Spår från andra sidan: en berättelse om livet efter döden
Författare Janis Heaphy Durham
Förlag: Bokförlaget Forum
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Originaltitel: The hand on the mirror
ISBN: 9789137143477
År 2004 avled Janis Heaphy Durhams man, Max, i sviterna av cancer. Hon var dotter till en präst men samtidigt redaktionschef sedan många år på en tidningsredaktion. Hon hade ingen särskild övertygelse om vad som händer efter att en människa dör. När flera underliga företeelser skedde efter att hennes man Max dött blev hon först förskräckt men började sedan att kritiskt undersöka vad det kunde vara som låg bakom.
Hon märkte en rad underliga företeelser som hon aldrig någonsin upplevt förut: fladdrande ljus, dörrar som öppnades och stängdes och klockor som, vid upprepade tillfällen, stannade på 12:44 – tidpunkten då hennes man dödförklarades. Men det största av allt, det som förändrade Heaphy Durhams liv för alltid: ett handavtryck på badrumsspegeln på årsdagen för Max bortgång.
Handavtrycket är gjort på ett annorlunda sätt, inte som vanliga handavtryck och ingen av de två som bor i huset har kunnat sätta dit avtrycket och innan annan har varit där eller kunnat ta sig in.
Upplevelserna gör att Janis Heaphy Durham börjar undersöka om det kan finnas någon form av liv efter döden. Hon gör denna undersökning seriöst och noggrant och hon letar upp och träffar och intervjuar forskare.
Jag tycker det var oerhört intressant att läsa om denna andliga utvecklingsresa som hon beger sig ut på. Hon träffar flera framstående naturvetare som forskat kring människors medvetande och kring död och liv. Det är en mycket balanserad bok som alla som vågar tänka utanför ramarna kan få ut en hel del av. Publishers Weekly skrev om boken: Inte direkt ett besök hos en spådam, utan istället ett balanserat och medvetet grepp för att försöka förstå.
Själv har jag undersökt en hel del kring detta och jag har upplevt starkare bevis för att det finns mer än detta fysiska livet än Janis Heaphy Durham berättar om i sin bok. Jag är därför extra imponerad att Janis Haephy Durham gått vidare och forskat kring detta. Hon bor i USA och jag blir lite avundsjuk. Där finns betydligt mer forskning på universitetsnivå kring dessa frågor. Hon berättar om flera olika forskare, ofta med en bakgrund som naturvetare som blivit intresserade av vad en mänskligt medvetande är och som forskar kring om det finns något mer än detta livet. Hon tar sig an detta journalistiskt och seriöst. Hon läser mycket, kontaktar framstående forskare, intervjuar dem.
En av de hon intervjuat är Charles Tart som forskat kring vetenskapen och det andliga i flera decennier. Han har bland annat skrivit boken ”The End of Materialism: How Evidence of the Paranormal Is Bringing Science and Spirit Together Hardcover”.
Jag tycker om det noggranna och undersökande sättet Janis Heaphy Durham tagit sig an frågan om det finns liv efter döden och om de som lämnat jorde-livet kan kommunicera med oss som är kvar här. Jag tycker också om att hon träffat flera av de forskare som seriöst undersökt dessa existentiella frågor. För den som är intresserad av detta finns det många tips om forskare och böcker att gå vidare med. Jag tycker också om att hon inte är kategoriskt utan ödmjuk inför dessa stora frågor.




