• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Bokrecension: Hjärterkung av Hanna Krall – prosa med en oerhört allvarlig underton

9 september, 2017 by Redaktionen

Hjärterkung
Författare: Hanna Krall
Utgiven: 2017-03
Översättare: Julian Birbrajer
Formgivare: Håkan Liljemärker
ISBN: 9789187891526
Förlag: Ersatz

En solskenshistoria. Pittoreska Warszawa-stadsdelar. Nostalgisk byteshandel, sju kilo guld för en skopa salt. Friska nätter under bar himmel iförd det man råkade ha på sig för stunden. Oegennyttiga rekommendationer av medmänniskor till relevanta myndigheter. Kurragömmalekar med höga insatser. Varma bokbål. Kristallklara nätter. Sådär spännande liv vi vill ha. En stilstudie av mänsklig rationalitet. Mil och åter mil av blixtrande tågräls. Spartanska tågsätt. Bolmande skorstenar. Auschwitz. Auschwitz. Auschwitz.

Ibland upplever jag att historia återgiven i text tenderar att få ett overklighetens skimmer över sig; att den drar mot det fiktivas håll och lämnar ett förrädiskt hål efter sig. Ju längre tillbaka i tiden, ju färre källor det finns, desto mer får jag känslan av att det hela lika gärna kunde vara uppdiktat av vilken fantasifull författare som helst.

Jag besökte Auschwitz för några år sedan och blev inte särskilt berörd. Antingen är jag sjuk i huvudet och har likt Kato ett hjärta av sten, eller så förmår jag inte ta in något som jag upplever vara fullkomligt surrealistiskt. Möjligtvis spelade en avgrundsdjup depression in. Hur som helst hände ingenting särskilt inom mig när jag såg tågrälser, staket, byggnader och otaliga högar med människors efterlämningar. Däremot påverkar olika typer av annan dokumentation av Förintelsen mig starkt. Bilder av döende eller döda judar, utmärglade fångar och massgravar, skrämmer mig, särskilt som nazistkängor fortsatt marscherar på gator med allt fler och tyngre steg.

Hanna Kralls Hjärterkung bygger på faktiska händelser och närmare bestämt ett specifikt levnadsöde. Det är prosa, men en prosa med en oerhört allvarlig underton. Den får mig att känna äckel, rädsla och djup medkänsla. Som att det gör någon skillnad. Det är en något lakonisk återgivning. En humor mörk som synden dyker upp här och där. Torra konstateranden som på något vis är muntra, fast på ett tragiskt sätt.

Ramen utgörs till stor del av en kärlekshistoria. Det är knappast en glorifierad kärlek, men stark som ben framstår den. Huvudpersonen försöker på alla vis rädda sin make ur Auschwitz. För att lyckas med detta måste hon ständigt rädda sig själv. Människor runt omkring henne försvinner oftast obemärkt in i döden. Hon är en heroisk människa, om vi med heroism menar ett fullständigt oegennyttigt agerande. Att sälja sig själv är henne inte främmande om det ökar chanserna att återse sin make. Hon gör allt i sin makt för att avvänja sig för henne typiska judiska drag. Detta innefattar både utseende och särskilda kroppsrörelser. Att dränka delar av sig själv blir ett sätt att överleva.

Några människors handlingar framstår vara synnerligen naiva, men det är för att vi sitter och skådar uppifrån en höjd som förlänar oss retroperspektivets överblick. Jag tänker främst på en släkting, jag minns inte vem, som gick iväg för att tala allvar med nazisterna. Han kom aldrig tillbaka. Det är många som inte kommer tillbaka. Samtidigt förundras jag över människors förmåga att överleva.

Den eviga frågan, Hur var det möjligt?, följer mig genom boken. Ja, hur var det möjligt? Det finns skilda teorier om det. Hanna Arendt utformade begreppet den banala ondskan. Det tog ansats ur rättegången mot SS-mannen, och tillika indirekta mördaren, Eichmann. Arendt menar att Eichmann i själva verket kunde ha varit vem som helst. Han handlade som han gjorde till följd av hans plats i maktens hierarki. Han lydde, varken mer eller mindre, order – oaktat att dessa var fruktansvärda. Det är åtminstone en tolkning av Arendt, men jag misstänker att Eichmann inte var vem som helst. Utan att vara en kännare av det mänskliga psyket, borde han rimligtvis haft vissa karaktärsdispositioner som möjliggjorde hans omänsklighet och cynism.

Däremot tänker jag mig att begreppet kan fungera som ett teoretiskt verktyg för att förstå en struktur; ett samhällstillstånd som på något vis normaliserar våld och ett titta åt andra hållet-förhållningssätt. Kanske ger det en förståelse för hur en samhällsapparat gömmer den enskilde människans roll och agerande. Det är inte ett enskilt och avgränsat historiskt faktum. Oavsett vad vi känner, vet och har insikt i, är det intet värt om det inte omsätts i någon typ av handling. Det är närmast att betrakta som ett förräderi mot ett bättre vetande att låta skeendena ha sin gång utan att ingripa. Det är osmakligt, oansvarigt och framför allt historielöst.

Under läsningen slås jag av hur denna, om vi kan kalla det ondska, förekommer i olika tappningar. Angiveriet, där judar angav varandra, verkar ha varit utbrett. Det var ett roulettspel med livet som insats att lita på sin nästa. Den som framstod som vän, kunde när man vände ryggen till varsko nazisterna om ens gömställe. Inte på grund av hat. Det var för att se till sitt egna, och kanske de närmastes, väl och ve. Att vara medlöpare kunde kanske öka oddsen för ens egen överlevnad. Människan som överlevare, som sagt.

Den andra uppenbara ondskan var naturligtvis nazisternas. De judar som förekommer i boken får hela tiden förhålla sig till den. Rent materiellt bombas deras hem sönder och samman. De lider brist på alla förnödenheter. Lien kan när som helst svepa fram i sin omedelbara närhet. Överlevnad är det samma som att förmå att på förhand parera ondskan trots att man inte vet i vilken skepnad den dyker upp. De är utelämnade i nåd och onåd till ödets nyck som både kan vara lycka och olycka. Aldrig någonsin under boken kan jag avgöra vad jag kan vänta av de sista raderna.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Den ensamma staden av Olivia Laing

2 september, 2017 by Redaktionen

Den ensamma staden
Författare: Olivia Laing
Utgiven: 2017-04
Översättare:Karin Andersson och Sofia Lindelöf
Formgivare: Pelle Sjödén
ISBN: 9789171735058 Förlag:
Bokförlaget Daidalos

Är ensamhet det samma som övergivenhet? Det beror på vad man lägger i orden. Ensamhet är ett hjärtats tillstånd. Havsdjup. Något uråldrigt. Övergivenhet både en psykisk och fysisk realitet varur ensamhetskänslorna oftast emanerar. Kronisk ensamhet är döden, men inte döden som vi tänker den för den är inte ensam, bara evig, och det är inte samma sak. Den konventionella döden en befrielse, fast det vågar man inte tänka. Självbevarelsedriften slitstark som tiden.

I Olivia Laings bok Den ensamma staden – Om konst, ensamhet och överlevnad är, föga överraskande, ensamheten ständigt i blickfånget. Hon tar avstamp i sitt eget liv – utan att för den sakens skull bli särskilt närgången – och i situationen som uppstod när hon helt plötsligt blev singel i en för henne okänd stad – New York. Det fanns inga uppenbara band till hennes tidigare hemort i Storbritannien, varför hon fann det vara lika gott att vara ensam på platsen hon redan befann sig.

Jag är inte så duktig på definitioner, men jag misstänker att detta är en essä. En essä om ensamhet. Ämnet i sig självt är intressant, men det som gör boken tilltalande- och dragande är hur det avhandlas. Den är kapiteluppdelad där varje del använder sig av olika (kultur)personer för att utforska ensamheten som sådan. Många är nya bekantskaper för mig, vilket gör läsningen oerhört givande bara genom att den tvingar mig utanför boken för att ytterligare vidga mina vyer.

Utan att bli för personlig kan jag säga att jag under en tid inte mådde särskilt väl. Att pyssla med detta gjorde mig både självupptagen och svåråtkomlig för omvärlden. Inte för att jag blev särskilt åtkomlig för mig själv heller – det är en heltidssyssla att må dåligt! Aldrig har jag känt mig så ensam och övergiven som då. Det kretsade förvisso människor omkring mig, men det märkte jag inte alla gånger. Att försöka kommunicera en känsla är ytterligt svårt. Vi får förlita oss på att orden vi använder på något vis skapar en ömsesidig förståelse för vad ”glad”, ”ledsen”, ”arg” och så vidare innebär. De flesta kan uppleva dessa känslor i olika utsträckning och även om jag inte kan vara helt säker, tror jag att det jag känner när jag är glad ungefär är det samma du gör. Emellertid krävs för förståelse igenkänning och kan man känna igen sig i någons känsla som vi inte själva varit i närheten av att uppleva? Ingenting är väl så tydligt som en panikångestattack, men kan samtidigt vara totalt främmande för den som ser den utifrån.

När ord är innehållsfattiga, tafatta, kan andra kulturella uttrycksformer förmedla känslor snarare än betydelser. Jag kände till Andy och även Valerie Solanas, men längs utmed meningarna får jag stifta bekantskap med för mig nya namn: Hendry Darger, David Wojanrowicz, Edward Hopper med flera. Nighthawk, vilket måhända är Hoppers mest kända verk, har jag tidigare sett, men då jag överlag inte särskilt intresserad av att nagelfara konstverk, har jag inte ägnat den någon större uppmärksamhet. Wojanrowicz’ konst är stark och Darger verkar ha varit en oerhört intressant och ensam person. Hans konst är suggestiv och i sin blandning av barnslighet och vedervärdighet chockerande. Gör en slagning på Altavista och se med egna ögon.

Laing är oerhört kunnig och framförallt mångsidig. Boken är, i brist på bättre ord, atletisk. Den rör sig mellan akademisk forskning, små observationer, avstickare på ett otvunget vis. Hon vistas i samma New York-miljöer som några av bokens förgrundsfigurer gjorde. Dessas kontext kontrasterar hon mot nutiden och de samhälleliga skiftningar som ägt rum, påvisas genom de miljömässiga förändringarna hon observerar. Times Square, som tidigare var en arena för diverse skumraskaffärer, är nu, som bekant, varje agorafobikers värsta mardröm. Hon vandrar utmed hamn- och kajmiljöer som tidigare, innan aids gjorde sitt intåg, var en mötesplats för öppna och fria sexuella- och kärleksförbindelser. Hennes redogörelse för hur sjukdomen kom att bli ett oerhört stigma framförallt för homosexuella gör mig nedstämd.

Kanske fyller boken ett terapeutiskt syfte både för läsaren och Laing. Att söka frändskap i andra människor, levande i sina efterlämningar, utgör möjligen ett substitut för ren fysisk beröring – även om man naturligtvis kan omfamna en bok som vore det en mänsklig kropp. Så långt vill jag inte gå, men jag rekommenderar utan omsvep en läsning av boken.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Skuggans lag – Rått om brutal verklighet

25 augusti, 2017 by Redaktionen

Skuggans lag
Författare: Simon Häggström
Utgiven: 2016-05
ISBN: 9789188153180
Förlag: Kalla kulor förlag

Dålig på att förstå Engelskan, oral sex är endast med kondom (men med mycket om och men så gick det för mej) och inte utan,att knulla henne är som att knulla i luften,ovårdat hår trött och luktar inte som en tjej ska göra sen bilden här stämmer inte alls med verkligheten liknar inte henne som är på bilden …

Han lade sin hand på hennes lår och smekte det lätt. Han var en vit medelålders propert klädd man. Log för sig själv. Hon ett barn. Ett barn. Jag minns inte henne, bara hans leende. Hans leende. Spårvagnen stannade vid Gamlestadstorget där de klev av. Vad jag uppfattade vara flickans mor följde efter. Mannen tog med sig flickan åt det motsatta hållet spårvagnen åkte. Jag såg dem aldrig mer, vet inte vart de begav sig, vad som sedan hände. Allt gick fort, jag hade aldrig tänkt mig att jag skulle se något liknande, hade inga uttänkta handlingsstrategier, blev handlingsförlamad. Spårvagnen rullade vidare och jag kom efter en stund till sans och hoppade av vid första bästa tillfälle och ringde 112 vilka hänvisade till 11414:
– Ja, tack för upplysningen. Tack så mycket. Hej- hejdå.

Jag kan naturligtvis inte vara säker på att det jag uppfattade som inledningen till ett sexuellt utnyttjande av barn verkligen var vad som skedde. Men känslan jag fick litar jag på. Det såg så fel ut. Jag borde följt efter på behörigt avstånd, ringt polisen längs med vägen och väglett dem. Nu hade de ingen chans att göra något med den knapphändiga informationen jag hade bidragit med. Ett barn blev troligen våldtaget och ingen utom två vuxna kunde göra något.

Det är förlösande att läsa Simon Häggströms Skuggans lag. Han jobbar i Stockholmspolisens prostitutionsgrupp. Han redogör initierat, engagerat och med stor inlevelse för hur hans arbetsvardag ser ut. Gruppen opererar allt som oftast civilklätt, smälter in i Stockholms brus och rus och från gömställen spanas det i timtal i en evinnerlig jakt på sexköpare och hallickar. I handen har läsaren en bok för kvinnan men en bok mot de sexköpande männen och hallickarna.

Att sälja sex är i Sverige inte olagligt. Att köpa är däremot det, liksom att bedriva koppleri. Det är lika tillfredsställande varje gång han beskriver hur tillslag lyckas och någon vidrig människa grips under förnedrande former. Förnedrande inte eftersom insatserna (som de beskrivs av Simon) sker oprofessionellt utan för att hela situationen är fel. Det här är inte rätt forum att redogöra för min politiska ställning i frågan om sexköpslagen och legaliseringens realisering eller icke-realisering. Däremot är det alltid på sin plats att påminna om att det rör sig om människor som fötts, växt upp, haft och har drömmar precis som alla andra. Skillnaden mot många är att dessa inte fötts in i förhållanden. Många kommer till i en värld där de nästintill är predestinerade att falla utanför samhället, dömda att leva i dess marginaler långt bort från allt vad välfärd heter. Smärta. Rädsla. Död.

Det är en bok som rör sig i de kvarter som inte är särskilt upplysta – varken bokstavligen eller metaforiskt. Läsaren följer även med in i vanliga hyreshus, alldagliga hotell och ut bland gravstenar på kyrkogårdar. Språket är smidigt och tilltalande och det känns alla gånger realistiskt. Inga krusiduller, saker och ting nämns vid sitt rätta namn: Sprut i ansiktet, analsex, rimjobs, priser etc. Boken känns ärlig och skall hur som helst inte passera någon typ av akademisk granskningsapparat. Därmed inte sagt att den saknar en analys, att Häggström inte förmår lyfta upp problematiken på en högre abstraktionsnivå. Tvärtom. Inte heller sker det inte genom omskrivningar och försköningar. Ibland är det explicit, andra gånger mer subtilt. Bland annat ondgör han sig över rättsväsendets tandlöshet och ifrågasätter huruvida det är ett system som biter lika hårt oavsett vem som står som åtalad. Det kan en ju fråga sig.

Simon tar alltså vid sidan av det berättande ett tydligt politiskt ställningstagande. Han är emot legaliseringen av prostitution och det av många anledningar: Det är inte vilket arbete som helst och det är inte särskilt ärligt att använda ordet ”arbete” över huvud taget i sammanhanget. Det är nästan alltid redan utsatta människor som hamnar i dessa förnedrande och farliga situationer. Människor som för pengar ställer upp på nästan vad som helst. De behöver köpa heroin. Försörja sina barn. Köpa sig loss från en hallick. Att ett fåtal faktiskt upplåter sin kropp för sexuella ändamål kan ju inte vara skäl nog att legalisera något som drabbar tusentals på gränsen till utslagna kvinnor. Situationen i Tyskland, där det legaliserats, är knappast avundsbar även om det används som ett slagträ i debatten.

Otaliga gånger lägger jag ifrån mig boken och svär något rakt ut. Jag tar några varv i lägenheten och funderar på vad jag egentligen borde göra istället för att ligga bekvämt på sofflocket och bläddra i en annan verklighet. Det är en emotionell resa att läsa boken. Främst äckel, uppgivelse, ilska, indignation. Böter?! För ett cyniskt sexköp!?

Särskild avsmak känner jag inför alla män, från alla samhällsklasser, som ibland utan tillstymmelse till medmänsklighet utnyttjar och sedan recenserar kvinnor. Ja, recenserar. På olika hemsidor kan man smidigt nog ge en liten recension av ens upplevelse, av produkten. Jag recenserar boken som nämner männen som recenserar sina sexköp. Läsa eller inte läsa? Knulla eller inte knulla? Det är talande – kvinnokroppen som något marknadsanpassat. Rumänskor säljs som spanjorskor helt enkelt för att det säljer bättre. Oftast är ungdomlighet önskat av sexköparna. Hemskast blir det när man får ta del av en genuin mejlkonversation mellan två pedofiler där de fantiserar om den stundande våldtäkten. Något antänds inom mig.

– Men alla manliga prostituerade då!? Ja, mot slutet av boken kommer han in på män eller pojkar som prostituerar sig och slår lakoniskt fast att det är ett tämligen outforskat område men att det förekommer och antagligen mer än vad som är känt. Däremot är det oftast kvinnor som han stöter på under sitt arbete varför det är kvinnliga prostituerade som lyfts fram i boken.

Det är en bok jag vill att alla skall läsa. Den är fruktansvärd bara för att verkligheten ibland är just det – fruktansvärd. Jag kan inte förstå det, det är en verklighetsbild som är mig främmande. Jag kan bara hoppas att jag nu åtminstone anar något. Jag kan inte tänka mig att det är en helt bekväm bok för olika myndigheter. Den enda invändningen jag har är det onödiga i att beteckna kvinnor (kollegor och andra) som vackra eller liknande. Kvinnors utseenden värderas redan alltför ofta.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Ord för ord: En polygraf

22 augusti, 2017 by Redaktionen

Ord för ord: En polygraf
Författare: Johan Asplund
Utgiven: 2017-02
Formgivare: Per Sjödén
ISBN: 9789171735072
Förlag: Bokförlaget Daidalos

Ord för ord: En polygraf.
”Jag har satt samman en brokig samling [texter] eller med ett sällan använt uttryck en ’polygraf.’ Det är ett varken positivt eller negativt uttryck utan bara en beteckning för en samling texter i vitt skilda ämnen.”

Detta står att läsa i Johan Asplunds förord till boken Ord för ord: En polygraf. Jag har länge strukit runt kring hans omfångsrika författarskap och Det sociala livets elementära former lyser med sin senapsgula bokrygg upp sin lilla del av bokhyllan. Men aldrig har jag öppnat den. Jag misstänker att jag har all anledning att göra det.

Ord för ord är en pärla. Det är en i sanning brokig ansamling av små texter. Talekonsten avhandlas, liksom Balzac, vad man skulle tro är typiska amerikanska poliser och ett, tämligen långt visar det sig, möte med Ulf Linde. Med mera. Han skriver initierat och djuplodat och nyttjar både äldre och mer nutida referenser. Och det är inte svårt att knyta an till texterna där vissa är mer självbiografiska än andra. Det är en bok skriven av en äldre herre om andra äldre herrar och det är ju ett lite nött upplägg. Det är som det är och jag är ändå van.

Kapitlet Talekonst i Köpenhamn berör föreläsningen som sådan och främst auditoriets roll i huruvida den kan anses vara lyckad eller inte. Han tar upp egna exempel, bland annat när han skulle föreläsa inför en hel hög med danska studenter i Köpenhamn. Han var så nervös att han efter pärsen knappt mindes någonting. Här säger Asplund kanske indirekt något om sig själv i och med att han nämner Ciceros idé om att det föreligger en korrelation mellan insikt i talets konst och graden av nervositet. Mest nervös blir den som insett konstartens komplexitet. Det ligger kanske någonting i det, men mest nervös torde väl ändå vara den som fått stödmaterialet uppätet av katter.

Mina erfarenheter av att ingå i auditoriets ”töcken” av ”ansiktsovaler” överensstämmer med att människomassan, åtminstone initialt, är välvilligt inställd till föreläsaren och på olika vis försöker hjälpa till att undvika ett pinsamt debacle. Till en viss gräns, naturligtvis. Jag tycker inte heller det är särskilt behagligt att tala inför folk och minns egentligen bara ett tips jag fick i högstadiet: Spänn stjärten så att hållningen blir korrekt! Idag skulle jag nog även muta med karameller.

I ett annat kapitel resonerar han kring ”psykodiagnostiken”. Han är uppenbart inte särskilt imponerad av den i praktiken. Kanske är det kändaste exemplet Rorschach-testet. Vad ser du själv i det grå-svarta? Batman? Ett träskmonster? Trump? Ångest? Din egen död? Han menar att psykodiagnostiken bygger på övertygelsen att det finns ett yttre och ett inre av varje människa och att utsidan inte överensstämmer med det som sker inombords. Detta måste till varje pris upptäckas, bringas in i ljuset och sedan korrigeras. Allt för att utveckla människan och dennes kapacitet! Föreställningen har en gammal historia som i olika former fortlevt in i vår tid, exempelvis genom de otaliga självhjälpsmetoderna. Jag fastnar framförallt kring en intressant liten utläggning om hur skrivstilen tidigare ansågs kunna säga något om pennförarens karaktär. Ju stiligare stil, desto mer rekordelig människa. Hade jag bara fötts något hundra år tidigare skulle jag antagligen skickats till en skrivstilskorrigeringsinrättning. Nu kan jag gudskelov gömma mig bakom Times 12.

Vidare tar han avstamp i Balzacs författarskap och går hårt åt dennes minutiöst deskriptiva metod och de långtgående, närmast dogmatiska, karaktärsanalyser som dras härur. Ens yttre och det man omger sig med säger det vill säga allt om karaktären. Jag tänker mig att hur vi inreder, klär och för oss istället säger något om hur vi vill uppfattas av andra snarare än hur vi ser på oss själva. Inte alltid, såklart, och kanske mumlar jag i nattmössan. Hur som helst är jag rätt säker på att min egen uppsyn främst avslöjar hur hungrig jag är.

Övriga kapitel är mindre filosofiska, om jag får utrycka mig så. Åtminstone explicit filosofiska – vad som döljer sig mellan raderna och i det outsagda är upp till var och en att upptäcka eller uppfinna. Men det är inte desto mindre intressant att läsa om. Om barndomen skriver han så här:
”Synestesi – i synnerhet den form som innefattar fler än ett par sinnen – anses vara ytterligt sällsynt, men i barndomen är den närmast omnipresent. Barndomens värld är full av synestesier. Det är därför vi brukar minnas vår barndom som ”fulltonig” och är benägna att betrakta den som ”förlorad” och, beklagligt nog, omöjlig att dela med andra. Förunderligt är att detta gäller även i de fall där barndomstiden måste betecknas som olycklig”.

Hur ofta försöker vi inte efter bästa förmåga förklara det som inte går att förklara när vi visar gamla foton för bekanta!

Konst är ingenting jag ens försöker intala mig jag kan något om – även om jag inte såhär rakt upp och ned har klart för mig vad det är exakt man kan kunna och däri ligger kanske min okunskap – men en konstdebatt från sextiotalet känner jag igen. Liksom namnen Linde, Hedenius och någon Jytte vars efternamn Bonnier klingar bekant. Det avslutande kapitlet är egentligen kort och gott en levnadsteckning över Ulf Linde, eller snarare skärvor ur dennes del av livet där Asplund figurerat. Att Linde sätts i en samhällelig kontext blir intressant. Konstdebatten tycks i viss mån ha kretsat kring Lindes person (oprofessionellt nog). Den utgjordes ibland av en, som jag uppfattar det, missriktad kritik mot vad som egentligen var en halmgubbe. Man menade att Linde ansåg att vad som helst kan vara konst; att konsten i sig inte har någon essens oavhängig betraktarens upplevelse. Asplunds inlägg kan ses som en postumt dragen lans till Lindes försvar i en annars sedan, kan jag tänka mig, länge avliden debatt.

Jag avslutar med ett citat ur boken om just konst och dess sändare och mottagare:
Vad jag förstår har Linde alltid hävdat det motsatta, att det måste finnas någonting distinkt hos ett konstverk om det skall ha en chans att blomma upp hos mottagaren.

Vad det är som antänder blomman att spränga sig ur sin inneslutenhet är kanske en fråga som ofrånkomligen leder in på en diskussion – eller konflikt! – om vad som är fin respektive ful kultur. Jag hukar mig.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Bokrecension: Coffin Road av Peter May

13 augusti, 2017 by Rosemari Södergren

Coffin Road
Författare: Peter May
Utgiven: 2017-08
Översättare: Charlotte Hjukström
ISBN: 9789177017158
Förlag: Modernista

Peter May är en hyllad skotska romanförfattare som numera bor i Frankrike. Han har vunnit många priser både i Sverige och internationellt för sin Lewis-trilogi om Edinburgh-polisen Fin Macleod. Han kan utan tvekan skriva kriminalhistorier. Hans deckare är både spännande och berättar något om samhället och om hur människor agerar.

Coffin Road utspelar sig på ön Harris i Yttre Hebriderna. En man spolas upp, halvt ihjälfrusen, på en ödslig strand på ön. Han är förvirrad, han vet inte vem han är och han vet inte varför han hamnat på stranden. Det enda han vet är att han varit med om något hemskt, det känner han på sig. Som tur är möter han en äldre kvinna som hälsar på honom och som vet vilket hus han bor i.

Kriminal-inspektören George Cann är en rolig bekantskap. Han är långt från en traditionell vältränad tuff mordutredare utan tvärtom har han dålig kondition och han mår dåligt när det gungar på båten som han tvingas följa med ut till ön där de hittat ett lik efter en mördad man.

Romanen kretsar kring tre karaktärer. Utöver den namnlöse mannen och kriminalinspektören möter vi tonårstjejen Karen Fleming som grubblar över hur livet blivit sedan hände hennes far, en framstående vetenskapsman, begick självmord. Karen saknar honom mer än hon kan utrycka eller ens erkänna för sig själv och hon gör mycket dumt, retar sin mamma och mammans nya man och hon utmanar och retar lärarna i skolan. Två år efter att hennes pappas självmordsbrev hittats kan hon fortfarande inte tro att han frivilligt skulle ha övergett henne. En dag upptäcker hon något som kan betyda att hennes pappa inte är död. Hon beger sig iväg på en farlig resa för att leta efter sanningen.

Coffin Road är Peter Mays nya fristående spänningsroman och den är verkligen spännande och även om jag som läsare tycker mig ha listat ut en del är det mycket som överraskar också – och jag är aldrig helt säker på hur historien ska sluta förrän jag kommer till slutet.

Den är bra skriven, bra komponerad och den har viktiga saker att säga om nutiden.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bok, Bokrecension, Coffin Road, Deckare, Kriminalroman, Peter May

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 59
  • Sida 60
  • Sida 61
  • Sida 62
  • Sida 63
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in