• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Dödergök av Katarina Wennstam verkar vara rätt spännande

30 september, 2008 by Rosemari Södergren

Spännande bok som är på gång:

Dödergök, Wennstam, Katarina

Så här berättar bokförlaget om boken:

I

ett stillsamt radhusområde strax söder om Stockholm finner Maria Allende drömhuset för sin lilla familj. Men den sköra tillvaron i den nya bostaden sätts i gungning när den fasansfulla sanningen om husets tidigare ägare blir känd. Maria Allende börjar gräva i historien, men är inte beredd på den verklighet som döljer sig bakom fasaderna.

2007 utkom Katarina Wennstam med spänningsromanen Smuts som direkt gick upp på topplisteplaceringar och redan nu kommer den fristående uppföljaren Dödergök. Katarina Wennstam har bl a jobbat som kriminalreporter på SVT.

Dödergök, Wennstam, Katarina
ISBN: 9789179537494

Andra bloggar om: deckare, boknytt, Dödergök, Katarina Wennstam, litteratur, böcker, bok

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: boknytt, Deckare

Kapitalismen kraschar kärleken

29 september, 2008 by Rosemari Södergren

Kapitalismen kraschar kärleken är rubriken på en ledare i AB av Helle Klein som varit på bokmässan:

”Ensamheten är en cancersvulst i vårt samhälle”, hör jag debattören och journalisten Dan Josefsson säga på Bokmässan i Göteborg. Han och psykoterapeuten Egil Linge har kommit ut med boken ”Hemligheten – från ögonkast till var aktig relation” (Natur & Kultur).
I bokfloden från årets bokmässa framträder just behovet av att få hjälp med relationer. Nutidsmänniskan tycks ha svårt med kärleken – inte med sex, lyckokickar eller njutning för stunden, utan svårt med varaktiga djupa relationer.

Helle Klein sätter detta i samband med den finansoro som sånär kraschat den amerikanska ekonomin och fått västerländska ekonomierna i gungning. Hon menar att den bakomliggande filosofin till den rådande kapitalistiska är att var och en ska förverkliga sig själv, och när detta dras ut innebär det att människor inte har tid för andra. Västvärldens kris är både ekonomisk och existentiell.

Om det ena samtalsämnet i vår tid är ensamheten, är det andra finanskrisen. Banksystemet i USA faller ihop, börserna faller och förtroendet för samhällsekonomierna kraschar. Girigheten har grävt sin egen grav.
Kanske hör dessa två samhällsfenomen – ensamheten och girigheten – ihop?
”Kapitalismen är ett tillstånd i världen och i själen”, hävdade en gång Franz Kafka. Hans provokativa liknelse binder samman sådant som vi vanligtvis brukar skilja åt – det ekonomiska och det existentiella.

Jag tycker Helle Klein tar upp en viktig fråga, ja kanske det viktigaste av allt. Frånvaron av kärlek, frånvaron av gemenskap. Att så få av oss har tid för de ensamma människorna omkring oss. Att vi inte har tid att åka och hälsa på ensamma släktingar, knappt har tid att ringa gamla vänner.

Tankarna kring detta for runt i huvudet när jag läste ledarartikeln, till ackompanjemang av ljudet av mynt som skramlar från en pokerannons vid sidan av artikeln.

Själv tänkte jag också på att kapitalismens ideologi: att vi alla ska bli så rika som möjligt och jobba så mycket som möjligt för att höja välståndet – per automatik för med sig att vi inte har tid att lyssna på varandra, inte har tid för att sitta ner och bara vara tillsammans.

Att detta välstånd vi lever i, här i västvärlden, där det ständigt finns nya spel att köpa och spela, alltid finns tillgång till hur många fotbollsmatcher som helst att se, hur många actionfilmer som helst att döda tiden med – vi har aldrig tid att ha tråkigt. Vi ska hela tiden få nya underhållande intryck.

Då får vi inte heller tid att träffa varandra, att se varandra. När vi aldrig har tid för något annat än att underhållas.

Ja, att jag missade bokmässan i år är tråkigt. Presskonferensen kring Josefssons bok hade jag önskar vara med på.

Sett ur det perspektivet blir miljöpartiets förslag om att föräldrar som jobbar deltid för att ha tid med barnen jätteintressant:

Under två år ska småbarns­föräldrar kunna jobba deltid – mot en ersättning på upp till 2.500 kronor i månaden, föreslår miljöpartiet. ”Jätteintressant”, tycker vänsterpartiet, som dock vill ha ett högre bidrag. (Källa SVD)

I moderaternas samhälle ska vi helst alla jobba jättemycket och många timmar. Det är den ideologi som hyllas av högerregeringen. Men: om vi jobbar så mycket att vi inte hinner med våra barn, att vi inte hinner med varandra: vad är då vitsen med välståndet? Om vi tappar kärleken under tiden?

Det finns ett värde i att ha tid att lyssna på varandra. Det finns ett ovärderligt värde i tid.

Människor som väljer att jobba mindre för att ha tid kan vara visa och kan i långa loppet tillföra samhället något viktigt. Att de haft tid för sina barn kan ha förebyggt mycket ungdomsvåld, till exempel.

Andra bloggar om: kapitalism, ensamhet, kärlek, miljöpartiet, barn, tid, filosofi, välstånd, USA, finansoro, finanskris, Helle Klein, Dan Josefsson, bokmässan

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: barn, Ensamhet, kapitalism, Kärlek

OEI fick pris som årets Kulturtidsskrift

27 september, 2008 by Rosemari Södergren

Multibegåvade OEI är Årets kulturtidskrift 2008.

Vid halv åttatiden ikväll delade Mikael van Reis ut priset Årets kulturtidskrift 2008 till OEI. Vid prisutdelningen tog redaktionen emot hyllningar, ett konstverk och en prissumma på 40.000 kronor. Hemslöjden, i&m, Ponton och Språktidningen var de andra som slogs om årets pris. Förra årets pris gick till Pockettidningen R.

OEI var rejält omdebatterad för ett år sedan i det som kallas OEI-debatten som wikipedia redogör för:

Axess magasins chefredaktör Johan Lundberg startade våren 2007 i Expressen den så kallade OEI-debatten, som blev en av de största kulturdebatterna 2007, där han kallade OEI för en ”intolerant maktbas”. Han menade att den sorts experimentella, ”svåra” poesi (av kritikerna ofta kallad ”språkmaterialism”) som OEI representerar tagit över svensk litteraturscen på ett oproportionerligt sätt.[2] Till dem som bemötte Lundberg hörde Malte Persson. Denne kallade Lundbergs åsikter i frågan för en konspirationsteori, som led ”inte bara av faktafel (som att Jan Arnald skulle vara publicerad av OEI editör) utan än mer av logiska brister rörande orsak och verkan”, då OEI enligt Persson är ”en ideellt driven tidskrift som visat sig vara tillräckligt vital för att även locka kritiker och poeter som redan var för sig var etablerade i vilket fall som helst”.

Juryn för kulturtidskriftspriset – bestående av Meira D Ahmemulic, Madeleine
Bergmark, Sofia Gräsberg, Johan Hilton och Mikael van Reis – gav följande
motivering till priset:

Priset går till OEI för att de är dödsföraktande i sin ambition, multibegåvade och för att de uppfinner begreppet kulturtidskrift på nytt genom att göra om varje nummer på ett konceptuellt vis. I en tid av allt fler nättidskrifter presenterar OEI en fullständig tro på pappermediet genom att foga samman kultur och konst till ett textmedium som aldrig skett tidigare i svenska kulturtidskrifter.

Wikipedia berättar om tidskriften OEI:
OEI är en tidskrift för poetisk produktion. Tidskriften har funnits sedan 1999, och ägnar sig även åt bokutgivning genom förlaget OEI Editör.

OEI definierar sig som ”en tidskrift som ägnar sig åt virtuella karteller och produktiva felläsningar. Sedan starten 1999 har den också givit sig hän åt dumhet, samtal och brus, languagepoesi och efterlanguagepoesi. […] Genom essäer, poesi, kritik, översättningar och nyskrivna texter vill vi vidga och differentiera reflektionen kring och arbetet med poesi och teori idag och imorgon.”

I år var det trettonde gången som priset till Sveriges bästa kulturtidskrift delas ut. Tidigare har det gått till tidskrifterna Dialoger (1996), Index(1997), Ord & Bild (1998), Glänta (1999), Karavan (2000), Lira (2001), Bang (2002), Arena (2003), Fronesis (2004), Sex (2005), Lyrikvännen (2006) och Pockettidningen R (2007). Priset är instiftat av Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter (FSK). Årets pris sponsrades av Natur & Kultur, Aftonbladet och Nätverkstan.

På kulturtidskriftsfesten på Världskulturmuseet i Göteborg prisades även matsajten Taffel.se som Årets nättidskrift.

Andra bloggar om: poesi, pris, bokmässan, OEI, OEI-debatten, kultur, kulturtidsskrift

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: bokmässan, kulturdebatt, Poesi, pris, priser

Skriv om värsta chefen – och vinn Chefer från Helvetet

26 september, 2008 by Rosemari Södergren

Chefer från Helvetet är en bok som gavs ut av bloggaren Rosetta Sten förra året. Jag har två fina exemplar av boken här. De vill hitta ägare och läsare.

Därför gör jag nu en tävling: Skriv om din värsta chef (fast utan att namnge personen och utan att precisera så han/hon kan identifieras, för då kanske vi får PUL på oss). Du kan skriva ett inlägg i din blogg och sedan lämna en kommentar här, eller tävla genom att lämna ditt bidrag som en kommentar.
Du kan också tävla genom att angripa ämnet från den positiva synvinkeln: skriv om din bästa chef och berätta vad som gjorde den chefen bra.

Det finns ett tredje sätt att delta i tävlingen. Att du mailar mig din text och jag pulicerar den på min tävlingsblogg, en blogg jag startat för er som vill vara med och tävla i tävlingar där man måste ha en blogg – men samtidigt vill ni kanske inte ha en egen blogg. Här är tävlingsbloggen (ännu finns inget där för den väntar på era bidrag).
Du mailar mig: kulturbloggen snabela gmail punkt com
och så lägger jag in ditt bidrag.

Hurdan är en bra chef, eller vad är det som gör att en chef är dålig?
Jag tror det är viktiga ämnen att prata om. Och blogga om.

Se till att jag har din epostadress – så jag får tag på dig om du är en av vinnarna.

Tävlingen pågår i en vecka: sista dagen för att lämna bidrag är fredag 3 oktober.

Här berättar Rosetta Sten (Anna Troberg) om sin bok i sin blogg.

Andra bloggar om: chefer, böcker, tävling, ledarskap, Rosetta Sten, helvetet, chef, chefskap

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, chefer, ledarskap, tävling

SMS kan vara litteratur – nu kommer SMS-boken

25 september, 2008 by Rosemari Södergren

SMS: Mess is more – 585 SMS som förklarar allt, är titeln på ett pressmedellande jag fick igår, om en bok byggd på SMS.

Böcker, mode, politik – mycket ska man ha koll på, men vem har tid? För alla vilsna som vill hänga med kan boken ”Mess is more” komma som en räddning.

Hundratals SMS-författare har bidragit till boken. Under sommaren har alla som velat kunna skicka in sina SMS-versioner. De bästa hamnar nu i bok.

De 585 SMS:en förklarar allt från vad Kents musik går ut på till hur universum fungerar. Det är den ungdomliga teleoperatören Halebop som står bakom projektet. Sigge Eklund har skrivit förord och agerat redaktör för boken som ges ut på Vulkan.se.

Laura Wihlborg läser ur Mess is more

Andra bloggar om: sms, litteratur, SMS, Sigge Eklund, Vulkan

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, sms

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 341
  • Sida 342
  • Sida 343
  • Sida 344
  • Sida 345
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in