• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Recension av Bingo Rimér med Hugo Rehnbergs En flickfotografs bekännelser

19 oktober, 2010 by Redaktionen

Från illitterat ungdomsligist via uselt betald assistentlön, betalda lyxsemestrar i Las Vegas till framgångsrik tvåbarnsfar och entreprenör. Det är imponerande, hatten av. En riktig ”The American Dream” saga. Förutom faktumet att det rör sig om en svensk. Frågan är om det gör det hela ännu mera imponerande eller lätt tragiskt. Hur som helst så är white trash alltid i grunden white trash.

Samtidigt är boken en kaskad av omogenhet. Omdömeslöshet, sex, droger och festande går ut över arbete, relationer och emellanåt, även framgången. Varenda svenne med drängmentalitet skulle känna igen sig, även om festandet i den här storyn ligger på en överklassnivå istället för stamhaksnivå.

Likt en lättläst kapitelbok betar Bingo av sitt liv genom att göra ett kapitel av olika eror av sitt liv. Illustrerat av svartvita foton insprängt i texten och två samlingar med glossiga färgfoton känns det mer som om man läser en barnbok än en egentlig biografi – skriven av en lagom dålig porrnovellsförfattare. Visst finns det med vissa sexscener och en hel del andra ganska så utsvävande händelser men för att vara flickfotograf och dessutom kalla sig för en Hugh Hefner-wannabe så känns beskrivningarna synnerligen blasé. Kanske är det för att Bingo själv både har en stark integritet vad det gäller känslolivet men nog också egentligen är ganska trött på den ständiga upprepningen av wow-upplevelser som avsugningar, serieslickningar och annat som han sett och upplevt har inneburit för bonddrängen. Att det dessutom är mest mingelfoton och privata bilder istället för särskilt många av hans ”triumfer” är ju också en sak för tyckande. Skall det nu röra sig om flickfotografen så känns det väl mer relevant med just sådana bilder. Bingo är dessutom skicklig på det han gör.

Hef har varit föredömet med sina Playboy bunnies och identiska kloner. Det märks. Så gott som varenda tjej (jag kan tyvärr knappast kalla dem för kvinnor) som omnämns ser ut som Barbiekloner. Platinablonderade, inopererad silikon, rådjursögon, restylane-läppar och en i övrigt rak kroppsform. Största skillnaden är väl att Bingo nog föredrar den hårlösa looken snarare än Hefs naturligt håriga skrev. På ett sätt är det ganska tragiskt att det finns så många tonårsflickor som söker den här formen av uppmärksamhet, påminnande ganska mycket om östblocksannonserna efter räddande män, å andra sidan så är det väl kanske inte så svårt att förstå när drängmentaliteten styr Sverige. Att idag få cred för att både vara intressant utseendemässigt och intellektuellt verkar vara svårt. Antingen blir man en glamour girl eller så skall man sälla in sig i ledet av tråkkläder och genusuppfattningar. Jag vill inte vara alltför fördomsfull (jag känner flera från ”båda” lägren) men visst sjutton känns glamouren betydligt mera lockande?

Samtidigt så får man stifta en bekantskap med den sidan som Bingo nog själv helst inte visar för så många. Sidan av honom som är oerhört familjär, djupt emotionell och en ansvarstagande far. Man kan läsa mellan raderna att systrarna och hans barn är det viktigaste och oavsett hur frånvarande han är från sitt eget hem så är det ändock väsentligt för honom, precis som partnern han gärna ser dela det med honom. Arbetsmyran och festprissen har en rejäl motpol i den här sidan, som nog inte alltid är så lätt att balansera.

Helt klart har han hunnit med mycket i sitt ännu ganska så unga liv, 35 är inte gammalt. Det är dock en sent mogen man som man får bestifta bekantskap med. Det är inte förrän efter 32 som han faktiskt börjar bli ”vuxen” på riktigt. Inte heller boken utvecklas mot mera underhållande och intressant förrän de sista kapitlena. För att säga som hans far; ”Du kommer att sluta på Komvux bland taxichaufförer och prostituerade” – nja, kontor, Hells Angels och glamour girls blev det istället.

Av Jessika Ahlström

En flickfotografs bekännelser
Författare: Bingo Rimér med Hugo Rehnberg
ISBN:978-91-7461-007-9

Läs även andra bloggares åsikter om Bingo Rimér, flickfotograf, foto, böcker, recension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bingo Rimér, Böcker, Foto, Recension

Som många tippade: Sigrid Combüchen nominerad till Augustpriset

18 oktober, 2010 by Redaktionen


Det är nästan lika högtidligt som när Nobelpriset i litteratur tillkännages när nomineringarna till Augustpriset ska komma.
Tyvärr hade jag inte tillgång till dator och medier vid klockslaget för nyheten.
Men så här på kvällskvisten har jag tid att kolla upp nomineringarna lite mer noga. Jag ser att Sigrid Combüchen blev nominerad, vilket många hade hoppats på.

Dagens Nyheter:

Sigrid Combüchen, Sara Stridsberg och Magnus Florin. Att dessa tre författare har chans att vinna pris i den skönlitterära klassen stod klart när nomineringarna till årets Augustpris tillkännagavs i Stockholm på måndagen.

För min del tycker jag det skulle vara kul om Magnus Linton vann priset i klassen årets faktabok för ”Cocaina – en bok om dom som gör det”.

Här är alla nominerade:

Årets svenska skönlitterära bok:
• ”Spill”, Sigrid Combüchen
• ”Ränderna”, Magnus Florin
• ”Livdikt”, Johan Jönson
• ”Darling River”, Sara Stridsberg
• ”Kioskvridning 140 grader”, Peter Törnqvist
• ”Ingersonetterna”, Magnus William-Olsson

Årets svenska fackbok:
• ”Vargen, den jagade jägaren”, Henrik Ekman
• ”Den röda grevinnan”, Yvonne Hirdman,
• ”Mask – litteraturen som gömställe”, Kristoffer Leandoer
• ”Cocaina – en bok om dom som gör det”, Magnus Linton
• ”Maria Eleonora, drottningen som sa nej”, Moa Matthis
• ”Resa i sharialand”, ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien”, Tina Thunander

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
• ”Syltmackor och oturslivet”, Anna Ehring
• ”Jag finns”, Maja-Maria Henriksson
• ”Här ligger jag och blöder”, Jenny Jägerfeld
• ”Jag tycker inte om vatten”, Eva Lindström
• ”Det händer nu”, Sofia Nordin
• ”Tänk om”, Lena Sjöberg

Från Augustprisets hemsida:

Det prestigefyllda Augustpriset delas i år ut för tjugoandra gången. Priser är en bronsstatyett av Mikael Fare samt 100 000 kronor vardera i följande tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok samt Årets svenska barn- och ungdomsbok. Bland de 18 nominerade böckerna kommer tre elektorsförsamlingar med sammanlagt 63 personer att rösta fram en vinnare i vardera kategorin. Prisutdelningen sker vid Augustgalan måndagen den 22 november i Stockholms Konserthus, med start kl. 17.30.

Relaterat:
Helsingborgs Dagblad, Svenska Dagbladet, Expressen 1, Expressen 2

Läs även andra bloggares åsikter om Sigrid Combüchen, Magnus Linton, Augustpriset, litteratur, böcker

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Augustpriset, Böcker, Bok, Magnus Linton, Sigrid Combüchen

Kulturbloggen söker bokrecensenter

15 oktober, 2010 by Redaktionen


Gillar du att läsa böcker och vill gärna skriva om dem, fast du drar dig för att starta och driva en egen blogg? Varför inte komma med i gänget på Kulturbloggen?
Vi hinner inte läsa och skriva om alla böcker vi tycker är värda att skrivas om.

Du tjänar inte pengar på det, för det gör ingen av oss. Vi engagerar oss i kultur för att vi älskar kultur. Du får läsa böcker och du blir publicerad. Ibland träffas vi från Kulturbloggen och har kul tillsammans.

Om du är intresserad, maila kulturbloggen snabela gmail punkt com och berätta om dig själv.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, kulturbloggen, recension, recensenter, litteratur, efterlysning

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, Bok, efterlysning, Kulturbloggen, recensenter, Recension

I det sista regnet av Janesh Vaidya: om det viktigaste i livet

15 oktober, 2010 by Rosemari Södergren


I det sista regnet av Janesh Vaidya är en av de vackrast skrivna böckerna jag läst på länge.
Janesh Vaidya växte upp i Kerala i södra Indien. Han inspirerades tidigt av sin farmor som var naturläkare, inom ayervedakonsten. Janesh Vaidya reser jorden runt och har föreläsningar och workshops om ayerveda och livet. ”I det sista regnet” är hans debutroman.
Den handlar om man som återvänder till sin indiska by, hans far ligger svårt sjuk på dödsbädden och under resan dit och när han är där minns pojken hela tiden sin farmor, som han hade en tät relation med.
Vistelsen i byn varvas med minnen av farmor och av vad hon hade att lära ut.
Pojken var ibland med när hans farmor undervisa om ayurveda och dess filosofi.
Återbesöket i byn har ett annalkande hot: det ska komma ett kraftfullt, våldsamt förfärligt regn som kommer att döda djur och dränka hus. Det är det sista regnet, som kommer vart 21:a år.

Från baksidan på boken:

– Vad är det sista regnet, farmor?
– Det drar från Arabiska sjön med åska och blixtar. Det fyller hela havet och jagar väldiga vågor mot stranden. Till och med floderna svallar av vågor och översvämmar byn. Efter regnet följer en storm som knäcker grenarna på många träd och raserar byggnader som reser sig högre än tempel. I slutet mojar stormen till blåst och till sist en fläkt.
Efter en liten tystnad återtog den gamla: – Sedan mättas luften av tystnad. Stjärnor faller ur skyn och de goda andarna kommer ner till jorden och besöker sina barn. Bara nu kan man se de döda.
– Kan alla se de döda?
– Inte alla. Bara de som har levat för varandra, de vars hjärtan är förbundna med kärlekens broar, de som har älskat passionerat medan de var i livet.
– Som du och jag, farmor?
Den gamla log och kysste pojken i pannan.

Ni förstår. Det är magiskt och det är vackert och det är ändå praktisk visdom.
När jag läser den har jag ändå svårt att se den som en roman, den känns som väldigt biografisk, med tanke på det som berättas om Janesh Vaidya.
Fast det gör inget, boken är underbar att läsa språkligt och dess visdom är något jag suger åt mig.
Det här är en bok som hade partier som jag absolut inte ville glömma bort, så jag läste den med en anteckningsbok vid sidan om, så jag kunde skriva ner stycken som jag tyckte var extra viktiga att aldrig glömma.

Ett exempel:

De flesta rädslor är illusioner. Börjar man fly från rädslan jagar den alltid efter, och till slut blir man dess slav. Det man måste göra är att sluta springa, vända sig om och se rädslan i vitögat.
Bakom varje rädsla döljer sig en sanning. Finner man den sanningen kan man upptäcka de illusioner som är roten till rädslan.

I pressutskicket för boken står att skådespelaren Michael Nyqvist har sagt om boken:
En själslig och kroppslig förflyttning i ett trollslag, Man vill inte sluta läsa.

Det är bara att hålla med.

Här är författarens hemsida.

I det sista regnet
Författare: Janesh Vaidya
ISBN10: 9100124834
ISBN13: 9789100124830

Läs även andra bloggares åsikter om ayurveda, Janesh Vaidya, recension, Indien. böcker, litteratur, filosofi

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: ayurveda, Bok, filosofi, Indien. böcker, Janesh Vaidya, Recension

Breakfast Book Club lanserar Bokbloggarnas litteraturpris

11 oktober, 2010 by Redaktionen


Bokbloggen och frukostboklubben Breakfast Book Club tyckte att det saknades ett litteraturpris i den mängd av priser som redan finns. Bokbloggarnas litteraturpris lanseras därför idag och från och med 2010.

Alla svenska bokbloggar får nominera svenska eller utländska böcker översatta till svenska och sen sker en öppen omröstning där bästa bok utses. Nomineringstiden startar nu och pågår till 24 oktober. Omröstningen sker sedan i november.

Vinnaren kommer annonseras och priset delas ut på Stora Kulturbloggprisets prisutdelning den 27 november.

Mer om på priset på Breakfast bookclub
.

Läs även andra bloggares åsikter om litteraturpris, bokbloggar, Breakfastbookclub, böcker

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, bokbloggar, Breakfastbookclub, Litteraturpris

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 307
  • Sida 308
  • Sida 309
  • Sida 310
  • Sida 311
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in