• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Kägelbanan

Twin Peaks-festival i Stockholm den 25 november

6 november, 2012 by Redaktionen


I samband med 20 års jubiléet av filmen Twin Peaks: Fire Walk With Me anordnas en Twin Peaks-festival på Kägelbanan i Stockholm den 25 november kl 13-01. Festivalen inleds med en filmvisning av Fire Walk With Me och följs därefter av ett seminarium med såväl tv-serien som filmens manusförfattare Robert ’Bob’ Engels.

Ett pressmail berättar mer:

Under seminariet kommer vi att få chans att höra om skapandet av filmen, Engels samarbete med David Lynch och minnena från Twin Peaks. Vid hans sida kommer även Twin Peaks skådespelerskan Jill Rogosheske att finnas.

På kvällen fortsätter festivalen med en fest på temat ’A night in Twin Peaks’. Klädsel är givetvis din favoritkaraktär från serien. Här bjuds på ”Wow, Bob, Wow”, ett Twin Peaks-inspirerat vernissage där konstnärer ställer ut och säljer sina verk, dance performance, live musik, dansgolv, Twin Peaks Jeopardy och look-a-like tävling, videokonst, samt underhållning med kvällens värdinnor Angela Wand och Rebecca Westholm som dessutom kommer att guida oss igenom festligheterna.

Twin Peaks – ”Who killed Laura Palmer?” är frågan som under 90-talet fängslade tv-tittare världen över. Med denna replik skapade David Lynch en av tv-historiens mest kultförklarade serier, Twin Peaks. Pilotavsnittet hade skyhöga tittarsiffror och var enligt många nyskapande i sitt sätt att blanda olika genrer. Handlingen utspelar sig i det lilla samhället Twin Peaks, utanför Seattle, Washington. Det vilar en mystisk och mörk stämning över serien som förstärks av de minst sagt säregna karaktärerna; the Log Lady, den dansande dvärgen eller Bob för att nämna några. Det hela tonsatt av Angelo Badalamenti

Robert ’Bob’ Engels jobbade under flera år tätt ihop med David Lynch med Twin Peaks, men har även skrivit manus till serier som Andromeda, Seaquest och Sirens. Som om det inte vore nog har han jobbat med andra stora namn som Steven Spielberg och Dick Donner och föreläser regelbundet på universitet i USA, däribland Cal State Fullerton i Los Angeles.

Läs även andra bloggares åsikter om Twin Peaks, Kägelbanan, Stockholm, tv-serie

Arkiverad under: Scen Taggad som: Kägelbanan, Stockholm, TV-serie, Twin Peaks

Bildgalleri: Elliott Murphy & Normandy All Stars på Kägelbanan

28 oktober, 2012 by Redaktionen


© Foto: Anders Löwdin

Lördagkvällen den 27:e oktober bjöd på stor show på Södra Teaterns Kägelbana. Det bjöds på The Fourth Annual Stockholm Piano Show med Elliott Murphy & Normandy All Stars.


© Foto: Anders Löwdin

Elliott Murphy är mannen som av tidningen Rolling Stone förutspåddes bli lika stor som Springsteen. Det är en rutinerad musiker vi får möta. Elliott Murphy lär ge en hundra konserter per år.

Jag som inte är så värst inkörd på Elliott Murphy hade väntat mig en bra mycket tamare upplevelse. Men detta var kul och fullt ös. Med små pauser lagom långa för att hämta andan och le åt Elliott Murphy humor.

Musik och konsertglädje verkligen.

NAS – The Normandy All Stars består av Olivier Durand gitarr, Alan Fatras på trummor och Laurent Pardo på bas.


© Foto: Anders Löwdin


© Foto: Anders Löwdin


© Foto: Anders Löwdin

Arkiverad under: Recension Taggad som: Elliott Murphy, Kägelbanan, The Normandy All Stars

Grimes på Kägelbanan

24 maj, 2012 by Jonatan Södergren

Grimes, Kägelbanan
Betyg: 3

Det rör sig om en artist som hyllats unisont av en samlad kritikerkår världen över, så förväntningarna var skyhöga när Claire Bouchers musikaliska och visuella projekt Grimes klev på Kägelbanans intima scen för första spelningen på svensk mark. När hennes senaste skiva Visions utnämndes till ”best new music” av Pitchfork innebar det i princip kändisskap över en natt. Åtminstone inom de ”rätta” kretsarna. Så den stora frågan på alla som tagit sig till ett slutsålt Kägelbanans läppar var huruvida hennes hemsnickrade Garage Band-alster även skulle göra sig väl i livesammanhang.

Så fort den Montreal-baserade sångerskan med det blekta, mögelfärgade håret klev på scenen möttes hon av ovationer värdiga den osannolika sensation hon kommit att bli. Möjligtvis något blygt ställde hon sig ensam bakom ett hav av synthar och trummaskiner för att framföra sin elektroniska drömpop som präglas av förinspelningar såväl som loopade synthar och hennes lika flickaktiga som reverbdränkta falsetto. Precis som i fallet med Elizabeth Fraser från Cocteau Twins, vilka upplevde sin storhetstid innan Boucher ens var född, är det nästintill omöjligt att urskilja exakt vad den 23-årige kanadensaren sjunger.

Efter en statisk inledning tog det fart i Be a Body, vilken spelades som tredje låt. Inte minst gick publiken igång på efterföljande Oblivion och Genesis. Trots de tre albumen hon har bakom sig tog det snabbt slut på låtar men betyget på den på gränsen till för korta spelningen höjs på grund av stämningen i publiken.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Grimes, Kägelbanan, Kärleksdöden, Visions

Michael Kiwanuka på Kägelbanan, recension

26 april, 2012 by Redaktionen

Michael Kiwanuka
Förband: Jake Bugg
Kägelbanan, Södra Teatern, Stockholm
25 april 2012
Betyg: 3

Tidigare på dan hade jag fått nöjet att träffa Michael Kiwanuka och Jake Bugg för intervjuer och det gläder mig att den ödmjukhet som dom besitter som personer, märks av på scenen.

Först några ord om Jake Bugg som öppnade kvällen med ett gäng ljuvliga folkpoppärlor, som hämtat ur ett förlorat 60-tal, men nu återuppståndet 2012. Dessa pärlor ackompanjeras av en stark, rak stämma och nervig nybörjarenergi, som får Kägelbanan att hålla andan med ett leende på läpparna. En begåvad ung man att hålla ögon och öron öppna för.

Huvudakten Michael Kiwanuka, som nu är på turné för första gången efter att albumet Home Again släpptes i februari, kliver upp på scenen med sitt femmanna band och bjuder i princip på hela debutalbumet plus mer därtill. Michael och bandet är taggade, Kägelbanan är taggad och jag är taggad. Och det börjar bra. Riktigt bra. Med ett starkt driv och grym energi från scenen. Och han har mig kring sitt lillfinger när han som kvällens tredje låt gör magiska Always waiting ännu mer magisk än på skiva. Tårarna är inte långt borta.

Men sen villar han och bandet bort mig när fantastiska Tell me a tale mynnar ut i ett långt, ointressant instrumentalparti och det dyker upp några sådana till under konserten, som för mig gränsar till sömnpiller. Det är väl lite musikerdilemmat, att det gärna ska jammas loss lite väl mycket, utan att inse att det blir på bekostnad på helhetsintrycket. Min andra invändning för konserten är att de små nyanserna och subtila fraseringarna, som gör albumet Home Again så mästerligt, försvinner hos det taggade bandet. Det öses på av spelglädje, stundom lite för fläskigt, visserligen alltid med ett skönt sväng, men jag saknar det sköra.

Och när jag precis hinna tänka den tanken, lämnar bandet scenen och lämnar Michael på egen hand med sin gitarr, där han berättar att han vill spela några låtar till oss, såsom dom var skrivna från början. Där med sin gitarr, sin mäktiga röst, magiska Any day will do fine och I won’t lie, får jag det jag saknade, och där och då återfår konserten sin magi.
Men konserten med Kiwanuka blir i slutändan spretig och ojämn, och personligen hade jag kapat de långa partierna med intrumentalonani och låtit hans låtar tala för sig själv. Dom är magiska i sig själv.

Text: Tommi Salmela

> Du har väl inte missat Kulturbloggens intervju med Michael Kiwanuka? Läs den här.

Läs även andra bloggares åsikter om musik, Kägelbanan, Kiwanuka, recension, Jake Bugg

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Kägelbanan, Kiwanuka, Musik, Recension

Markus Krunegård på Kägelbanan

30 mars, 2012 by Jonatan Södergren

Markus Krunegård, Kägelbanan
Betyg: 4

Ingen kan förvandla vardagsbetraktelser till poplåtar av samma kaliber som vår egen Markus Krunegård. Spelningen på Kägelbanan hamnar någonstans mellan releasefest och regelrätt konsert – det bjuds på såväl gammalt som nytt. Efter att ha matats av klassiker i stil med Jag är en vampyr, Hela livet var ett disco och svartsjukedramat Hollywood Hills såväl som större delen av senaste skivan Mänsklig värme gick nog större delen av publiken hem med ett leende på läpparna.

Enkel svenskspråkig pop växer nästintill på träd men i fallet Krunegård är det verkligen någonting extra gömt bakom de finurliga texterna. Det är ett styrkebesked. Everybody Hurts, där Krunegård mer än väl tar an rollen som en svensk Bruce Springsteen, är redan en publikfavorit och frågan är om inte Korallreven & Vintergatan kan räknas som en av årets bästa svenska låtar – inte bara textmässigt utan även musikaliskt.

Vid det här laget har Laakso- och We Are Serenades-mannen hunnit släppa hela fyra soloskivor men Mänsklig värme är utan tvekan hans mest stadiga verk hittills. För visst är vi tomma skal som suktar efter innehåll. Och visst fyller vi alla dansgolv. Man kan inte fråga efter mycket mer än så här.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kägelbanan, Mänsklig värme, Markus Krunegrd

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in