• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Från premiären på Noréns nya pjäs Stillheten, på Stockholms stadsteater

19 februari, 2011 by Rosemari Södergren


Fem karaktärer på scen – vem som står i fokus och som är huvudperson pendlar under pjäsens gång. Ingen är god, ingen är ond, alla är mer eller mindre trasiga och sällan lyssnar någon på någon annan.
Lars Noréns nya pjäs, ”Stillheten”, hade premiär på Stockholms Stadsteater 18 februari 2011. Som alltid när det är ett drama av Norén är det mycket som sägs genom att det inte sägs.

Det är som Per Wästberg sade om Lars Norén i ett tal då Norén fick Pilotpriset 1994:

I hans pjäser blir dock sista ordet aldrig sagt. Evighetsmaskineriet rasslar vidare, familjeintrigerna gör ett nytt varv. Ett drama kan slut för att bokstavligen börja om med samma replik eller fortsätta i en annan pjäs. Att kartlägga döden i livet men också antyda en kärlek som måste hållas levande för att vi inte ska förstenas – med detta lär Norén fortsätta länge än.

Stillheten har fem roller:
Ernst, fadern med alkoholproblem, spelad av Sten Ljunggren.
Lena, modern, spelad av Katarina Ewerlöf.
Ingemar, äldste sonen, spelad av Magnus Krepper.
John, yngste sone, spelad av Michael Jonsson.
Martha, hushållerskan, spelad av Maria Salomaa.

Alla är trasiga på sitt sätt, eller på flera sätt. Föreställningen börjar med att Ernst går upp tidigt på morgonen för att ringa sin syster för att försöka på långa 3.000 kronor för att kunna betala av lån och amortering på hotellet.

Scenen är extremt avskalad: bara ett stort rum med golvet täckt av vita A4-papper och några askkoppar, plus längre bak på scenen: en enkel stol.
I taket lyser ordet Standard Hotell med blå neonbokstäver, förutom bokstaven O som inte lyser. O:et är trasigt.
Det är rätt mycket som är trasigt egentligen.

Föreställningen startar med fullt ljus över salongen också, det blir som om gränsen mellan skådespelarna på scenen och publiken därför inte är så skarp, så tydlig. Först en bra bit in i föreställningen släcks ljuset i salongen.

Föreställningen har många bottnar och i vissa delar är den så stark att det är obehagligt. Det finns få dramatiker som så knivskarpt kan skildra människors totala ensamhet och oförmåga att möta varandra. När en människa verkligen öppnar sig och försöker visa sina känslor finns det ingen som är mogen att lyssna eller redo att mötas.

Ingen är god, ingen är ond, enbart. Modern har en ganska nära relation till äldste sonen, men samtidigt är hon totalt oförmögen att ta till sig yngste sonen. Han skriker ut sin längtar efter hennes kärlek, men får inte ens en kram. Yngste sonen som kan skriva och vill skriva men tampas med dåligt självförtroende får slängt i ansiktet att han inte kan lyckas. Fadern har en stor kärlek till yngste sonen, men när modern fått sin diagnos av läkaren att hon bara har månader kvar att leva är fadern utan förmåga att ge henne stöd. Han tycker bara synd om sig själv, är bitter i sin självömkan.

Trots att föreställningen är svart och mörk har den en svart humor också. Det är klart att den bärs upp inte bara av den starka texten och dess undertexter. Skådespelarna är viktiga för att pjäsen ska bli så stark. Sten Ljunggren gör den olyckliga fadern, förvirrad, ensam och så feg. Michael Jonsson som yngste sonen är så rörande att jag vill gråta.

Det finns en slags tröst i att det inte finns något lyckligt slut. Inget djupt olyckligt heller, utan det är som livet och när vi får se bortom illusionerna blir det som en slags befrielse.

Stillheten (skrevs 1984) är tredje delen av Lars Noréns självbiografiska pjäser om uppväxten i skånska Genarp. Natten är dagens mor och Kaos är granne med gud spelades på Stockholms stadsteater 2007. Stillheten hade urpremiär i Amsterdam 1986, spelades på Dramaten 1988 och på Aveny Teatret i Köpenhamn två år senare.
– För mig är det fascinerande att Lars Norén skriver ytterligare nästan femhundra sidor om familjen som han redan skrivit så mycket om. Han blir aldrig färdig med den. Men det här är en annan, korrigerad bild av familjen, säger norske regissören Eirik Stubø, nu är tillbaka på Stockholms stadsteater (senast regisserade han Påsk, 2009).

Jazzmusik är en viktig del i pjäsen. Bröderna John och Ingemar (Magnus Krepper) är uppslukade av 50-talsjazz, och från scenen hörs musik från legender som Stan Getz, Chet Baker och Lennie Tristano. Musiken är som en roll till i föreställningen, dess jazztoner förmedlar en dov, melankolisk känsla som understryker det som händer – och när bröderna en liten stund når varandra är det just med lekfulla gladare jazzimprovisationer.

Foto: Carl Thorborg



Relaterat: Recension i Expressen

Läs även andra bloggares åsikter om Stillheten, Norén, Stockholms stadsteater, Sten Ljunggren, scen, teater, recension

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Norén, Recension, Scen, Sten Ljunggren, Stillheten, Stockholms stadsteater, Teater

Viva Las Vegas med Elvis – en saga att drömma sig bort med

18 februari, 2011 by Redaktionen

Viva Las Vegas
Betyg 3

Jag fortsätter min utforskning av filmarkivet hos Headweb. Förutom att det finns en hel del relativt nya filmer är det spännande att det på filmplatser på webben, som Headweb, finns filmer som inte går att få tag på annars. Nu har jag sett ”Viva Las Vegas” med Elvis Presley från 1964.

Viva Las Vegas, är regisserad av George Sidney. Det är kul att den hade vensk premiär den 30 mars 1964, nästan två månader innan filmen gick upp i USA.

Det är en film för den som vill se Elvis när han var som bäst, eller i alla fall mådde som bäst, Han var ung (28 år) och smal. Publikmässigt var filmen en framgång.

Elvis spelar racerbilföraren Lucky Jackson som kommer till Las Vegas för att delta i Las Vegas Grand Prix. Det enda som fattas är pengar till en ny motor till sin bil. Pengarna vinner han på roulette och allt ser bra ut.
Han träffar dock en ung vacker kvinna, en vackra Rusty (Ann-Margret), och får också en konkurrent om kvinnans gunst. En konkurrent som också är racerbilsförare men dessutom stormrik.
Lucky/Elvis blir knuffad i simbassäng och förlorar sin pengar och kan inte köpa motorn han behöver för att vinna tävlingen och han måste dessutom jobba som servitör för att få pengar till mat.
Den Rusty (Ann-Margret) är förälskad i honom men hon hatar tanken på att han ska köra racerbil.

Det är en förutsägbar romantisk berättelse med sång och dans och vackra bilder. Som scenen när Elvis och Ann-Margret, eller tja rollkaraktärerna Lucky och Rusty, har en date och hamnar på dansställe. Alla andra på dansgolvet har dovare färger på kläderna och Lucky och Rusty lyser hela bilden med sina klargula kläder.

Det är en söt, romantisk historia där Elvis är som bäst och givetvis med bra låtar, för den som gillar Elvis. Titelspåret ”Viva Las Vegas” är med förstås och också låtar som ”The Lady Loves Me”, ”Appreciation” och ”What’d I Say ”.

Här finns information om filmen hos Headweb.
Vill du ha en Elvishelg så finns det en hel hög av Elvisfilmer hos Headweb.

Läs även andra bloggares åsikter om Elvis, musikal, filmer, Headweb, recension

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension Taggad som: Elvis, filmrecensioner, Headweb, Musikal, Recension

Skivrecension: Kurt Vile: Smoke Ring for My Halo

17 februari, 2011 by Redaktionen


Artist: Kurt Vile
Titel: Smoke Ring for My Halo
Betyg: 4
Utgivningsdatum: 8 mars

Philadelphiasonen Kurt Vile är en artist gjord att tycka om. Det är lite svårt att förhålla sig kritiskt till en artist som en gång blivit jämförd med Leonard Cohen, Tom Petty, Psychic TV och Animal Collective i en och samma recension. Man skulle kanske kunna ha invändningen att han i så fall saknar originalitet – men det vore inte heller sant. Kurt Vile är helt enkelt oerhört bra. En multitalang, snäppet mer begåvad än alla andra.

Efter att ha smugit runt i det hemmagjorda lo fi-landskapet under större delen av 00-talet – där han gjorde hemmagjorda CD-R-inspelningar som blev två fullängdsskivor på mer eller mindre obskyra skivbolag – exploderade han på bolaget Matador i 2009 års album Childish Prodigy. Det var inte en fantastisk skiva för att den på något sätt var nyskapande, utan för att den kändes det. Med ett grundläggande stilideal hos Lou Reed och Velvet Underground byggde han där upp en stor målning av allsköns skrammel och skrot, där det ena inslaget var lika oväntat – men satt lika självklart – som det andra. När jag första gången hörde övergången mellan den sju minuter långa neopostpunkorgien Freak Train och den lågmält svävande, fingerplockande balladen Blackberry Song fick jag märkliga små rysningar i bröstkorgen som jag sällan får av ny musik, ens om den är bra.

Smoke Ring for My Halo är andra skivan på Matador och den är kanske inte riktigt lika lysande som Childish Prodigy – även om jag reserverar mig för framtida lyssningar – men den är minst lika rolig att lyssna på. Den här gången har Vile, via Sonic Youth-producenten John Agnello, tagit på sig lite mer av en tvångströja och stramat åt låtarna så att dom inte kan flyga iväg riktigt hur som helst. Det finns inga gigantiska explosioner av reverbekon och distade gitarrer, som senast, utan produktionen verkar vilja koncentrera låtarna ner till någon slags minsta gemensamma nämnare. Det har resulterat i en mer återhållsam, på sätt och vis lugnare, skiva som bjuder in lyssnaren mer öppet, framförallt till texterna som på Childish Prodigy ibland tenderade att försvinna in i såväl gitarrskrammel som Viles egna vrål.

Nu hör man en mer tydlig berättare i Kurt Vile. Det är kanske ingen slump att skivan redan i början presenterar honom mer naken än tidigare – den vackra inledningslåten Baby’s Arms är en kärlekssång som är så omedelbar att jag nästan hoppade till när skivan startade. På Childish Prodigy, för att ge en kontrast, var inledningslåten det grovhuggna rockdånet Hunchback. Då hoppade jag till av naturliga orsaker – det LÄT – men nu lyckas Vile helt och hållet vända på sin multibegåvade pannkaka och jag är lika överraskad som då. ”I will never ever, ever be alone, because it’s all in my baby’s hands /…/ except for her, there’s just nothing to latch on to” sjunger han, klart och tydligt, och det är så pass rörande att jag vill springa ut och köpa choklad och rosor till Den Där Någon Som Måste Finnas Där Ute Någonstans. Att hela låten kan härledas, som via pipeline, direkt ner till Nick Cave gör det inte sämre utan, märkligt nog, nästan ännu bättre. Vile slänger med sina lån och hyllningar så självklart, och med sådan elegans, att man låter honom göra det utan att gnälla.

Det är just den där förbluffande, mer eller mindre akustiska, enkelheten som gör Smoke Ring for My Halo så oemotståndlig. Samma omedelbara färgstyrka som i Baby’s Arm hittar man i låtar som indie-catchiga Jesus Fever, den lysande vemodiga Peeping Tomboy (där rader som ”I wanna give up but I can’t lie down” känns som omedelbara små klassiker) och handen-utanför-bilfönstret-flyktiga In My Time. Idén bakom produktionen på skivan verkar att köra på två spår – dels detta lågmält romantiska popspår, och dels ett mer suggestivt, mörkare rockgroove, där man känner igen Vile från sist. Man kan tycka att albumets bromsklossar är dom låtar som mest lunkar på, lite grann som ett mer urvattnat Black Rebel Motorcycle Club, och mest blir väsande mantran över en ljudmatta. Men vid omlyssningar så sitter dom snart där dom ska också – On Tour låter som bakgrundsmusik till en knarkig rock ’n roll-film och den lite lätt drogpåverkade Runner Up och Society is a Friend är, vid närmare inspektion, faktiskt rena rama punken. Och man måste gilla Puppet to the Man, där Vile – med en självironi som ligger på metanivå – levererar en av dom mest briljanta Velvet Underground-pastischerna jag någonsin hört.

Som bäst fungerar dock denna skiva i titelspåret, där alla element sammanspelar. Inte nog med att låten är rörande redan på text och melodi-front, den är sådär oförutsägbart spännande att lyssna på också. Skivans själ återfinns ganska bra i titeln, som talar egentligen sitt ganska tydliga språk – En rökring till min gloria. Jo det är väldigt ”coolt”, och Kurt Vile tar förmodligen på sig en och annan pose mer än vad som kanske anses klädsamt. Men vadå. Det har han ju rätt till. Det har man alltid när man är snäppet mer begåvad än alla andra.

Läs även andra bloggares åsikter om Kurt Vile, musik, skivnytt, recension, singer/songwriter

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Kurt Vile, Musik, Recension, singer/songwriter, skivnytt

Skivrecension: Before the Dawn: Deathstar Rising

17 februari, 2011 by Redaktionen

Artist: Before the Dawn
Titel: Deathstar Rising
Betyg: 4
Utgivningsdatum: 25 februari 2011

Finnarna är bra på modern metal, gärna med goth inslag, och Deathstar Rising från Before the Dawn är ett bra bevis på att det också levereras med kvalitet. Jag tillhör dem som tycker att growl ska brukas med måtta och här tycker jag att man hittat en bra balans.
Kombinationen growl och en ren röst på refrängen är kanske inte direkt originell, men det fungerar. För att kategoriseras som Melodic Death Metal så är skivan tämligen lättlyssnad och det är bara att konstatera att Tuomas Saukkonen är en begåvad låtskrivare. Det blir antagligen även denna gång blir ett besök på någon Finsk topplista.
Faktiskt blev jag såld redan på det två första spåren. The First Snow som är ett kort intro, typisk hårdrocks akustiskt, lite progressivt men utan överdrifter. Vackert. Följande spår, Winter Within, sätter sen en bra nivå på albumet och fick i alla fall mig att hänga kvar. Kvaliteten på följande spår är också konsistent och hög utan att för den delen bjuda på några direkta överraskningar. För den yngre publiken så var min 13-åriga son, Niklas, överens med mig om betyget 4/5.

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Hårdrock, metal, Musik, Recension

Gullivers Resor med Jack Black

16 februari, 2011 by Rosemari Södergren

Gullivers Resor
Betyg 1

Gullivers Resor i 3D – det låter som ett spännande filmprojekt. Men att då sätta Jack Black i rollen som Gulliver, då har regissören inte någon känsla för handlingen. Jack Black kan bara spela sig själv. Och det är vad han gör i den nya filmatiseringen av Gullivers Resor. Handlingen är flyttad till nutid och Jack Black spela en vaktmästare med ansvar för att dela ut posten på en tidning. Han har jobbat på samma post i tio år och varit förälskad i reseredaktören i fem år. Gulliver vågar inte bjuda ut henne, men när han tar mod till sig för att fråga trasslar han in sig och låtsas att han vill bli reseredaktör.
Reseredaktören skickar ut honom på ett reseuppdrag, att göra ett reportage om Bermudatriangeln. Gullivers båt förliser i en storm och han flyter iland i det okända landet Lilliputt där invånarna är pytte, pyttesmå.

Gulliver spelas alltså av Jack Black. Spelas och spelas, fuskas bort till en parodi på Jack Black själv. I övriga roller ser vi Emily Blunt, Jason Segal, Amanda Peet och Billy Connolly. Filmen regisseras av Rob Letterman, han har bland annat gjort ”Mosters vs. Aliens”.

Det är inte många skådespelare som kan vara stolta över sina rollinsatser i Gullivers Resor.

Jonathan Swift skrev Gullivers Resor som kom 1726 och den var menad som en satir över samtidens sociala förhållanden. I originalberättelsen har illeputtarna har en hel del drag av idiotiska byråkrater och giriga makthavare. Detta fuskas bort totalt i Rob Lettermans regi. Lilleputtarna blir så fåniga att ingen kan tro på dem, de blir mer som dröm av Jack Black där han leker själv med sina leksaker. Detta har blivit en Jack Blacks resor i sin egen galna fantasi. Visst, ett och annat skämt kan vara halvkul, men det blir alltid för mycket när Jack Black är med.

Dessutom: när Jack Black är med i en film är det nästan alltid samma historia som berättas. Han är en snacksalig misslyckad individ, men som ändå lyckas vinna den åtråvärda kvinnans hjärta, hur svårt det än är att tro på det. Han utvecklas lite i filmen och dämpar sin överdrivna skämtsamhet under filmens gång. Sedan kläs denna historia in i olika andra berättelser, som nu i Gullivers Resor. Det är att missbruka en historia som Gullivers Resor, som definitivt är värd något bättre.

3D-effekterna är i stort sett obefintliga. Om du måste se den här filmen, du kanske tvingas ta med dina brorsbarn eller något: undvik 3D-versionen. Det är bara slöseri med pengar. Jag har inte sett någon film som visats i 3D där 3D-effekterna varit så frånvarande.

Läs även andra bloggares åsikter om Jack Black, Gullivers resor, 3D, film, recension

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension Taggad som: 3D, Gullivers resor, Jack Black, Recension, Scen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 169
  • Sida 170
  • Sida 171
  • Sida 172
  • Sida 173
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in