• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Bokrecension: Hoppas att jag inte råkar döda dig – en historia om Malin Ovesson

7 oktober, 2017 by Martin Moberg

Titel: Hoppas att jag inte råkar döda dig – en historia om Malin Ovesson (156 sidor, pocket)

Författare: Malin Wendel

ISBN: 9789163946080

Förlag: Malin Wendel

Malin Ovesson och Malin Wendel träffades genom ett projekt om psykisk ohälsa, under drygt tre års tid intervjuade Wendel Ovesson om hur det är att leva med det vi i vardagslag kallar tvångssyndrom på engelska Obsessive Compulsive Disorder (OCD). Parallellt med research på området. Detta ledde sedermera fram till den pocketbok, jag nu har läst.

En bok vars grundläggande fakta är helt sann, det är Ovessons liv vi får följa med tillbakablickar på barn och ungdomsåren i Bräkne-Hoby, alltsammans sker under en dryg månad sommaren 2009 då Ovesson var inlagd på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning. Men där vissa scenarier och personer som bl a medpatienter på vårdavdelningen är påhittade av författaren.

Och jag kan säga att en får direkt en omskakande upplevelse om hur det är att tampas med de tvångstankar som leder till tvångshandlingar. Tvångshandlingar som yttrar sig i t ex att noga kontrollera att det inte ligger ett lik i bagageutrymmet på bilen eller att göra moment i t ex köket sju ggr för siffran sju är bra. Ty den lindrar för stunden ångesten, medan siffran sex och nio däremot har motsatt effekt.

Det är en mycket personlig och utlämnande bok på 156 sidor, bl a får vi ta del om Ovessons dåvarande kärlek som gick bort abrupt och hur märkbara spår det sätter i Ovessons mående – det kommer igen på flera ställen. Tankar om döden likaså, rädslan för den ja man blir helt enkelt inte oberörd när man läser. Det berör djupt, verkligen tankeväckande.

Samtidigt ges man en inblick i hur psykiatrin fungerar eller kanske inte fungerar. Det läggs fokus på att mota tvångshandlingarna i grind, men inte tvångstankarna i sig. Men i allt det mörka som vi får ta del av i boken, så finns det en uns humor, som är befriande och som gör att man skrattar med Ovesson. Bl a om soljäveln.

Det som slår mig och som är ett bestående intryck, är omgivningens bristande förmåga att förstå dels hur det är att leva med OCD, Asperger och cyklotomi och följderna av det, dels hur det förväntas bli så bra allting för andras planer mm är det Ovesson behöver för att bli bättre. Men det ställs inga direkta frågor om hur hon ställer sig till det, eller hur det soliga vädret egentligen påverkar.

Så summa summarum, det är en bok som berör och som ger en ska jag säga viktig förståelse baserat på personliga erfarenheter för hur det vi ser som helt självklara saker att göra i vardagen t ex handla, städa, laga mat mm ingalunda är så självklart. Jag rekommenderar sålunda varmt att du läser en historia om Malin Ovesson.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Asperger, Blekinge, Bokrecension, Cyklotomi, Hoppas att jag inte råkar döda dig, Malin Ovesson, Malin Wendel, OCD, psykiatri, psykisk ohälsa, Ronneby, samhälle, tvångssyndrom

Bokrecension: 1968 av Jan Guillou

19 september, 2017 by Rosemari Södergren

1968
Författare: Jan Guillou
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-08
Formgivare: Eric Thunfors
ISBN: 9789164205155
Förlag: Piratförlaget

Eric är nyexaminerad jurist och socialist. Han är barnbarn till mellanbrodern av de tre fattiga norska fiskarpojkar som genom slump fick utbildning på dåtidens förnämsta tekniska utbildning i Tyskland och blev stenrika. Tiden har gått och Eric är huvudpersonen i ”1968” som är den sjunde boken i Jan Guillous bokserie om 1900-talet.

Som bokens titel säger utspelar sig handlingen i stort sett under ett år, 1968. Året är mytomspunnet och mycket hände det året som påverkar samhället och människornas liv idag. Ja egentligen hände väl inte allt just det året men ändå har årtalet fått bli en symbol för de förändringens vindar som ven över västvärlden.

Mycket i romanen är högintressant och viktigt att ta upp. Västersympatisörer kunde bli misshandlade av polis men hade ingen chans att få någon rättvisa utan tvärtom var det inte ovanligt att den som blivit misshandlad ställdes inför rätta för att ha försvarat sig eller visat ilska när han eller hon blivit slagen av polis. Stora delar av samhällets myndigheter, från regerande socialdemokratin till polisväsendet och säkerhetspolisen och självklart den borgerliga oppositionen var i hög grad misstänksamma gentemot socialister och FNL:are (folk som demonstrerade för Vietnams frihet och bar FNL-märke).

Säkerhetspolisen i många västeuropeiska länder avlyssnade vänsterfolk. I Tyskland hade en del yrken som lärare och jurister yrkesförbud om de var socialister. Guillou får in dessa uppgifter på ett snyggt sätt i romanen genom att huvudkaraktären Eric får ett jobbuppdrag i Tyskland och han har en kusin och vänner i Köpenhamn i Danmark, så vi får läsa om hur vänstersympatisörer i Tysklandland, Danmark och Sverige har olika taktik för att slippa polisens ögon.

1968 var året för många FNL-demonstrationer för Sydvietnam och mot den amerikanska krigföringen. Många trodde att USA skulle äntligen dra sig ur sitt krig där.

En viktig historisk händelse som romanen också tar upp är att 1968 var året då tjeckerna trodde att de skulle kunna förändra sitt kommunistiska styrelseskick till en socialism med mänskligt ansikte, alltså kunna få lite mer demokrati och yttrandefrihet men Sovjetunionen gick in med militära styrkor och kväste förändringarna.

Romanen är den sjunde boken i serien om 1900-talet. Jag har läst alla böcker i serien, men jag tror att det går att läsa denna också utan att ha läst de övriga även om det förstås ger mervärde att kunna hela familje- och släkthistorien.

Som alltid med romaner av Jan Guillou är karaktärerna stela och uppstyltade, de talar som om de läste fakta ur böcker och huvudkaraktären är en variant på en Hamiltonfigur: ni vet, en hjälte till man, snygg, bra på sex, gentlemanna-mässig, jämställd, intelligent, ambitiös, välklädd och vinexpert. Det går inte att komma ifrån att det känns lite som att läsa dålig kiosklitteratur när jag sträckläser hans böcker. Han är en bra berättare, men ingen kan säga att Jan Guillou tillhör våra litterära giganter.

Det gör dock inget den här gången. Romanen är förstås lättläst med flyt – även om jag undrar om det är slarv eller ska vara någon särskild effekt med att författaren växlar mellan att skriva om Eric som han i tredje person och i första person, som ett jag och ett vi.

Jag kan inte låta bli att tänka att Eric i mångt och mycket är ett alias för Jan Guillou själv. Den unge Eric är jurist med vänstersympatier, han kommer från en borgerlig bakgrund och har fransk släkt och han skriver romaner på kammaren. Fast en bra bit in i romanen dyker ytterligare en figur upp som ofta är en symbol för Jan Guillou själv, nämligen Erik Ponti. Det är lite kul: Eric blir kompis med Erik Ponti: dubbel-Guillou.

Även om Jan Guillous karaktärer är rätt enkelt beskrivna hade jag stor behållning av romanen och jag tycker bättre om denna är de övriga i serien. Det var kul att läsa om den stora advokaten Henning Sjöstrand som var omstridd för att han var smart att utnyttja publicitet i medier. Henning Sjöstrand lyckas väl ekonomiskt och blir av sina belackare kallad Henning Penning – så det är rätt uppenbart vilken person i verkligheten som varit förebild för den karaktären.

Eric blir skickad till Tyskland för att följa en tor rättegång där inför den svenska rättegången i fallet med neurosedynskandalen. Neurosedynskandalen inträffade under det tidiga 1960-talet då läkemedelssubstansen talidomid (i Sverige marknadsförd under varunamnet Neurosedyn) ledde till födseln av missbildade barn och ett okänt antal fosters död. Läkemedlet var ett sömnmedel som bland annat togs av många gravida kvinnor, då det troddes vara säkrare än äldre sömnmedel. Internationellt är skandalen känd under namnet talidomid, i Tyskland under det lokala varunamnet Contergan.

Enligt uppgifter i wikipedia föddes totalt 10.000 missbildade barn i 46 länder. Enbart i Sverige föddes 186 missbildade barn. Av dem dog 66 under de två första veckorna efter födelsen. Inte förrän 2012 bad företaget som utvecklat produkten, Grünenthal, de drabbade om ursäkt.

En av romanen intressanta delar är också skildringarna av intrigerna inom vänstern. Ibland var vänsterrörelsen då som en sekt där de engagerade hade synpunkter på varandras val av bil och klädsel och givetvis vilket jobb någon tog. Ja det är mycket som är intressant i ”1968” och som ger lite av en bas för att förstå hur vårt samhälle ser ut idag.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: 1968 av Jan Guillou, Böcker, Bokblogg, Bokrecension

Bokrecension: Coffin Road av Peter May

13 augusti, 2017 by Rosemari Södergren

Coffin Road
Författare: Peter May
Utgiven: 2017-08
Översättare: Charlotte Hjukström
ISBN: 9789177017158
Förlag: Modernista

Peter May är en hyllad skotska romanförfattare som numera bor i Frankrike. Han har vunnit många priser både i Sverige och internationellt för sin Lewis-trilogi om Edinburgh-polisen Fin Macleod. Han kan utan tvekan skriva kriminalhistorier. Hans deckare är både spännande och berättar något om samhället och om hur människor agerar.

Coffin Road utspelar sig på ön Harris i Yttre Hebriderna. En man spolas upp, halvt ihjälfrusen, på en ödslig strand på ön. Han är förvirrad, han vet inte vem han är och han vet inte varför han hamnat på stranden. Det enda han vet är att han varit med om något hemskt, det känner han på sig. Som tur är möter han en äldre kvinna som hälsar på honom och som vet vilket hus han bor i.

Kriminal-inspektören George Cann är en rolig bekantskap. Han är långt från en traditionell vältränad tuff mordutredare utan tvärtom har han dålig kondition och han mår dåligt när det gungar på båten som han tvingas följa med ut till ön där de hittat ett lik efter en mördad man.

Romanen kretsar kring tre karaktärer. Utöver den namnlöse mannen och kriminalinspektören möter vi tonårstjejen Karen Fleming som grubblar över hur livet blivit sedan hände hennes far, en framstående vetenskapsman, begick självmord. Karen saknar honom mer än hon kan utrycka eller ens erkänna för sig själv och hon gör mycket dumt, retar sin mamma och mammans nya man och hon utmanar och retar lärarna i skolan. Två år efter att hennes pappas självmordsbrev hittats kan hon fortfarande inte tro att han frivilligt skulle ha övergett henne. En dag upptäcker hon något som kan betyda att hennes pappa inte är död. Hon beger sig iväg på en farlig resa för att leta efter sanningen.

Coffin Road är Peter Mays nya fristående spänningsroman och den är verkligen spännande och även om jag som läsare tycker mig ha listat ut en del är det mycket som överraskar också – och jag är aldrig helt säker på hur historien ska sluta förrän jag kommer till slutet.

Den är bra skriven, bra komponerad och den har viktiga saker att säga om nutiden.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bok, Bokrecension, Coffin Road, Deckare, Kriminalroman, Peter May

Bokrecension: Evolutionen och jag

24 juli, 2017 by Rosemari Södergren

Evolutionen och jag
Författare: Johan Frostegård
Utgiven: 2017-04
ISBN: 9789188123824
Förlag: Volante

Den amerikanska Hollywoodstjärnan Morgan Freeman har i en miniserie på tv (finns på SVT Play) letat efter Gud. Han har letat bland olika religioner och också besökt utgrävningar som visar hur människor levde för 9.000 år sedan. Det första avsnittet handlade om skapelsen och det var intressant att höra olika kulturers och religioners skapelseberättelser. Vi fick också reda på att katolikerna för länge sedan övergett tanken på att Bibelns skapelseberättelse är en vetenskaplig framställning. Ingen kristen ledare idag anser att Bibels berättelser (det finns ju faktiskt två olika skapelseberättelser i Gamla Testamentet i Bibeln) ska tolkas och tas till sig rent bokstavligt.

Jag såg den här serien i samma veva som jag läste boken EVolutionen och jag av Johan Frostegård, professor och överläkare. Jag började läsa med stora förväntningar, eftersom det att döma av texten på bokens baksida var en bok om evolutionen ur en rad aspekter: moral, könsroller, religion, artificiell intelligens och mikroorganismer.

Äntligen en forskare som vågar tänka utanför den fastlagda boxen, tänkte jag. Men tyvärr blev jag ganska snabbt besviken.

Jag blev väldigt förvånad när en professor skriver en bok om evolutionen som ges ut i år och han flera gånger i boken angriper att tro på gud och menar att det skulle vara något som står i motsats till att lyssna på vetenskapen. Som en katolsk forskare, präst och vetenskapsman säger i Morgan Freemans tv-serie:
– Vetenskapen kan beskriva Big Bang och det är inget vi säger emot. Men vetenskapen kan inte svara på vad som fanns före Big Bang.

Det är så sorgligt, tycker jag, men många ateister: de är så övertygade om att det enda som finns är det som vetenskapen kan slå fast. Det är ju bara det att vetenskapen idag säkert inte kommit till slutmålet att förstå och kunna förklara allt. Om femhundra år kommer vetenskapen att skratta åt en del som vetenskapen idag är säkra på. Det kommer alltid att finnas mer att utforska.

Författaren till boken, Johan Frostegård är forskare, författare och professor i medicin, samt fil. kand. i ekonomisk historia. Han är överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset, men har också skrivit romaner och är aktiv som uppfinnare.

Han skriver till exempel:
Evolutionsteorin och Darwins idéer om det naturliga urvalet sägs ofta vara den bästa idé någon någonsin fått. Men även om teorierna står starka på ett övergripande plan, så finns där många luckor och lösa trådar på några av livets riktigt stora frågor.
… Ganska lite är känt om vad detta jag eller medvetandet egentligen är. Är de ens materiella? Behöver de vara det? …

Det är sådana formuleringar som gjorde att jag ville läsa boken. Det materiella behöver inte vara det enda som finns. Det vi idag kalla intuition eller att vi känner på oss något – som sedan blir bekräftat, vad är det? Det är mycket vanligt att människor som förlorat en nära anhörig känt på sig att personen är död. Det är klart att det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara än, som vi idag kanske kallar paranormalt, men som en dag kommer att ha en vetenskaplig förklaring. Fast jag tror att det blir först när vetenskapen börjar förstå att det materiella inte är det enda som finns.

Jag har skrivit boken på sajten Om liv och död också.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokrecension, faktabok, naturvetenskap, Religion, vetenskap

Bokrecension: Andras döttrar av Amy Gentry – en förfärande skildring av skuggsidan av det amerikanska samhället

11 juli, 2017 by Rosemari Södergren

Andras döttrar
Författare: Amy Gentry
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-07
Översättare: Ing-Britt Björklund
Formgivare: Marcell Bandicksson
ISBN: 9789100169688
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Andras döttrar är en spännande roman, en thriller, som inte går att slita sig ifrån. Jag läser och läser och vill inte lägga ifrån mig boken. Vilken fantastisk debutroman av den amerikanske kritikern och kulturskribenten Amy Gentry.

Thrillern handlar om en familj med mamma, pappa och två döttrar som bor i ett fint medelklassområde och en natt blir den äldsta dottern, trettonåriga Julie bortförd, kidnappad från sitt hem. Åtta år senare dyker en ung kvinna upp som säger sig vara deras försvunna dotter Julie.

Vi får följa berättelsen ur två perspektiv: mammans och den återvändande dotterns. Mammans berättelse är en berörande berättelse om hur det är att leva med ett barn som försvunnit, vilka olika överlevnadsstrategier familjens medlemmar har för att överleva den tunga sorgen av ett barn som plötsligt bara är borta, kidnappad. När dottern plötsligt en dag ringer på dörren, åtta år senare, vänds allt upp och ned och det är inte helt lätt för familjen att bli hel igen. Efter ett tag börjar mamman misstänka att allt inte står helt rätt till, något verkar inte stämma med den återvändande dottern.

Dotterns berättelse är en förfärande skildring av skuggsidan av det amerikanska samhället, hur maktlösa unga kvinnor utnyttjas för sex och utsätts för våld.

Författaren Amy Gentry har en bra språk och berättelsen har högt tempo och engagerar mig som läsare. Det känns som jag är där, med i handlingen. Jag känner, ser och hör de olika personerna.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Amy Gentry, Bok, Bokrecension, Bonniers

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 19
  • Sida 20
  • Sida 21
  • Sida 22
  • Sida 23
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 42
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in