• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Neil Young: Fredsförklaring – känns rak och ärlig

4 november, 2012 by Rosemari Södergren

Fredsförklaring
Författare: Neil Young
Utg.datum: 2012-10-24
Förlag: Norstedts
Översättare: Patrik Hammarsten
Originaltitel: Waging Heavy Peace – A Hippie Dream
ISBN: 9789113044170

Neil Youngs ena son har en CP-skada. Neil Young själv har epilepsi. Det är sådant jag får reda på i förbifarten när jag läser Neil Youngs självbiografi ”Fredsförklaring”. Trots att Neil Young skrivit otaliga låtar och driver massor av projekt och är produktiv som få är det ändå ganska tyst om honom i medier för övrigt. Därför tror jag att många av hans fans, liksom jag, med glädje slänger sig över hans biografi.

Den känns väldigt rak och ärlig. Jag tror inte hans redaktör fått stryka och ändra så mycket, det känns som att sitta tillsammans med honom och höra honom själv berätta. Han har fångat en naturlig ton i språket och i berättandet som känns geuint Neil Young.

Han berättar om när han under 1980-talet höll på med ett musikprojekt och två journalist från nyhetsbyrån AP dök upp. De hade stämt träff med Neil YOung för en intervju. Neil var fokuserad på musiken och albumet han höll på med men de två journalisterna började prata om president Reagen och ville få Neil Young att säga något negativt om presidenten.

Neil Young surnade till. Jag tolkar det som att han tyckte presidenten inte hade med hans musikprojekt att göra och Neil Young tyckte också att det var tydligt att journalistyerna ville få honom att säga något negativt om presidenten. Neil Young svarade att han inte hade träffat Reagan och att det är dumt att ha en åsikt om en person som man inte träffat. Alla människor måste väl ha något gott i sig, menade han.

Resultatet blev en artikel där Neil Young hyllade presidenten. Artikeln gjorde att Neil Young undvek journalister och medier och inte ställde upp på så många intervjuer, inte mer än nädvändigt, i alla fall, enligt honom själv.

När Neil Young började skriva självbiografin längtar han efter att börja jobba och skapa musik med Crazy Horse, fast han är osäker på om han ska klara skriva musik eftersom han slutat röka hasch. Boken ges ut på svenska samtidigt som ett nytt album med Neil Young och Crazy Horse släppts. Albumet ”Psychedelic Pill” har fått bra kritik, bland annat betyg 4 i DN.

”Fredsförklaring” är rolig att läsa. Neil Young har flyt i språket och den känns äkta. Han blandar minnen från tiden då han ännu inte slagit igenom med nutid och dess emellan bjuder han på berättelser från tiden med bland Crosby, Stills, Nash & Young. När jag läser gör jag många avbrott för att leta reda på gamla låtar med CSNY och likaså med Buffalo Springfield, som Neil Young också spelade med.

Neil Young är dock på krigstigen mot mp3-formate4t. Han tycker det dödar musiken för komprimeringen av musiken gör att vi inte får mer än några procent av ursprungsljudet. Han har därför utvecklat ett nytt ljudformat som han förhandlar med investerare och utvecklare på Silicon Valley om, för att kunna få ut ljudformater PureTone och spelare för det.

Han är en fascinerande man och produktiv och jag tycker det känns som att jag kommit honom lite närmare när jag nu läst hans biografi och jag hoppas att han kommer till Sverige sommaren 2013.

Fler recensioner av Fredförklaring: Göteborgsposten och Svenska Dagbladet.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Biografi, Böcker, Bokblogg, Bokrecension, Neil Young

Stefan Tegenfalks Pianostämmaren – en riktigt bra pusseldeckare

1 november, 2012 by Redaktionen

Titel: Pianostämmaren
Författare: Stefan Tegenfalk
Förlag: Massolit
Utgiven: 201210
ISBN 978-91-86649-72-2

Pianostämmaren är första boken i Stefan Tegenfalks planerade svit av fristående delar där vi återigen får knyta bekantskap med Kriminalkommissarie Walter Gröhn och de andra i hans grupp vid Stockholms länskriminalpolis.

Sextonåriga Linnea bor i ett villaområde med övre medelklassmänniskor i Ålsten i norra Stockholm. Hon är väldigt ensam och dessutom svårt mobbad av klasskamrater. Föräldrarna är snälla men frånvarande, en estnisk barnflicka tar hand om Linnea när de är borta på arbete och resor.

Föräldrarna kan eller vill inte förstå att Linnea har det svårt, det skulle medföra för mycket besvärligheter, men när en av flickorna i gruppen hittas mördad blir läget ett annat. Stockholms länskriminalpolis kopplas in, och vi får följa framför allt polischefen Walter Gröhn och assistenten Jonna de Brugge i deras arbete för att hinna nå fram till en lösning i tid. De är båda sympatiska personer, jag fäster mig vid Jonna, som man för följa i en parallell handling i hennes sökande efter sina rötter – hon är adoptivbarn från Belgien och adoptivföräldrarna har, av en viss anledning, varit ovilliga att dela med sig av information runt de biologiska föräldrarna.

Boken är lättläst, skriven med ett klart och tydligt språk och man kan följa de olika spåren utan att förvirras eller tappa tråden någon enda gång. Alla ingredienser finns med som borgar för sträckläsning. Spänningen byggs upp kapitel för kapitel. Personbeskrivningen är också bra och intrigen fyndig och trovärdig. Författaren Stefan Tegenfalk lyckas verkligen med att skickligt föra läsaren på villospår och trassla till det på exakt rätt sätt, så att logiken inte blir lidande, som en rikligt bra pusseldeckarna ska vara. Det är bara så spännande och jag kan inte sluta läsa fastän natten blir sen!

Text: Vivian Gustin

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Deckare

Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz – en strålande insiktsfull roman

27 oktober, 2012 by Redaktionen

Titel: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Författare: Göran Rosenberg
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 201203
ISBN 978-91-0-012627-8

Jag har alltid läst Göran Rosenbergs böcker och artiklar med stor behållning och jag blev väldigt glad när jag såg att hans bok ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz” blivit nominerad till Augustpriset. Det är en mycket bra bok. Det har på senare till kommit ut många romaner på temat ärvda trauman, formandet av identitet hos andra generationens invandrare, främlingskapet och känslan av utanförskap när personliga minnen inte går ihop med den offentliga omgivningens minnen.

Göran Rosenberg har ingående försökt sätta sig in i sin fars känslor och tankar efter upplevelserna i krigets Tyskland och Polen, fångenskapen i koncentrationsläger och framför allt befrielsen, som enligt omgivningens mening borde varit den ultimata lyckoupplevelsen, men vars himlastormande känslor aldrig infann sig. Som barn funderade han naturligt nog inte mycket över dessa frågor men allt eftersom tiden gått, med mognad och erfarenhet som följd, har tanken på fadern och vem han var vuxit, ältats, formats och omformats för att slutligen skrivas ner till en strålande insiktsfull roman.

Göran Rosenberg är journalist i botten och detta märks i hans enormt gedigna researcharbete med romanen, som delvis har formen av dokumentär. Han beskriver livet i det nya landet efter kriget och 1950-talets svenska folkhem med stor detaljrikedom allt ifrån möblerna i den lilla lägenheten i den nybyggda stadsdelen Näset i Södertälje till arbetet på lastbilsfabriken och faderns ansträngningar att uppnå bekräftelse och egenvärde.

Den tyska krigsindustrin led under året 1944 brist på arbetare och man beordrade det tyska förintelsemaskineriet att leverera slavarbetare. Provisoriska slavarbetsläger inrättades och slavarbetare levererades från Auschwitz, de transporterades från plats till plats allt eftersom industrierna bombades sönder. Författaren beskriver i boken sin mödosamt genomförda bilresa i faderns fotspår genom denna lägerarkipelag i Tyskland.

Bokens språk har sedan slipats litterärt till vacker och gripande prosa, oerhört njutbar att läsa. Bara inledningen av boken när han beskriver den gamla gångbron över kanalen i Södertälje, med sina stålbalkar och hemska dragning till djupet inunder är en kraftfull metafor som visar på vad komma skall. Och senare – en tillbakablick från våren 1943 när ghettot i Warszawa likvideras till tonerna av musiken och skratten från en karusell i en park utanför dess murar!

En bra roman kan ge nya insikter, denna gav mig den att lyckliga slut inte existerar i en välmenande men oförstående omvärld.

Jag unnar verkligen Göran Rosenberg belönas med Augustpriset för boken ”Ett kort uppehåller på vägen från Auschwitz”. Nu återstår bara att hålla tummarna!

Text: Vivian Gustin

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Augustpriset

Mannen utan ryggrad av Peo Bengtsson lyckas inte gripa tag

21 oktober, 2012 by Redaktionen

Titel: Mannen utan ryggrad
Författare: Peo Bengtsson
Förlag: Norlén & Slottner
Utgiven: 201209
ISBN: 978-91-86859-49-7

Mannen utan ryggrad är Peo Bengtssons debutroman. Tidigare har han gett ut novellsamlingen Stockholm under ytan och driver också den litterära bloggen med samma namn.

Mannen utan ryggrad är skriven i jagform och man misstänker att vissa delar är självbiografiska. Liksom huvudpersonen han Peo Bengtsson ett förflutet som rockmusiker och även Peo bor i Stockholm sedan början på 90-talet.

Det mesta av handlingen utspelar sig på 90-talet. Det är då huvudpersonen inleder ett passionerat förhållande med Katarina, som är ett tiotal år äldre än han. Kompisgänget hänger på Hannas krog på söder och han slits mellan dem och Katarina, som egentligen inte har någon riktig plats i hans liv. Det är också då rockbandet bildas och blir framgångsrika snabbare än vad de kanske räknat med.

Ibland hoppar handlingen till glimtar av nutid, då han precis gift sig med Bodil och återupptagit kontakten med Morgan, som flippade ut under rockbandseran.

Boken är välskriven och behandlar stora frågor som kärlek och integritet, en oönskad graviditet, alkoholism och droger, kompisrelationer och inte minst konflikten mellan drömmarna och vardagen.

Ändå lyckas den inte riktigt gripa tag och engagera mig som läsare. Skildringen blir ganska ytlig och jag känner ingen särskild sympati för ”mannen utan ryggrad”. Kanske beror det just på att han saknar ryggrad. Kanske beror det på att romanen saknar en dimension. Det är ju Peo Bengtssons första roman och kanske kommer han att kunna gå djupare med nästa.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Femtio nyanser av honom – mer kiosklitteratur än något annat

21 oktober, 2012 by Redaktionen

Titel: Femtio nyanser av honom
Författare: E L James
Översättare: Jimmy Hofsö
Förlag: Norstedts
Utgiven: 201209
ISBN: 9789113047287

”Romantik, sex och mörka hemligheter” – så beskrivs den på reklamaffischerna, boken som sålde flera miljoner exemplar innan den ens hade funnits ute i två månader.

Jag tillhör den skara som varken köper böcker på topplistan eller övertygas av de hyllade böckerna som programledarna på Nyhetsmorgon plockar fram. Böcker jag prefererar och värderar högt är de av vår tids största, klassiska romanförfattare och jag har svårt att ge andra böcker en chans.

Men mitt intresse för den litterära världen och dess utveckling fick mig att ge med mig; jag behövde få veta hur och varför Femtio nyanser av honom slagit ned som en bomb och varför varannan kvinna sitter på den hemma.

Redan på första sidan hyser jag en frustration över boken som sådan. Jag förfäras av det simpla och ogenomtänkta språket och känner en slags irritation inför författaren, som går under pseudonymen E.L James. Ganska snabbt slungas jag tillbaka till mina tonår och de usla tjejnoveller jag kom över ibland.

Vi får möta Anastasia Steele, en något tillbakadragen collegestudent som i en väns ställe tvingas genomföra en intervju av en några år äldre, attraktiv och rik affärsman med en synnerligen egenartad personlighet. Anastasia blir genast betagen av mannen, Mr Grey, och förmår inte bete sig ordentligt. Under hela intervjun fascineras hon av honom alltmer samtidigt som hon skräms av hans ibland kyliga och högdragna ton. Slutligen önskar Anastasia ingenting annat än att undfly den absurda situationen.

Dagarna passerar utan att Anastasia kan skingra tankarna från den gåtfulle Mr Grey, när han plötsligt dyker upp i butiken hon extrajobbar i. Han handlar verktyg och redskap som genast avslöjar vem han är och vad han sysslar med, vilket självklart gör att den oansenliga spänningen som fanns, snabbt avtar. Det hela leder till att de två ses över en kopp kaffe, och Mr Grey uppvisar än en gång en märklig, men artig manér. Ju längre in i konversationen de kommer, desto mer börjar naiva och oskuldsfulla Ana känna för den spännande Mr Grey. Han varnar henne dock för att inte komma honom för nära, att hon gör sig bäst i att avstå från honom – något som inte bekommer henne avsevärt, utan snarare gör henne mer intresserad. Vilken överraskning.

I det här skedet har jag redan bestämt mig för vad jag anser om boken och jag har svårt att lägga min irritation över både innehållet och språket åt sidan. Flera gånger vill jag slå igen den för att aldrig återuppta den – men jag antar att James syfte bland aannat var att få läsaren att dras längre och längre in för att få reda på vad det är som har format Mr Grey som människa, och det måste jag säga att hon lyckas med. Det går inte riktigt att sluta läsa den av den enda anledningen att man så gärna vill veta vem Christian, som han i själva verket heter, är och varför han är som han är – en typisk tjejgrej att vilja analysera och gräva i, antar jag.

Hela resten av boken handlar i princip bara om sadistiskt sex och hur Ana förs in i en värld hon inte visste fanns – en värld hon anpassar sig till av kärleken hon känner, samtidigt som hon längtar efter romantik och värme. Romantik skulle jag dock inte påstå att det finns mycket av – snarare erotisk uppvaktning. Sexscenerna är väldigt oskylda och E.L James drar sig inte för att utesluta de mest intima av detaljer. Efter ett tag blir det bara uttjatat och enformigt och det är dessutom lite underligt att de mörka hemligheter det pratas så mycket om, inte är något annat än en högst sagt annorlunda syn på sex. Det är ingenting man inte redan visste existerade eller har blivit allt vanligare. De där femtio nyanserna det talas om såg jag inte skymten av. Jag skulle mer än gärna vilja placera den här boken i facket ”kiosklitteratur”.

Text: Maria Fehrman

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: erotik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 142
  • Sida 143
  • Sida 144
  • Sida 145
  • Sida 146
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in