• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Blir uppfylld av krängande melodier och pulserande komp – The Splendor på Utopia

18 april, 2026 by Mats Hallberg

16/4 2026

Jazzkrogen Utopia nedanför Stigbergstorget i Göteborg

Blev bjuden till en stammis bord längst fram mitt för scenen. Kom som avtalat i mycket god tid före konserten. Före livemusiken tog sin början med instrumentalister på en eller ett par meters avstånd, samtal och inmundigande av god huvudrätt (dagens fångst) och dryck. Kände väl till medlemmarna i The Splendor varför det fanns en lust att ta sig an deras kompositioner under dessa gynnsamma omständigheter. Hade hört kvartetten på Unity och i deras skivbolagslokal samt recenserade den senaste av deras fyra album – debuterade 2008 – i Sveriges Jazzmagasin Orkesterjournalen. Göteborgsbaserade gruppen har lovordats för hur de kombinerar svängig bop med inslag av spräck och stänk av elektronik.

Ska påpekas att konserten över två set var helt akustisk. Fabian Kallerdahl hade denna gång valt bort att ha med portabel synt. Utöver nämnd pianist (mycket känt ansikte på scener i Göteborg) består The Splendor av hans bror Josef på kontrabas, bakom sitt trumset sitter Lars Lade Källfelt och frontar gör Lisen Rylander Löve på med något undantag tenorsax. Har hört dessa fyra musiker i ett oräkneligt antal sammanhang var för sig eller i konstellationer under närmare tjugo år. De har förekommit i fler genrer än jazz, tilldelats priser och turnerat utomlands. Minns ett miniporträtt jag gjorde om Fabians gärning redan för cirka femton år sedan. Och han och Lisen medverkade för ett halvår sedan på ett Jazz Akademi-event på samma scen, vilket resulterade i ett refererat från min sida. Bröderna har ju rönt framgång med sitt Music Music Music i cirka tjugo tillsammans med Michael Edlund.

Tidigare under dagen hade jag uppseendeväckande nog hört The Splendor i två låtar hos föreningen Bunkern, på en slags firmafest inför branschmässan Jazz Ahead i Tyskland. En givande firmafest att vara inbjuden till tack vare upplägget med minispelningar och info om frilansares villkor nu och förr med mera.

Man inleder aningen försenade på grund av ett litet missförstånd. Basisten tar på sig rollen som talesperson, ger oss somliga titlar. Att sitta extremt nära påminde om vissa gånger på Unity. Intimiteten bidrar till att det blir extra njutbart, även om det är en nackdel att de måste ställa in ljudet själva. Eftersom jag satt allra närmast saxofonist och trumslagaren skymd bakom henne, var volymen starkast från dessa ljudkällor, använde en öronpropp. På det hela taget led jag inte av någon betydande obalans lyckligtvis. Noterade att kvartetten utgick från noter, ett förfarande Rylander Löve kommenterade före konserten. Hon sa att de spelar ganska sällan, vilket medför att kompositionerna kan vara knepiga att erinra sig.

Inte oväntat kickar konserten igång frejdigt i dur med Files om anteckningarna stämmer. Utvecklas till en böljande öppning genom spänstigt utformade bågar med Rylander Löves fraser positionerade överst. Ibland ägnar man sig åt att knåda toner, skrynkla till dem. Ofta sträcks det ut i melodiska, attraktiva linjer vilka accentueras när tenorist lämnar över till lika inspirerad pianist. Glömde fråga hur stort utrymmet var för improvisation i original vilka genomgående håller hög klass. Ballader förekommer som en välgörande motvikt till intensiva avdelningar där ”hårdkörning” idkas. Tyckts som om vissa kompositioner avlöser varandra utan paus. Vad som händer pågår i ett oemotståndligt pulserande groove vilket främst är rytmläggarens utomordentliga förtjänst. Lade som influeras av bland andra Jack De Johnette håller genomgående grytan (deras typiska sound) nära kokpunkten i egenskap av primus motor.

Desto mer tillbakalutat låter det om första balladen vars innerliga intro på flygeln är väldigt vackert. I denna stolta sak träder Josef Kallerdahl fram för första gången i och med att basfeauture förmedlas. Yviga leveransen i låten som avlöser går hem. Blir till härligt pulserande bop av hög kaliber. Första set avrundas med Floating (L. Rylander Löve), en suggestiv, lyskraftig melodi indelad i flera skikt. Obestridligen en hit även om den skulle vunnit på att balanseras av mildare tongångar i den eruptiva b-delen. Sekvensen Fabian leder rytmsektionen genom formar sig till ett av spelningens krön.

Efter paus startar samtrimmade The Splendor med skönt snirklig sak som varvar upp i omgångar. Det visar sig vara titellåten från senaste albumet Royal. Egendomligt nog refererar jag inte till uppenbara förebilder. Vad som beskrivs som ”stämningstät och hårt pådriven jazz” har blivit till en egen stil, som förstås kan te sig eklektisk, påminner om energirik jazz grundad i sent 50-tal. Stilistiskt säkre och emellanåt lätt avantgardistiske Rylander Löve leder tanken till Melissa Aldana, Malin Wättring och Elin Forkelid, fast kännare troligen skulle kunna identifiera henne genom hennes egenart. Gruppens melodimakare broderar uttrycksfullt på egen hand för att snyggt förenas i ensemblespelet. Då och då kommer det volymsvagare pianot till korta, ett olösligt problem live. Fäster mig vid unisona passionen och flera gånger uppstår flow, det ideala tillståndet. Kvartetten hade förtjänat större publik eftersom deras hjärtan vibrerade av lust till en spännande variant av tidlös jazz, medryckande och utmanande om vartannat. Ska betonas att Fabians anslag på klaviaturen väcker lika mycket positiv uppmärksamhet som saxofonisten i rampljuset. Tillför vackra och meningsfulla klanger.

Efter internt intermezzo som avsåg fel tonart kom komposition av sökande natur. Mina anteckningar betonar i detta skede dels att gruppens trumslagare är i sitt rätta element när han fyller i en passage genom framtagna mönster, dels att välorganiserat småstök stundtals uppstår. Vi får en av Josefs sällsynta features i en vindlande rörelse, varvid övriga hänger på i udda taktart som påminner om Monk. Excelleras i krängande flow. Ett inte helt lättsmält alster har fått titeln Below The Rainbow (L. Rylander Löve). Lisen styr dem gärna mot ”Avantgardia-land”, även om hon också propagerar för värdet i att utgå från bärkraftiga teman. Extranumret Trains signerat gruppens blåsare är en utsökt, gungande melodi garnerad med sopransaxens ljusa toner. Ostinato-riffandet dekoreras ystert gränsande till latin-vibe. Vi som hade förmånen att vara på plats uppskattade det musikaliska äventyret, skönheten parat med öppna-spjäll attityden jämte ett antal minnesvärda melodier.

Arkiverad under: Musik, Recension

Recension: Dina Ögon låter Människobarn andas – och Fållan lyssnar

17 april, 2026 by Thomas Johansson

Dina Ögon på Fållan

Dina Ögon – Fållan (Kväll 1) – Betyg 4 (5)
En bra spelning som lyfter till något helt annat

Första av två utsålda kvällar på Fållan, och redan innan bandet går på ligger en förväntan i luften som är svår att värja sig mot. Dina Ögon är ute på turné med sitt nya album Människobarn, och Stockholm får två kvällar i rad att fira bandets återkomst.

Konserten är i praktiken en fullskalig presentation av det nya albumet. Nästan hela Människobarn spelas — bara två låtar lämnas utanför — och det visar sig vara ett smart drag. De större, mer expansiva produktionerna får en fysisk tyngd live, medan de mjukare spåren landar med en värme som gör att publiken sjunker in i musiken snarare än bara lyssnar på den. Det är som att se bandet växa i realtid, låt för låt.

Det finns också något konsekvent i hur kvällen byggs upp. Istället för tydliga stopp mellan låtarna får musiken flyta, nästan som ett enda sammanhängande stycke. Det skapar en närvaro som är svår att bryta – publiken dras in och stannar där. Samtidigt är det ett grepp som riskerar att jämna ut topparna, och ibland saknas den där enskilda låten som bryter mönstret och verkligen sticker ut. Men det är också en del av bandets identitet: de jobbar mer med helhet än med enskilda utropstecken.

Live framträder också en större tydlighet i samspelet. Det som på skiva kan upplevas som drömskt och svävande får här en mer definierad kropp. Trummorna är tajta utan att bli stela, gitarrerna färgar ljudbilden snarare än driver den, och sången ligger som ett mjukt men stadigt nav i mitten. Det är kontrollerat, men aldrig kallt.

Publiken möter det på samma våglängd. Det är inte en konsert där allt exploderar från första sekund, utan snarare en där intensiteten byggs upp gemensamt. Små rörelser, lågmäld allsång, ett kollektivt fokus. Och när det väl släpper – när tempot ökar eller en refräng sätter sig – känns det desto starkare.

När extranumren kommer öppnar bandet upp för publiken: “Vad vill ni höra?” Fållan exploderar i önskningar, och plötsligt känns lokalen mer som ett kollektiv än en konsert. På setlisten står det helt enkelt extranummer, inte exakt vad som ska spelas, så det känns som att det faktiskt är på riktigt. Det är här kvällen tar klivet från bra till helt underbar. Som när en redan stark film får en sista scen som gör att du sitter kvar i mörkret en stund extra, bara för att hålla kvar känslan.

Här blir också relationen mellan band och publik som tydligast. Det finns en tillit i rummet – en känsla av att det här inte bara är en spelning som levereras, utan något som faktiskt delas. Och det är i de ögonblicken, när strukturen släpper och närvaron tar över, som Dina Ögon är som allra starkast.

Dina Ögon levererar en kväll som både är en kärleksförklaring till Människobarn och ett bevis på hur stark relationen till publiken blivit. Kväll 1 på Fållan känns unik — en sådan där spelning som inte går att upprepa exakt likadant, hur bra kväll 2 än blir.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Recension: Amanda Bergman på Cirkus, En röst som berör – men inte alltid väcker

15 april, 2026 by Thomas Johansson

Amanda Bergman på Cirkus Stockholm

Amanda Bergman, Cirkus, Stockholm, betyg 3 (5)

Tempot sätter tonen direkt: från lugnt till ännu lugnare. När Welcome to Jurassic Park smyger in som intromusik är det ett oväntat val – nästan lite lekfullt – men det blir också en kontrast till det som följer. För när Amanda Bergman kliver upp på scenen på Cirkus är det inte för att ta över rummet, utan för att sakta sänka pulsen i det.

Cirkus är nära nog fullsatt, men det finns ingen känsla av premiär eller uppvisning. Snarare något inåtvänt, nästan privat. Bergman öppnar inte med kraft utan med närvaro. Hennes röst, vacker och skör, bär konserten framåt – men ibland också nedåt. Det finns stunder där det blir så stilla att det nästan tippar över i det dåsiga. Som om låtarna svävar lite för länge i samma känsloläge.

Samtidigt är det just där hennes styrka ligger. Rösten spricker, tvekar, håller tillbaka – och just därför känns den. Det är aldrig perfekt, men det är hela poängen. Hon sjunger inte för att imponera, utan för att stanna kvar i något.

Låtarna rör sig i ett smalt spektrum, från lågmält till ännu mer återhållet. De nya spåren glider in utan att störa, men bidrar också till den jämna, nästan monotona känslan. Bandet är följsamt och diskret, mer som en förlängning av Bergman än en egen kraft. Allt är noggrant balanserat, men aldrig uppseendeväckande.

Mellansnacket är sparsmakat. Några trevande ord, små fragment av tankar. Det finns ingen vilja att underhålla mellan låtarna, och det märks. Men det skapar också en märklig närhet – som om publiken får vara med i något ofiltrerat, snarare än något uppbyggt.

När konserten verkligen träffar gör den det tyst men tungt. Inte med stora gester eller allsång, utan som en stillsam tyngd i kroppen. Ljuset följer samma linje: dämpat, ibland nästan för försiktigt. Cirkus känns mindre än vanligt, mer instängt, men också mer fokuserat.

Det finns ögonblick där man önskar mer variation, något som bryter av, skakar om. Men Amanda Bergman verkar inte särskilt intresserad av det. Hon håller sig kvar i sitt uttryck, även när det riskerar att bli för jämnt.

Mot slutet är publiken samlad i något som liknar eftertanke snarare än eufori. Applåderna är varma, men återhållna. Som om kvällen inte riktigt lämpar sig för att explodera.

Det här är inte en konsert som försöker vinna över dig. Den bara finns där, stilla och envist. Ibland nästan för stilla – men också, i sina bästa stunder, drabbande på ett sätt som stannar kvar långt efter att sista tonen klingat ut.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Grammy-belönad jazzsångerska skiljer ut sig genom sin vägvinnande mix av stilar – Nicole Zuraitis på Kungsbacka Teater

13 april, 2026 by Mats Hallberg

foto Leif Wivatt

11/4 2026

Kungsbacka Teater (arrangör Musik Hallandia/ Föreningen Jazz & Blues i Kungsbacka)

Jazzsångerskan Nicole Zuraitis var för mig ett helt oskrivet blad. Utger mig inte för att ha koll även om vidsträckta genren flitigt recenseras. När jag blev varse den kvinnans meriter – sex nomineringar och två prestigefyllda Grammy-utmärkelser, tunga samarbeten och vinst i sångtävling – uppstod en obetvinglig lust att bege mig till Kungsbacka. Ville se en av konserterna på hennes och kvartettens första turné i Sverige. Att de besöker lämpliga scener i länet beror på bejublat framträdande härom året på branschmässa i Tyskland. Då golvades arrangörens jazzproducent, något de hundrafemtio personer som tagit sig till stadens fina teater får veta när spelningen presenteras. Konserten pågår i cirka en och halv timme utan paus. Man sitter och ser bra här. I vanlig ordning fördelaktig akustik, fast det irriterande nog susar i öronen dagen efter. Ska påpekas att Zuraitis utdelar beröm till ljud- och ljusansvariga.

Artisten som också är självlärd pianist, producent och arrar låtar har med sig en rytmsektion bestående av batterist Dan Pugach, kontrabasist Sam Weber (den som anslöt senast på grund av andra åtaganden) samt på elgitarr Idan Morin. Framhålls att samtliga erhållit Grammy-nomineringar eller vinster i olika kategorier, deras hemvist, att Pugach leder ett storband vars senaste album belönades med Grammy (lyssnade nöjd på det när jag kommit hem från min utflykt till Halland) samt att trumslagare i fråga råkar vara Nicoles make. Paret bor i utkanten av New York, ägnar sig utöver musicerande att rädda och ta hand om hundar.

Enligt uppgift har Zaraitis släppt sju skivor i eget namn, sjungit med flera renommerade storband och framträtt på festivaler i USA och i Australien. Lyssnade på smakprov på Youtube för att få en uppfattning om hur denna för mig doldis låter live i mindre sättning. Fick träffa den charmiga damen och medmusikerna efteråt, tog tillfället i akt att namndroppa stjärnor jag recenserat och i vissa fall mött. Ligger nära till hands att jämföra Zuraitis med kollegor, andra sjungande pianister hemmahörande inom jazzens domäner: Sarah McKenzie som sågs på Ystad Jazzfestival och två cross over – storheter jag inte upplevt live. Tänker på Diana Krall och Norah Jones. Likheter finns, men också uppenbara skillnader.

Om sångerskan, låtskrivaren och pianisten som för första gången besöker oss gör samma djupa avtryck som dessa stjärnor och övriga jag kom på att nämna såsom Janis Siegel, Samara Joy, Dianne Reeves, Gretchen Parlato, Cyrille Aimee, Cecilie McLorin Salvant med flera; ska jag låta vara osagt. Meritmässigt är hon vars föräldrar kommer från Litauen respektive Italien definitivt av snarlik dignitet.

Och paletten består av fler färger, fler stilar. En faktum som gör Nicole Zuraitis extra spännande. Förutom en majoritet original tolkas inte bara standards utan covers. På repertoaren finns låtar förknippade med rock, soul, funk, blues och även en uppjazzad version av hitten Jolene (D. Parton). Redovisningen speglar ändå inte helt mångfalden uttryck. I botten finns nämligen en stämma utbildad för opera och den avancerade tekniken har praktiserats Debuten från 2008 doppades dock i amerikanska sångboken. Live roas hon av att avslöja sitt ursprung, stöper om ett stycke av Debussy till oigenkännlighet. Sker också i Kungsbacka under en afton då artisten är på strålande humör, skrattar flera gånger åt interna skämt. Hon verkar primärt betrakta sig själv som en jazzig singer songwriter vars pådrivande beat i arrangemang, väl tilltagna utrymmen för riff och gitarrsolon jämte personliga tolkningar från vitt skilda håll kännetecknar upplägget live.

Originalen hämtas övervägande från senaste albumen Grammy-belönade How Love Begins (producerad tillsammans med Christian McBride) och ännu ej släppta The Devil I Know. Hantverket att komponera och arra låtar behärskas tveklöst. Vad gäller sättning framförs några sånger stående till gitarrbaserat komp. Just Idan Morin ges åtskilligt utrymme att agera solist, vilket görs med bravur. Hans sound i twangig approach med svajarm leder tanken till Marc Ribot, för att i andra solon bli intrikat flödande, förmodligen influerad av exempelvis John Scofield (hörde på Nef för över trettio år sedan). På en nyligen utgiven liveplatta inspelad i Las Vegas ingår också en organist och saxofonisten Tom Scott.

Det egentillverkade materialet var som framgått nytt för mig, hade inte lyssnat in mig ordentligt i förväg. Därför blev det naturligt att vad som stack ut mest var andra låtskrivares alster. Vi förunnades Hoagy Carmichael x 3 i tre ballader, varav en lätt bluesig. Syftar på The Nearness Of You, I Get Along Without You Very Well (Except Sometimes) samt Georgia On My Mind (intimt förknippad med attacken och pauseringarna hos Ray Charles). En absolut höjdpunkt inträffade när Jolene tolkades, ett arrangemang Zuraitis Grammy-nominerades för, som övergick i Wichita Linemen, modern evergreen av Jimmy Webb. Instrumentalisterna broderade fullödigt ut melodin så det stod härliga till. En annan höjdare kom allra sist efter att publiken gett stående ovationer. Njöt av emfatiska styrkan i rytmiskt gungande blues signerad Nina Simone.

”Ett hjärta lika stort som hennes anmärkningsvärda röst” är ett citat den komponerande sångerskan och pianisten lanserar sig själv med på hemsidan. Tekniken med perfekt pitch och stundom höga toner, utstrålningen och de musikaliskt breda och förstklassiga penseldragen ska lyftas fram. Och jag uppskattade att löpningar på flygeln hade sin än tydligare motsvarighet i fräcka gitarrsolon. Innan jag avslutningsvis kikar i anteckningar gjorda i mörkret, finns det anledning att avge ett samlat omdöme. Hade föreställt mig att jag skulle bli lika emotionellt tagen, lika drabbad som när jag live hänförts av magin hos Deborah Brown, Dianne Reeves, Samara Joy, Cecilie McLorin Salvant, Gretchen Parlato och Youn Sun Nah. Så blev inte riktigt fallet, fast jag verkligen uppskattade konserten framkallades inte gåshud. Å andra sidan infann sig liknande känsla efter formidabel konsert på duo med den världsberömda Janis Siegel.

Gillar inledande rytmiska temat där refrängen lyder ”I Won´t Make It Out Alive”. Följs av ett alster där det riffas skönt i udda taktart vars vibe får mig att referera till Joni Mitchell. Noterade att Pugach bakom sitt trumset alternerade mellan vispar, trumstockar och filtklubbor. Han och rytmsektionens roll var att kompa, fast ett kortare solo blev det. Sam Weber hade ett par pregnanta features. Konserten lyfter första gången i The Nearness of You. Slås av hettan i rösten hos denna auktoritet. Uppfriskande hur vilt det svänger om Debussy. En bitterljuv ballad där det frågas ”Do You Miss Me?” utvecklas till en fullträff.

Jazziga avspända tongångarna i Jolene och dess omnämnda förlängning är en konstnärlig triumf. En egen låt med tillägnan sjungs innerligt till enbart komp från basisten, delvis walking bass-teknik. Sluttonen hålls förstås imponerande i Georgia On My Mind, vars licks från Morin inhöstar applåder. En sekvens där musikerna drar i väg i upphetsande stick kopplar jag ihop med det legendariska temat i So What. På uppmaning visar sig publiken vara med på noterna genom att klappa takten. Fanns mycket musikaliskt godis att tillägna sig. Länet och staden är fantastiska på att boka attraktiva akter.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Förunderlig brygd av högst tillgängliga och esoteriskt skrynkliga toner – Cosmic Ear på Nefertiti

11 april, 2026 by Mats Hallberg

9/4 2026

Nefertiti i Göteborg

När Gyllene Skivan vinnande Goran Kajfes Tropique tidigare i år besökte Nef, talade bandledaren om att han skulle återkomma om cirka en och halv månad i ett annat sammanhang. Cosmic Ear för arvet efter Don Cherry och likasinnade vidare i ett projekt Kajfes driver tillsammans med fri form – ikonen Mats Gustafsson flankerandes sin hjälte Christer Bothén. Rytmsektionen utgörs av Kansan (tidigare Torbjörn) Zetterberg på kontrabas och Juan Romero på slagverk och berimbau. Zetterberg var medlem i Jonas Kullhammars långlivade kvartett, ingick i trio med Konrad Agnas och Per Texas Johansson och har släppt ett gäng plattor i eget namn. Juan Romero har sin egna Manuella Orkester förutom att förekomma i jazz, folkmusik och dansteaterproduktioner. Gustafsson lirar tenorsax, flöjt och färgar med elektronik medan Kajfes utöver trumpet hörs på synt och i en sekvens bjällror. Odiskutabla mittpunkten, åldermannen Bothén från Göteborg, trakterar basklarinett, jägarharpa och piano. För drygt femtio år sedan spelade han med självaste Don Cherry. För egen del känner jag till honom genom Spjärnsvallet, Bolon Bata och Bolon X. Är man det minsta intresserad av genren med underrubriker som nyskapande jazz fusionerad med elektronik behöver Goran Kajfes näppeligen någon närmare presentation.

Kvintetten kan ses som en utlöpare av kollektivet Fire Orchestra vars numerär fluktuerar kraftigt. För lite mindre än ett år sedan debuterade denna avantgardistiskt lagda supergrupp på skiva. Vad gäller kompositionerna vilka live innehåller rikliga mängder improvisatoriska inslag, skrivs dem av någon av bandmedlemmarna när de inte hämtats från Don Cherry, Codona där trumpetaren utgjorde en tredjedel samt Frank Lowe ( Billy Bang, Alice Coltrane, Sun Ra med flera utöver egen grupp).

Under och efter konserten tänkte jag på benägenheten hos lyssnare att ta risker, att utsätta sig och gå utanför sin trygghetszon. Cosmic Ear är knappast omedvetna om att deras oförutsägbara tonspråk rotat i en exklusivt vildvuxen tradition som blommade på 60-talet är att betrakta som en smal kulturyttring. Blev glatt förvånad när en ung servitris sa till mig på fråga att hon uppskattade mycket av den för henne annorlunda musiken. Ett par av de arrangörer jag besöker har döpt om sig från jazz- till musikförening. Man vill bredda såväl utbud som publikunderlag. En tongivande röst hänvisar till forskning av professor emeritus Lars Lilliestam som jag läst, intervjuat och lyssnat till föredrag av. Har för mig att den påvisar att endast 5% föredrar jazz. Och då undras hur många av dem som vill utmana sig med experimentella varianten á la Cosmic Ear?

Tidigare redaktören på jazzmagasinet Orkesterjournalen prioriterade fri jazz, har hållit föredrag om stilbildaren Don Cherry och skrivit bok om dennes gärning. I likhet med flera i supergruppen på scen hade Don Cherry – under lång period boende i Sverige gift med svensk textilkonstnär vars gemensamma barn också blev kända musiker/ låtskrivare – ett klart definierbart sound som mixade ett jazzidiom med andlig världsmusik.

Konserten genomförs enligt standardmodell, det vill säga två set varav det första på cirka en trekvart. Lokalen är välfylld av fans även om det inte är slutsålt. Gruppen har med sig egen ljudtekniker, vilket uppmärksammas. Denne utför sin uppgift till belåtenhet. När jag nu sätter igång med att redogöra för linjer och detaljer jämte bedömningar, görs det till stor del med ett utifrånperspektiv. Påpekade för en fri form entusiast i pausen halvt på skämt, halvt på allvar att somliga passager gick över min kompetensnivå, vilket jag förvisso var inställd på. Hade hur som helst stor behållning av kontrasterna och hur de förenade sig i minimalistisk dynamik. De korta presentationerna stod Mats Gustafsson för.

Det börjar trevande, skenbart planlöst kring en basgång. Efter ett tag går man samman i en eggande, slinga som minner om Don Cherry och söker sig framåt. Blåsarna turas om att brodera eller böka runt i lösligt uppgjord struktur. Fokus vandrar i vad som påminner om en svit med radikalt olika faser. Är onekligen fråga om maxad expressivitet. Bothén är först ut och avlöses av Gustafssons signifikanta bröl på tenorsax. Efter dem ger sig Kajfes till känna i distinkta, gnistrande fraser. Utflykter vilka backas upp av repetitivt beat. Och efter hand kompletterar bandledarna med soundscape på datoriserad elektronik respektive synt. Bothén byter ut basklarinetten mot donso ngoni (jägarharpa). Den tillför med sin repetitiva ton ett spännande, suggestivt lager. Kunde observera att den som jobbade hårdast böjd över sitt arbetsredskap var Kansan Zetterberg. Efter närmare halvtimmen uppstår ytterst angenämt ensemblespel när dynamiken får flöda. Gustafsson hörs på flöjt i denna andliga avtagsväg. Före paus framförs helt ny låt betitlad Drops Of Sorrow, en vindlande exceptionellt långsam sak. Konstaterar att Cosmic Ears drivs av obetvinglig kraft som stundtals blir opolerat rå, stundtals övergår i spirituell skönhet.

Under parollen musik är NU utvecklas influenser från olika delar av Afrika och Sydamerika till en kontrasterande smältdegel (tänk fri form scenen i New York). Oslipat intrikata infall bryts mot lyriska avdelningar. Åhörare med öppna öron fängslas! Andra set inleds med intro på flygeln av mannen som ingått i Don Cherrys krets. För mig som saknar kunskap förefaller det som om kontrapunkt finns med i bilden. Låter innerligt och mjukt, övergår i suggestiva virvlar. Rytmläggaren Juan Romero tar fram sin berimbau. Fäster mig vid ett sound som stretchas på långsammast tänkbara sätt, ett magnetiserande entonigt mood vibrerande av återhållsamhet. Vad som komma skall kan inte förutses, liknar att färdas i en berg och dalbana. Ibland knycklas soundet omilt till. Det motsträviga och larmiga accentueras. För att i långa sekvenser brytas av med minimalistiskt hållna melodier, i en attraktiv dynamik att svepas med i. Hypnotiska partier med ostinato varvas med individuella utflykter och omisskännliga sekvenser av spräck.

Inte sällan frossas det som framgått gärna i extrem energileverans. Ryggraden är den formidabla rytmsektionen. Zetterbergs runda toner exponeras i ett härligt feature. Gruppens talesperson berättar att man kommer framföra Do It Again) tillägnad Sofia Jernberg och komponerad av Gustafsson. Kompositören talar också om att låt från Codona tolkas. Ur basklarinett och tenorsax framställs en slags brutal urkraft. Blir en enorm kontrast när vi färdas från den urladdningen till motsatsen, taktila tillstånd av trans. Och på slutet hänförs jag av groove. Kajfes utsträckta fraser på trumpet blir en än större njutning i denna delvis brötigt utlevande omgivning. Ska påpekas att vi emellanåt förunnas melodiskt spel på flöjt och sax från den experimentellt inriktade Gustafsson.

Extranumret blir till julafton för elektroniknördar. Gustafssons röst och övrigas instrument utgår från det knaster, brus och swishande sound han framställer. Passande nog hade jag tagit med nya biografin om Bernt Rosengren som i omgångar spelade med Don Cherry. Boken blev en ingång till varma samtal med de tre blåsarna efteråt. Goran Kajfes gav mig matnyttig info om tanken bakom gruppen. Ja detta var sannerligen en intressant och spännande konsert med stundom spretigt sound. Har man viss vana underlättas lyssnandet då exklusiva tonspråket inte är ämnat för gemene man. Initierade på plats var förmögna att anstränga sig och blev därför belönade.

Arkiverad under: Musik, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in