• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Bokrecension: Blackmoore av Julianne Donaldson – en behaglig bästsäljare

14 juli, 2018 by Redaktionen

Titel: Blackmoore
Författare: Julianne Donaldson
Översättning: Tove Janson Borglund
Förlag: LB, Louise Bäckelin Förlag AB, 2017
ISBN: 978-91-8844-743-2

Julianne Donaldsons andra roman utspelar sig liksom den första i historisk miljö, i 1820-talets England. Trots avstånd i tid och rum känns både miljön och människorna närmast välbekanta: de vindpinade hedarna, mörka skyar över kustens klippor, kvinnor fulla av längtan bort och män med dunkla motiv.

”Blackmoore” är den andra, fristående, fortsättningen på Donaldsons debutroman, ”Edenbrooke”. Båda har blivit internationella bästsäljare. Det är lätt att förstå varför, det är bra skrivet och handlar om kärlek i en tid och på en plats som miljoner uppenbarligen finner fascinerande, spännande och romantisk.

Kate Worthington, bokens huvudperson, tror aldrig att hon kommer att gifta sig. Hennes drömmar handlar om att resa till Indien, bort från instängdheten i familjens slutna rum. Till slut går hennes mor med på att hon ska få göra resan till den främmande kontinenten, men villkoret är att Kate först får tre män att fria till henne. Hon reser till Blackmoore i syfte att finna friare som hon kan tacka nej till.

Ibland har Julianne Donaldson marknadsförts som något slags lättviktig Jane Austen, om än med andra ord. Sant är dock att intresset för den engelska 1800-talsförfattaren säkert bidragit till Donaldsons succé. Men ”Blackmoore” saknar de undertoner och det suggestiva, mörka som präglar verket av den som verkligen levt i tiden som skildras.

Därmed inte sagt att ”Blackmoore” är dålig, jag tycker att den är bra mycket roligare att läsa än Austen. Det finns liksom ingen risk att fastna i mörkret, tvärtom – mest känns Julianne Donaldsons senaste historiska roman behaglig.

Och det är befriande att de historiska skildringarna inte känns som inlästa faktasamlingar, stumt redovisade. Författaren, som bor i Utah i USA, lyckas förmedla sin kärlek och kunskap om gångna tiders England på ett levande vis. Beskrivningarna av Blackmoores vackra omgivningar lockar också till besök i trakten.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension, Toppnytt Taggad som: äventyr, Bokrecension, Historisk roman, Recension

Filmrecension: Ant-man and the Wasp – ganska gullig och rolig

3 juli, 2018 by Rosemari Södergren

Ant-man and the Wasp
Betyg 3
Svensk biopremiär 4 juli 2018
Regi Peyton Reed

En överraskande rolig superhjältefilm. Superhjältarna Ant-Man och Wasp kan inte bara slåss, de har en förmåga att förminska och förstora sig själva och saker i omgivningen. De kan till och med bli så små att de kan ta sig in i atomer och uppleva atomernas inre som ett universum.

Det är också där äventyret startar, på väg in atomernas universum. Trettio år tidigare var nämligen den första versionen av Ant-Man (numera Dr Hank Pym, spelas av Michael Douglas) och Wasp (Michelle Pfeiffer) ute på ett uppdrag för att rädda världen. Wasp var då tvungen att bli mindre än en atom för att ta sig igenom höljet till bomben som skulle förstöra världen. Det stora problemet är att Wasp/Janet inte kan ta sig tillbaka därifrån.

Trettio år senare har Dr Hank Pym och hans och Wasps dotter Hope Van Dyne (spelas av Evangeline Lily) byggt upp ett labb och en teknik som ska kunna ta någon av dem in i atomernas värld och tillbaka och att de med tekniken ska kunna spåra och hitta den försvunna Janes, Dr Hank Pyms fru och Hopes mamma.

Positivt är att filmen utspelar sig i kvantarnas och atomernas universum istället för långt ut i rymden och ännu ett stort plus är att det inte finns ett gigantiskt muskelknippe som är den onda boven. De två olika krafter som motarbetar filmens hjältar är begripliga personer. Den ena som motarbetar Dr Hank Pym och Hale är Ava som har en dödlig, svår sjukdom och vill utnyttja labbets energi till att bli helad. Den andra är den kriminelle affärsmannen Sonny Burch (spelas Walton Goggins) som helt enkelt är ute efter pengar genom att sälja tekniken.

Mannen som är Ant-Man nu när Dr Hank Pym åldrats är Scott Lang (spelas av Paul Rudd). Sist han dök upp i en Marvelfilm var i ”Captain America: Civil war” (2016). Nu skördar han resultatet av sina misstag då. Han sitter i den här filmens början sitter i husarrest med fotboja och har ingen kontakt med sina forna hjälte-kollegor, han är till och med förbjuden att ha någon kontakt med dem. Med bara några dagar kvar av husarresten dras han, förstås, in i räddningsuppdraget tillsammans med Hale och Dr Hank Pym.

Filmens åldersgräns är elva år, det betyder att den som är mellan sju år och elva år kan se den i sällskaå med en vuxen. Det är en rimlig åldersgräns. Ant-man and the Wasp är en av de snällaste superhjältefilmer som gått upp på bio på ett bra tag. Däremot beror det på hur snabbt sju- till tio-åringarna kan läsa textningen alternativt förstår engelskan.

För min del hade filmskaparna gärna fått gå in mer på världen i atomernas nivå. Det finns mycket spännande som kunde göras där. Jag får hoppas att det kommer i uppföljaren, för en uppföljare lär det bli.

Att superhjältarna kan ändra storlek på saker är rätt kul emellanåt, som när de förminskar huset med labbet och bär med sig det som en väska – och under biljakterna när de kan förminska sin bil till storlek av en leksaksbil och de jagande bovarna inte kan se dem utan gör rakt förbi.

I rollerna: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, Michael Peña, Hanna John-Kamen, Michelle Pfeiffer m.fl.

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Scen, Toppnytt Taggad som: Filmrecension, Marvel, Recension, Scen

Bokrecension: 3 Århundradets kulturkatastrof! av Per Josephson – Annorlunda om verklig kulturkatastrof

2 juli, 2018 by Redaktionen

Titel: 3 Århundradets kulturkatastrof!
Författare: Per Josephson
Förlag: FÖRLAGET
ISBN: 978-91-88857-32-3

Bara titeln får nog många att vakna till och inse att katastrofer, och intriger i kulturvärlden, ingalunda hör den egna tiden till – Svenska Akademien, MeToo och ”Kulturprofilen” ligger nära till hands att tänka på i sammanhanget. Men ”3 Århundradets kulturkatastrof” rör ett helt annat sammanhang.

Tiden är det sena 1800-talet, platsen är Wien. Händelserna utspelar sig under La Belle Epoque, den sköna tiden – för konsten och de rika, mäktiga. Snart ska deras värld gå under i krig, revolutioner och reformer för massorna. Det finns något spännande i den här tiden i sig, så många gånger skildrad i litteratur och film att det närmast blivit en egen genre där karaktärerna rör sig i vackra kostymer mot undergången, den annalkande katastrofen.

Det som i boken benämns århundradets kulturkatastrof är ödeläggelsen av Ringtheater i Wien, brandkatastrofen är 1881 då operahuset brinner ner till grunden. Skam till sägandes var jag tvungen att googla för att se om det hänt på riktigt och jo, det är ett faktum: ”Der Ringtheaterbrand in Wien am 8. Dezember 1881 var eine der größten Brandkatastrophen…”
visar första träffen som är från tyskspråkiga Wikipedia.

Också romanens personskildringar är baserade på människor som verkligen levt, bland dem skådespelaren Sarah Bernhardt, jugendkonstnären Alfons Mucha och kompositören Giacomo Puccini. Handlingen rör sig mot branden där 449 människor miste livet i operahuset vid framförandet av Beethovens 5:e pianokonsert, ”Kejsarkonserten”.

”3 Århundradets kulturkatastrof!” är en annorlunda bok redan i att den av förlaget kategoriseras som en operaroman. Den vimlar av detaljer, sammanträffanden och referenser som på olika vis leder till den fruktansvärda tragedi som kom att påverka operahus i hela världen. Men det blir inte överlastat, tvärtom väcker den nyfikenhet att veta mer om tiden och opera.

Arkiverad under: Bokrecension, Kulturpolitik, Litteratur och konst, Recension, Toppnytt Taggad som: Bok, Bokrecension, Kulturpolitik, Recension

Filmrecension: Olydnad – bildmässigt helt mästerlig

2 juli, 2018 by Rosemari Södergren

Olydnad
Betyg 3
Svensk biopremiär 6 juli 2018
Regissör: Sebastián Lelio

En vacker film om att slitas mellan sin förankring i en kultur och att acceptera sig själv. I centrum för filmen står Ronit som är en framgångsrik fotograf i New York med rötter i judisk ortodoxi. Mitt i ett fotouppdrag får hon ett telefonsamtal från den lokala synagogan som berättar att hennes pappa dött. Hon tar flyget till London, där hennes pappa var rabbin i en judisk församling. Han dog dessutom mitt i en predikan han höll i synagogan där han talade om de tre varelser Gud skapat: änglar, djur och människor. Änglar är Guds ord förkroppsligade och de kan bara göra gott, djur kan bara göra vad deras instinkt säger medan människor står mittemellan och är de enda som har fri vilja att välja. Där har vi filmens tema på ett väldigt vackert sätt framfört.

Vår frihet att välja: vad gör vi av den? Och har vi frihet? Olydnad bygger på en roman av Naomi Alderman (Disobedience) och handlar om personlig frihet i förhållande till religiös övertygelse.

Ronit dyker upp på likvakan för sin far och blir lite stelt mottagen av alla. Hon tas emot av sin barndomsvän Dovid, som blev som en son för hennes far som lärt upp honom till rabbin. Det visar sig att Dovid är gift med Ronits bästa väninna, Esti. De tre, Ronit, Esti och Dovid, var oskiljaktiga vänner när de var små. Vi anar att något inte stämmer. Allteftersom förstår vi att Ronit gav sig av på grund av något som upprör människorna i den judiskt ortodoxa gruppen.

I judisk ortodoxi har män sina uppgifter och kvinnor sina. Kvinnorna sitter på en särskilt läktare i synagogan och får inte delta aktivt med att läsa ur toran eller andra heliga texter under gudstjänsten. Kvinnors uppgift i livet är att gifta sig med en judisk man och föda honom barn.

En bit in i filmen förstår vi att Ronit och Esti varit förälskade i varandra men blivit upptäckta av Ronits far. Ronit gav sig av och återkom inte. Den judiska församlingen har svårt att förlåta henne att hon övergav sin pappa och inte höll kontakten med honom. I en minnesartikel om hennes pappa i tidningen står det till och med att han var barnlös. Så illa sedd är Ronit.

Esti var inte lika tuff som Ronit. Esti valde att stanna i församlingen, det är där hon är född och uppväxt, det är den miljö hon känner sig trygg i. Hon var kär i Ronit, men visste att hon inte kunde ha en förhållande med en annan kvinna och måste gifta sig med en man. Då var det tryggast att gifta sig med sin barndomsvän Dovid, då visste hon att det var en man hon tyckte om som vän i alla fall.

Filmen berättar detta så starkt. I det sekulariserade svenska samhället är det nog många som inte riktigt kan sätta sig in i hur svårt det kan vara att lämna en grupp. I gruppen finns tillhörighet, där finns trygghet. Att lämna och stå för sig själv kan vara ensamt.

Fotomässigt, bildmässigt, är Olydnad fantastiskt snyggt genomförd, helt mästerlig. Skådespelarna är skickliga och samspelta. Betyg 3 betyder att det är en bra film. Anledningen till att den inte får ännu högre beror på att den emellanåt var något för seg, lite för övertydlig – att filmskaparen inte tycks lita på publiken, att vi ska förstå.

”Olydnad” är Sebastián Lelios första engelskspråkiga film. Han föddes i Argentina med flyttade till Chile som tvååring. Hans förra film, En fantastisk kvinna, fick stor uppmärksamhet och var Chiles bidrag till Oscarskategorin bästa utländska film 2017 och fick flera priser på filmfestivaler. Han är en intressant regissör och hans nästa film är Gloria där han skrivit manus och regisserat och har Julianne Moore i en av rollerna

Skådespelare: Rachel McAdams, Rachel Weisz, Alessandro Nivola m fl.

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Scen, Toppnytt Taggad som: Filmrecension, judendom, Recension, Religion, Scen

Filmrecension: Whitney – en film som kryper under huden

2 juli, 2018 by Rosemari Södergren

Whitney
Betyg 4
Svensk biopremiär 6 juli 2018
Regi Kevin Macdonald

En stark dokumentär om Whitney Houston som känns bland den ärligaste skildring av en känd person jag sett. Denna sångerska som också hade en karriär inom film hade en av världens största röster och en utstrålning som tycktes påverka varenda människa som mötte henne. Hon har fortfarande rekordet i antal singlar på topplistorna – ändå blev hennes liv en tragedi där hon dog i en överdos 2012.

Denna, den första officiella dokumentären om Whitney Houston innehåller ljud- och videomaterial från hennes karriär som aldrig förut visats och familj, vänner och kollegor medverkar. Ibland säger de emot varandra, det är uppenbart att en några av dem ibland slirar på sanningen, kanske ljuger de framför allt för sig själva, som Bobby Brown, Whitneys exmake som förnekar att droger har något med hennes död att göra.

Det gör ont i magen att se hur hon utnyttjades ekonomiskt av familj och speciellt hennes pappa, som till och med mot slutet av sitt liv stämde henne för att få 500 miljoner dollar. Hon inte bara försörjde dem alla utan gav dem ett liv i lyx utan like. Samtidigt är filmklippen från hennes första år som artist underbara att se. Vilken charm hon hade. Vilken röst.

Att droger förstörde mycket i hennes liv, det är uppenbart. Och att det förstörde hennes dotters liv, som ju dog tre år senare, på grund av droger. Dottern fick växa upp men en mamma och pappa som både missbrukade grovt och dessutom var Bobby Brown åtalad för att ha misshandlat sin fru.

Dokumentären ställer frågan om vad som gjorde att Whitney Houston hade sådana demoner att hon fastnade för starka droger och söker bland hennes barndom. Det är en illusion som duperar många. Den som blir missbrukare behöver inte haft någon hemsk barndom, behöver inte blivit sexuellt utnyttjad som barn.

Whitney och hennes bröder växte som små upp i ett fattigt ghetto-betonat område med hög andel kriminella. ”Vi fick gömma oss på golvet för kulor som ven” berättade Whitney själv i en intervju om sin barndoms kvarter. Att hennes både bröder som tonåringar började med droger är inget ovanligt för unga som växer upp i sådan miljö, då kan familjen varit hur stabil som helst. Hennes bröder bekräftar i filmen att de introducerade droger för henne. ”Om hon skulle testa ville jag att hon gjorde det med mig”, sade hennes bror Michael.

När droger får klorna i en människa förändras den människans psyke och demonerna kommer. Då spelar det ingen roll hur lycklig familj hen är uppväxt i. Dessutom har de flesta familjen både fördelar och nackdelar och några problem finns alltid när människor är med. Människor är människor, på gott och ont. Ibland bråkar familjer och ingen är perfekt.

Whitney Houston var tydligen mobbad i småskolan och som liten, framför allt för att hon var ovanligt ljus i huden för omgivningen och hennes mamma höll henne med fina kläder, vilket retade många. Hon fick också kritik av en del svarta grupper för att hon övergav den renodlade gospeln och sjöng pop. Det är skrämmande hur vi människor aldrig duger, alltid finns det grupper som retar sig på den någon gör.

Denna dokumentär kryper verkligen under huden. Det går inte att glömma den. Det är en stark och berörande berättelse om en fantastisk sångerska och ett livsöde som det finns mycket att lära sig om livets villkor om. Fast å andra sidan upplever jag att det är lite för mycket fokus på den tragiska delen av hennes liv. Hon var en fantastisk sångerska med en enorm unik utstrålning. Vi kunde gott ha fått lite mer från den delen av hennes liv då hon var som störst. Jag saknar också lite mer intervjuer med henne själv. Fast kanske det inte fanns tillgängliga?

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Scen, Toppnytt Taggad som: Dokumentär, Filmrecension, Recension, Scen, Whitney

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 71
  • Sida 72
  • Sida 73
  • Sida 74
  • Sida 75
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in