:s recensent är helt lyrisk över och ger betyg 5:

Varje bokstav hörs, inga löjliga slanguttryck eller inställsamma samtidsmarkörer skymmer sikten, inte ens den märkligt seglivade traditionen att rimma i poptexter får plats här. Här finns ingen gullig charm, inga blinkningar, skämt eller ironier för lyssnaren att ta fatt i. Det är bara en rak, klassisk outsiderprosa som Hellström i intrikata melodier sjunger i snyggt uppbyggda stämmor med sig själv. Framför sig ser man en ensam själ, en stort gapande mun och en blick som har fastnat i fjärran.

Jag som inte lyssnat på skivan ville ju provlyssna. Men tror ni den fanns i itunes? Icke, bara EP:s Skimret fanns där.

Mogwai har släptt ny skiva.
Mogwai spelar på Cirkus i Stockholm i höst – och det är bra att få tid att lyssna på deras nya skiva ett tag innan dess: Mogwai: ”The hawk is howling”.
Också det en skiva som får högt betyg av gammelmedias recensenter i DN.

”The hawk is howling”, Mogwais sjätte album, borde kunna tilltala både hårdrockare som vill upptäcka en ny sorts brutalitet och Sigur Ros-fans som är sugna på något primitivt. De flesta låtarna börjar beskedligt, som den ljuvligt gothbluesiga ”I love you, I’m going to blow up your school”, men upplöses snart i ett grynigt, vitglödgande brus.

På sin hemsida skriver det brittiska bandet Mogwai att de på grund av sjukdom ställer in turnén i USA och Kanada, men att turnén i Europa inte är i fara.

Pete Seeger – At 89
Och Pete Seeger är ”still going strong”. Den gamla protestsångaren är långt över 80, ja snart 90, men har släppt ny skiva som får bra betyg i Svenska Dagbladet:

Men engagemanget är intakt. Seeger blandar recitationer och proklamationer med sånger om det förstörda fisket i Hudson River, förräderiet mot ursprungsamerikanerna, utförsäljningen av New Yorks parker och kriget i Irak. Seegers valspråk ”Think globally, act locally” styr som alltid valet av sånger. Trovärdigheten är absolut.

Här en video från I´m from Barcelonas nya album:

Nordpolen – Skimret

Mogwai – The sun smells too loud

Pete Seeger Singing ”I Don’ Want Your Millions, Mister”

Hello Saferide – ”Anna”

Andra bloggar om: musikvideo, skivnytt, indieo, pop, Annika Norlin, Hello Saferide, Pelle Hagström, Nordpolen, I´m from Barcelona, Pete Seeger

Arkiverad under: Musik Taggad som: indieo, Musikvideo, pop, skivnytt

The Black Dahlia Murder till Sverige

23 september, 2008 by Rosemari Södergren

Detroits deathmetalstoltheter The Black Dahlia Murder kommer till Sverige början av nästa år. Bandets karriär har varit en spikrak väg uppåt och den senaste plattan, Nocturnal, är en uppvisning i brutalt hård metal. Den 18 januari kommer de till Sticky Fingers i Göteborg och den 19 januari till Klubben i Stockholm. Biljetterna släpps idag.

The Black Dahlia Murders extrema metal är enligt bandets egen utsago ofta imiterad, men vad gör det när ingen någonsin har gjort det lika bra som medlemmarna The Black Dahlia Murder själva? För hittills sitter Detroit-rockarna fortfarande högst på tronen för den melodiska trashmetal-scenen. Förra året släpptes det senaste beviset, fullängdaren ”Nocturnal”, ett album som visade upp The Black Dahlia Murder i sin allra mest komplexa och minnesvärda form. Brännande riff, skruvade gitarrsolon och precis den poetiska men grova lyriken som fansen längtat efter. Bandet säger själva att albumet var en hyllning till gammal legendarisk death metal men samtidigt är något av det mest originella och nyskapande som The Black Dahlia Murder någonsin gjort.

Bandet har turnerat världen runt och medlemmar har kommit och gått. Förra året, när bandet efter en omfattande australiensisk turné fann sig utan trummis, blev Shannon Lucas (All That Remains) nästa person att ta över trumpinnarna. Och det är i precis den konstellationen vi ser The Black Dahlia Murder när de för första gången någonsin landar på svensk mark. I januari händer det!

Som förband i Sverige ser vi svenska Coldworker. Coldworker uppstod för några år sedan som ett projekt av medlemmarna i grindcore-bandet Nasum. Coldworker släppte sitt tredje album under våren och har mottagit stående ovationer av kritiker från hela Europa.

Sagt om The Black Dahlia Murders ”Nocturnal”:
”Killarna klär sig som laidback skejtare, tramsar i sina videor men spelar europeisk metal som jämförs med At The Gates och gamla Cradle Of Filth. Och det är så himla bra!” Groove

Turnéinfo:

18.1 Sticky Fingers, Göteborg
19.1 Klubben, Stockholm

Andra bloggar om: hårdrock, deahtmetal, Stockholm, Göteborg

Arkiverad under: Musik Taggad som: deahtmetal, Göteborg, Hårdrock, Stockholm

Hemmafruar ingen hit hos Idoljuryn (det går fort i Idol-tidevarvet)

23 september, 2008 by Rosemari Södergren

Det är så små, små detaljer som avgör vem som får gå vidare i Idol. Katja kom in ena dagen och hade tuffa kläder och gick vidare, nästa dag kom hon in med mera pyspys och snällkläder och åkte ut med motiveringen att hon ser ut ”som en hemmafru”. Kan inte låta bli att tänka på att kristdemokraternas linje med vårdnadsbidrag för att få fler hemmafruar inte går hem hos Idoljuryn.

Men det var hårt för Katja, att åka ut på det sättet. Det är en hård värld vi lever i. I alla fall om man vill bli tv4-idol.

Tråkigt nog åkte Deeran, den blinde killen ut också. Jag tyckte han har skön stil.

Fast det är flera som sjunger bra.

Nu kan man till och med få Idol-Annas sång i slutaudition som ringsignal. Det går fort att bli Idol, redan innan slutgallringen är klar är Anna Idol-Anna-

Relaterat:
Aftonbladet:

– Jadu Katia. Från en cool rockbrud till en hemmafru. Mockasinerna och nattlinnet passar inte dig, säger Laila.

– För mig har du redan från starten legat på minussidan, och nu har du bevisat för mig att du inte är redo för ”Idol”, säger Andreas.

Katia lämnar scenen – och bryter ut i tårar.

– Det var inte beskedet i sig som gjorde mig besviken utan vad de hade att gnälla på. Sjunga surt är okej, men fula grejer och för gammal.

Svenska Dagbladet: Idoljuryn petar i självkänslan

Andra bloggar om: Idol, tv4, hemmafruar, hemmafru

Arkiverad under: Musik Taggad som: Idol, TV4

Se Anna och Deraan: två av favoriterna i slutaudition

23 september, 2008 by Rosemari Södergren

Dags för slutaudition i Idol. 101 som gått vidare ska filtreras igenom hårdare krav och bli 16.

Killen som sjöng The Ark-låten och sade att han gillar Ola Salo, håller vi på. Mest för att han troligen överdrev och drev med det hela.

Till och med DN
hänger på Idol-hysterin och har utsett sina fem favoriter som de vill ska gå vidare – och så klart 16-åriga Anna som slog alla med häpnad är en av dem.

Här är Anna:

Här är Deraan Areb:


Aftonbladet slår till med en intervju med Darin
, som blev tvåa i första Idol i Sverige. Han berättar hur dåligt han mått. Kanske något att fundera kring, vad de härskande idealen gör av människor i vårt samhälle. Och trots allt är Darin en av de få som lyckats av Idol-idolerna.

Relaterat: Jury-Anders, den nya favoriten.

Här är förresten hela startfältet för slutaudition, så om du inte har annat att pyssla med kan du ju lyssna igenom alla 101. Lycka till.

Andra bloggar om: idol, nöje, tv4, Anna Bergendahl, Deraan

Arkiverad under: Musik Taggad som: Idol, nöje, TV4

Akon har producerat Leona Lewis nya singel "Forgive Me"

23 september, 2008 by Rosemari Södergren

Leona Lewis tredje singel ”Forgive Me” har haft videopremiär och den blev vald till Veckans Video på MTV och VoiceTV. Låten har nyligen gått till svensk radio och är producerad av den amerikanske R&B-kungen Akon och videon är regisserad av Wayne Isham (som tidigare har gjort videos åt bland andra Britney Spears, Michael Jackson och Metallica).

”Forgive Me” är en av tre nya låtar på albumet ”Spirit- Deluxe Edition” med release 19 november. De andra två är en cover på Snow Patrols ”Run” och ”Misses Glass”. Albumet kommer även att innehålla Leona Lewis allra första singel ”A Moment Like This”, låten som Leona vann X-Factor-finalen med.

Fröken Lewis fick äran att avsluta OS i Peking tillsammans med Jimmy Page då de framförde Led Zeppelins ”Whole Lotta Love”.

Läs mer om och lyssna på nya singeln på Leona Lewis hemsida.

Forgive Me:

Leona Lewis & Jimmy Page – Whole Lotta Love – Beijing Olympics:

Andra bloggar om: Akon, Leeona Lewis, Forgive Me, musikvideo, skivnytt

Arkiverad under: Musik Taggad som: Musikvideo

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1735
  • Sida 1736
  • Sida 1737
  • Sida 1738
  • Sida 1739
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in