• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Skivrecension: Paintbox: ”The Night”

14 februari, 2011 by Redaktionen

Artist: Paintbox
Titel: ”The Night”
Betyg: 3
Utgivningsdatum: 16 februari

”The Night” är bandet Paintbox andra album och släpps 16 februari på egna skivbolaget Wild Chance Music. Musiken sorteras bäst in under etiketter som episkt, alternativt, ambient och indie-pop.

Paintbox är en trio från Halmstad som består av Linnea Olsson på sång och cello, Gicken Johansson på gitarrer, bas och keyboards samt Magnus Johansson på trummor och slagverk. Deras debutplatta ”Bright Gold and Red” kom 2008 och i somras blev de inbjudna att spela som förband till Roxettes spelning i Halmstad. De har därefter också spelat som förband på David Rhodes (Peter Gabriel- gitarristen) turné i Tyskland och Frankrike.

Trion skriver själva både texter och musik och spelar alla instrument själva. Skivan ”The Night” har man också både spelat in, mixat och producerat själva. Lite kuriösa är att skivan är mastrad av Mats MP Persson, som för dem som känner igen namnet, är mest känd som gitarrist i Gyllene Tider.

Paintbox har ett sound som kan klassas som filmiskt, episkt men också något suggestivt. Den nya plattan har fler influenser från pop och följer fint upp deras sound från första albumet. På senaste plattan ges mer utrymme för Linneas sång, och hennes cello är också ett tongivande inslag i de flesta av låtarna. På spåret 4 ”Mindreader” ligger cellon och skapar en spännig och nerv genom hela låten

Starkast på plattan är första spåret ”The Night”. Den blir förmodligen första-singel från skivan och är nog den låt som har störst potential att nå flest lyssnare. Låten ”Dream On” (spår 3) har ett riktigt bra intro. Influenser från The Knife och ambient-musik är tydlig, och de får till en bra harmoni mellan låttext och känslan i musiken.
Att lyssna på ”The Night” i hörlurar ger en helhetsupplevelse av deras ljudbilder – rekommenderas! Man får känslan av att befinna sig i en annan verklighet, eller som att vara med i en film. Anmärkningsvärt är att man tagit med ett spår på plattan som faktiskt är helt instrumental, spår 6 ”Ambient One”. Musiken i låten skulle verkligen kunna platsa bra i filmsammanhang, men att ta med en instrumental låt på plattan är alltid lite kontroversiellt.

På en del spår infinner sig en saknad av harmoni i uppbyggnaden av låtarna. Tydligare skiftningar mellan intro, vers, refräng och outro hade man vunnit på. Det märks att Paintbox har en stor entusiasm och fascination för kompositioner av olika ljud, och detta är de också duktiga på. I spår 7 ”Traces” finns ett intressant klickande ljud som låter ungefär som när man klickar med en penna. Genomgående på plattan har man varit omsorgsfull i arbetet med ljudbilden.

Planerade spelningar:
Releasefest på Morfars Café, Halmstad 16 februari
Musikgemaket, Halmstad Slott 30 mars
Den 28 februari spelar Paintbox på TV4 Nyhetsmorgon.

Läs även andra bloggares åsikter om Paintbok, skivor, musik, skivnytt, recension, popmusik

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Musik, Paintbok, Popmusik, Recension, skivnytt, Skivrecensioner

Recension: True Grit

14 februari, 2011 by Rosemari Södergren


True Grit
Betyg 4

De regisserande bröderna Joel och Ethan Coen fick Oscar för bästa film för No country for old men, men deras största succé var nog The Big Lebowski, som blev en kultfilm. Nu har Coenbröderna slagit till igen och det rejält. True grit har inte bara kammat hem tio Oscarsnomineringar, filmen är dessutom deras hittills största kassasuccé.

Det kan bli lite kluvet att gå och se en hyllad film, förväntningarna kan vara för stora. Det jag tycker bröderna Coen framför allt visar i och med ”True Grit” är att de verkligen kan växla mellan genrer. Förra filmen, ”Burn after Reading” var mer av en komedi, ”No country for old men” är en rätt tragisk berättelse och ”True Grit” en äventyrshistoria i Vilda Västern-miljö. Fast det absurda som kännetecknar bröderna Coens filmer finns med i allt förstås

True Grit handlar om en 14-årig flicka, Mattie Ross, spelad suveränt av Hailee Steinfeld, som lejer den enögda prisjägaren Rooster Cogburn, spelad av Jeff Bridges, för att leta reda på Tom Chaney (spelad av Josh Brolin) som mördat hennes pappa.

På sätt och vis är det en nyinspelning av en westernfilm från 1969, på svenska kallad De sammanbitna. I versionen från 1969 spelade John Wayne rollen som den hårddrickande, överviktige och enögde sheriff Cogburn. Den rollen gav John Wayne en Oscar. I bröderna Coens film är det Jeff Bridges som tagit på sig ögonlappen och suveränt spelar en alkoholiserad överviktig prisjägare, till det yttre en buffel men med ett hjärta bakom den skrovliga ytan.

Bildmässigt är det, helt väntat, en storartad film. Vilda Västernmiljöer med människor som rider på hästar i en bruntonad vild och karg miljö. Karg och sparsmakad, det är nog två ord som fångar filmens karaktär. Bröderna Coen behärskar konsten att skapa överraskande, absurda scener. I ”True Grit” har de tagit ett steg tillbaka och låtit vilda västern-genren när den är som bäst få dominera uttrycket.

Även om det är en ung tjej som får vara tuff och vinna respekt till och med från en och annan råbarkad bov, är filmen ändå mer att se som en underhållande äventyrsfilm än att den har något större budskap eller sensmoral. Inte för att Coenbröderna brukar gödsla oss med sensmoraler.

Filmkritikern i den brittiska The Guardian ger betyg 3 och är väl lite kritisk till Jeff Bridges roll:
Bridges, despite stirring faint memories of drawling Dude Lebowski, plays the sort of boozy old lawman we’ve seen a hundred times before.

Däremot är han mer imponerad av Matt Damons Texas Ranger:

It’s robustly played and ravishing to look at, with its bullish inhabitants and glorious, bleached-bone cinematography. But its furniture is almost too comfortable and too lovingly restored, and it is left to Damon to provide the tale’s one properly unruly ingredient as the florid, preening ranger. LaBoeuf’s introduction, lighting his pipe in the gloom of the hotel veranda, gives True Grit a sensual, otherworldly charge that is largely missing elsewhere. It’s like spying a lonely campfire burning far out on the darkened prairie.

Tja? Vad ska jag säga? I sin helhet är filmen underhållande, av och till överraskande, spännande emellanåt och rolig och snyggt filmad med de brunbleka tonerna. Matt Damon har börjat få spela alltfler udda roller, där han är småfet och lite löjlig. I ”True Grit” gör han det utan att det blir för mycket. Jeff Bridges spelar en Rooster Cogburn som har en inre i konflikt, han är både grisig och rättskaffens – och det är sådana roller Bridges behärskar till fullo. Han har nominerats till en Oscar för den rollen – och jag blir inte förvånad om han får priset i år.

Relaterat:
Bilder från visningen av True Grit på Berlin Filmfestival med skådespelarna och regissörerna.

Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om True Grit, film, recension, Jeff Bridges, John Wayne, Vilda Västern

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension Taggad som: Jeff Bridges, John Wayne, Recension, Scen, True Grit, vilda västern

Kulturbloggen om Underbara dagar framför oss, biografi om Olof Palme

11 februari, 2011 by Redaktionen

UNDERBARA DAGAR FRAMFÖR OSS


Jag minns själv dagen när han blev skjuten den 28 februari 1986 och då befann jag mig på Södra vägen i Helsingborg, på väg till SSU-kurs med kretsen SSU nordvästra Skåne. SSU står för Sveriges Socialdemokratiska Ungdom. Tjugofyra timmar senare grät jag fortfarande. På något sätt lyckades jag lifta till Grevie, Båstad kommun, från Helsingborg. Ingenting var sig mer likt.

Under ANC-galan på Scandinavium, i november 1985, såg jag honom för sista gången. Sveriges artistelit, med Mikael Wiehe, Björn Afzelius, Joachim Thåström, med många andra, var samlade för att sjunga och spela och samla in pengar till kampen mot apartheid i Sydafrika. Mikael Wiehe och Björn Afzelius ropade: ”Här kommer … Sveriges främste artist!” Han skulle aldrig få uppleva hur Sydafrika blev självständigt 1990 eller hur Nelson Mandela blev frisläppt. Kampen mot apartheid var så mycket han.

I Henrik Berggrens biografi på 713 sidor (källor, noter, litteratur, brödtext) får jag en utan motstycke historisk tillbakablick på släkten Palme och deras 100 år innan Olof Palme föds 1927. Det är verkligen en grandios berättelse om en enastående politiker och en ikon som alla måste förhålla sig till. Beskrivningen av politikerna som skymtar förbi i boken gör att 1950-, 60-, 70- och till sist 1980-talen får en annan innebörd. Det var andra tider och politiker som allmänhet fick anpassa sig till tiderna. Vällingby var föregångare till det öppna samhället. Frågan om jämlikhet aktualiserades. Slutet är en aning abrupt.

Förutom min egen recension finns också recensioner i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Expressen, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan.

Fakta om boken hos Norstedts förlag.

s – Ulf Bjereld

http://www.ka.se/index.cfm?c=94410 – 2010-10-08 – Kommunalarbetaren, Svenska Kommunalarbetarförbundet,

Titel: Underbara dagar framför oss: en biografi över Olof Palme
Författare: Henrik Berggren
ISBN: 9789113017082
Förlag: Norstedts

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, recension, Olof Palme

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Olof Palme, Recension

Kulturbloggen recenserar: Roxette: ”Charm school”

9 februari, 2011 by Rosemari Södergren

Artist: Roxette
Titel: Charm school
Betyg: 3
Utgivningsdatum: 11 februari

Roxette är tillbaka, fast mognare och mer nedtonade. Vilket är en fördel, de har vuxit och har mer djup i sina låtar än under yngre hit-tiden. Albumet ”Charm school” har varit mitt sällskap senaste veckan, sedan recensionsexemplaret kom. Jag har lyssnat på både de snabbare, mer hitbetonade, typiska Roxettespåren och fyra vemodiga spröda ballader med Marie Fredriksson.

Per Gessle har en mer lättsam popattityd och hans Gyllene Tider-sound finns med i Roxette. Det är den blandningen mellan hans stil och Marie Fredriksson mera djup som skapade förutsättningarna för Roxettes framgång. Nu har tiden gått, Gessle har vuxit och är ingen ung man längre och Marie Fredriksson har gått igenom en svår sjukdom. Detta har säkert satt sina spår, men ändå är det mycket av gamla Roxette som finns kvar på nya albumet.

Tredje spåret, ”She´s got nothing on”, är en typisk snabb, klatschig lättpoplåt. Det är väl det spåret som kommer att släppas först som singel, kan jag tänka mig. Men det finns några till som aspirerar på att bli första singeln efter albumsläppet. De spår jag däremot allra mest själv fastnade för är de fyra balladerna med Marie Fredriksson.

Vi som lyssnat på skivan har haft olika åsikter om skivan och om spåren. Vissa har istället mest gillat de snabbare låtarna, som exempelvis She´s got nothing on”. Det här albumet är nog ett sådant som var och en kommer att hitta sina favoriter på, just för att det inte har någon solklar hit. Det gör att albumet i sin helhet vinner i längden.

Första gången jag lyssnade på albumet fastnade jag för några spår, men när jag nu rest en hel del och därför haft extra mycket tid att lyssna många gånger, har några andra spår klivit fram och fastnat, ”Happy on the outside”.

Relaterat: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Roxette, recension, popmusik, skivnytt, musik

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Musik, Popmusik, Recension, Roxette, skivnytt

Skivrecension: Julian Brandt – Demonen

9 februari, 2011 by Redaktionen


Julian Brandt – Demonen
Betyg: 3

För inte så länge sedan läste jag i en förnäm musiktidning av trendkänsligaste sort en rolig recension av Adolphson och Falks samlade verk. Alla deras skivor från 80-talet sågades utan vidare av en skribent som undrade varför man idag skulle ha behållning av att lyssna på sådan förlegat, osexigt gammalt skräp. Recensionen var dock inte rolig för att skribenten hade humor; den var ofrivilligt komisk. Bland annat minns jag att texterna, dränkta i neon och mekanisk romantik, ansågs ”skrattretande”. Den som har behållning av att lyssna på sådant gammalt neondränkt kitsch kan ganska lätt konstatera att denne skribent helt enkelt inte fattat grejen.

Julian Brandt har, av allt att döma, fattat grejen. Det märks ganska omgående. Det märks på melodierna som, liksom utan att ursäkta sig, kastar sig huvudstupa in i dekadent fluff. Det märks på textrader som ”Flickan i natten är ung” och på att Kitty Jutbring – möjligen vår tids kitschigaste mediapersonlighet – medverkar på singeln RetroKärlek. Om inte annat märks det garanterat på skivans andra duett, Hela Livet Passerar Revy, som ta mig tusan är med Anne-Lie Rydé, en av det svenska 80-talets många unsung heroes.

Brandt har hajkat runt i diverse band med förkärlek till allsköns synthpop från 80-talet, och år 2007 var han med i Lustans Lakejer när dom var med i Melodifestivalen. Och det är väl ungefär där han stationerar sig; han sjunger verser med klara Johan Kinde-komplex medan han i refrängerna flyger iväg och snarare närmar sig Peter Jöback. Anslaget är helt klart berusat av den gamla hederligt bitterljuva livsextasen. På sista låten I Drömmans Värld låter han som Di Leva när Di Leva var som bäst. Har man fattat den grejen, att Vem ska jag tro på de facto är en av dom bästa svenska skivorna från 80-talet, då är det svårt att inte tycka om.

Demonen, ett av två album som Brandt släpper i år, föreslår något slags dramatiskt elektriskt synthepos, men det hela är en ganska optimistisk – och emellanåt ordentligt dansant – resa genom klubblandskapets dunkla värld av dekadenta frestelser. Det är skönt att Brandt inte faller för idén att utsätta sin musik för en trendigt monoton ljudmatta, utan istället ger sig på att försöka greppa själva essensen i 80-talets neonromantik. Viljan att uttrycka något. Viljan att våga hoppas på hjärta och smärta. Viljan att gnugga själen som en Aladdinlampa och hoppas att något ska hända.

Låter det abstrakt? Det är faktiskt otroligt enkelt, och det berör givetvis mer än coola dansgolvscharader. Kitty går före Robyn när det gäller att vara sig själv och våga står för det känslosvall man har under bröstet. Det är bara här och var, som i den elektroniska skrothögen Vackra Människor, där det mest blir skrän av alltihop. Man märker då tydligt tydligt tanken bakom mycket av dagens klubbmusikspop; den ska helst bara pågå och försvinna anonymt på ett dansgolv i sitt eget fulskramliga sorl.

Som bäst är Brandt naivistisk, sockersött svävandes, rentav gullig. Jag vet inte om det är meningen men Du & Jag Mot Världen låter helt och hållet som en vinjett till ett barnprogram. Och jag menar det som en total komplimang.

Och texterna?

”Tycker du att festen spårade ur/Jag vet att grannen, han blev sur/Tänk inte mer på det, vi låter det ske”

Tja, rimmar det så rimmar det. Det som saknas är kanske inte så mycket geniala litterära ambitioner – det här är ju, när allt kommer omkring, bara helt vanligt dansgolvsfluff – men kanske snarare ett personligt tilltal. Att lyssna på Demonen är att tänka på all den där gamla 80-talsmusiken jag är övertygad om att Brandt själv tänker på när han spelade in albumet. Det är förstås en trevlig upplevelse, på det stora hela. Men det slutar gärna med att man blir sugen på dom gamla originalen istället. Om Brandt hittar något att sjunga om som är hans eget så kanske vi ser framför oss början på en riktigt stark artist. Det syns inte riktigt på Demonen, men jag hoppas han är något på spåret.

Läs även andra bloggares åsikter om Julian Brandt, musik, Demonen, skivnytt, recension

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Demonen, Julian Brandt, Musik, Recension, skivnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 170
  • Sida 171
  • Sida 172
  • Sida 173
  • Sida 174
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in