• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Kulturbloggen om Magnus Dahlströms återkomst med romanen Spådom

24 februari, 2011 by Redaktionen

Ibland slår det mig hur tråkigt det ändå är att man i så lång tid försökt eliminera författaren inom den svenska litteraturkulturen. Vad har orsakat denna skräck för författaren? Bara Strindberg? Om det nu är sant att författaren är död, vågar man påstå att det var Jante som var bödeln?

Jag kommer bara lite osökt att tänka på denna gamla fundering när jag närmar mig slutet av Magnus Dahlströms roman Spådom, hans första roman sedan 1996. Här har vi en tämligen lysande författare som efter femton år gör en ny roman i samma klass som vilken som helst av sina tidigare verk. Det känns som en oerhörd comeback, något väl värt att tala rätt högt om. Men författaren ska fortfarande behandlas i anonymitet, och man ska helst inte prata som om det – gud förbjude – skulle finnas något ”genialiskt” inbakat i ett namn bland alla andra. Magnus Dahlström. Ja, det kan ju vara vem som helst. Vad spelar det för roll att han skriver briljant? Han får väl hoppas att han får nåt sålt, om han nu tycker sig vara för fin för att skriva deckare och faktiskt tjäna lite pengar. Ja, ni förstår säkert vad jag pratar om.

Dahlström debuterade med novellsamlingen Papperskorg 1986 och härstammar därmed, såvitt jag förstår, från Stig Larsson-eran (”det sista geniet” eller hur det nu var) och det märks omedelbart på klaustrufobin i det genuint obehagliga språket, och obarmhärtigheten i hur konkret det används. Det skulle kunna vara en smart parodi på män med makt, det skulle kunna vara en drift med medelklassens sociala system. Men finns någon humor i det hela så är den omedveten, eller kanske oundviklig, eller kanske bara becksvart.

Spådom består av tre sektioner, tre historier, om tre män. Tjänstemän. Det rör sig om en läkare, en polis och en handläggare på Försäkringskassan. Vi får inga namn. Inga specifika uppgiter. Vi befinner oss i en eller flera svenska mellanstora småstäder. Allt är anonymt. Det enda läsaren har att gå på är vad dessa män på daglig basis registrerar, hur de tänker, i hemmet och på jobbet. Deras beskrivningar av sin omvärld och sin vardag är sakliga och precisa. De lämnar, med andra ord, allt att önska. Kanske är det därför som de alla tre, av olika händelser, märker en brist i det perfekta mönstret som leder till en irrationell, nästan autistisk paranoja och därefter till oundviklig undergång.

Jag nämnde ”sakliga och precisa”. Enligt min erfarenhet finns det få saker som vi människor finner mer obehagliga än saklighet och precision. Det är vad som avskräcker oss, kanske inte alla men många, från saker som tandläkare, bankkontor, matematik, såväl religion som vetenskap och i vissa fall till och med brottsanmälningar, sjukvårdsupplysning, läkare. Vi vet att läkaren har det exakta beskedet. Cancer är cancer. Vi vet att lagen är precis. Vi vet att det inte finns något utrymme för unika omständigheter, vi känner att det inte finns kärlek i det och att våra känslor inte kommer förändra någonting. Ett system är ett system, och vi har ingenting att säga till om.

Men för karaktärerna i Dahlströms bok finns inte den känslan av oro. För dessa karaktärer finns bara fakta. Vi ser dom konstant i kontakt med andra människor, ibland till och med sina ”nära” och ”kära”, och dom har ingen som helst aning om att ett känsloliv existerar hos dom, sig själva, eller någon. Läkaren i den första episoden konstaterar sin gravida frus beteende utan att det ena inslaget skulle vara mer betydelsefullt än det andra: ”Hon lade sig ned igen i sängen och luktade rå lök, eller pastej och tomat. Hon kröp tätt intill mig och det var tre olika personers hjärtslag där.”

På samma sätt registrerar Dahlströms polis sin vardag med sitt ämnes egna byråkratiska språk. Föremål radas upp, händelseförlopp gås igenom metodiskt, fläkten susar och ”när som helst kunde telefonen ringa /…/ När som helst kunde något hända”. Även mannen på Försäkringskassan konstaterar sin egen familjs förehavanden som om han skriver rapporter över vilka människor som helst. Givetvis utan en enda fingertoppskänsla för att det rör sig om riktiga människor.

Det hela är, givetvis, ohyggligt. Jag vet att jag känt liknande saker i andra romaner – det autistiska äcklet finns för all del manifesterat i Stig Larssons Nyår, och jag hittar andra spår av författarens kusliga avstånd och precision inför det vardagliga i Ian McEwans mest suggestiva romaner, som Kärlekens raseri till exempel. Men Dahlström har en helt annan disciplin i sitt språk. Här finns inga utsvängningar eller ojämnheter. Varje mening är i stort sett ett konstaterande. Det är rakt, det är sakligt, det är precis det byråkratiska språk som så många människor i Sverige blivit slagna i ansiktet med, och bara haft eftersmaken av makt- och hopplöshet kvar.

Männen i den här boken saknar helt uppfattning om makten de har, eller vilken påverkan den kan ha på andra människor. Andra människor framstår överhuvudtaget mest som hypoteser, och den kontrollen och ordning som ramar in dessa mäns liv är precis vad som håller de andra människorna på avstånd. Men, precis som i vilket system som helst, finns alltid den mänskliga faktorn där för att sabotera alla garantier. Det är intressant att det just är små obetydliga händelser som, till synes utan anledning, stiger dessa män åt huvudet och gör att deras världar går under. Ibland är det som att Dahlström ser dom som robotar som registrerar ett systemfel och därefter får något slags hack i maskinen och inte riktigt är sig själva igen. Redan tidigt i romanen finns spår av det här, som när läkaren får ett plötsligt meddelande från en främling som rubbar hans balans: ”Nu sade mannen något med munnen vid mitt öra, och trots bullret hörde jag varje ord klart och tydligt. ’Döda’ eller ’rädda'”.

Att det finns en rätt solklar skillnad mellan orden ”döda” och ”rädda” verkar inte läkaren tänka på. Det är inte så konstigt då att det är just detta missförstånd som blir fröet till en kollaps. Man hör ibland talas om att en psykopat är idealet för ett chefsjobb, och ibland ser man vissa siffror som föreslår att flera av landets VD:ar faktiskt är psykopater, må det sedan vara pålitliga siffror eller ej. Dahlströms roman verkar utgå lite från samma idé, att människor som ansvarar för strukturen i vårt samhälle faktiskt helt saknar kontakt med människors liv, tanke- och känslovärld, och det är lika otäckt som det är gripande.

För att återknyta till där jag började är det synd att Dahlström är en av många författare som nästan är lika anonyma som karaktärerna i den här boken. Ge karln ett Augustpris åtminstone.

Spådom
Författare: Magnus Dahlström
ISBN: 9789100125202

Relaterat:
Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Magnus Dahlström, böcker, recension, litteratur

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Magnus Dahlström, Recension

Min far hade en dröm – Barack Obama

21 februari, 2011 by Redaktionen


Barack Obamas Min far hade en dröm (originalet Dreams of my Father) är en berättelse om en själsligen ung man, berättelsen om en pappa från Kenya och en mamma från Kansas och vad det för med sig samt jakten på en identitet som sonen till slut finner. Denna skildring och självporträtt av en amerikansk politiker – och USA:s fyrtiofjärde president i vardande – är mycket avslöjande och insiktsfull och rätt uppfriskande att ta del av.

1961 föds Barack Hussein Obama på Hawaii och i och med att det är på Hawaii han föds möjliggör detta faktum (till skillnad från Arnold Schwarzenegger och hans framtid) att Barack Obama kan bli USA:s president. För att kunna bli USA:s president måste du vara född i USA. Hawaii är USA:s 50: nde delstat. Arnold Schwarzenegger är född i Österrike.

Barack Hussein Obama har en vit mamma från Kansas och en kenyansk pappa av stammen lio. De två största stammarna i Kenya är kikyo (förre presidenten i Kenya – Kenyatta – en känd representant) och lio (Obama). Namnet Hussein kommer från hans farfar.

Efter att föräldrarna separerat levde han mellan sex och tio års ålder i Indonesien med mamman och en styvfar. Sedan bodde han med moderns föräldrar i Honolulu fram till studentexamen 1979. Obama har en samhällsvetenskaplig examen från Columbiauniversitetet och en motsvarande juristexamen från Harvard, där han valdes till den förste svarte ordföranden för Harvard Law Review, en elittidskrift för jurister. Harvard var det universitet John F Kennedy studerade på.

Innan han tog sina akademiska examina arbetade han under några år i mitten av 1980-talet med att förbättra förhållandena för de svarta i området South Side, Chicago. 1996 var Obama 35 år gammal och blev då vald till delstatssenator i Illinois. 1997-2005 satt han som delstatssenator för Illinois. 2005 blev han den förste afroasiatiske senatorn i kongressen. Han är en av de yngsta presidenterna någonsin (47 år gammal 2008 och John F Kennedy var 43 år när han 1960 blev vald till USA:s 35:e president) samt den förste afroamerikanske presidenten.

Från det att han avslutar arbetet som ”community organiser” i Chicago och tills han påbörjar sina akademiska studier reser han till Kenya för att lägga pusselbitarna på plats i sitt sökande efter sin identitet, med bakgrund i vit amerikansk medelklass och svart kenyansk stamgemenskap. Han lär aldrig känna sin far på djupet och fadern dör i en bilolycka. Först när han besöker Kenya för första gången kan cirkeln slutas och han får en djupare förståelse för sitt blandade arv.

En del frågetecken uppstår vad gäller USA som nationell konstitution och vad Obama tänker på när han tänker på USA. Det är inte bara historiska storheter som George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, och Benjamin Franklin han tänker på utan också på Martin Luther King, Harriet Tubman och Frederick Douglass. För att inte glömma bort de japansk-amerikanska familjer som internerades under andra världskriget precis som de ”utmattade och hungrande skarorna som tar sig över Rio Grande.”

Det är lätt att förstå varför Barack Obama har lyckats entusiasmera så många människor. Han är den förste svarte politikern i USA som fått vita väljare att tänka om. Sett i backspegeln vet vi nu att han lyckades bli USA:s fyrtiofjärde president och hur det än går i presidentvalet 2012 lämnar han efter sig ett eftermäle likt ingen annans. Kanske har människor haft för stora förväntningar på honom, kanske inte. Kanske har de prövningar han fått utstå varit frukten av bristande realism, kanske inte. Men framför allt kommer ”YES, WE CAN!” minna om den entusiasm, den generositet och den samförståndsanda han gett uttryck för att leva kvar till eftervärlden. Hans levnadsöde ger anledning till hopp för USA och en framtid vi alla delar.

Relaterat:
Libris, Svenska Dagbladet, Kulturnytt.

Min far hade en dröm
Författare: Barack Obama
Översättning: Thomas Engström
Originaltitel: Dreams from My Father
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 200812
ISBN10: 9100121967
ISBN13: 9789100121969

Läs även andra bloggares åsikter om recension, USA, Obama, samhälle, böcker, memoarer

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, memoarer, Obama, Recension, samhälle, USA

Varför funkar skandinavisk kriminallitteratur så bra utomlands?

18 februari, 2011 by Redaktionen

Bra Böcker bjöd in till författarträff den 17/2 med smörrebröd och dryck som förfriskning medan en panel av kriminalförfattare, ledd av Lotta Bromé, skulle hålla låda. Det var flera av deras kriminalförfattare som var närvarande då tre utav dem intog scenen tillsammans med Lotta.

Varg Gyllander, som kommer ut med sin senaste bok Det som vilar på botten den 10/3 och är pressekreterare på Rikskriminalpolisen till vardags, Dag Öhrlund och Dan Buthler som är civilekonom respektive journalist och fotograf utöver författare. De är den framgångsrika duon bakom hittills fem böcker, deras sjätte bok Jordens väktare kommer den 11/4. Den fjärde personen som skulle ha suttit och diskuterat är Jussi Adler-Olsen som tyvärr inte kunde närvara då han befann sig i Kamerun på researchresa inför sin femte bok. Vad som istället nämndes om honom var att hans bok Flaskpost från P har belönats med glasnyckeln, sålts i 400.000 exemplar i Danmark och att filmrättigheterna för serien har sålts till Lars von Trier.

Lotta Bromé utgick en hel del från pressmaterialet när hon ställde frågorna om varför man skriver deckare, den första var:
”Varför funkar den skandinaviska kriminallitteraturen så bra utomlands?”

De tre författarna hade lite olika åsikter om detta; att det dels beror på att det ligger så nära de engelskspråkigas eget kynne, både hard boiled amerikaner och det brittiska mera gemytligt småstadssamhällesmentaliteten men även att det nog är ganska exotiskt för sydlänningar att läsa om oss i norr, med snön, mörkret och polarbjörnar.

Lotta gick i tur och ordning genom olika frågor, bland annat om att den svenska litteraturer anses stå sig stark utomlands och vad det beror på (är det Sjöwall-Wahlöö eller Stieg Larsson som banat väg) samt faktumet att majoriteten av läsarna är kvinnor. Författarpanelen svarade på detta att det dels nog var Sjöwall-Wahlöö som lämnat avtryck att bygga vidare på men att Larsson nog banat bättre väg vad det gäller Hollywood samt att det onekligen var synd att det var tre män som satt och svarade när det är betydligt lättare för kvinnliga kriminalförfattare att slå igenom.

Dan Buthler sa att det är lättare för kvinnor att slå eftersom att de oftare blir intervjuade av damtidningar, så som ”Tara” medan det inte är lika enkelt för män. Varg kommenterade då med en egen erfarenhet:
”Ja, jag fick höra att jag nog egentligen hellre skulle skriva noveller, av min förläggare, om jag hade varit kvinna, vill säga. Nu är jag inte det, så det fick bli kriminalhistorier istället.”

Då Buthler & Öhrluds kommande bok Jordens väktare handlar om vad de kallar för Claes Ohlsson-terrorism, undrade Lotta om det inte var en risk att skriva sådant som kunde lära kriminella grejer, att inspirera till terrordåd? På det svarade Dan:
”Jag skulle snarare vilja påstå att dagens samhälle blundar för verkligheten. Det är en massa galen och mörk kreativitet som de styrande inte vill kännas vid. De borde ju istället försöka uppdatera sig i hur de skall skydda sig mot attentat.”

Varg kommenterade ur kriminalteknisk synvinkel:
”Ibland sägs det att man inte skall göra CSI, att visa ur saker skall göras för att man inte skall åka dit. Jag kan säga att så smarta är inte de kriminella generellt. Vid Helikoptermålet där domen föll på två av de anklagade härom dagen så hade de bland annat lämnat kvar en GPS i helikoptern med både färdvägen inmatad och fingeravtryck på den dessutom. De hade även lämnat DNA-material i valvet. Så jag tror nog att det inte spelar någon roll om man avslöjar saker i böcker.”

Lotta frågade även om hur viktigt det var för författarna med sanningshalten i böckerna. Där föll meningarna isär. För Dan och Dag är det av största vikt att det är korrekt vad det gäller yrkesbeskrivningar, händelseförlopp och tekniska bitar som någon som kan gebitet skulle kunna bli upprörd över eller ifrågasätta. För Varg är det viktigaste att det är trovärdigt, inget av det han skriver är sant utan rent hittepå men det skall uppfattas som trovärdigt.

På Lottas fråga om varför kriminaljournalistikens intresse hos allmänheten har minskat i samma takt som kriminallitteraturens popularitet har ökat var det återigen olika meningar:
”Det är en större och framför allt mer direkt spridning av nyheterna mot hur det var förr. De otäcka i världen når flera med betydligt starkare slagkraft. Sedan är det ju del två, att den stora genren agentdeckare gick i graven när muren föll. Den har nu uppdaterats till kriminallitteraturen, där det alltid slutar väl.” Det var Dans tolkning, hans kollega Dag tar vid:
”Ja, om man lever ett vanligt liv, lämnar/hämtar barn på dagis, jobbar och går hem via affären, så kan det nog vara spännande att läsa om människor som lever utanför det inrutade samhället. Lite kittlande så där.”

Varg hade en annan:
”Det är ju så att kriminaljournalistik inte är särskilt intressant, det är egentligen bara redaktörerna som gillar det. Det är inte detsamma med deckare, där är det ju spännande och så slutar det ju lyckligt. Så är mina böcker; spännande och lite farligt ett tag och slutar bra på 150 sidor.”

”Sådana är inte våra böcker, de är dubbelt så långa och så går allt åt helvete efter att bara ha sett mörkt ut.” Dan och Dag turas om med att säga den meningen, de bygger på efter varandra.

De andra två författarna närvarande var Tommy Deogan och Sandra Gustafsson, båda deras böcker Blodsbröder och Svedd fanns med i den lacksvarta kassen som delades ut mot slutet av träffen, efter några timmar trevligt och gemytligt mingel, tillsammans med de andra författarnas böcker samt pressmaterialet om dessa i en snygg mapp. Kassen gav associaton till en likpåse, precis som pressmaterialet hade ett försättsblad med ordet ”bevismaterial” i rött som skulle likna en klassisk stämpel – så som ordet ”konfidenciellt” brukade stå över papper i gamla agentfilmer.

Av Jessika Ahlström.

Bra Böcker hittar du här
Lotta Bromés blogg på SR:s P4 Stockholm

Läs även andra bloggares åsikter om kriminallitteratur, Varg Gyllander, Buthler och Öhrlund, Tommy Deogan och Sandra Gustafsson

Arkiverad under: Intervju, Litteratur och konst

Nomineringarna klara för pris för bästa svenska SF- eller fantasy-roman och film

17 februari, 2011 by Redaktionen


Nomineringarna för Spektakulärt pris 2011 är klara, ett pris som ska delas ut till 2010 års bästa svenska science fiction-roman och 2010 års bästa svenska långfilm inom science fiction, fantasy eller skräck koras.

– Idén med Spektakulärt pris är att visa på att det görs mycket fantastisk film och litteratur i Sverige, och att lyfta fram dessa verk som tyvärr ofta ignoreras av etablerade medier, skriver Peter Öberg, grundare av webbplatsen Spektakulärt som står bakom priset.

Spektakulärt pris delas ut i två kategorier: bästa science fiction-roman och bästa långfilm inom science fiction, fantasy och skräck. Nominerade är svenska science fiction-romaner publicerade under 2010 (för både äldre och yngre läsare, grafiska romaner inkluderade) samt svenska långfilmer inom science fiction, fantasy och skräck som hade publik premiär 2010.

Vinnaren presenteras i mars och föräras ett diplom samt ett konstverk signerat Sofia Karlström, gjort speciellt för Spektakulärt pris.

Nominerade: Bästa långfilm inom science fiction, fantasy och skräck:
Dragonetti – The ruthless contract killer (regi Jonas Wolcher)
Insane (regi Anders Jacobsson, Tomas Sandquist)
Madness (regi Sonny Laguna, David Liljeblad, Tommy Wiklund)
Ond tro (regi Kristian Petri)
Psalm 21 (regi Fredrik Hiller)
Sektor 236 Tors vrede (regi Björne Hellquist, Robert Pukitis)
Syner (regi Nikolaj Marquez Von Hage)

Nominerade: Bästa science fiction-roman 2010:
Fredrik Bergholm: Loch Obscura (Sivart förlag)
Thomas Bodström: Lobbyisten (Norstedts)
Stefan Casta: Den gröna cirkeln (Opal bokförlag)
Martin Engberg: Stjärnpalatset (Norstedts)
Christer Fuglesang: Rymdresan (Fri Tanke förlag)
Oscar Hjelmgren: De kom från rymdens mörker! (Man av skugga förlag)
Lars Jakobson: Vännerna (Albert Bonniers förlag)
K G Johansson: Googolplex (Wela förlag)
Pebbles Karlsson Ambrose: Bergsstjärnan (PB ord & bild)
Petter Lidbeck: De tusende (Natur & Kultur)
Börje Lindström: Annas dagbok (Alfabeta bokförlag)
Ulf Stark: Tyra och Storgrubblaren (Bonnier Carlsen)
Anastasia Wahl: Klitty – ett rymdäventyr (Vertigo förlag)
Helena Östlund: Flykten från Nova (Wela förlag)

Bakom priset står websajten Spektakulärt, grundad 2009 av Peter Öberg. Jury är Peter Öberg i samråd med webplatsens medarbetare. Här har webbplatsen Spektakulärt lite information om priset också.

Konstnären, författaren och illustratören Sofia Karlström har gjort konstverket som vinnarna får. Sofia är också aktuell med serieboken Doggie (Optimal Press).

Läs även andra bloggares åsikter om bok, fantasy, litteraturpris, science fiction, Spektakulärt

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Bok, fantasy, Litteraturpris, Science fiction, Spektakulärt

Diktsamlingen Akter avslöjar socialnämnden och barnavårdsnämderna

17 februari, 2011 by Redaktionen

Susann var en av dem som hörde av sig till mig efter det att Upprättelseutredningen presenterades den 10 februari. Vi pratade kring det som hänt och Susann sa att hon tackat nej till att vara med i Utredningen om Vanvård. Hon hade skrivit en egen bok istället.

Nu har jag läst – en diktsamling – Akter – med torr text från social- och barnavårdsnämndernas journaler. Från sjukvården och polisen. Skarpt sammanfattat och komprimerat så att man känner myndighetens torra dammiga luft i näsborrarna.

Det är journalanteckningar från dagen då hon och systern föddes och 7 år framåt. Till leda läser vi att det nu är bra i familjen för att sedan läsa om nya omhändertaganden, sjukhusvård och myndighet.

Akter slutar när Susann är 7 år. (1967-74) Då har mamman ytterligare två barn med en man som misshandlat barnen men frias med stöd av ett läkarintyg om att barnen kunde gjort detta själva.

Boken är indelad i tre akter – ”Maria 1967-71”, ”Fadern 1967-71” och ”Maria 1971-74” där vi möter familjen genom de myndigheter och myndighetspersoner som de under den här tiden var i kontakt med: Socialförvaltningen i Malmö, Barnavårdsmannen, Kriminalpolisen, Hyllstofta Barnhem, Enebackens barnhem, Malmö allmänna sjukhus – Alkoholkliniken, Psykiatriska kliniken, övervakaren, Statens rättsläkarstation, Barnavårdsnämnden.

Susann beskriver det som att bearbeta sin barndom. Ja pennan är ett vapen och oerhört effektfullt när det används rätt. I det här fallet känns det inte bara effektfullt utan trots byråkratspråket och de små mellanspelen med korta egna återgivningar som oerhört knivskarpt. Det går in och skär i kroppen och jag ställer frågan?

“Varför lät samhället det fortgå och varför lyssnade man inte på barnen. Såg signalerna – sängvätning, nagelbitning, oro, distanslöshet återfinns i journalerna, men barnen hämtas hem – “mamman mår bättre”.

Vanvård av svenska barn omfattade kanske 20 000 eller mer eller något mindre. Vanvård av barn förekommer idag antalet inte kartlagt. I Upprättelseutredningen skrivs b.la att man måste lyssna på Barnen och se barnens behov. Jag hoppas det blir så. Jag hoppas att barn inte längre blir lockbeten i omöjliga familjekonstellationer men att varje omhändertaganden präglas av rättssäkerhet,

“Akter” är utgiven på ett internetförlag. Det har chans att nå många, men jag skulle också önska att istället för alla kändisutgivningar på traditionella bokförlag, att den här formen av levande liv-berättelser fick ett större utrymme.

Idag för att de traditionella bokförlagen skall ge ut måste man vara någon innan. Skådespelare, konstnär, politiker eller såpaaktör. Kvaliteé och budskap är inte det viktiga utan bara namnet säljer. Obehaglig likhet med kvällspressens syn på nyheter.

Susann Wilhelmsson är 43 år, poet och läser till skrivpedagog och bor i Malmö. Är publicerad med dikter i bl.a. Glänta och Tidningen Kulturen.

Akter av Susann Wilhelmsson

– En dokumentär diktsamling

PuPills ebokförlag

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 297
  • Sida 298
  • Sida 299
  • Sida 300
  • Sida 301
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in