• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Tankar om: Spår från andra sidan

3 september, 2016 by Rosemari Södergren

sparfranandrasidan

Spår från andra sidan: en berättelse om livet efter döden
Författare Janis Heaphy Durham
Förlag: Bokförlaget Forum
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Originaltitel: The hand on the mirror
ISBN: 9789137143477

År 2004 avled Janis Heaphy Durhams man, Max, i sviterna av cancer. Hon var dotter till en präst men samtidigt redaktionschef sedan många år på en tidningsredaktion. Hon hade ingen särskild övertygelse om vad som händer efter att en människa dör. När flera underliga företeelser skedde efter att hennes man Max dött blev hon först förskräckt men började sedan att kritiskt undersöka vad det kunde vara som låg bakom.
Hon märkte en rad underliga företeelser som hon aldrig någonsin upplevt förut: fladdrande ljus, dörrar som öppnades och stängdes och klockor som, vid upprepade tillfällen, stannade på 12:44 – tidpunkten då hennes man dödförklarades. Men det största av allt, det som förändrade Heaphy Durhams liv för alltid: ett handavtryck på badrumsspegeln på årsdagen för Max bortgång.

Handavtrycket är gjort på ett annorlunda sätt, inte som vanliga handavtryck och ingen av de två som bor i huset har kunnat sätta dit avtrycket och innan annan har varit där eller kunnat ta sig in.

Upplevelserna gör att Janis Heaphy Durham börjar undersöka om det kan finnas någon form av liv efter döden. Hon gör denna undersökning seriöst och noggrant och hon letar upp och träffar och intervjuar forskare.

Jag tycker det var oerhört intressant att läsa om denna andliga utvecklingsresa som hon beger sig ut på. Hon träffar flera framstående naturvetare som forskat kring människors medvetande och kring död och liv. Det är en mycket balanserad bok som alla som vågar tänka utanför ramarna kan få ut en hel del av. Publishers Weekly skrev om boken: Inte direkt ett besök hos en spådam, utan istället ett balanserat och medvetet grepp för att försöka förstå.

Själv har jag undersökt en hel del kring detta och jag har upplevt starkare bevis för att det finns mer än detta fysiska livet än Janis Heaphy Durham berättar om i sin bok. Jag är därför extra imponerad att Janis Haephy Durham gått vidare och forskat kring detta. Hon bor i USA och jag blir lite avundsjuk. Där finns betydligt mer forskning på universitetsnivå kring dessa frågor. Hon berättar om flera olika forskare, ofta med en bakgrund som naturvetare som blivit intresserade av vad en mänskligt medvetande är och som forskar kring om det finns något mer än detta livet. Hon tar sig an detta journalistiskt och seriöst. Hon läser mycket, kontaktar framstående forskare, intervjuar dem.

En av de hon intervjuat är Charles Tart som forskat kring vetenskapen och det andliga i flera decennier. Han har bland annat skrivit boken ”The End of Materialism: How Evidence of the Paranormal Is Bringing Science and Spirit Together Hardcover”.

Jag tycker om det noggranna och undersökande sättet Janis Heaphy Durham tagit sig an frågan om det finns liv efter döden och om de som lämnat jorde-livet kan kommunicera med oss som är kvar här. Jag tycker också om att hon träffat flera av de forskare som seriöst undersökt dessa existentiella frågor. För den som är intresserad av detta finns det många tips om forskare och böcker att gå vidare med. Jag tycker också om att hon inte är kategoriskt utan ödmjuk inför dessa stora frågor.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Stoft av Lars Norén – en poesibok som tar sin tid att smälta

22 augusti, 2016 by Rosemari Södergren

stoft_larsnoren

Stoft
Författare Lars Norén
Språk: Svenska
Utgiven: 2016-06
Formgivare: Nina Ulmaja
ISBN: 9789100167615
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Stoft, Lars Noréns senast utgivna diktbok är en tunn bok på knappt över hundra sidor – ändå har den tagit mig mycket längre tid att ta mig igenom än hans betydligt tjockare och ordrikare dagböcker.
Stoft är Lars Noréns första diktsamling på mer än 30 år.

Poesi går inte att recensera, egentligen. Tycker jag. Poesi talar till mig på många nivåer och något jag läser en dag kan jag läsa på ett helt annat sätt en annan dag, när vädret är annorlunda, när jag sovit sämre, haft en sämre dag – eller bättre dag. Poesi är liksom dynamiskt, så långt från statiskt det går att komma. I varje fall när det är en poet som kan uttrycka sig med poesi.

Stoft tar förstås upp existentiella frågor. Det säger titeln på det poetiska verket tydligt. Som:

…
tid som vi inte kan ta ett enda steg bort
från, där vi
förmår på en gång endsat
dölja oss och framträda för
oss själva, nakna på egen
historia, det vi
funnit är det
skriva av
ingenting
som vi inte
själva kan
tömma

Lars Norén är aldrig enkel att ta till sig. Det han skriver kräver ofta något av den som läser eller ser hans dramer. Det han skapar har alltid många lager och kan ses och förstås på många sätt. Och också tolkas av samma person olika beroende på förkunskap och för den delen, som jag redan nämnt, situationen för tillfället.

Lite rolig är han också när han i en dikt till exempel drar associationer till en film av den österrikiske regissören Haneke:

…
…, får mig att tänka på den fruktansvärda
utlämnande frånvaron av närhet till
modern som driver Isabelle Huppert att
lukta på spermastela toalettpapper på en
porrbiograf i Hanekes film – …

Stoft är en poesibok som jag inte kan sträckläsa. Den är mäktig och jag måste läsa den om och om igen, del för del och låta de olika nyanserna smälta in. Den sätter in de existentiella frågorna i olika perspektiv och det är en bok som tar sin tid, trots att den är tunn.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Bokrecension: Körsbärslandet – en underbar roman att inviga romanutgivningen med

20 augusti, 2016 by Rosemari Södergren

korsbarslandet

Körsbärslandet
Författare: Dörte Hansen
Språk: Svenska
Utgiven: 2016-07
Översättare: Christine Bredenkamp
ISBN: 9789188107121
Förlag: Bokförlaget NoNa

Debutanten Dörte Hansen stod för Tysklands största litterära sensation 2015. Hennes Körsbärslandet (Altes land) blev årets mest sålda bok och tog såväl läsare som kritiker med storm. Bokförlaget NoNa hade i flera år letat efter en roman som skulle bli den första förlaget ger ut på svenska. När de hittade Körsbärslandet föll bitarna på plats, valet var självklart.

Jag förstår bokförlaget mycket väl. Romanen Körsbärslandet är en fängslande roman med mänskliga människor som söker det vi alla söker, att få vara den vi är och att tillhöra något sammanhang.

Körsbärslandet kom ut på svenska i augusti – och om du vill läsa en av årets förmodligen bästa romaner på svenska: då är den nog något för dig.

Dem utspelar sig i Tyskland i en by i nordvästra delen, i ett område där många förr talade någon som kallar plattyska, Plattdeutsch. För mig har detta en extra stark betydelse och anknytning. Min mamma kommer från det området och jag har växt upp med många som talar just plattyska. Det här är första gången jag möter detta i en roman.

På bokbutikens hemsida beskrivs boken bland annat så här:
Med torr humor, vass blick och träffsäkra formuleringar väver Dörte Hansen i Körsbärslandet en historia som utspelar sig i det natursköna och pittoreska Olland, söder om Hamburg. Här kantas flodstränderna av fruktträd och stora korsvirkeshus, plattyskan regerar och traditionerna väger tungt. Och här, utspelar sig en historia som kryper in under huden på läsaren och stannar kvar länge.

I över sextio år har Vera Eckhoff bott i Olland. Hon är ett flyktingbarn från Ostpreussen som aldrig riktigt landat. I hela sitt liv har hon känt sig som en främling i byn. Tills det en dag återigen står två flyktingar utanför dörren: Veras systerdotter Anne och hennes lille son Leon. Anne har flytt från det närliggande Hamburg-Ottensen, där pretentiösa, perfekta föräldrar bär runt på sina barn som om de vore prispokaler. Och där hennes man älskar en annan.

Dörte Hansen flätar skickligt ihop livets mörka och ljusa sidor, skriver bokbutiken och fortsätter. I botten på Körsbärslandet ligger en nattsvart flykt undan krig och en skildring av den rotlösa sorg man som flykting bär med sig resten av livet.

Anledningen till att jag citerar bokbutiken är för att det är så bra uttryckt. Det är också därför romanen har något att säga oss här i Sverige där många av oss antingen själva har upplevt eller känner någon som har upplevt vad det vill säga att fly sitt land. Vi möter alla människor som flytt.

Karaktärerna i romanen är som vi alla och som de människor vi möter: kantiga och vi lyckas inte alltid säga vad vi menar. Vi känner motstridiga känslor och kan inte alltid kryssa rätt i livet ändå lyckas vi ändå möta varandra av och till. Jag tycker det är roligt att följa de människor som slits mellan stadslivet och landsbygden, något som jag tror många kan känna igen sig i.

Dörte Hansen är född 1964 i Husum, lärde sig först i grundskolan att det fanns andra språk i världen förutom plattyskan. För mig är detta också lite extra anknytning. Några av mina närmaste släktingar bor i trakten kring Husum, som jag besökte för några år sedan. Min morfars fru hette också Dörte Hansen, fast det är förstås inte hon som är denna författare. Men det är ändå roligt att författaren har samma namn som en av de människor jag tyckte mycket om när hon levde.

Några citat om romanen:

”Den här romanen är välgörande annorlunda. Ingen romantik. Klichébefriad. Starka, knöliga karaktärer, en berättelse som ekar lika länge som det stora mörka lanthuset knakar och stönar.” (NDR Buch des Monats März)

”Det är en sann bragd att skriva en roman som lika lättsamt skildrar de som flyr gentrifieringen som förändrings-resistenta bönder; som karaktäriserar hipsters och landsbygdens invånare med ironi utan att för den skull bli föraktfull.” (Stuttgarter Zeitung, Markus Reiter)

”Dörte Hansen (…) är en begåvad berättare, en vaken iakttagare med precis formuleringskonst – alltid skarpsinnig och med knastertorr humor.”(Cuxhavener Nachrichten, Wiebke Kramp)

”Hansens debutroman om skillnaderna mellan de bofasta och de rotlösa har snabbt blivit en bästsäljare. Och det med rätta, eftersom det är en inkännande och taktfull roman, välgörande underhållning.” (Die Zeit, Marie Schmidt)
PinterestTwitter

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Övergången av Michael Connelly – ännu en träffsäker Harry Boschdeckare

7 augusti, 2016 by Rosemari Södergren

overgangen

Övergången
Författare: Michael Connelly
Språk: Svenska
Utgiven: 2016-08
Översättare: Patrik Hammarsten
ISBN: 9789113071664
Förlag: Norstedts
Serie: Harry Bosch (del 20)

Det är den 20:e deckaren i Michael Connellys serie om Los Angeles-polisen Harry Bosch. Att det är en bok av många i samma serie märks på flera sätt, inte negativt. Språket flyter på, det är en spännande och lättläst deckare av en författare som kan sitt område. För alla oss som fastnat för Harry Bosch är det absolut en riktigt sommarpresent att åter få följa med på ett av Harrys äventyr.

Harry Bosch har äntligen gått i pension efter alla år som polis i Los Angeles. Han inbillar sig själv att han ska syssla med att sätta ihop och renovera en motorcykel. Att hålla sig från polisyrket är dock inte så lätt. Att snoka och leta reda på sanningen är vad han ägnat sitt liv åt och vad han vill göra. Fast han förstås intalar sig att han är nöjd med tillvaron som pensionär.

Han har en halvbror, Mickey Haller som är försvarsadvokat. Mickey Haller behöver Harrys hjälp. Han ska försvara en klient som är åtalad för ett seuxalmord. Mickey Haller är övertygad om att hans klient är oskyldig, trots att klientens dna hittats i sperma i den mördade kvinnan.

Harry blir övertalad av sin halvbror att åtminstone titta lite närmare på fallet. Harry upptäcker då att klienten kan vara oskyldig och lurad i en fälla. Det betyder att det finns en mördare som går fri. Harry har svårt att se sig själv som medhjälpare åt en försvarsadvokat. Det går helt emot vad han hela sitt yrkesliv sysslat med och han vet att han inte kommer att bli populär bland sina tidigare kollegor om han tar uppdraget. Men när Harry Bosch får korn på en mördare då kan inget stoppa honom.

Som alltid i Michael Connellys deckare om Harry Bosch är det visserligen en spänningsroman men framför allt en berättelse om korruption inom det amerikanska rättsväsendet och i det här fallet speciellt inom polisväsendet.

För oss som gillar Harry Bosch är det en lättläst deckare med flyt och spänning. Möjligen att den är lite för professionellt skriven – att det märks att Connelly vet precis hur han ska få upp spänningen lagom mycket. Jag kan också tycka att författaren är lite för snäll mot rättsväsendet, han har varit hårdare i en del tidigare romaner. Nu är det mer enstaka poliser som är rötägg och inte ett stort system som kan drabba oskyldiga. Den korrumperande kårandan finns med, men mest som en bakgrund.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokblogg, Bokrecension, Deckare, Harry Bosch, Michael Connelly

Tankar om boken Livet med kvantfysiska glasögon

9 juli, 2016 by Rosemari Södergren

livetmedkvantfysiskaglasogon

Livet med kvantfysiska glasögon
Författare: Mikael Säflund och Titti Nordieng
Utgiven: 2016-06
ISBN: 9789188403339
Förlag: Soderpalm Publishing

På bokens omslag står två personer som ser väldigt glada och rätt lustiga ut och de har varsin pratbubbla som tillsammans säger: ”Vi lovar dig som läser boken mirakler … därför att vetenskapen faktiskt säger det.”

Om vi tänker oss att människans luktsinne är stort som ett frimärke då är hundens sinne för lukter som en stor fotbollsplan i jämförelse. Uppenbarligen finns det saker som hundar kan uppfatta som vi inte kan. Uppenbarligen har våra mänskliga sinnen en del begränsningar. Det förvånar mig alltid att det finns människor som med stor emfas hävdar att de är ateister och denna övertygelse har de grundat på vetenskapen. Den som grundar sig på vetenskapen borde tvärtom inse att det finns oändligt mycket som vi inte kan uppfatta – och därför borde en viss ödmjukhet infinna sig inför möjligheten att det finns något utanför oss själva – eller kanske snarare en slags kraft eller ett fält som finns i oss alla och i allt.

Idag och förmodligen i framtiden kommer det att bli än svårare att med vetenskapen som grund hävda att mirakler inte inträffar. Med mirakler menar jag då sådant som strider mot vår naturvetenskapliga rätt begränsade syn på tillvaron, inordnad efter våra begränsade sinnen, efter vårt sätt att avskärma verkligheten.

Den vetenskap som fortfarande lärs ut i skolor är mer än 400 år gammal och kom under en tid när människan upptäckte att jorden inte var platt. Den vetenskapen är inramad och bygger på det vi kan mäta med verktyg byggda efter våra sinnens begränsningar. Modern vetenskap vänder upp och ner på en hel del och spränger den gamla vetenskapens gränser. Kvantfysiken har visat att de minsta partiklarna vi kan uppfatta med våra finaste mätinstrument är små, små partiklar inne i atomer som uppför sig annorlunda om de blir betraktade än om ingen betraktar dem. Dessa små partiklar finns inne i oss alla, i allt.

Jag har läst boken ”Livet med kvantfysiska glasögon”. På ett populärvetenskapligt lättläst språk förklarar de två författarna vad kvantfysiken står för och de berättar om några berömda kvantfysiska experiment. Det är väldigt fascinerande.

De berättar om ett experiment med dna där de tagit dna från en människa och placerat detta dna i ett helt annat rum än försökspersonen som därefter fått se olika bilder som ger känslor av lycka, glädje, ångest eller rädsla. I det dna som placerats i ett annat rum kunde forskarna mäta reaktioner i dna på dessa känslor, samma reaktioner som dna i försökspersonen fick under de olika känslorna.

Kvantfysikerna har fastställt att det inne i de små, små partiklarna djupast inne i atomerna finns ett slags kraftfält som de benämnet nollpunktsfältet. Författarna berättar:
Kvantfysiken beskriver nollpunktsfältet som ett fält av oändlig potential. Det inrymmer allt som funnits och som kommer att finnas. Där finns informationen om våra resor, våra avlagda jeans, vår karriär, våra framtida tandborstar, våra vänskapsband, förlovningsringar – allt vi haft och det vi kommer att få samt en oändlig rad valbara varianter på dessa. Man n lika det vid ett gränslöst informationshav som genomsyrar allt i universum inklusive människan.

För mig är detta inte så nya tankar. Jag har mediterat inom zenbuddism i många år och dess filosofi förmedlar liknande tankar. Likaså har jag många vänner som är duktiga spiritualistiska medier och de formulerar det som att allt är uppbyggt av energi och de som inte längre finns hos oss i fysisk gestalt finns ändå, med sitt medvetande och som energi som kan kommunicera till oss om vi är öppna för det.

Författarna tar kvantfysiken in i sitt vardagsliv. En del är mycket bra och påminner mig om hur människor som har en stark tro på Jesus också använder sig av sin tro i sitt vardagsliv.

Jag kan bli lite skeptisk dock till en del av deras slutsatser. De skriver att det är vår egen perception eller vårt medvetande som bestämmer hur vår personliga verklighet uppträder. I så fall kan vi aldrig bli offer för vår verklighet. Vi har ju själva skapat den utifrån våra förväntningar.

De två författarna drar då slutsatsen att vi kan tänka oss friska, tänka oss lyckliga, tänka oss välbärgade. Men jag försöker och försöker tänka mig att min yngste son inte är död. Min yngste son dog för tre och ett halvt år sedan och hur mycket jag än tänker att det skedde i en annan verklighet så ändrar det sig inte. Hans grav är där den är. Jag minns också tiden innan han gick ur tiden, hur vi i familjen kämpade för honom och trodde att han skulle klara sig. Jag tänkte inte alls att han skulle dö. Ändå dog han. Så jag har svårt att köpa författarnas tankar om att vi kan tänka bort svårigheter, tänka bort sjukdom.

Det är i grunden samma tankar som finns hos Livets ord fast det då inte handlar om din egen inre kraft till förändring utan Jesus-tron. ”Om du tror tillräckligt blir du både frisk och rik”. Typ. Det är Livets ords budskap i sin extrema tolkning. Jag tycker att författarna tangerar denna gräns. Jag tror inte vi kan tänka oss fram till en bättre värld utan sjukdom och olyckor. Däremot ligger det mycket i tankens kraft och att vi kan med tankar, böner och healing förändra mycket. Däremot säger jag inte att mirakler inte kan ske. Jag har själv varit med och sett med egna ögon hur människor blivit botade genom bön till Jesus eller genom healing inom spiritualism. Jag tror att det är samma kraftfält som finns och som vi kan förhålla oss till också i våra vardagsliv. Men jag tror inte det går att förändra allt. Alla som inte dör innan dess blir gamla och förr eller senare dör vi – och det finns ingen bot mot det, oavsett religion eller filosofi eller vetenskap.

Jag vet att boken redan rönt ett stort intresse och i princip sålt ut och nu trycks upp i en ny upplaga – och det gläder mig. För även om jag uttryckt en del kritiska tankar tycker jag om boken i sin helhet: den förklarar på ett begripligt sätt om vad den moderna fysiken, kvantfysiken, kommit fram till och det är tankar och kunskap jag hoppas många får del av. Världen och livet blir mycket mer spännande med kvantfysiska glasögon. Utan tvekan.
———

Men, efter att ha gått och funderat på boken i ett par veckor och pratat med den med några andra läsare har jag ytterligare några funderingar. I boken skriver författarna om ett experiment alla, var och en kan göra, där vi håller våra händer på ett särskilt sätt och styr våra tankar enligt anvisningar, då ska det ena fingret efter en stund bli längre. Frågan jag ställer mig är: vad är vitsen med att förlänga ett finger? Hur länge vara den förlängningen? Om en ung person gör övningen: ska hen då leva med ett finger som är för långt resten av sitt liv? Jag har svårt att se någon vettig mening med en sådan övning.

En annan anmärkning jag har på boken har med dess design att göra, eller mer specifikt dess bildval. De två författarna har valt att låta sig fotograferas med glasögon och miner som gör att de ser ur som clowner. Det sänker bokens trovärdighet för mig, det får mig att känna att det är mycket skämt och humor men inte så mycket allvar som förmedlas. Vilket jag tycker är synd eftersom kvantfysik absolut kan visa oss att livet är mycket större än den fyrkantiga och trista värld som ett liv utan mirakel ger oss.

Boken har en egen sida på facebook också, som du hittar här.
Och bokens hemsida hittar du hör.

Bloggen Pippi Grön tipsar om boken.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Bokrecension, filosofi, kvantfysik, Religion, Spiritualism, vetenskap

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 68
  • Sida 69
  • Sida 70
  • Sida 71
  • Sida 72
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in