Teaterkritik: Muslim Ban – Provokation är ett vapen, men kanske inte den rätta ammunitionen mot islamofobi

Skribent:

Performance Lecture: Muslim Ban Regi America Vera-Zavala Koreografi Paloma Madrid Ljusdesign Mira Svanberg Premiär 18 november 2017 på Dramaten, Lilla scenen Speltid: Cirka 1 timme Performance lecture är en pedagogisk och undervisande teaterform som ger aktörer eller skådespelare möjlighet att skapa debatt kring ett ämne som de själva upplevt, känner sig insatta i och har livserfaren av. Manuset brukar arbetas fram tillsammans med en regissör, men baseras mest på aktörernas val. I kvällens föreställning uppfattade man det som att de enbart var aktörernas val. Hur de valde att berätta om islamofobi, var ur ett mycket avklätt och personligt perspektiv. Deras…

Fortsätt läsa…

19 november, 2017

Teaterrecension: Because I’m worth it

Skribent:

Because I’m worth it Regi/Koreogafi Fredrik Benke Rydman Manus Martin Luuk Scenografi Lars Östbergh Urpremiär på Stadsteatern Stockholm Klarascenen den 28 oktober 2017 Det är alltid med spänd nyfikenhet man letar efter en ny titels ursprung eller syfte i en nykläckt och modern föreställning. Kommer titeln att vara dold eller kommer vi i publiken att förstå och finna de underfundiga meningarna till uppsättningen? Kvällens föreställning gav ett klart syfte till sitt påstående ”för att jag förtjänar det”. Däremot kanske man inte helt och fullt lyckades sy ihop hela begreppet och lämnade några spretiga ändar i förvåning. Kanske var det det…

Fortsätt läsa…

29 oktober, 2017

Tankar om musikalen ”Bläck eller Blod” på Riksteatern

Skribent:

Bläck eller Blod En musikal av Erik Norberg och Alexander Öberg Libretto/sångtexter Erik Norberg Musik Erik Norberg och Alexander Öberg Regi Alexander Öberg Scenografi/Kostymdesign Elin Hallberg Ljusdesign Ronny Andersson/Niclas Molin Mask-/perukdesign Rebecca Afzelius Premiär på Riksteatern i Hallunda den 15 oktober 2017 En doft av nervositet slår ganska tidigt emot oss denna kväll. Det känns i luften och väggarna och i några sekunder när draperiet med ett skånskt landskap, dras åt sidan. Men det är ju som att stå på en startlinje för att springa 60 m i åk.2, man vet att det är starten som skapar förutsättningen för hur…

Fortsätt läsa…

16 oktober, 2017

Teaterrecension: Prima Liv – svåra frågor om vår teknikberoende tid

Skribent:

Prima Liv Av Jordan Harrison Originaltitel ”Marjorie Rrime Regi Adam Greenfield Översättare Carl Kjellgren Musik Daniel Douhan Scenografi och Rekvisita Pia Wiik Ljusdesign Kevin Wyn-Jones Ljuddesign Daniel Douhan Kostymdesign Maria Felldin Almgren Maskdesign Nina Lagnefeldt Scentekniker Theo Thermaenius Dekorbygge och Målning Johan Sjölin, Matti Rintala von Knorring, Janne Hverven, Klas Gunnarsson, Per Johansson, Jossa Elmqvist Playhouse teater den 12 september 2017 Vi lever i en tid där vi sätter stort hopp till tekniken. De flesta av oss har en mobil eller en dator som vi kan kommunicera med och min ”Siri” ger ett och annat roligt svar efter att hon…

Fortsätt läsa…

13 oktober, 2017

Teaterrecension: Skillnadernas Stockholm – I trygghetens namn tjänar vi alla på mer jämlikhet

Skribent:

Skillnadernas Stockholm Bygger på Stockholm stads rapport skillnadernas Stockholm från 2015 Av Ellen Lamm och Eric Ericson Regi Ellen Lamm Scenografi, kostym och Ljus Lars Östbergh Konstnärlig idé animationer Lars Arrhenius Animationer Karl Sandzén Musik Lars Arrhenius Mask Sara Englund Dramaturg Sofia Fredén Urpremiär fredagen den 6 oktober 2017, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholmsrummet våning Plattan Att läsa statistisk eller rapporter från stadsledningskontor, är inget som de flesta av oss gör varje dag. Hårda fakta kan bevisa vad som helst, men samtidigt att uppleva att vår påverkan är allt för litet i alla fall. Dessutom skulle jag som kulturvetare ljuga om jag…

Fortsätt läsa…

Teaterrecension: Omfamningar på Teater Galeasen ställer frågan: ”Vad ska hela den här skiten vara bra för?”

Skribent:

Omfamningar As Ivan Vyrypaev Teater Galeasen, premiär måndagen den 2 oktober 2017 Översättning Staffan Skott/Ghost Bearbetning Mia Winge/Olof Hanson Regi Olof Hanson Rum Fridjon Rafnsson Musik/Ljudbild Stefan Johansson Ljus Mira Svanberg Kostym Matilda Hyttsten Mask Anna Olofson Dramaturg Mia Winge Regiassistent Anna-Lo Fjellström Askulant Agnes Norlin Praktikant Lisa Lassen Scentekniker Fabian Grytt Affischfoto Cato Lein Affisch/Grafisk form Jan Larsson Föreställningsbilder Markus Gårdner Marknadsföring Maria Edwall Producent Joakim Bayoumi Karlsson Teaterchef Sophia Artin Förlag Colombine Medverkande Simon Reithner (Charlie), Maja Rung (Monika), Alexandra Drotz Ruhn (Emmy) När det gäller det existensiella i att vara människa kan saker och ting ganska lätt…

Fortsätt läsa…

Stad i Stad – en berättelse efter Fogelström på Teater Reflex

Skribent:

Stad i Stad – en berättelse efter Fogelström Regi Kent Ekberg Manus Greta Sundberg Föreställning som recenseras: Teater Reflex i Kärrtorp 27 september 2017 I samband med att vi firar Fogelströms 100 år i år dyker föreställningen upp som på beställning. Kvällen utlovar att vi ska få se rollkaraktärer i enlighet med Fogelström men i nyare tappning och med tiden. Vilket låter lovande med tanke på att det dessutom är reformationens 500 års firande också i år. Det är ju viktigt att det som en gång varit kan göras om, funderas kring och läggas i nya formar för vår tid.…

Fortsätt läsa…

28 september, 2017

Panik På Playan – En tid där fäder känner att de behöver underhålla och underhållas varannan vecka

Skribent:

Panik På Playan Manus, regi och scenografi Johan Ehn Baserad på boken ”Livredd i Syden” av Mari Kanstad Johnsen Medverkande Veronica Kurba och Anders Jansson Dockmakare, attributör, dock- och Skuggspelsinstruktör Jenny Bjärstedt Musik, ljud, ljus och turnétekniker Rickard Folke Producenter Nicholas Olsson, Erika Häll och Moa Hjärtström Illustrationer Maria Kanstad Johansen Foto José Figueroa Teater Barbara, föreställning 23 september kl.13 (Urpremiären var den 16 september) Vi möts av flygvärdinnor/värdar som slussar oss in i planet/teaterlokalen och naturligt leks de fram att vi behöver sitta bredvid varandra, ge plats, sätta mobilen på flygläge och att vi är på väg på en…

Fortsätt läsa…

24 september, 2017

Folkoperan: Turandot – En opera om gränslöst begär

Skribent:

Turandot Musik Giacomo Puccini Libretto Giuseppe Adams, Renato Simoni Svensk text Tobias Ringborg (efter Sven Lindström) Regi Mellika Melouani Melani Musikalisk ledning Marit Strindlund Dirigent Marit Strindlund/Alice Farnham Scenografi Hanna Reidar Ljus Patrik Bogårdh Kostym Jasminda Asplund Blanco Mask & Peruk Therésia Frisk Koreografi Tove Dramaturgi Premiär 18 september 2017 Recensionen är från premiär med den första uppsättningen av sångare/aktörer/statister mm Om du befinner sig i nybörjarns värld operamässigt kommer du att behövde du lite hjälp på traven för att hänga med. I den här uppsättningen får man inte speciellt mycket hjälp med alla nödvändiga sinnesintryck, vilket förutsätter att man…

Fortsätt läsa…

19 september, 2017

Dansrecension: The Mental State of Sweden in Dance – Kroppsuttryck och berättelser från liv i rörelse

Skribent:

The Mental State of Sweden in Dance Regi och koncept Mattias Andersson Koreografi Mattias Andersson, Anand Bolder, Eleanor Campbell, Yared Cederlund, Giacomo Citton, Eszter Czédulás, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska, Unn Faleide, Georges Hann, Katie Jacobson, Dan Johansson, Sylvie Gehin Karlsson, Eva Mohn, Vincent Van der Plas, Camilla Prieux, Adam Schütt, Suelem de Oliveira da Silvia och Karin Thulin Praktikanter Heather Birley (The Place, London), Eliot Marmouset (ArtEZ, Arnhem) och Yulia Kalinchenko (Amsterdam Academy of theatre and Dance) Medverkande Cullberg baletten Scenografi och kostym Martin Falck Ljuddesigner och kompositör Anna Sóley Tryggvadóttir Ljusdesign Charlie Åström Urpremiär den 8 september 2017, Elverket, Dramaten,…

Fortsätt läsa…

17 september, 2017

Teaterrecension: Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Skribent:

Här kommer alla känslorna på en och samma gång Regi David Wiberg och Oskar Thunberg Manus David Wiberg Scenografi och kostym Erika Magnusson Ljusdesign Markus Granqvist Kompositör och ljuddesign Stefan Johansson Peruk och mask Mimmi Lindell Urpremiär 1 september 2017 Föreställning som recenseras: Dramaten, Lejonkulan den 15 september 2017 En samproduktion mellan Unga Dramaten och Luxor (Speltid 1,5 timme utan paus) Medverkande Eric Stern, Sanna Sundqvist, David Wiberg Gladeligen kunde jag konstatera att kvällens koncept i föreställningen är djupt samhällskritiskt till populistiskt glättiga kulturnischer. Satiren är som den ska, det vill säga riktande brutal och oerhört roande. Det är ju…

Fortsätt läsa…

16 september, 2017

Teaterrecension: Svaret i Vällingby – ”Love Black Women”

Skribent:

Svaret Av och regi Ayesha Quraishi Av och med Doreen Ndagire, Niki Tsappos, Imenella Mohamed Scenografi Torulf Wetterrot Kostym Ellen Elias Ljus Ann-Marie Fritiofsson Dramaturgi Mia Winge Videoprojektioner Otto Båth Musikproduktion Marius Varhaugvik Ljud Susanna Brandin Premiär 8 september 2017, Vällingby Kulturhuset Stadsteatern Kvällens föreställning inledes och utspelades hela tiden i en kvinnas sovrum. När de tre kvinnliga gestalterna kom in och en ställde sig längst fram, den andra la sig på sängen och den tredje gömde sig bakom en stol, så trodde jag att det var en kvinnas känslor som skulle gestaltas beroende på flera sinnesstämningar i hennes vardag.…

Fortsätt läsa…

9 september, 2017

Ass kombat på Stoff: If our sex was judged by the ass

Skribent:

If our sex was judged by the ass ”Ass kombat”, en spansk clownföreställning om rätten till sin egen kropp – Teater Tre, 5 september 2017 Teatergruppen Patricia Pardo Circus Hemsida www.patriciapardo.es Media press@stockholmfringe.com Även om vi alla, mer eller mindre ser likadana ut, utan kläder så är det alltid med viss oro man går på en föreställning med nakenhet. Oavsett vad som ska göras med den nakna kroppen, vill man att scenen ska ge utrymme för enskildhet, både för aktörer och publik. Det är i alla fall så jag känner och jag tror inte att jag är speciellt unik i…

Fortsätt läsa…

6 september, 2017

Stockholm Fringe Festival invigdes i anspråkslösa, men ändå festliga former

Skribent:

Invigning av FRINGE 2017 Stockholm den 5 september 2017 Internationell festival för teater, dans, musik, konst och framträdande Festivalen invigdes i Teater Tribunalens lokaler på Hornsgatan i Stockholm under anspråkslösa, men ändå festliga former. Det var ett hav av olika människor från världens skilda hörn som trängde ihop sig. Jag har hellre aldrig sett så många ostbågar samtidigt i hela mitt liv. Det fanns knappt någon gräns för snacksen, skratten eller hur många som pressades in i den lilla lokalen. I år fyllde festivalen 70 år, påminde Sven Melander som invigde festivalen. Det är en lång tid ville han påminna,…

Fortsätt läsa…

Rapport från 75-års-jubileum av Parkteatern

Skribent:

75-års jubileum av Parkteatern den 11 juni 2017 Vitabergsparken i Stockholm Teaterchef Sissela Kyle Artister/grupper Cullbergbaletten, Kungliga Operan, Monica Nielsen, Clownen Manne, Mattias Enn, Ayla Kabaca, Albin Flinkas, Carina E Nilsson, Rigmor Bådal, Roine Johansson, Barbro Lindkvist, The Visitors, Riltons Vänner och en rad av f.d teaterchefer m.fl. Den 11 juni 2017 var det exakt 75 år sedan Parkteatern blev till genom Holger Blom, teaterns grundare. Därmed var det kalas på den platsen där allt började, Vitabergsparken. Precis som då 1942 hängde det idag regn i luften. Historier har en förmåga att gladeligen upprepa sig. Teaterchefen var också som vanligt…

Fortsätt läsa…

Parkteater: Stockholm – Stad som växer – Säg det i toner och inte i ord

Skribent:

Stockholm – Stad som växer Med Mattias Enn och Ayla Kabaca Kapellmästare och pianist Carina E Nilsson Musiker Rigmor Bådal, Roine Johansson, Barbro Lindkvist Uppgifter om manus, regi och scenografi saknas i programmet och på stadsteaterns hemsida Rörelse Elvira Roos (enligt stadsteaterns hemsida) Ljud Mårten Ihre, Philip Jansson (enligt stadsteaterns hemsida) Kvällens röda tråd i den revybetonad changern, är Stockholm som huvudstad och dess tillväxt och förändring. Budskapen börjar ca 1900 och går fram till slutet av 1960-talet. Historierna och sångerna är guldkorn från dessa tider och man ser att publiken (mestadels 65+) nickar igenkännande. Det gläder mig att det…

Fortsätt läsa…

Potatisrevoltörerna – Varje potatis är unik men ingen tänker på dem en och en

Skribent:

Potatisrevoltörerna – för hela familjen Av Magnus Lindman Regi Agneta Ehrensvärd Scenografi Ulla Dahlström Musik Stefan Johansson Rörelse David Sigfridsson Medverkande Agneta Ahlin, Albin Flinkas, Emma Mehonic, Amanda Krüger, Mats Andersson Spelas 1-4 juni i Stora Blecktornsparken, Parkteatern Kulturhuset Stadsteatern Det är alltid något väldigt speciellt med utomhusteater. Inte nog med att du befinner dig i det fria, det spelar liksom ingen roll hur karismatisk en rollkaraktär är eller hur bra ett manus är bearbetat, för när vädrets makter säger sitt, då får vi foga oss. På dagens premiär i Stora Blecktornsparken hände det som kan hände d.v.s. att mitt…

Fortsätt läsa…

Stockholm Lust – Man vill vara varandras pusselbitar

Skribent:

Stockholm Lust – Lust som spränger gränser Regi Andreas Kundler Redaktör Amanda Glans Kostym Gudrun Rösnes Koreograf Elvira Roos Ljus Olle Axén Scenchef Johan Attermark Producent Jennifer Lee Urpremiär på Stockholms stadsteater, Klarascenen den 2 maj 2017 Att sexualitet är en stor drivkraft för många vuxna människor, är inget konstigt. Det är väl tur det, för annars hade det ju inte blivit några barn gjorda, har jag hört. Dock verkar lusten till lust mellan människor inbjuda till fler äventyr och eskapader än vad man varit förberedd på. Spänningen till något nytt och bekräftande verkar i sig också vara kittlande och…

Fortsätt läsa…

Tankar om Kung Kristina Alexander på Strindbergs Intima Teater

Skribent:

Kung Kristina Alexander Manus Aleksa Lundberg, Elisabeth Ohlson Wallin Regi Elisabeth Ohlson Wallin Skådespelare Aleksa Lundberg (Kristina) Musik Fredrik Arsaeus Nauckhoff Ljusdesign Jonatan Winbo Scenografi och kostym Ulrika van Gelder Sömmerska Helene Söhr Regiassistent Tuvalisa Rangström Teaterchef Ture Rangström Producent/Press Katharina Lind Premiär 1 mars 2017 Strindbergs Intima Teater Föreställning som recenseras: 17 mars 2017 Att vara född biologisk kvinna och drottning på 1600-talet kan säkert ha haft sina fördelar. Om man nu verkligen skulle leva i Sverige då vore det sannerligen inte fy skam att få möjligheten att få bli den första kvinna till tronen på flera hundra år.…

Fortsätt läsa…

Tankar om Verkligheten i Vällingby, Kulturhuset Stadsteatern

Skribent:

Verkligheten (The Events) Av David Greig Översättning Stefan Lindberg Regi Olof Hanson Scenografi och Kostym Elin Hallberg Maskkonsult Maria Lindstedt Dramaturg Mia Winge Ljus Ann-Marie Fritiofsson Ljud Susanna Brandin Tekniker Marius Varhaugvik Premiär fredagen den 10 mars 2017, Vällingby, Kulturhuset Stadsteatern Att förstå sig på andra människors ondska eller att vilja kännas vid elakheter när den dyker upp i en själv, är nästan lika svårt. Att dessutom försöka finna ett allmäntaget varför som kan fylla i alla frågor och funderingar utöver det vanliga, kan vara en nöt alldeles för svår att knäcka. Dock är det ju så att katastrofer i…

Fortsätt läsa…

Nästa sida »