• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Poesi

Södermalm Poetry slam – andra kvalomgången

11 april, 2013 by Redaktionen

johanwretman

Södermalm Poetry slam – kval 2
Tisdagen den 9 april 2013

Så vi är tillbaka på Stampen, tomten är på plats på sin piedestal, det är smockat med folk och kreativitet blandas med nervositet. Det är den andra kvalkvällen i uttagningen till Södermalm Poetry slam, 9 poeter ska tävla om de 2 platserna till finalen och en eventuell plats i SPS laget som kommer representera Stockholm i SM i maj. MC Lola Bonk tolkar Karin Boye på scen med orden ”det gör så ont när kroppar brister”, hennes fästman visar upp hur han friat till henne genom att tatuera in ”vill du gifta dig med mig” på revbenen och jag har precis fått se lite naken hud på toaletten. Det är med andra ord smutsigt, skitit och översvallande kärleksfullt. Det är Poetry slam i sitt esse.

Poeten Malin Jakobsson äntrar scenen och kalibrerar jurygrupperna med sin hyllningsdikt ”Till mitt barn jag aldrig fått och förmodligen aldrig kommer få” och sedan är tävlingen igång. Karin Liv läser om hur det fattades bröst, hur mannen som ville kyssa henne hade skägg och hur ovan hon var vid skägg, Teyo Tenio ber om ”absoluta möjliga lyssnad”, Anna Bock ”kommer inte ihåg när det började frasa i kanterna” och Louise Sildemark läser ”som den svenska tigern – tiger vi tillsammans”. Och jag är så tacksam över att få dela och vara en del av dessa upplevelser.

Jag plockar med mig några av poeterna in ett hörn och frågar hur det kommer sig att man skriver poesi och hur en skapandeprocess ser ut. Teyo Tenio svarar att måla med orden ger honom sinnesfrid. Att många människor tappar bort sig inom de ramar för livet som finns och att han därigenom vill bygga en egen grund att stå på – en grund där man kan undersöka och kanske till och med vidga världen genom det man skriver. Per Butenas förklarar att ”språk är det coolaste som finns” och att han finner ett syfte för sig själv i sina texter. Vi pratar om badboyssyndrom och om att skriva i hemlighet och att inte vilja komma ut ur tangentbordet men ändå göra det. Louise Sildemark berättar om hur nära språket alltid legat henne som uttrycksform och hur det är att undersöka vad man egentligen känner samtidigt som man skriver. Om orden som bearbetning och som verktyg för att räta ut världen.

Innan jag går hem för kvällen frågar jag pappa Södermalm, arrangören Johan Wretman, varför vi älskar Poetry slam. Han svarar med att det är blandningen av publikdeltagande och det väldigt demokratiska i att alla får ställa upp på scen. Att det är ett tacksamt sätt att presentera poesi – att få texter levererade direkt från scen och att göra det tillgängligt för alla. Och jag kan bara hålla med.

louise

Så himla fin kväll. Tack alla, vi ses nästa tisdag!

Vidare till finalen är: Louise Sildemark och Per Butenas

Kvällens tävlande poeter var:

Simone Månstråle Kennerfalk
Anna Bock
Anders Pettersson
Karin Liv
Louise Sildemark
Teyo Tenio
Maria Garfjell
Magnus Franzén
Per Butenas

Bilder: Johan Wretman, Louise Sildemark. Foto: Carina Cefa-Öhrlund

Text: Anna Turell

Arkiverad under: Scen Taggad som: Poesi, Poetry slam

Från första kvalomgången av Södermalm Poetry slam

3 april, 2013 by Redaktionen

kval_1_3

Södermalm Poetry slam – kval 1
Tisdagen den 2 april 2013

Tomten är på plats på sin piedestal, MC Lola Bonk rekar jurygrupper, Stampens väggar andas 1700 tal, stämningen är kärleksfull bland öldrickande poesilovers och vi viskar ”poängen är inte poängen, poängen är poesin”.

Det är alltså kvalkväll 1 för Södermalm Poetry Slam där uttagningen sker till vilka som ska få representera Södermalm i Svenska mästerskapen i Malmö i maj. 8 poeter tävlar, 2 från varje kval går vidare till finalen där fyra vinnare kommer koras och bilda laget. Lolas ”Be the change” tatuering lyser starkt när hon äntrar scenen och hon frågar publiken om det kan vara så att SPS två år långa frånvaro kan vara anledningen till att jordens påbörjade undergång. Och har hon inte rätt? Dennis Renfors, kvällens ”sacrificial poet” (kalibreringspoet), svarar med att inleda tävlingen med sin dikt ”Zombiewalk”.

Arrangören Johan Wretman har gjort ett hundjobb med att fixa allt, nu andas han ut och känner peppen och vi tackar för att han sprider kärleken och gör poesi tillgängligt för alla. Poeten Johannes Holmgren får mig att tappa luften när han läser: ”Har jag inte förbrukat mina ensamma andetag – när jag låtsas att det är dina händer”. Umed Ahamad Sejadi får mina ögon att tåras med orden ”Du lärde mig att vara tacksam, även om tältet blåste bort på nätterna”. Anna Wallde förklararför mig i ett av Stampens alla mörka hörn hur de allra största känslorna måste få författas i poesi, sitt sökande efter de perfekta orden och suget efter att få skriva. Ruth Alice berättar om ”kicken” (den där kicken vi alla letar efter), att leka med orden, kärleken såklart och att skapa gemenskap genom meningar.

Vidare till finalen efter en rafflande sammanräkning där två fick samma poäng (!) är: Anna Wallde, Daniel Skarehag och Ruth Alice.

kval_1

Tack Johan, tack allihopa. Vi ses nästa tisdag!

Kvällens tävlande poeter var:

Henrik Conradi
Anna Wallde
Johannes Holmgren
Umed Ahamad Sejadi
Daniel Skarehag
Mikael Burlin
Ruth Alice
Lea Pålsson

Foto: Carina Cefa-Öhrlund

Text: Anna Turell

kval_1_2

Arkiverad under: Scen Taggad som: Poesi, Poetry slam

Kulturbloggen möter Johan Wretman som arrangerar Södermalm Poetry Slam

22 mars, 2013 by Redaktionen

sodermalmlogga2

Den 2 april, efter två års uppehåll, går startskottet för uttagningen av Södermalmslaget i Poetry slam på Stampen i Gamla stan. Inför uttagningen drog vi med arrangören och ”pappa Södermalm”, Johan Wretman, in i ett av Stampens allra mörkaste hörn för att kolla av stämningen.

Johan, efter 2 års uppehåll, varför gör Södermalm Poetry Slam (SPS) comeback nu?

Johan: Det beror delvis på ansvarskänslan och för att det är så sjukt roligt. Jag tycker att Stockholm behöver minst två stycken välarrangerade Poetry Slams som skickar lag till Svenska mästerskapen då vi har väldigt många talangfulla människor som skriver, och som också är väldigt duktiga på scen. Sen går det knappt att beskriva känslan man får i kroppen när man har en fullsatt lokal, poeterna är kickass bra, tävlingen är olidligt spännande, stämningen kan skäras i, och allt bara flyter på som i en dröm. Arrangörsnirvana.

Men vad är egentligen Poetry Slam?

Johan: Poetry Slam är poesikvällar där vem som helst med egenskrivet material kan ställa sig på scen och direkt kan få feedback på sina texter. I Sverige har hela rörelsen blivit väldigt förknippad med Svenska mästerskapet i och med att majoriteten av scenerna är SM-kvalificerande. Sveriges alla såkallade slam-orter tar ut varsitt lag om 4 personer som sen får tävla i SM.

Tycker du att det finns ett intresse för poesi idag?

Johan: Jag kan bara prata utifrån min synvinkel som är starkt präglad av scenpoesi-världen, men det tycker jag definitivt. I en värld där fler och fler människor känner sig marginaliserade och osynliggjorda har Slam definitivt en plats. Under mina år, från 2005 och framåt så har jag alltid känt att suget efter ett forum där vem som helst, på vilket språk som helst, kan ställa sig på scen och framföra texter för en intresserad publik är stort. Och att den hungern blir bara starkare och starkare desto kallare och hårdare samhällsklimatet blir.

Om det enda kontakt jag tidigare haft med poesi är i traditionell form såsom Edith Södergran och Gustav Fröding kan jag då ha någon behållning av estradpoesi?


Johan: För mig är det två olika sidor av samma mynt. Edith Södergran skrev poesi för att man ska läsa den, scenpoeter skriver poesi i syftet att man ska lyssna på den. Ett fåtal poeter funkar lika bra i båda forum. Vad man gillar är en smaksak. För mig är det kombinationen. När en riktigt bra estradpoet läser en riktigt bra text får man båda sidorna. Man behöver inte välja och det gillar jag.

Så, vad kan vi förvänta oss av Södermalms slamscen våren 2013?

Johan: Vi kan se fram emot återkomsten av Södermalm Poetry Slam! Alla tisdagar i april. Fyra kval och sen den stora finalen den 29e april. Allt på det legendariska haket Stampen. När Poetry Slam är bra, är det fantastiskt. Det är en folkrörelse, ett exploderande crescendo, en konstform som har förmågan att förändra människor, och som ständigt gör det. Det är en konstform som förändrar världen och de glasögon med vilka vi ser på den.

Tack Johan! Jag känner mig otroligt peppad och Kulturbloggen kommer följa varje uttagning – men självklart beskrivs inte Poetry Slam euforin lika bra som den upplevs, på plats. Hoppas vi ses (eller hör varandra under hejaropen) på Stampen den 2e april!

Mer information hittar man på
 Södermalm Poetry Slams hemsida.

Text: Anna Turell

Arkiverad under: Intervju Taggad som: Poesi, Poetry slam

Internationell poesifestival hålls i Stockholm

8 september, 2012 by Redaktionen

Södermalms Poesifestival går av stapeln för tionde året den 12-14 september. Bland gästerna finns bland annat poeten Christer Boberg (bilden).

Program:

Onsdag 12 sept kl 16.00, Molins Fontän i Kungsträdgården: Sladjan Lipovec, Silvestar Vrljic och Robert Perisic från Kroatien, samt Christer Boberg och Boel Schenlaer läser dikter.

Kl 19.00, Stefan Lekbergs Galleri, Gröndalsvägen 112 i Gröndal: Konstsoppa och poesikväll med bl a Stefan Lekberg, Silvestar Vrljic, Robert Perisic, Sladjan Lipovec, Christer Boberg, Boel Schenlaer, Burkney Jack, Erik Winqvist. Det bjuds på soppa och ett glas vin. Föranmälan krävs.

Torsdag 13 sept kl 18.00, Stadsbiblioteket vid Odenplan: Eleanor Livingstone (Skottland), Sigurdur Pálsson (Island), Henrik Jansson (Finland), Kim Simonsen (Färöarna/Danmark) Silvestar Vrljic, (Kroatien) och Christer Boberg.

Kl 21.00, Restaurang SKÅL, Lindvallsgatan 11-13: Middag och poesifest med pyttipanna, god dryck och poesiframträdanden med artisten Burkney Jack in i natten. Föranmälan krävs.

Fredag 14 sept kl 18.30, Konstnärhuset, Stora Galleriet, Smålandsgatan 7: Sladjan Lipovec (Kroatien), Sam Carlquist, Robert Perisic (Kroatien), Roger Fjellström läser Primo Levis dikter, Eleanor Livingstone (Skottland), Christer Boberg, Kim Simonsen (Danmark), Sigurdur Pálsson (Island), Boel Schenlaer och artisten Burkney Jack (Island). Bar. Entré 50 kr (snacks och medlemskap i Södermalms Poesifestival ingår).

Läs även andra bloggares åsikter om poesi, festival

Arkiverad under: Scen Taggad som: Festival, Poesi, Poesifestival

Alla borde läsa en rad av Johan Jönsons klasshat-poesi

19 april, 2012 by Redaktionen

Titel: med.bort.in.
Författare: Johan Jönson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 201201
ISBN: 978-91-0-012646-9

Det krävs mod för att träda in i Johan Jönsons poetiska universum – för det är mörkt, så mörkt i Jönsons värld.  I detta epos med.bort.in gör vi en nedstigning rakt ner i ett schakt fullt av plåga och skam. Det är den fattiges skam.

Zombient är ett uttryck författaren ofta använder och jag kan inte låta bli att tänka på William Burroughs som sagt att vi kanske alla är döda och befinner sig i bardo – tillståndet efter döden. Diktjaget i med.bort.in när ständiga fantasier om att dö, om att döda och om att vara död.  Det finns en stark fixering vid sex och död och tankarna mal på som en helvetesmaskin. Jönson arbetar mycket med upprepningar och liksom i de tidiga diktsamlingarna Efter arbetsschema (2008) och Livdikt (2010) är arbetet ett centralt tema. Skitjobbet, alltså. För de enda jobb som diktjaget kan få är de lågbetalda som inte kräver någon utbildning. Ofta rör det sig om slitiga och rent av farliga jobb på vårdhem.

Det här är verkligen politisk poesi, närmare bestämt 1 243 sidor klasshat-poesi. Här finns en oerhörd ilska mot det politiska tillståndet i Sverige och i omvärlden.  Diktjaget kämpar för att dra in pengar och för att överleva. Samtidigt som han ser sig själv som en riktig loser och äcklas av sin feta kropp.

”Jag är 44årig hundskit
Jag kan fortfarande ingenting” (sid. 357)

”Semester och sorg.
Vi har ingenstans att ta vägen.
bara de fattigaste kvar.
i Stockholm i juli” (sid. 81)

Men här finns också stråk av ljus i vardagen. Det kan vara något så enkelt som en billig diskborste från IKEA, en betraktelse av själva borsten, de vita plaststråna som verkligen är smidiga att diska med.  Det kan vara tv-programmet Mitt i naturen med lavskrikor och norrbottnisk vinterskog.
Och kärleken till hustrun, frukost med barnen.

Det finns mycket att säga om denna bok. På sätt och vis känns som om man läser ett liv, en loggbok över ett liv. Man kan förstås invända mot det stora omfånget. Men jag skulle önska att svenskarna lät heminredningsmagasinen ligga en stund och i stället läste en rad av Johan Jönson.
Då skulle vi vara på rätt väg.

Text: Ulrika Bergman

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: dikter, diktsamling, klasshat, Poesi

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 10
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in