• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Sex och religion av Dag Øistein Endsjø

4 juni, 2011 by Rosemari Södergren

Religioner har lagt sig i hur människor har sex och med vem i årtusenden. Kristendomen och buddhismen är nog de två religioner som mest uttalat är negativa till sex, fast av olika skäl. Inom buddhismen är det inte sexet i sig som är det som ses som dåligt, utan de begär som fångar människan. Därför lägger oftast inte buddhistiska organisationer så står vikt vid om det är heterosex eller homosex.

Inom kristendom är det ofta heterosexuellt sex inom äktenskapet som rekommenderas, all annan sex fördöms.
Inställningarna kan förstås skifta avsevärt mellan olika delar av kristendomen och framför allt har inställningarna ändrats i nutidens kyrkor, där det finns mycket mer acceptans både för sex mellan samma kön och sex före äktenskap.

Boken ”Sex och religion” av Dag Øistein Endsjø har varit väldigt intressant att läsa. Dag Øistein Endsjø är professor i religion vid universitetet i Bergen. Visst är boken lite akademiskt torr och det är ingen stor litteratur, men det är inte heller vad jag väntar mig av en sådan här faktabok. Däremot är den fylld av intressanta redovisningar kring hur olika kyrkor och religiösa samfund tolkat och tolkar sina religiösa skrifter.

Bitvis är det skrämmande läsning. Otrohet var enligt lagen i Michigan i USA ett brott som den skyldige kunde dömas till fängelse för i början av 2000-talet. I Sverige anser nog en majoritet idag att vem en vuxen människa har sex med, när båda samtycker, är en privat fråga och inget som vare sig kyrka eller samhälle med sina lagar ska lägga sig i.

Å andra sidan: Om en religiös person är övertygad om att människor som inte beter sig rätt inte bara riskerar att själv hamna i evig fördömelse utan också kan dra på sig Guds straff för hela landet, då är det begripligt att den religiöse gör alla vad han kan för att få samhällets lagar att verka efter hans inställning.

Det var inte alltför länge sedan som många stora kristna kyrkor predikade att sex mellan olika raser var fel och emot guds lagar. Liknande rasistiska inställningar om sex mellan olika raser finns inom flera religioner, fast inte så ofta inom islam. Där kan det vara förbjudet att ha sex med någon från andra religioner. Men om den personer konverterar till islam är det tillåtet.

Det absolut vanligaste är att religionerna sex allt utifrån mannens synvinkel. En man kan ha rätt att ha sex utanför äktenskapet så länge han inte har sex med en kvinna som är gift med någon annan. Sex med en ogift kvinna eller en prostituerad kan vara tillåtet, eller i alla fall inte något straffbart.

En något annorlunda religiös inställning till homosexualitet finns i den japanska Kobo Daishis bok som rekommenderar sex mellan äldre munkar och yngre noviser. Boken berättar hur munkar ska tolka antydningar från manliga noviser, hur de ska förföra dem och vilka sexuella tekniker och positioner munkarna ska välja när de fått e unga männen på kroken.

Boken var mycket intressant att läsa, lika mycket som den berättar hur kyrkor och samfund ställt sig till sex, berättar den om mänskligt beteende.

Ur baksidestexten:
Religioner förbjuder och påbjuder sex, fördömer och välsignar, straffar och belönar. Din sexpartners kön, äktenskapliga status, hudfärg, religion och kast är faktorer som kan leda dig antingen till frälsning eller till förtappelse.

Medan kristna tonårsflickor går på bal där de lovar Gud att avstå från sex innan äktenskapet, framhäver buddhistiska munkar homosex som ett heligt mysterium. Dagens nyhetsbevakning kan ge intryck av att religionerna är mer upptagna av sex än någonsin tidigare, och vi ser ett starkt religiöst motstånd mot sex. Här fördöms sex med fel personer, på fel plats samt att det talas för mycket om sex – på fel sätt.

Verkligheten är dock mer komplicerad än så. Vi ser inte att dessa fördömande uttryck samtidigt innebär en tydlig välsignelse av sex, men då självklart av ”rätt” sorts sex. Samtidigt som homosexuella diskuterat rätten att få vigas i svenska kyrkan, har andra frågat sig om det bör vara dödsstraff för utomäktenskapliga sexuella relationer, om promiskuitet leder till naturkatastrofer, om Gud fördömer äktenskap mellan svarta och vita och om man har sex i himlen.

Sex och religion handlar om de olika religionernas inställningar till homosex och heterosex, till sexrasism och demonsex, till pliktsex och avhållsamhet, till oralsex, analsex, skilsmässa och månggifte. Den handlar också om varför vissa religiösa sexregler framhävs, medan andra glöms bort.

Titel: Sex och religion : från kyskhetsbal till heligt homosex
Författare: Dag Øistein Endsjø
ISBN: 9789113033105
Förlag: Norstedts
Originaltitel: Sex og religion. Fra jomfruball til hellig homosex
Översättare: Malin Ericson

Pressmeddelande om boken.

Läs även andra bloggares åsikter om sex, religion, kristendom, buddism, islam, buddhism, homosex

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Buddhism, buddism, homosex, Islam, kristendom, Religion, sex

Mina tankar om Thomas Bodströms bok ”Inifrån – Makten, myglet, politiken”

1 juni, 2011 by Rosemari Södergren

Byt namn på Socialdemokraterna (Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti, SAP) till enbart Socialdemokratiska partiet.
Det föreslår Thomas Bodström i sin omdebatterade bok ”Inifrån – Makten, myglet, politiken”.
Jag håller med. En person som har ett arbete som kategoriseras som tjänsteman, som en lärare eller en sjuksköterska, borde välkomnas inom S och känna sig hemma där. Att fixera vid traditionella arbetaryrken är att gå i otakt med tiden.

Det har skrivits en hel del om hans bok – och en del som inte ens läst den har dömt ut den på förhand. Såg någon chefredaktör för en politisk ungdomstidning som i Facebook deklarerade att han tagit det redaktionella beslutet att redaktionen varken skulle hämta ut boken eller skriva om den. Då är det en tidning som tillhör samma politiska organisation som Thomas Bodström. Det är lite skrämmande, denna oginhet gentemot partikamrater.

Jag är ingen supporter till Thomas Bodström, absolut inte. Han försvarar i boken sin inställning om lagen om datalagring, till exempel. Vi har en helt annan syn på rätten till integritet och rätten att inte bli övervakad av stat. Jag har också upplevt att han hört till den grupp inom S som varit som en överklass inom partiet, de som fått fina positioner och som suttit instängda under valvakor i egen matsal.

Ändå tycker jag att jag haft stor behållning av att läsa boken. Thomas Bodström är inte någon stor stilist, trots att han säkert haft en del korrekturstöd från bokförlaget finns det en del grammatiska slarvfel, framför allt syftningsfel och också lite för mycket användande av ordet ”man”. Ni vet: man tycker si eller man tycker så.
Styrkan ligger i att boken är lättläst, texten flyter på, det känns som att sitta och samtala med Thomas Bodström. Jag upplever att han är ärlig och utan krusiduller berättar hur han ser på olika saker. Det är alltid värdefullt att möta en annan människa och få en insyn i hur han eller hon upplever saker.

Däremot håller jag inte med om allt. När han kallar bakgrunden till att Mona Sahlin avgick för en kupp, då är han ute och cyklar. Att de som inte var nöjda med Mona Sahlin som partiledare självklart tog tillfället att få bort henne, det är så politik fungerar. Den som har en vision om politiken måste följa sin väg och då liera sig med andra som har samma inställning. Bodström och Sahlin tillhörde en falang, eller del av S, och när de förlorat både ett riksdagsval och andra val, som till Europaparlamentet, är det inte konstigt att andra krafter vill ta över.

Thomas Bodström betygsätter ett antal kända journalister. Jag kan tänka mig att han haft roligt när han gjorde det. Jag har hört reaktioner från andra håll att det är fult att betygsätta andra människor. Nja, det handlar ju inte om att personer är betygsätta som människor utan i sin roll som journalist. Journalister betygsätter ju själva ofta andra och politiker blir alltid betygsatta, så det är inga svaga personer han betygsätter precis. Förresten är det snarare en fördel för en journalist att inte få bra betyg av en politiker, det tyder på viss integritet.

Kraven på en politiker idag är gigantiska. Thomas Bodström har en stor poäng, när han varnar för att vi kräver alldeles för mycket av politiker. De måste vara helt perfekta. Ingen människa är perfekt – det ska inte politiker heller behöva vara.

Peter Johansson skriver i bloggen Röda Berget att boken verkar vara indragen:
Jag var på akademibokhandeln i Malmö för låta mig luras av en god PR-kampanj och köpa Bodströms senaste bok. Jag ser mig omkring i butiken och hittar vare sig bok eller Bodström. ”Kan den redan vara slut”, tänker jag. Icke!
Boken är indragen.
Bodström är missnöjd med omslaget – något med bilden av honom själv.

Inifrån – Makten, myglet, politiken
Författare: Thomas Bodström
Förlag: Norstedts
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska
Utgiven: 201105
Antal sidor: 302
Upplaga: 1, Vikt i gram: 688
ISBN10: 9113034960
ISBN13: 9789113034966

 

Relaterat: Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om Thomas Bodström, samhälle, politik, bokrecension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension, Politik, samhälle, Thomas Bodström

Den vita katten av Holly Black, en slags Harry Potter-copycat

1 juni, 2011 by Rosemari Södergren


Holly Black är ingen nybörjare inom fantasy-genren. Hon har skrivit Spiderwick-serien. Nu har hon startat en ny serie – Berörarna – där magi ingår. Första boken i serien är ”Den vita katten”.
Holly Black är en driven författare och berättelsen börjar med hög fart och spännande. Men några kapitel in i boken blir det rörigt och svårt att riktigt fatta tycke ens för huvudpersonen och jag får tvinga mig själv att fortsätta att läsa.

Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död – de är berörare. Det de kan utföra är delvis magi. Beröring eller magi är dock olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar.

Men Cassel, som är bokens huvudperson och den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Han har i stället en mörk hemlighet: för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila.Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment. Under bokens gång upptäcker han att det finns en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.

Jag älskar Harry Potter-böckerna och den värld av magi som finns där. I ”Den vita katten” har jag svårt att fängslas av människor och miljön. Kanske för att händelserna far iväg för snabbt, att vi inte får riktigt vila i magiska miljöer. Kanske för att det är lite för rörigt med för många personer inblandade.

Den vita katten
Originaltitel: The Curse Workers – White Cat
Författare: Holly Black
Förlag: B Wahlströms
Serie: Berörarna 1
Utgiven: 201105
ISBN10: 9132159161
ISBN13: 9789132159169

Läs även andra bloggares åsikter om Holly Black, böcker, recension, ungdomsböcker, Berörarna

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Berörarna, Böcker, Holly Black, Recension, ungdomsböcker

Carolina Gynnings debutroman Laura – Flickan från havet, som ljudbok, recensionen

26 maj, 2011 by Redaktionen

Vem visste att Carolina Gynning kunde skriva? Hennes debutroman Laura – Flickan från havet blev utgiven den 4e maj. Boken finns dessutom som ljudbok där Carolina själv är uppläsaren.

Laura – Flickan från havet handlar om enäggstvillingarna Laura och Vanessa. De är mycket olika. Laura är tillbakadragen och jobbar som guide på Moderna Museet, medan Vanessa är den utåtriktade, sexiga tvillingen som är chef över Sveriges mest framgångsrika skvallertidning. På utsidan verkar Vanessa helt perfekt, om man bortser från hennes själviska attityd. Laura har alltid varit avundsjuk på sin syster. Men det finns någonting om Vanessa som inte Laura vet om, någonting mörkt och farligt.

Familjen åker till Thailand för att fira pappans 60-årsdag i 2004. Föräldrarna omkommer i tsunamin och Vanessa är försvunnen, troligen död. Laura är ensam och traumatiserad.

Laura tar över sin systers liv när hon kommer tillbaks till Sverige. Laura kan äntligen bli den lyckade affärskvinnan det alltid var menat att hon skulle bli. Hon spelar sin syster så bra att det nästan är felfritt, men folk märker fortfarande att någonting har hänt med Vanessa sedan tsunamikatastrofen. Men när Laura upptäcker hennes systers dolda liv som hallick är det för sent att göra någonting annat än att fortsätta.

Jag skulle säga att boken är skriven på ett väldigt rått språk. Den är väldigt detaljrik. Ingenting censureras, speciellt inte det våldsamma sexet. Grovt språk och könsord används ofta.

Som ljudbok blir det här ibland svårt att lyssna på, men det känns nästan som om det är det som är meningen.

Boken börjar som vilken tjejbok som helst med killproblem och huvudpersonen har svårt att synas, men den förvandlas snabbt till någonting mycket djupare när Vanessa och hennes kompis Charlotta lockas in i prostitutionlivet i London.

Frågan på allas läppar är går det verkligen att lyssna på Carolinas röst i en ljudbok? Svaret är ja, det går faktiskt förvånansvärt bra. Det är lite ovanligt att höra en ljudboksuppläsare prata på skånska men man märker knappt av det när man väl kommer in i berättelsen. Dock förstärker Carolina Gynnings röst tonårstjej-känslan i hela berättelsen.

Laura – Flickan från havet är första delen i vad som planeras bli en hel serie om tvillingsystrarna Laura och Vanessa.

Laura : flickan från havet
Författare: Carolina Gynning
ISBN10: 918660306X
ISBN13: 9789186603069

Läs även andra bloggares åsikter om Carolina Gylling, recension, bokrecension, ljudbok

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokrecension, Carolina Gylling, ljudbok, Recension

Evig Eld av Jonas Moström

26 maj, 2011 by Redaktionen

Det här var första gången jag läst en bok av Jonas Moström och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Det är alltid kul att upptäcka en ny författare. Även om författaren som sådan kanske inte är ”ny”, det vill säga en debutant. Jonas Moström debuterade 2004 har Evig Eld är den sjätte i raden inom samma serie. Nackdelen med att hoppa in i en serie som jag nu gjorde är att man känner sig lite utanför. Precis som när man är den som är ny i en klass eller annan typ av grupp med människor som redan känner varandra. Det krävs lite extra för att man ska känna sig som ”en i gänget”. Precis så kände jag i början av Evig Eld- det krävdes lite extra koncentration eftersom det här handlade om etablerade karaktärer och det refererades ofta tillbaka till tidigare händelser som hänt vid ett tidigare skede (det vill säga i en tidigare bok). Men efter några kapitel började jag känna mig hemma och började lära mig karaktärernas namn. Något som jag alltid har svårt för, speciellt i svenska romaner av någon anledning.

Evig Eld handlar dels om poliserna Johan, Sofia och de övriga kriminalarna i Sundsvall samt läkaren Erik Jensen som jag antar också är en av de återkommande karaktärerna. Dr Erik blir vittne till en dödskjutning av en läkarkollega och en mordutredning startas. Förutom karaktärernas personliga problem så får vi följa med mordutredningen som blir mer komplicerad för varje sida man vänder. Är det otrohetsaffärer som är motivet bakom mordet eller är det de skumma affärerna med utgången medicin som spökar? Och vad har detta med branden i Sundsvall 1888? Insprängt bland de övriga kapitlen får vi nämligen följa bröderna Anton och Yngve som levde i slutet av 1800-talet. Det är mycket som pågår i denna berättelse. Men i enkla drag så kan man säga att det är en klassisk ”vem-är-mördaren-deckare”.

En av mina största svårigheter när jag läser antingen nya författare eller nya böcker med för mig okända karaktärer, är just namn. Att komma ihåg vem som var vem kan ibland vara en ren pest för mig. Läser jag en ny bok av en författare jag är välbekant med går det bättre eftersom jag oftast känner igen deras stil. Just namnen var svårt i denna bok för det är så många olika karaktärer. Dessutom märks det väldigt väl att mycket har utspelats i de tidigare böckerna och att de hänger samman. Det blev därmed en massa sidospår att hålla reda på; en sjuksköterskas död (som Erik hade haft en affär med) eller Eriks frus snedsprång, eller polisen Johans alla kvinnoaffärer.

Jag vill rekommendera Evig Eld eftersom det är en perfekt sommardeckare (även om den kanske inte utspelar sig på sommaren). Den är spännande och även om den är lite segstartad så jämnar det ut sig efter några kapitel. Den innehåller dessutom en hel del vändningar i handlingen och det är inte helt lätt att lista ut vad som ska hända härnäst. Tycker du om Camilla Läckberg så är jag säker på att du även skulle gilla Jonas Moströms böcker. Jag tror att jag ska kolla in de fem tidigare böckerna som Jonas Moström gett ut. Så jag vet vad jag ska läsa i sommar.

Originaltitel: Evig Eld
Författare: Jonas Moström
Förlag: Lind & Co
ISBN: 978-91-7461-034-5

Läs även andra bloggares åsikter om Jonas Moström, deckare, recension, bokrecension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension, Deckare, Jonas Moström, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 180
  • Sida 181
  • Sida 182
  • Sida 183
  • Sida 184
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in