• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Microsoft

Virusbranschen kanske blir skakad men knappast rörd

6 oktober, 2009 by Redaktionen

första_hjälpenDet är några dagar sedan Security Essentials kom ut ur Microsofts garderob. Det verkar som de flesta tycker att det är bra att Windows får ett grundläggande skydd (på tiden).

Eftersom Security Essentials verkar vara ett skydd i klass med andra gratisalternativ som AVG och COMODO. Det som gör Security Essentials speciellt är att det kan levereras direkt till alla Windows-användaren. Eftersom Windowsdatorer tillhör de vanligaste på internet är också de mest angripna. Ett allmänt skydd för Windows skyddar oss alla.

Däremot tror jag inte att det här enkla virusskyddet kommer att hota antivirus industrin.

Security Essentials i Kulturbloggen

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Antivirus, Microsoft Security Essentials, säkerhet, Microsoft, COMODO, AVG

Arkiverad under: Scen Taggad som: antivirus, AVG, COMODO, Microsoft, säkerhet, Security Essentials

Microsoft blockerar Security Essentials på piratkopior av Windows

1 oktober, 2009 by Redaktionen

första_hjälpenI Tisdags släppte Microsoft Security Essentials, ett grundläggande säkerhets program för de som inte kan eller vill betala för anti-virusskydd.

Hoten mot vår säkerhet är många. Vi vet också att Windows är det mest drabbade operativsytemet. En förklaring är att det är det  populäraste operativsystemet men användarvänligheten bidrar också till ett mindre säkert system.

Under installationen av Security Essentials måste användaren validera sin kopia av Windows (ett piratskydd  som kritiserats på grund av att så mycket information skickas till Microsoft). Det betyder att de som använder piratkopior inte får tillgång till skyddet.

Det kan verka rimligt att Microsoft inte vill stödja de som inte betalar men argumenten för att ge alla samma skydd väger tyngre. Infekterade Windows-datorer utgör det största hotet på nätet idag och ägarna vet kanske inte ens om att de sprider spam, virus och trojaner. Det krävs mycket mer kunskap av användarna idag när datorer  alltid är anslutna till nätet cia bredband. Mer kunskap än genomsnittsanvändaren har. Antivirusprogrammet är ofta det enda skyddet en oerfaren användare har.

Det finns (en uppskattning förstås) ca 1,2 miljarder persondatorer i världen. Runt 90 procent har Windows som operativsystem. Det är många  potentiella hot. Störst hot är piratkopiorna. De kan vara infekterade redan vid installationen!

Redan nu är säkerhetsuppdateringar tillgängliga även för piratkopior. Det är ett erkännande av problemet. Att dra gränsen vid antivirusprogram är att inte ta ansvar för problemet. Argumentet att det finns andra gratisprogram håller inte. Om Windowsanvändare säkrade sina datorer skulle inte Microsoft behöva ge ut ett eget antivirus (som dessutom är gratis).

Computer World skriver att Microsofts policy hotar hela Windows-ekosystemet men sanningen är att den hotar hela internet-ekologin. Vi har redan passerat hot-gränsen där virusskydd borde byggas in i både hård och mjukvara. Det kan bara vara den lukrativa antivirusmarknaden som gör att det inte redan är så.

Det finns en del insiktsfulla komentarer på Slashdot. Både för och emot.

Skriv gärna vad du tycker. Har Microsoft ett ansvar för säkerheten som även omfattar piratkopior?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Security Essentials, Microsoft, Windows, antivirus, säkerhet, Bloggtidningen

Arkiverad under: Scen Taggad som: antivirus, Bloggtidningen, Microsoft, säkerhet, Security Essentials, Windows

Nu är det dags att syna storföretagens digitala värderingar!

27 augusti, 2009 by Redaktionen

frihet

Microsoft retuscherade en reklambild. En svart man blev vit när reklamkampanjen skulle flyta till Polen. Nu säger Microsoft att det är var ett misstag och ber om ursäkt.

Enligt Metro klippte polska Microsoft helt enkelt bort huvudet på den svarte mannen och ersatte det med en vit. Det är rätt vanligt att den viktiga frågan försvinner bakom ursäkter. Sådana här klavertramp är ju inte misstag. Någon bestämmer att det inte skall vara ens vart man på reklambilden i Polen och retuscherar. Är jag den ende som skulle vilja veta varför. Beror det på värderingar som en person har eller är det polska Microsoft som har värderingen att en bild på en svart man säljer sämre? Eller är det polacker i allmänhet som är rasister? Eller tror Microsoft i Polen att polacker är rasister?

Resumé har en längre artikel om det som hände och reaktionerna på Twitter och på bloggarna. Ingen gillade det här.

Nä, att ta bort bilden och be om ursäkt ger inga svar på de här frågorna.

En sak är väl klart. Att den som ändrade bilden trodde att han gjorde det som var bäst för företaget. Han måste också ha trott att det var OK och beror väl på att Microsoft inte har tydliga värderingar.

Själv skulle jag vilja se tydligare varudeklarationer från stora företag som (men inte begränsat till) Microsoft, Google och Yahoo. Ungefär som miljömärkningar. Hur ser de på en sån sak som att ange dissidenter i länder med åsiktsförtryck? Certifiera dem på det här området.

Hur ställer sig till exempel min internetoperatör till att friheten på nätet krymper för var dag? Patrik Fältström, regeringens IT-expert, är den senaste i raden av experter som oroar sig för utvecklingen. Det är verkligen på tiden att vi börjar ställa frågor och kräver svar. Den är ingen mening att betala experter som ingen bryr sig om.

Posten har ansvar för att ingen mixtrar med posten, den har ansvar för tjänstens integritet. Det är så det skall vara. Om Posten blev ålagd att lägga sig i vad vi skickar som post skulle systemet braka ihop. Det är samma sak med internet.

Patrik Fältström ger ett exempel:

–?Deutsche Telecom spärrade Skype för att de inte ville att Skype skulle konkurrera med de telefonitjänster de själva hade. Argumentet var enkelt: vi måste hålla reda på vart folk ringer.

Hur deklarerar vi nätneutralitet?

Läs även andra bloggares åsikter om rasism, Microsoft, värdringar, yttrandefrihet, nätneutralitet, internet, censur, #spectrial

Arkiverad under: Scen Taggad som: censur, internet, Microsoft, nätneutralitet, rasism, värdringar

I slutet av juli släpper Microsoft konkurrent till Spotify

16 juli, 2009 by Redaktionen

PD*23532457
Fildelning är nog snart en icke-fråga. Allt fler lyssnar på musik på helt lagliga sätt, som via Spotify, där du kan lyssna på massor av musik gratis i din dator.
Det finns också olika lagliga alternativ där du gratis eller till relativt låg kostnad kan lyssna på och också hämta hem hur mycket musik du vill, som Nokias tjänst ”Comes With Music”.

Dagens Nyheter hänvisar till en brittisk undersökning:

Skivförsäljningen fortsätter att gå ner bland unga, men det beror inte enbart på illegal nedladdning. Faktum är att allt färre ungdomar laddar ner musik illegalt. I en brittisk undersökning, gjord av Music Ally, uppger 26 procent av ungdomarna att de laddar ner musik illegalt. Det är en minskning från 42 procent i december 2007. I stället är det den strömmade musiken som ökar i popularitet.
Undersökningen visar att 65 procent lyssnar på strömmad musik regelbundet.

Och det finns en marknad där, för legala sätt att göra musik tillgänglig. Och inte bara genom dyra cd-skivor utan genom att anpassa funktionerna efter det beteende som kunderna vant sig vid: att snabbt och smidigt kunna ladda ner och lyssna på valfritt och massor av olika låtar och band. Nu ligger Microsoft i startgroparna för att lansera en Spotify-kopia. Den brittiska The Telegraph berättar att den ska lanseras i slutet av juli, ska ha streaming musik som ska finansieras genom reklamavbrott typ var trettionde minut och att kunder ska erbjudas för en smärre summa slippa reklamavbrott. Allt efter samma modell som Spotify, alltså.
Det ska också gå att köpa musiken för att ladda ner till sin dator och eventuellt bränna den.
Troligen ska den nya musiktjänsten införlivas i Microsofts Xbox spelkonsol. Microsoft har ju en strategi att göra sin Xbox till varje hushålls oumbärliga och kompletta nöjescentral.
Musiktjänsten ska ha design och likna dess mp3-spelare Zune.

Relaterat:
Göteborgsposten, Tommy K Johanssons blogg, Bloggliv och Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om musik, teknologi, Spotify, Microsoft, ekonomi, affärsföretag, mp3

Arkiverad under: Scen Taggad som: BT, ekonomi, Microsoft, Musik, Spotify

Microsoft satsar på nyhetsblogg som pressrum

14 januari, 2009 by Rosemari Södergren

microsoft290
Microsoft i Sverige kommer att kommunicera med pressen framför allt via en nyhetsblogg.
Vi har en stark tro på att tiden sprungit ifrån traditionella pressrum. Dessa bygger ofta kring ett stelt och traditionellt format och är dessutom ofta förvånansvärd komplicerade och långsamma att publicera på, står det i ett mail Microsofts PR-avdelning skickat ut till bloggare med mera.
[Läs mer…] om Microsoft satsar på nyhetsblogg som pressrum

Arkiverad under: Scen Taggad som: IT, media, Medier, Microsoft, press

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in