• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Bokrecension: Ingenbarnsland – Eila Hetekivi Olsson

19 februari, 2012 by Redaktionen

Titel: Ingenbarnsland
Författare: Eila Hetekivi Olsson
ISBN: 9789113038544
Förlag: Norstedts

Miira förstod inte den svenska ”vargen kommer”. Varför skulle de vuxna höra sämre om barnen skrek flera gånger och högt, det borde ju vara tvärtom, resonerar hon i boken Ingenmansland av Eija Hetekivi Olsson. Själv undrar jag var om alla vuxna är lika störda som världen Miira lever i. Alltså inte bara knarkarna och fyllona som finns i förorten utan de som alla de som jobbar i skolan där hon går och alla de andra som hon möter. De få som ser Miira och tar henne på allvar hinner bara visa sig innan de försvinner igen. I boken är det en mycket ensam flickas tankar man möter och som inga vuxna lyssnar på. En alternativ titel är Vuxenfrilandet.

Hetekivi Olsson skildrar med ett eget och drivet språk insidan av stadsdelen Gårdsten där Miira växer upp. Men platsen hade lika gärna kunnat vara någon annan där samhällets olycksbarn flockar sig. Där är pundare och fyllon inget man är rädd för utan ett lika normalt inslag som det är för ungarna att snatta för höga nöjes skull eller för att man inte har pengar att handla för.

Hon går i en finskspråkig klass som hon själv (liksom lärarna) dömer ut som en sämre sorts än de svenska, och hon funderar ofta över vad hon ska göra för att kunna bli statsminister eller kirurg. Det första vill hon bli för att kunna ta från de snobbiga och ge till de sopiga. Röja järnet som en riktig Robina Hoodinen. Det andra för att kunna byta mammans utslitna ryggkotor till nya så att hon slipper ha ont. Men att det är just en finsk klass är inte det viktigaste tycker jag. Det kan inte vara en djärv gissning att många andra kan skriva under på att det finns svenska skolklasser som också döms ut tidigt om bara tillräckligt många av eleverna inte beter sig som de vuxna förväntar sig.

Hon röker och super, slåss och klottrar så det är långt ifrån en ängel man möter. Hon är en unge bland många andra som ingen i vuxenvärlden verkar sätta något hopp till. Men med en inre kraft och rättvisepatos som jag inte vet varifrån hon hämtar gör att hon inte ger upp.
De vuxna lever i en finskspråkig värld medan Miira någorlunda förmår att orientera även i den svenska som hon vet ses som den bättre. Hemma är det inte den ekonomiska fattigdomen som härskar men väl fåordigheten. De ständigt värkande kropparna och maktlösheten i livet övergår i detsamma i föräldraskapet, inte bara hemma hos Miira utan också hos hennes kompisar. Hon tar tidigt kommandot hemma när de vuxna inte förmår. Kommer och går som det behagar henne utan att få några frågor. Första fyllan tigs ihjäl och möts bara av en spyhink som mamman ställt bredvid sängen. Alla beslut som rör henne bestämmer hon själv och föräldrarna nickar med, och redan vid tioårsåldern tvingas hon bli vuxen parallellt med det barn hon är. Just i detta, i tigandet, blir klass och invandrarskap blir så tydligt menar jag. Vanmakten och att andrahandsrättigheterna ger ständigt tystnaden bränsle. Bristen på svenska gör att barnen och de vuxna byter plats med varandra.
Hetekivi Olsson ger även en bild av hur det är när tjejer tar för sig och tar plats, det mantra som årskull efter årskull av unga flickor har fått sig imatat. Miira säger ifrån, ibland med nävarna, när killar förnedrar och när lärare gör skillnad på kön – och får betala med sämre betyg. Inte för att ett läshuvud är något att skryta med i hennes kompisgäng men hon vet ju att hon är värd bättre än siffrorna som står i betyget: ”Engelskaläraren har sänkt hennes betyg för att hon är omöjlig att le emot”, tänker Miira. Betygen som hon inte mörkar för kompisarna är dock bra och det får henne att stoltskämmas, ett av författarens många egenskapade och träffsäkra uttryck. För bra betyg ger ingen status i den här verkligheten.

Så vävs klass, kön och invandrarskap ihop men det är varken en offerskildring, en hjältesaga eller en romantiserad misär som Hetekivi Olsson har skrivit. Hon har lyckats att skildra livet genom barnets ögon där även den sunkigaste förort är den trygga hemmabanan trots utanförskapet. Där blandas skratt med ilska och där Miiras insikter om utanförskapet och risken att inte kunna ta sig ur det växer i takt med kompisar faller ifrån och hon själv mognar. Bokens svaghet är att lågstadie-Miiras språk inte känns riktigt äkta, men det är lätt att ha överseende med eftersom orden i resten av boken brinner av verklighet.

Text: Heli Kärkkäinen

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Augustpriset

Felicia Försvann skulle vunnit på ett varv till hos författaren

18 februari, 2012 by Redaktionen

Felicia Försvann
Författare: Felicia Feldt
Förlag: Svante Weyler Bokförlag
Utgiven: 201201
ISBN: 978-91-85849-68-0

När jag fick Felicia Försvann i mina händer hade det redan skrivits spaltmeter om boken och om författarens relation till sin mamma, Anna Wahlgren – kvinnan bakom Barnaboken. Såväl de som har läst som de som inte har läst Felicia Försvann tycks ha bildat sig en uppfattning om den.

Mycket har handlat om hur väl Felicias beskrivning av sin uppväxt och sin mamma stämmer med verkligheten. Det vi får beskrivet för oss, genom korta tillbakablickar, är onekligen något som borde ha fått grannar, vänner, skolpersonal att reagera. Den växande familjen flyttade 19 gånger på 18 år, mellan ställen som Stockholm, Malmö, Jämtland och Egypten. Felicia hade minst fem styvfäder, alkoholen flödade och barnen blev ofta lämnade ensamma. När mamma var närvarande fylldes tillvaron av hot om självmord, våld och utfrysning.

Glimtarna från barndomen varvas med glimtar från Felicias liv på 2000-talet, främst av kantrade relationer med tre av hennes män.

Kanske är allt som Felicia skriver sant eller i alla fall en korrekt beskrivning av hennes egna upplevelser. Det som gör att läsaren får en lätt skeptisk distans till bokens Felicia är nog att vi inte får se något positivt och ingen värme alls. Som Svenska Dagladets recensent skriver:

Modern framstår som helt endimensionell, och då blir det svårt att uppamma något verkligt intresse. Kanske blir det så när det inte finns någon kärlek – men all smärtan då? Den måste ju komma någonstans ifrån. Utan kärlek ingen smärta, men jag ser ingen kärlek någonstans i Feldts bok.

Boken känns som den första delen i ett terapiarbete, där Felicia har fått ösa ur sig alla negativa minnen, all bitterhet och sorg. I nästa steg skulle man hoppas att det leder till något slags försoning, så att Felicia kan gå vidare med sitt liv och bryta en negativ familjespiral.

Även Felicias ena son tar avstånd från sin mamma och vill bo hos sin pappa i stället. I en glimt av klarsyn ser Felicia att ”han försöker rädda sig från generationers påverkan, från aggressiviteten som härskar i alla våra celler. Matriarkatets virus som förgiftat oss alla.”

Boken var säkert viktig att skriva för författaren själv. För att kunna bli betydelsefull även för läsarna tror jag att den skulle ha vunnit på att hon hade lagt den åt sidan och skrivit klart den när hon själv bearbetat sina upplevelser lite mer och kommit lite längre. Som det är nu känns det bara tomt när man lämnar boken med slutorden ”Det här är ditt fel, Felicia. Allt. Allt är ditt fel. ”

Ett par av alla recensioner: Dagens Nyheter, Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Anna Wahlgren, Felicia försvann, barndomsskildring

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Anna Wahlgren, barndomsskildring, Felicia Feldt

Nu bloggar August Strindberg och han finns på Facebook och på Twitter

16 februari, 2012 by Rosemari Södergren

August Strindberg twittrar, facebookar och bloggar. Det är ju Strindbergsåret, det är hundra år sedan han dog och nu har Liljevalchs tagit tag i hans Ockulta Dagboken.

Så häng på August på Facebook, Twitter och i hans blogg.

Liljevalchs pressmeddelande:
Liljevalchs låter August själv komma till tals redan nu inför (och under) vår stora Strindbergsutställning hösten 2012 . Inläggen är hämtade direkt från Ockulta Dagboken – Augusts egen mytomspunna dagbok där han skriver ned händelser, tankar och iakttagelser under åren 1896-1908. Varje inlägg publiceras på rätt datum men med lite drygt hundra års fördröjning.

Inläggen är utvalda och transkriberade från en faksimil, en direkt fotografisk avbildning av originalmanuset. De publiceras både på sajten www.august2012.se och kan följas på twitter.com/AugStrindberg samt www.facebook.com/august2012.

Vi kan inte utlova att August skriver ett inlägg varje dag eftersom han är en mycket upptagen man – men han gör det väldigt ofta! Kort sagt, följ August och kolla vad han gör, tycker, tänker och antecknar just det här datumet för lite drygt 100 år sedan.

Här finns August:
www.august2012.se
twitter.com/AugStrindberg
www.facebook.com/august2012

Mer om projektet samt arbetsgrupp:
www.august2012.se/om-projektet/
Mer om utställningen:
www.august2012.se/utstallningen/

Läs även andra bloggares åsikter om Liljevalchs, Ockulta dagboken, August Strindberg

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: August Strindberg, Liljevalchs, Ockulta dagboken

Recension av Vit Jazz av James Ellroy i nyutgåva

11 februari, 2012 by Redaktionen

Titel: Vit jazz

Författare: James Ellroy

Utgiven: 2011-10-05

ISBN: 9789186629328

Förlag: Modernista

Svartare än så här blir det inte. Välkommen till 409 sidor svart kriminalroman i James Ellroys karaktäristiska stil.

James Ellroy började skriva böcker efter en period av missbruk, hemlöshet och brottslighet. Hans mamma mördades av en okänd förövare och det är inte svårt att se spåren efter detta i hans skapande. Efter en svår lunginflamation slutade han dricka och började arbeta som caddie på en golfklubb. Jobbet som caddie gav bra inkomster och gjorde att han kunde ägna eftermiddagarna åt skrivande. Enligt James Ellroys Wikipediasida fortsatte han med caddiejobbet ända from till sin femte bok.Vit Jazz är sista boken i Los Angeleskvaretten som börjar med Den svarta dahlian.

Ellroys intresset för mordet på Elizabeth Short (Den svarta dahlian) bottnade sannolikt i det ouppklarade mordet på Ellroys mamma. James Ellroy använde både tid och resurser till att försöka hitta sin mors mördare men gav till slut upp. Hans uppfattning var att andra, mer uppmärksammade mord under samma tid var intressantare för polisen att utreda. Besattheten av  mordet på Elizabeth Short kan lätt ses som surrogat för den misslyckade utredning av mordet på mamman.

Som författare hade James Ellroy tidigt en trogen publik men med Los Angeleskvartetten vann han bredare populäritet. Vit Jazz är den sista i serien och är den bok där James Ellroys säregna staccatostil formas.

James Ellroys förläggare bad honom korta ner romanen från drygt 900 sidor till 350. För att inte ta bort något från historien plockade han sonika bort verb och bindeord. Effekten av detta blir nästan surrealistisk men bidrar till en förtätad stämmning. Det förstärker också effekten av att boken är den första där Ellroy skriver i första person. Känslan av att få ta del av huvudpersonens tanke- och känsloprocesser gör att karaktärerna nästan kryper innanför skinnet.

Det som utmärker James Ellroys romaner är att handlingen är mindre viktig och ofta rörig och slingrande. Det som är intressant är karaktärerna och relationerna dem emellan. Spelet, helt enkelt. Det är särskilt utmärkande i Vit jazz. Karaktärernas moral och motivation är deras egen, var och en lever sitt liv på det sätt  kan. Den som vill ha tydliga gränser mellan gott och ont, rätt och fel bör välja något av Agatha Christie i stället.

Svårläst? På sätt och vis. Historien är som vanligt Los Angeles undre värld med poliser, kriminella,  våld, rasism,  korrumption och alla former av mänsklig svaghet i en het blanding. Som vanligt möter vi en del av tidens kända namn och politiska händelser och de bildar bakgrund till handlingen.

Språket är en blandning av knarkarslang, kriminellas och polisens jargong. Det fungerar bättre på engelska och i svensk översättning blir det lätt för mycket. Ibland kan det vara bättre att inte översätta slang. Å andra sidan kan det inte ha varit en lätt uppgift att översätta denna bok och man får säga att översättaren ändå lyckas förmedla det väsentliga i bokens stämning och handling.

 

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Recension, Vit Jazz, James Ellroy, L.A-kvartetten, deckare

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Deckare, James Ellroy, L.A-kvartetten, Recension, Vit Jazz

August Strindberg: En dåres försvarstal, menar han allvar?

7 februari, 2012 by Rosemari Södergren

Titel: En dåres försvarstal
Författare: August Strindberg
Översättare: Hans Levander
Förlag: Norstedts
Bandtyp: Pocket
Språk: Svenska
Utgiven: 201201
ISBN10: 9113040235
ISBN13: 9789113040233

”En dåres försvarstal”, August Strindbergs självbiografiska skildring av vägen till skilsmässa med Siri von Essen har getts ut i behändigt pocketformat lagom till firandet av Strindbergsåret, som firas 2012, till minne av att det var hundra år sedan Strindberg dog.

Det är svårt att ta det Strindberg skriver på allvar. Han tycks övertygad om att kvinnor har lägre intelligens än män. Han upprepar det många gånger i berättelsen. Han delar också in kvinnor i två grupper, de som är fina kvinnor: mödrar, vackra och ganska sexuellt ointresserade. Kvinnor som däremot är kraftigt byggda och som är maskulina har han bara förakt för. Kvinnor som flirtar med män och kvinnor som har intresse för sex ser han som slinkor.

Det är inte konstigt att många ser honom som kvinnohatare, efter att ha läst ”En dåres försvarstal”. Det är lätt att stämpla honom som värsta mansgrisen.

Visst, det går att tänka att han är ett barn av sin tid. Den kvinnosyn har visar upp kanske var allmän då. Fast å andra sidan fanns det män som inte stod för den inställningen, exempelvis Henrik Ibsen (som också får sina slängar av Strindberg i ”En dåres försvarstal”).

Jag läser trots det med stor behållning. Dels är det fascinerande med hur modig han är som visar upp sitt innersta, att han berättar så öppet hur han tänker och hur han upplevde tiden då han blev förälskad och tiden då de var gifta och tiden då de gled isär, med alla bråk och alla försoningar.

Berättelsens styrka är dess fantastiska språk och hur naket hela förhållandet skildras, det är helt enkelt en kärleksroman skildrat utifrån en mans synvinkel. Kanske, som sagt, ett vittnersbörd av hur många män tänkte då.

Till August Strindbergs försvar ska sägas att han troligen skrev en mest för sin egen skull. Han skrev en imponerande nog på franska, 1887–1888. Den översattes och gavs ut på tyska som ”Die Beichte eines Thoren”, ”en dåres bikt”, 1893, för vilket Strindberg blev åtalad i Tyskland.

1895 gavs den ut på franska med titeln ”Le plaidoyer d’un fou”. På svenska gavs den ut först 1914, efter Strinbergs död och i en starkt förmildrad översättning.

Jag hade i alla fall väldigt roligt när jag läste boken. Av och till undrar jag om Strindberg inte tog i och överdrev en del.

Framför allt njöt jag av språket, av Strindbergs (och översättarens) ordrikedom. Men jag kan tänka mig att om Siri von Essen skulle skriva en bok om samma tid och om allt som hände skulle det bli en helt annorlunda version.

Bokhora skrev om den nya pocketupplagan:

Läs även andra bloggares åsikter om En dåres försvarstal, bokblogg, August Strindberg, Strindbergsåret, bokrecension, litteratur

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: August Strindberg, Bok, Bokblogg, Bokrecension, En dåres försvarstal, Strindbergsåret

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 265
  • Sida 266
  • Sida 267
  • Sida 268
  • Sida 269
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in