I lördags var jag för första gången och såg en direktsändning från Metropolitan Operan. Det var med mycket spänning och intresse och tankar hur detta skulle fungera. Biljetter hade jag köpt långt i förväg, men tyvärr hade jag endast lyckats få en biljett på tredje raden.
När jag anlände till biografen Spegeln i Malmö, så kunde jag precis som på operan hänga av mig mina ytterkläder och precis som jag brukar fanns det möjlighet att beställa någonting att dricka i de två pauserna. På grund av att det var premiär för mig så blev det ett glas vin i de båda pauserna. Vinet smakade utomordentligt och glasen var fyllda till bredden.Precis som på operan gick det också att för en billig penning köpa ett programblad på fyra sidor,med handlingen och annan nödvändig information. Däremot borde man kanske lägga ner tid på att korrekturläsa programbladet, innan det gick till tryckning.
Några minuter efter utsatt tid var det dags för föreställningen att börja. Föreställningen var Massenets Thaïs, en opera som jag inte tidigare hade hört om man bortser från Meditation i andra eller tredje akten.
Thaïs sjöngs av Renée Fleming, Nicias av Michael Schade och Athanaël av Thomas Hampson och Palémon av Alain Vernhes. Själva föreställningen introducerades av Plácido Domingo, som uttryckte en önskan om att han hade fått sjunga mot Renée Fleming. Så här i efterhand hade jag också önskat detta, men det var inte möjligt på grund av att Athanaëls roll skall sjungas av en baryton och Domingo är ju tenor.
Mogens H Andersson
Vill du läsa mer gå till min blogg.

Andra bloggar om: opera, live, Metropolitan, New York, Folkets Bio