• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Lordi släpper nytt album: "Deadache"

22 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Efter ett år i studion är Lordi tillbaka med albumet ”Deadache” som släpps den 29 oktober. Första singeln ut är låten ”Bite It Like A Bulldog”.

Lordi fick sitt stora genombrott i Eurovision Song Contest 2006 med låten ”Hard Rock Halleluja”. Albumet ”The Arockalypse” sålde platina i Sverige och mer än 350 000 exemplar världen över.

I början av 2009 beger sig Lordi ut på en omfattande världsturné som självklart kommer ta dem till Sverige.

Lordi – Bite It Like A Bulldog, från nya albumet

Arkiverad under: Musik Taggad som: Finland, Hårdrock, skivnytt

Kulturbloggen på samma galna fest som Idolerna när Sulo bjud på release på nya skivan

21 oktober, 2008 by Rosemari Södergren


Sulo är en svensk rockartist som är stor, stor i Spanien. Nu lanseras han rejält på den svenska marknaden. Och det gjordes bland annat med en spelning för inbjudna gäster på Café Opera på måndagskvällen, 20 oktober.

Om du känner till rockbandet Diamond Dogs, har du säkert lagt märke till frontmannen i bandet. Det är Sulo. I dagarna släpps hans tredje soloalbum: Hear me out.

Det var en riktig höjdar-lanserings-fest. Sulo spelade flera låtar från nya albumet och hade några av Kulturbloggens favoritrockare som gästartister. Staffan Hellstrand spelade en gitarr och sjöng en sång med Sulo, Louise Hoffsten en sång och Sara Löfgren en.

Festen hölls i Café Opera och snacka om vimmel. Där var fler kändisar än okändisar nästan. I vimlet såg vi nästan alla av de nio som är kvar i Idolfinalen. Vi såg Idol-Lars vimla omkring med båda två Idol-Robin. I trappan upp till garderoben såg vi Sepideh, flickfavoriten Johan, Loulou och Kevin.

Och i vimlet framför scenen träffade vi bloggaren Lotten Bergman. När vi fotograferade henne bjöd hon på sitt riktiga rockface och rufsade till håret. Hon finns på bilden här nedan, och så rockig har vi väl aldrig sett henne förr.

Sulo är en rockartist lite i Rod Stewarts fotspår, sägs det. Fast jag tycker han är rockigare än så.

Det var ös och skön stämning. Fast en sak var lite speciell. Vi kunde gå till baren och köpa ett glas vin och helt lugn gå tillbaka till de platser vi häckade för framför scen – trots att det bara var tio minuter kvar till spelningen. På andra konserter brukar det vara omöjligt att få en plats längst fram utan att stå där en timme före, eller flera timmar. Ändå var det massor av folk där. Vi tror att det beror på att det var ovanligt artiga gäster.

Om du vill provlyssna på Sulo kan du kika in på hans ställe på MySpace.

Vi tog några bilder från konserten – men jag vet, med mobilkamera blir det inte proffsbilder, men håll till godo:

Fler bilder från releasefesten finns i Kulturbloggens Flickrset med musiktillställningar i Stockholm 2008.

Andra bloggar om: skivnytt, bilder, foto, Stockholm, Idol-Lars, Sulo, Staffan Hellstrand, Louise Hoffsten, Sara Löfgren

Den lilla bilden nederst är Beviset (fast jag vet: väldigt mörkt och svårt att se) på att vi såg Idol-Lars och de två Idol-Robin.

Arkiverad under: Musik Taggad som: bilder, Foto, Idol, skivnytt, Stockholm

Sverigeaktuelle tenoren José Carreras släpper "Mediterranean Passion"

21 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Under över 30 års tid har den spanske tenoren José Carreras framfört underbara sånger ur den Neapolitanska musikskatten, sånger från Katalonien och Italien som har varit del av alla stora tenorers repertoar sedan Enrico Carusos dagar.

Imorgon, den 22 oktober, släpps José Carreras nya album ”Mediterranean Passion”. På plattan framför Carreras välkända nummer såsom ”O paese d’o sole” och ”Chitarra Romana”.

I höst är Carreras Sverigeaktuell med konserter i Linköping den 20 november och Malmö den 22 november.

Andra bloggar om: tenor, musikvideo, José Carreras, skivnytt

Arkiverad under: Musik Taggad som: Musikvideo, tenor

Men hur förbjuda att biljetter säljs med överpris? Skandalen med Metallica-biljetterna

21 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Det verkar uppenbarligen vara fusk på gång när det gäller biljetterna till Metallicas konserter. Två konserter med Metallica i Globen sålde slut på en halvtimme – och lite senare samma dag gick det att köpa hur många biljetter som helst på svarta börsen, fast då till betydligt högre pris.

Det är för vidrigt. Förstås. Fast i en marknadsekonomi, när det går ut på att köpa in varor och sälja till den marknad som finns, är det svårt att stoppa. Och vem vill leva i ett samhälle där stat eller myndigheter kontrollerar biljettförsäljning? Vad är ett rättvist system? Så länge det finns fans som är beredda att betala dubbla priset för en biljett på svarta börsen kommer säkert systemet med svarta börs-biljetter att överleva.

När det gäller fotboll finns ett system där de som är registrerade fans, alltså medlemmar i en officiell supporterhemsida kan köpa biljetter smidigare än andra. Det finns något liknande för metalrock-konserter, som Metallica. En person berättar om det i en kommentar till mitt inlägg om de utsålda Metallica-konserterna.

Micke skriver i kommentaren:

Jag säger bara: Metclub!! För 400 spänn om året så får du förutom chansen att träffa bandet, T-shirts och lite smått och gott, en väldigt bra tidning 4 ggr om året:

* Möjlighet att flera dagar innan det vanliga biljettsläppet köpa biljetter i lugn och ro.

Fast jag vet inte om jag tycker att det är mer rättvist än andra system. Den som inte är med i en supporterklubb ska ha samma rätt att köpa biljetter. Det är självklart inget fel att viss del av biljetterna går till supporterklubbar. Men det ska inte krävas någon särskild stämpel på att man är fans för att få gå på en konsert.

Aftonbladet berättar om biljettfusket:

En uppgiftslämnare blev i går vittne till hur en anställd på ett av landets ATG-ombud strax efter nio på morgonen matar ut biljetter. Butiken är då helt tom på kunder.
– De öppnar klockan tio så jag tyckte att det var konstigt. Att de hade stängt för allmänheten men ändå matade ut biljetter, säger källan till Aftonbladet.

Aftonbladet testade att beställa biljetter på en inofficiell sajt och lyckades beställa upp till 800 biljetter.

Fast det skulle inte förvåna mig om sajten inte än har fått tag på alla biljetter de säljer. De säljer på chans också, tror jag. Som personer som spelar dyrt på hästar eller som den som alltid satsar på aktier med hög andel risk. Undrar hur sådana människor mår, som måste gå så nära gränsen som möjligt? Undrar hur det känns att chanssälja biljetter på det sättet?

Aftonbladets Markus Larsson kommenterar biljettskandalen:

Men att en konsert säljer slut på några minuter är inte bara ett mått på artisternas popularitet längre.
Det är snarare ett bevis på att skrupelfria ockerföretag blivit mer effektiva och organiserade.
Med hjälp av olika metoder lyckas de hela tiden boka upp hundratals biljetter som de sedan säljer vidare till orimliga överpriser.

Något måste göras åt det här. Men jag vet inte riktigt vad.

Aftonbladet har en omröstning med frågan ”Ska det vara förbjudet att sälja vidare biljetter för mer än originalpriset?” Nästan 85 procent har just nu röstat att det borde vara förbjudet.

Frågan är bara: hur skulle det gå till?
Jag köpte till exempel två biljetter till Bruce Springsteens konsert i Göteborg i somras. Sedan fick vi förhinder och kunde inte åka dit. Då sålde jag dem på Tradera – och fick väl en hundralapp över originalpriset. Eftersom det inte går att sälja tillbaka biljetter till arrangören måste ju den enskilde ha rätt att sälja sina biljetter om han/hon får förhinder.

Relaterat:
Svenska Dagbladet
Dagens Nyheter

Andra bloggar om: biljetter, korruption, Globen, Stockholm, hårdrock, metal, ATG-ombud, fusk, överpris, Metallica, svarta börsen

Arkiverad under: Musik Taggad som: biljetter, Globen, Hårdrock, korruption, metal, Stockholm

Fans som köat i flera dagar blev utan biljetter då Metallicas konserter sålde slut på en halvtimme

20 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Vad är störst, att sälja ut till en konsert på elva minuter, sedan släppa biljetter till en konsert till, eller sälja ut två konserter på en halvtimme?

Jag pratat om biljettmatchen mellan AC/DC och Metallica. AC/DC:s konsert sålde slut på elva minuter – och då släpptes biljetter till en konsert till, som tog någon timme att sälja ut.

Metallicas två konserter sålde slut på en halvtimme, skriver Aftonbladet. En del fans hade köat sedan i fredags, men blev ändå utan biljetter.

Jag tycker matchen slutade oavgjort. De är stora gigantiska band båda två, även om jag föredrar AC/DC personligen.

Aftonbladet efterlyser folk som försökt få biljetter och inte fått biljetter:

Köade du utanför? Försökte du via nätet eller telefon?
Maila oss och berätta på den här adressen .
Lämna gärna dina kontaktuppgifter så att vi kan nå dig.

Undrar sa flundra, varför? Jag misstänker att Aftonbladet tänker belöna någon eller några med biljetter.

AC/DC

Metallica

Andra bloggar om: biljetter, hårdrock, metal, Globen, Aftonbladet, Metallica, AC/DC, slutsålt

Arkiverad under: Musik Taggad som: Aftonbladet, biljetter, Globen, Hårdrock, metal

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1723
  • Sida 1724
  • Sida 1725
  • Sida 1726
  • Sida 1727
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in