• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Romantisk juvel domineras av fräsch mjukjazz – Kärleken av Anders Boson Jazz Ensemble

13 februari, 2021 by Mats Hallberg

Omslag Hellblau Design Co

Anders Boson Jazz Ensemble

Kärleken

4

Inspelad i maj 2020 i Studio Epidemin, Göteborg

Producerad, mixad och mastrad av Johannes Lundberg

HOOB Records

37:22

Release: 19/2 2021

Trumpetaren och sångaren Anders Boson har en bakgrund i popbandet Fibes, Oh Fibes. Den väl mottagna solodebuten kom 2010. I fjol recenserade jag trion Boson/ Jardemark/ Bergström och närvarade på deras streamade release på hemmaplan i Lerum. Nu släpps en ambitiös satsning med företrädesvis original – skrivna av bandledaren och arrade av Erik Dahl (undantaget en låt Alex Mårdsjö tagit hand om) , vilka framförs av jazzmusiker med boende i Göteborg. De tillhör gräddan av vad som kan uppbringas, varför jag hört dem i olika konstellationer åtskilliga gånger live. Anders önske-ensemble består av Axel Mårdsjö på alt- och tenorsax, Jakob Sollerman (trombon), Simon Westman (piano), Olli Rantala (kontrabas) och Michael Edlund (trummor). Gästar på tre låtar gör Jonathan Kronevik spelandes flygelhorn. Somliga av dem har egna förstklassiga grupper, medan andra ingår i storband och andra sättningar.

Fyrtiosexårige socionomen från Floda har rört sig inom flera genrer, genomgående med en igenkännbar hållning. Inom hans nisch smaskas det inte på med tungt artilleri. Istället premieras innerlighet, noga utvalda toner och vackra eller snitsiga melodier. I pressutskick säger Boson att han betydligt mer än tidigare, betonat att tänka genreorienterat i en jazzig kontext. Vidare att han velat utmana sig själv och framhäva sin personlighet. Efter att ha lyssnat på Kärleken i hörlurar upprepade gånger nattetid, menar jag att uppsåtet lyckats. Låter mysigt och snyggt utan att tendera till att bli menlöst, tvärtom. Kompositionerna har attraktiv egenart, ofta kryddade med vemod. Man minns dem efteråt. Inuti en överordnad stämning rör sig melodierna i olika riktningar. Åtskilliga pärlor utkristalliseras. Musikerna spelar ypperligt, motsvarar högt ställda förväntningar.

Albumets sju spår inleds med en variant på Lawns av Carla Bley (henne hörde jag för första gången live i förfjol på Fasching). När ensemblens ledare sjunger den på svenska är den döpt till Världen utanför. En hoppingivande stämning etableras omgående. Texten marinerad i ögonblicksbilder smeker medhårs ackompanjerad av lyhört musicerande. Av covers görs en låt signerad folkrockiga Bon Iver, fint medryckande Blindsided. Här finns antydan till Michael Franks läckra sound anno tidigt 80-tal. Snärtigt och polerat så det förslår. Vokalisten och hans musiker ger angenäm kontur, genom finstilt sväng som fogar in sig i helheten.

Ensemblen fotograferad i samband med inspelning

Musikaliskt befinner sig männen på exakt samma våglängd, spelar med frapperande auktoritet. Skulle man uppskatta saxofonistens ålder uteslutande genom lyssning på hans solon, skulle man säkerligen dubbla Axel Mårdsjös ålder, i tron att han samlat på sig oceaner av erfarenhet. Kronevik på flygelhorn respektive Boson himself på trumpet behärskar fullkomligt det taktila handlag man eftersträvat. Hänförs av perfekt avvägning mellan det unisona och features, vilket givetvis låtskrivare och arrangör ska kreddas för.

Ensemblens ledare har extra mycket berömt basisten Olli Rantala, en musiker med absolut gehör vars lott alltför ofta är att hamna utanför rubriker och rampljus. Ett sådant här projekt faller platt utan finkänsligt, metodiskt trumspel. Därför ska framhållas att Michael Edlunds (Music Music Music med mera) bedrift utgör en väsentlig framgångsfaktor. Han kommer verkligen till sin rätt. Har aldrig hört Simon Westman spela bättre. På My Witness Of Love är pianisten i sitt esse, en magisk touch han bibehåller skivan igenom.

Ovan nämnda melodi doppad i ett nedtonat format, förtjänar beteckningen storartad. Har ett försiktigt uttryck över sig, utstrålar förundran och framför allt livsglädje. Bluesen ger mig Jan Sigurd-vibbar som i sin tur har Randy Newman som en av sina husgudar. Har Boson fått inspiration härifrån? Fröjdas åt hur Rantala och trombonist Jakon Sollerman färglägger. En visa lakoniskt betitlad Kärleken bjuder på förnämlig cocktailjazz, vars aura gör den perfekt under dygnets mörka timmar. Rytmisk figur kontinuerligt upprepad lägger grund för fantastisk ensemblespel. Stämmor och stil associeras naturligt till mytomspunna Kind of Blue. Basgången antar skepnad av Paul Chambers, likheter kan spåras till fler på denna ikoniska inspelning sent 50-tal. Låten heter Alvis. Trevliga Blindsided utstrålar hit-potential med typisk tonartshöjning. Väldigt vacker instrumental ballad avslutar. Den svävar lågintensivt, sträcker på sig ett lika intrikat som njutbart vis.

Inledningsvis kan hos oinitierade viss tveksamhet uppstå kring den vokala förmågan hos Anders Boson. Är det rösten som har begränsningar eller estetiskt val som medför att han framstår som Tommy Körbergs antites? Tror det senare efter ingående studier. Möjligen kan öronen till en början behöva anpassa sig, när han med spröd röst låter Chet Baker-idiomet styra. Sången visar sig efterhand inte bara vara behaglig och näraliggande hjärtats andetag, utan även anta subtila förgreningar.

Gänget som jag råkar känna genom min passion för småskalig livemusik, ska vara stolta över vad de åstadkommit. Blir djupt imponerad av nivån! Vidare ska ånyo betonas att kompositionerna är av förbluffande hög standard oavsett stil. Beundransvärt att man med Anders Boson i tätposition, klarat av att fokusera på en hängiven skapelseprocess i denna dystra tid där resignation ligger nära till hands.

Johannes Lundberg ska ha en jätteeloge för hur läckert finfördelat ljudet är, vilket innebär att skivan låter optimalt i hörlurar. Angående slutgiltigt omdöme: Kärleken inkasserar föga förvånande 4+

Arkiverad under: Skivrecensioner

Inbjudan till det komplexa och sköna med orubblig tyngd – Elevate av Anders Bergcrantz

3 februari, 2021 by Mats Hallberg

foto Kenth Wångklev

Anders Bergcrantz

Elevate

5

Inspelad, mixad och mastrad (utom Fountain of Youth) av Henrik Holst Hansen juli och oktober 2019 i Studio Three, Köpenhamn

Producent: Anders Bergcrantz

Vanguard Music Boulevard – dubbel vinyl / cd

58:09

Releasedatum: 30/10 2020

Om man inte vet är det påfallande ofta knepigt att pricka in konstnärers härkomst. För de av dem som ägnar sig åt att komponera och musicera är motsvarande fenomen inte sällsynt. Universella drag existerar. Att oinformerade lyssnares första impuls (tänk på när man fastnade för en låt på radion och missat vilka som spelar) långt ifrån alltid stämmer, brukar framgå tydligt när jazzmagasinet Orkesterjournalen genomför Osynliga spår med en framstående musiker. Blir tämligen ofta häpnadsväckande svårt för de som ska identifiera upphovsperson(er), ibland vilda gissningar.

I min konstruerade kategori ”svenskproducerad musik med påtaglig verkshöjd som låter osvensk”, placerar jag in sådana som The Hives, Soundtrack Of Our Lives, Tonbruket, projekt med Goran Kajfes, Anders Hagberg, Isabella Lundgren, flera av landets främsta storband, Peter Asplund, Ellen Andersson och givetvis Anders Bergcrantz.

Trumpetaren och låtskrivaren Bergcrantz har med bas i Malmö haft en lång och framgångsrik karriär. Han fick sitt genombrott i Tolvan Big Band och har gett ut ett tiotal skivor i eget namn, varav den förra var snubblande nära högsta betyg i Kulturbloggen. Pappa var jazzmusiker, ett arv som förts vidare till nya generationer i och med att familjen Bergcrantz – Laurin består av föräldrar och döttrar, samtliga professionella och omskrivna musiker. Man medverkar gärna på varandras utgivningar, Elevate inget undantag. Dessutom driver de skivbolag. För att anknyta till tesen ovan, ska framhållas att trumpetaren verkligen går hem i jazzens hemland. Tre gånger har den dubble Gyllene Skivan-vinnaren korats till ”Best Trumpeter in the World” av ansedd jazzblogg i Los Angeles.

Samtliga nio låtar bär den hyllade skåningens signatur, därtill arrangerade av honom bortsett från symfoniska stycket Fountain of Youth (arr Anna-Lena Laurin). Texten till Bagatelle har skrivits av Rebecca Bergcrantz (mest känd under artistnamnet Raindear). Vem spelar vad på denna lika storstilade som svindlade resa? På trumpet, flygelhorn, kornett samt percussion frontar huvudrollsinnehavaren själv. Denna gång har Anders anlitat en kärna av goda vänner och familj. Bottenplattan utgörs av pianist Sven Erik Lundeqvist, trumslagare Niclas Campagnol jämte Lasse Lundström på bas. På tre spår förekommer Tomas Franck (tenorsax) respektive Anders Chico Lindvall i avgörande insatser. Iris Bergcrantz (som jag under fjolåret recenserade i OJ) medverkar med sång i Dance och Fountain of Youth. Storasyster Rebecca sjunger sin egen text Bagatelle. Listan över vilka som bidragit blir komplett med Norrlandsoperans Symfoniorkester vars dirigent heter Ingar Bergby.

foto från Anders Bergcrantz facebooksida

Recensionsex ska behandlas respektfullt. Önskvärt att kunna umgås med dem utan tidspress, lyssna både i hörlurar och via stereons massiva och balanserade ljud. Elevate låter mäktigt, har ett expansivt och avancerat formspråk genomlyst av förbluffande auktoritet. Efter första kontakt med plattans, stundtals experimentellt inriktade, femtioåtta minuter var jag en smula brydd; inte framme vid den fullpoängare som blev slutliga omdömet. Min kollega i OJ betonar klokt, öppenheten hos Bergcrantz för det krävande och komplexa. Inte konstigt egentligen att den vitala urladdningen, fordrar lyssnare villiga att anstränga sig. Efter ytterligare studier av låtarna -som ibland rör sig rakt fram, ibland går improviserade(?) omvägar – är jag helt uppfylld av ett fullmatat innehåll.

Måste betecknas som en lyxig utmaning att cirka ett kvartal efter release få möjlighet att berätta om en osvensk, kompromisslös produktion, vars sound utvecklas till ett statement uppdelat i svindlande sektioner. Blir åka av direkt, precis som på föregående album Soulfully Yours. Skillnaden är att denna gång registrerar jag en gemensam överordning, fast musiken växlar emellan hardbop, fusion, svävande ballader, progressive, orkesterklanger med mera.

Tycker mig höra att Bergcrantz med sin formidabla teknik, praktiserar användandet av övertoner likt kollegan Lasse Lindgren (som kuriöst nog uppvaktade på mitt 50-års kalas). I till exempel Dance, där dottern Iris strålande sjunger ordlöst, bevisar han definitivt att inga tecken till stagnation hörs. Ett av flera favoritspår som avlöses av lika ljuvliga Simplicity. Förutom Anders ofattbart magnifika solon, noteras glimrande prestationer från Campagnol och Lundeqvist. Den sedan decennier i Köpenhamn boende Tomas Franck gör ingen jazzentusiast besviken, tvärtom. Han borgar för kvalitet. Överraskar allra mest gör Anders Chico Lindvall med sina pedaler och andra fräcka effekter. Kan inte erinra mig ha hört honom (också bakgrund i Tolvan Big Band) lika eldfängd tidigare. Han går loss kopiöst flera gångar på sin elgitarr, skapar furiöst groove och spännande sound. I långa sekvenser triggas han att lira härligt distade toner utan uppenbar förebild. Atmosfären påminner stundtals om de läckert frihetliga uttryck som uppstod på 70-talet.

Mycket gynnsamt för Elevate hur arrangör Bergcrantz växlar anspänning med avspänt förhållningssätt, det ekvilibristiska med lugnt reflekterande. Dynamiken är således outstanding! Forever och Bagatelle kontrasterar ypperligt mot de intensiva, nästan spräckliga låtar de omges av. Enda gången jag inte hänger med hela vägen, är i ett antal dissonanta takter i Demons, även om jag gillar dess suggestiva karaktär och rent av älskar Chico Lindvalls och ”Svempas” avantgardistiska inpass. Sven Erik Lundeqvist (vars spel jag kunde njuta av med hans sammansvetsade trio i fjol på Unity), musicerar elegant med underbart ledigt anslag. I avskalade Maple Syrup ges han, såväl som rytmsektionen, utrymme för fräscha solon.

Finalen med Norrlandsoperans orkester är triumfartad. Flödande vacker, rikhaltig och uppstigande musik vars intro kan associeras till Ralph Lundsten. Symfonikernas klanger matchar sömlöst Anders Bergcrantz enastående bedrift som solist.

I förbigående ska inflikas att låtarna i sig inte är vad som sticker ut mest. Somliga melodier kan te sig aningen anonyma. Magin består istället av makalösa prestationer från medverkande musiker, toppat av frontmannens hisnande bravader. Stordåd uträttas sannerligen! Vidare pärlbandet av suggestiva stilar förenade under gemensamt paraply. Receptiva öron förförs av Anders Bergcrantz fenomenala känsla för dynamiskt eggande sound, en förmåga han här lyfter till högsta möjliga nivå. Behöver kanske inte ens påpekas att ljudet är perfekt?

Arkiverad under: Skivrecensioner

Vänlig vokaljazz med avskalade evergreens – All of Me av Rosemarie Simonsen

31 januari, 2021 by Mats Hallberg

Inspelad av Martin Carlberg i Moorstream Studio i Stenkullen

Producent: Anders Boson

Imogena Records

19:50

Release: 11/12 2020

3

Att debutera i eget namn vid åttio års ålder måste vara synnerligen ovanligt. Tilldragelsen ska tillskrivas Simonsens lust och kunnande. Och processen gjordes möjlig genom att hennes barn och musikerkollegor, kom fram till att skivinspelning skulle vara den ultimata presenten. Sedan trettiosex år sjunger Simonsen i renommerade Preoria Jazzband, ett tradjazzband från Göteborg vars sprudlande sound tagit dem ut i världen. I genrens Mecka New Orleans möttes gruppen av väldigt positiv respons och i Kina av försynta och vetgiriga noviser.

Skivdebutanten som haft yrken som socionom och psykoterapeut. har sångmässigt en lång meritlista. Deltagande i vokalisttävling på Rondo i ungdomen, innebar engagemang i jazzkören The MerryMakers. Vidare vokalkvartetten HiFi tillsammans med Ronny Hartley och hans storband på Liseberg. Andra hon anlitats av har varit Willy Lundin och Scandinavian Five med vibrafonisten Sune Waldehorn och i den konstellationen sedermera pianisten Håkan Berghe.

I intervju i lokaltidning säger Simonsen att ”musik betyder livskvalitet och gemenskap”. Att få utöva ett jobb där applåder ges för utfört uppdrag är få förunnat enligt Rosemarie. Producenten – tillika son och själv mycket aktiv musiker och sångare – upplyser i en text på cd:n om att exempelvis Maxine Sullivan, Billie Holliday samt Ella Fitzgerald utgjort förebilder för mamma. Förutom titellåten har hon valt ut fem tidiga standards (1918 – 1935) plus ett alster av Paul McCartney. Märkligt nog passar balladen från 2012 idealiskt in i helheten, trots att Eric Clapton gästar på originalet.

Tar till mig fin frasering och ett naturligt handlag med distinkta, mjuka melodier. Rosemarie Simonsen är medveten om att hon tappat förmågan till höga toner, vilket hon mer än nöjaktigt kompenserar. Låter trevligt tack vare en bejakande atmosfär, parat med utmärkta insatser av en pianolös trio. Ska flikas in att jag hört dem ett otal gånger, men troligen inte på trio tidigare. Syftar på gitarristen Rolf Jardemark, basisten Magnus Bergström samt trumslagare Fredrik Hamrå. De tre herrarna frestade mig till att recensera. Man behövs för att tillföra inslag av nerv och finess, vilket är nödvändigt om målet är högre än oförarglig underhållning.

Magnus Bergström – Rolf Jardemark – Anders Boson i Lerum

I första takterna noterar jag att basens register ligger för högt. En lapsus eller avsiktligt? Släpper utan dröjsmål iakttagelsen. Istället tar vällusten över, tack vare uppsluppet gitarrspel. Jardemark ”plockar” ackord på ett karismatisk sätt, vilket blir till en grundbult i denna pianolösa formation. Den mannen kan man ur ett musikaliskt perspektiv alltid lita på.

Gee Baby skrider fram med sugande, bluesig känsla medan arret på Sweet Georgia Brown är lite knixigt kul. Här i tredje låten manövrar rytmleverantör Hamrå sig längre fram, låter visparna prägla tolkningen. Absolut två höjdpunkter, både vokalt och från uppbackande musiker.

Uppfriskande att höra hur After You´ve Gone behandlas. Samtliga under leding av Jardemark lägger mitt i in en högre växel. Och på sluttampen skänker trumslagaren lyssnarna ett solo. I Exactly Like You från 1930 märks Simonsens begränsade omfång i ett par passager, utan att bli något större störningsmoment. Innehåller skön energi med tillförsel av lite oväntade rytmer, jämte ett inspirerat bassolo. Ep:n avrundas genom My Valentine, den tidigare omtalade McCartney-kompositionen. En samtida melodi kännetecknad av elegant, avmätt ackordspel och lyhört komp. Vill därutöver framhålla Simonsens utmärkta tajming, vilket självfallet beror på hennes avsevärda erfarenhet.

Kan vara befogat att deklarera att glad dixie och obekymrad, lättsam swingbetonad musik, inte är vad jag normalt går igång på. Men All of Me är duktigt hantverk med flera pärlor som extra krydda. Vad som unisont utvinns ur instrument och röst gör mig tillfreds.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Årskrönika 2020 – Ett sorgligt och surrealistiskt år med konstnärliga ljusglimtar

8 januari, 2021 by Mats Hallberg

Kenny Washington med nordiskt komp – foto Leif Wivatt

Fick anstränga mig för att få till en personlig sammanfattning av året som passerat. Covid 19 och de restriktioner pandemin medfört, gör att en form av letargi tagit mig i besittning. Resulterar tyvärr i prokrastinering. Är som om hjärnkapaciteten går på lågvarv och dagarna sovs bort när vaken plikter eller lockelser hägrar.. Känner igen mig i den leda och overksamhet som Harald Svensson härförleden gav uttryck för, en mångsidig musiker tillika flitig besökare av livemusik. Att under sommaren ha testat positivt inverkar så klart menligt, blir en faktor att skylla på när energi saknas.

Alla människors liv har påverkats negativt till den grad, att hade någon dystopisk lagd person skrivit manus i stil med föregående års lockdown och lidande, hade den författaren troligen troligen blivit nobbad med motiveringen ”bristande trovärdighet”. Ska inte på detta forum ägna mig åt att kritisera Sveriges bekämpning av grasserande pandemi. Nöjer mig med att förutspå att Europas mest rigida regelverk parat med inkonsekventa beslut plus senfärdiga, godtyckliga och otillräckliga stöd , kommer få långtgående följder för landets kulturliv. Den dystra slutsatsen framstår än tydligare, då jag analyserar vad aktionsgruppen Öppna salongerna förmedlat och den obefintliga respons de ränt från ansvariga.

krönikören intervjuar professor Ulf Bjereld – foto J-A Lindqvist

SKRIVANDE Hamnade på omkring 80 texter i Kulturbloggen. Därutöver uppemot 15 recensioner i JAZZ/Orkesterjournalen, jämte ett antal omdömen om konserter publicerade bara på facebook, spontant berömmande betraktelser. Nöjd med den förvånansvärt omfattande produktionen ett extremt år i princip utan festivaler. Tråkigt nog blev mejlintervjun med Amanda Andreas en isolerad händelse. Önskar kunna genomföra fler intervjuer framledes. Beträffande inriktning recenserades främst nyutkomna skivor, teater samt i en alltför lång text filmer värda uppmärksamhet från Göteborgs Filmfestival.

Erkänner att jag suktar efter bekräftelse. Blir uppmuntrad av att se andra länka till mina recensioner, oavsett om det rör sig om en frigrupp eller artister som vill marknadsföra sig. Ett bevis på att mina ord kan ha betydelse upptäcktes på jazzbasisten Avishai Cohens hemsida, han som skulle genomföra projektet 50/ 50 /50 (året han fyllde femtio spela lika många konserter i femtio olika länder). Min recension från ett fullsatt Göteborgs Konserthus hade nämligen publicerats på Cohens hemsida genom att ha översatts till engelska. Är medveten om att recensioner kunna göra skillnad, särskilt när stora draken GP haft avvikande synpunkter genom att dissa. Och minns jag rätt fick författaren och musikern Jan Sigurd långt över trehundra uppskattande reaktioner på fb, efter att ha delat min recension av In Chet Baker Land.

Lovisa Samuelsson på Storan – foto Frida Thurfjell

NYA SKIVOR Som kulturskribent ska man ju vara begiven på nyheter. Själv vill jag gärna om möjligt undvika hajpade händelser. Har således ännu inte lyssnat på senaste releaser från sådana giganter som Bob Dylan, Ulf Lundell eller Neil Young. Någon som jag däremot aktivt valde att sätta tänderna i, trots att jag blev hänvisad länk av det stora skivbolaget istället för recensionsex, var livevinylen Klockan två på natten, öppet fönster av Thåström. Kanske inte så konstigt när jag recenserat tre konserter, varav en bidrog till liveplattan. Tilltalades av det gravallvarliga anslaget och attacken i utförandet, vilket renderade i högsta betyg.

I JAZZ /OJ kallade jag ett alster signerat Peter Asplund världsklass.. I övrigt prisades särskilt kvinnliga artister, vilket inträffat också tidigare år. 5:or utdelades till Lovisa Samuelsson, Lena Swanberg, Ellen Andersson, Caecile Norby samt Långbacka & Bådagård. Vidare ströddes många rosor över Karin Hammar, Amanda Ginsburg, Iris Bergcrantz och Felisia Westberg för att nämna några favoriter. Andra gedigna verk har haft Fredrik Lindborg, Svante Söderqvist, Simon Westman, Karl Olandersson, Ali Djeridi, Godée/ Beuvens Quartet, Emil Ingmar, Tobias Grim, Pär-Ola Landin, Anders Hagberg och Roberto Fonseca (som ingått i Buena Vista Social Club) som avsändare. Av grupper ska framför allt Derupeto, Bohuslän Big Band samt tungrockiga Future Elephants. Huvudspår i recensionshögen som vanligt jazz, visor och instrumentalmusik. Magnifika Epidot jämte ett nedbantat Fläskkvartetten utgjorde två stärkande undantag.

Kan nämna att jag ingick i en stor jury som tillsammans med läsare utser årets bästa svenska jazzalbum. Det priset som instiftades på 50-talet kallas Gyllene Skivan.

Krönikören och Aida Jabbari – foto Leif Wivatt

LIVEMUSIK Ett tag i början av mars hade jag mycket att stå i. Var ute på uppdrag så ofta, att det nästan uppstod en lättnad i och med, vad som då rubricerades som uppskjutna evenemang under första fasen av pandemin i landet. Men 2019 innebar bevakning av ungefär sju festivaler, jämfört med inga alls efter att coronan slog klorna i oss. Strax före på Lorensbergsteatern bevistades shower av ett förstärkt Bo Kaspers Orkester och föreställningen Kvinnan som är jag av Lisa Nilsson. Resulterade i utförliga rapporter i Kulturbloggen. Att Nilsson hade sådan begåvning för dialekter och bitska monologer, var åtminstone delvis en nyhet.

Fotot ovan är från Stadsteaterns Lunchteater, vars program jag fick vara med om. Det gick i diktens och sångens tecken, när ikonisk poet från Iran korsades med Karin Boye. Observerade starkt engagemang från Aida Jabbari.

Har tidigare inte omnämnt att blev jag bjuden på en frejdigt självironisk show ihopsatt av Shirley Clamp. Råkade då sitta intill Viveca Lärn som jag månader tidigare träffat på Stadsteatern. Vilken tur att jag i den vevan hade läst hennes memoarer, vilket jag fick ur mig. Ett annat evenemang som var något mer än renodlad konsert, var ju direktsända galan P3 Guld i Partille. Uppfriskande att kastas in i en för mig tämligen okänd värld, en intensiv kavalkad av brokiga uttryck; fast kanalens vurmande för misogyna gangster-rappare måste fördömas. Glorifierandet av en viss sorts kriminella är djupt osmakligt och fullkomligt obegripligt.

foto på Eternal Spring (Johan Borgström sextett) från Unity

I brist på festivaler kunde ändå konserter på skilda platser genomföras i min närvaro. En genuin dubbelkonsert bortom Majorna på KOM Bar, soft, streamad release från välljudande trio i Lerum dit jag hade cyklat (56 km ToR), Eminente sångaren Kenny Washington med nordiskt elitkomp i Kungsbacka, delar ur GSO med barn- och ungdomskörer spred lycka i Konserthuset med Mats Kjelbye som initiativtagare.

Ett knippe lyckade gig ägde rum på Nef som tätt inpå nedstängningen konkade. På helgshoppingtid utanför en gitarraffär i city njöt jag av psykedeliskt inriktade Parallell Acitivity. Göteborg Jazz Orchestra levererade sensationellt bra spelningar både på ordinarie lokal och i extra spetsad tillställning på Brew House med Tomas von Brömssen. Sist nämnda evenemang spelades in av P2. En pärla under hösten på Storan bestod av tonsatt lyrik i popviseton under ledning av Maja-Karin Fredriksson. Hade förstås (press)biljett till en hel del begivenheter som tvingades ställas in/ skjutas upp.

Ellas Kapell på Unity – foto John Nilsson

Under pandemins tuffa restriktioner fanns i Göteborg en arrangör, vars ihärdighet förtjänar ovationer. Syftar på jazzkrogen Unity som anpassade sig till nya förutsättningar och körde på fram till tredje helgen i november, då dylika sammankomster sonika förbjöds. Underbart trösterikt att få höra livemusik regelbundet och på corona-avstånd och umgås med sympatiska musiker. Somliga svenska musiker hade till och med rest från Paris eller Köpenhamn för att ge en nödvändigt liten, ehuru mycket nöjd publik, briljans inklusive doser av uppiggande improvisation. På Unity bedrev man således en synnerligen god gärning, vilket fick mig att vallfärda varje fredagskväll. Ett antal av dessa aftnar hade som omfattande preludium bestått av krogbesök och teaterpremiär (ett par ggr uppsöktes till och med museum).

BÄST LIVE: 1. Kenny Washington – Esters i Kungsbacka 2. Mikael Ramel Band – Nefertiti 3. Göteborg Jazz Orchestra med Tomas von Brömssen – Brew House (ett par konserter med GJO på ordinarie spelstället Vauxhall höll nästan lika hög klass) 4. Björn Cedergren 5 – Unity (2 ggr) 5. Avishai Cohen trio med GSO – Göteborgs Konserthus. 6. Sticks & Leslie feat Fredrik Kronkvist – Unity 7. Rigmor Gustafsson – Nefertiti 8. Eternal Spring (Johan Borgström sextett) – Unity 9. Bo Kaspers Orkester – Lorensbergsteatern 10. Epidot – Unity 11. Maja-Karin Fredriksson sjunger Ebba Lindqvist – Stora Teatern 12. Kvinnan som är jag av Lisa Nilsson med band – Lorensbergsteatern 13. Förnuft och känsla – Unity 14. Matti Ollikainen trio – Nefertiti 15. Hjorth/ Jullander/ Ross – Unity 16. Boson/ Jardemark/ Bergström – Dergårdsteatern 17. Simon Westman trio – Unity 18. Dan Helgesen – Nefertiti 19. Sigurd & Brundin med vänner hyllar Chet Baker – Nefertiti 20. Alexander Lövmark – Unity 21. Kallerdahl – Lindgård – Ward – Unity. 22. Bernt Rosengren – Nefertiti 23. Ellas Kapell – Unity 24. Samuel Olsson Quart. – Unity 25. Axel Mårdsjö Modern Times – Ubity 26. We Float feat Samuel Hällkvist – Nefertiti 27. Gibrish – KOM Bar 28. Sam Vesterberg feat Tobias Grim – KOM Bar

FILM Skrev en långt recensionssvep från Göteborg Filmfestival i K-bloggen. Vill man läsa mina beskrivningar och bedömningar rekommenderas den texten. Oscarsbelönade Parasit är nog nästan enda film jag sett på ordinarie biorepertoaren. Tittade via datorn på två prisade svenska produktioner som väckt min nyfikenhet, berättelser jag underligt nog missat. Syftar på Nile Hilton Incident plus den säregna och mycket omtalade The Square av Robert Östlund.

En spontant sammanställd lista över filmer som berört mest:

  1. Painted Bird (Tjeckien) I nutid den vidrigaste film jag bevittnat vilket orsakade plågsam huvudvärk. Möjligheten att klara av detta ondskefulla barbari, försvåras av det svartvita långsamma fotot och den knapphändiga dialogen.
  2. Papicha (Algeriet) Skoningslösa fundamentalister massakrerar tjejer med drömmar om frihet.
  3. Proxima (Frankrike) Kvinnlig astronaut har trots avsevärda påfrestningar allra störst problem med att skiljas från sin dotter
  4. And The Birds Rained Down (Kanada) Rörande om naturens läkande kraft, ålderdom, vanor och gemenskap.
  5. The Perfect Candidate (Saudiarabien) Kompetent kvinnokraft försöker med list och humor rubba ett ingrott patriarkat.
  6. Dark Waters (USA) Envis och farlig juridisk kamp i ett miljöskandal med verklighetsbakgrund.
  7. Once Were Brothers (USA) dokumentär med tyngd om The Band utifrån biografi av Robbie Robertson.
  8. Harriet (USA) Gripande och färgsprakande äventyr om osannolikt driftig hjälte som bidrar till att besegra slaveriets legitimitet.
  9. Parasit (Sydkorea) Lika märkligt som groteskt klassdrama där gradvisa upptrappningen är snillrikt gjord.
  10. The Peanut Butter Falcon (USA) Hjärtevärmande lovsång till kampen för att förverkliga sina drömmar och att hålla ihop á la Tom Sawyer
  11. A White, White Day (Island) Pendlar intelligent mellan finstämd familjeskildring och rasande uppgörelse i hämndens tecken.
  12. A Beautiful Day In The Neighbourhood (USA) Om trygghet och försoning med Tom Hanks som tv-personlighet för småbarn.
  13. Queen & Slim (USA) Snyggt bildspråk, socialt statement i BLM-sfären och tämligen spännande fast slutet är ofrånkomligt förutsägbart.
  14. 1917 (UK/ USA) Ytterst rafflande krigsdrama vars foto, klippning o soundtrack är vidunderligt. Ologiska missar i gestaltandet skaver något.
  15. Barn (Norge) En dödsolycka på skola behandlas ur flera perspektiv på ett egenartat och okonventionellt sätt.
  16. Military Wives (UK) Humor och konflikter varvas skickligt när inkallades respektive aktiverar sig med körsång. Förlaga i verkligheten existerar.
  17. Bacurau (Brasilien) Kontroversiell historia med politiska dimensioner vars splatterartade handling på Drakens stora duk chockerade

TV-SERIER/ REALITY/ Ingen kan ”anklaga” mig för att vara en flitig konsument av serier. Annat kommer emellan, exempelvis följa sportmästerskap och ligamatcher. Har enormt mycket kvar att ta del av bara på SVT Play. Fantastiska Skam följdes ingående först i sommar, medan jag låg ett år efter med säsong 3 av Vår tid är nu och då lämpligt nog tittade på tillkomna delarna som skildrade sommaren 1951. Efter hand blev det på tok för mycket melodram, på gränsen till pekoral. Trevligt att få se flera skådespelare som jag recenserat efter prestationer på scen i Göteborg

Min topplista: 1. When The Dust Settles (Danmark) 2. Erkännandet (England) 3. We Got This (Sverige) 4. Målet är målet (Sverige) 5. Herngrens husbil (syskon träffar kändissyskon) 6. En engelsk skandal (England) 7. Stjärnorna på slottet 8. Alla mot alla (frågesport i tv5) 9. På spåret 10. Så mycket bättre

Succén Don Quijote i regi av Erik Holmström – foto Lina Ikse

SCENKONST Ett år präglat av restriktioner, uppskjutna premiärer och negativa besked i omgångar som ändrat förutsättningar. Och med tanke på att Stadsteatern haft stängt för renovering och att Operan inte haft publik verksamhet sedan det förödande virusutbrottet, har undertecknad samlat ihop åtskilliga högkvalitativa upplevelser. Flera frigrupper har gjort förnämligt avtryck som alltför för få fick möjlighet att se. Hoppas många av nedanstående verk kommer ha nypremiär.

En lista utan inbördes rangordning på vad som i berömmande ordalag recenserats i Kulturbloggen från Göteborgs scener (med reservation för att jag missat någon uppsättning) :

  • Nationen – Backa Teater (från 15 år)
  • Sommarnöjen av Teater Bauer – Vingen i Torslanda
  • De vågade – Teater Jaguar
  • Avatarer – Masthuggsteatern
  • Var är min man? – Stadsteatern (Lunchteater i Norgehuset )
  • Tuesdays With Morrie – GEST vid Chapmans torg
  • Misantroperna – Folkteatern
  • Kontrabasen – Stadsteatern
  • Blixtra, spraka, blända – Folkteatern
  • Feardom – 3e Våningen (dans)
  • Ingeborgs manifest – Teater Trixter
  • Barnen – Göteborgs Dramatiska Teater
  • Förfesten – Hagateatern
  • Stolarna – Teater Trixter
  • Don Quijote x 7 – Folkteatern (sju (!) premiärer på åtta veckor)
  • Sysslolösa unga män med tillgång till vapen – Stadsteatern
  • Nyårsrevyn – Wendelsberg
  • Unga Amanda – GöteborgsOperan

LITTERATUR Vad gäller läsning har året varit exceptionellt. Skriver upp vilka titlar jag läst i en anteckningsbok. Kunde genom att räkna ihop antalet konstatera att tid och lust samverkat till att det blivit 60 böcker under årets lopp. Tre av dem har recenserats utförligt här: Kriminalromanen Gränsmark av Aino Trosell (som jag läst nästan allt av) samt två påkostade och efterlängtade biografier om med rätta mycket mycket ansedda musiker – Georg Riedel respektive Gilbert Holmström. Under senhösten när kulturlivet tvingades att upphöra tog mina ”undanflykter” slut. Syftar på att på bibliotek i tur och ordning lånade delarna i den ryckiga, kusliga närgångna uppgörelsen med samlingsnamnet Min kamp. Vill inte påstå att jag frossat i den gränslöse Knausgårds ordmassor, men på något sätt tas man i besittning. För närvarande återstår den gigantiska del VI för att bedriften ska klassificeras som komplett.

Minns från den obekymrade vanliga tiden en givande genomgång av Glaskupan på Stadsbiblioteket i Gbg i ständiga serien Klassikerprat. Vidare två mycket intressanta föredrag av filosofen Jonna Bornemark i Stensjökyrkan och hos Humanisterna samhällsgranskaren Lars Åberg, vars senaste böcker jag ännu inte tagit del av. Något att se fram emot! Är en smula kluven efter att ha slukat den extremt ambitiöse debutanten Lydia Sandgren, vars huvudpersoner studerar humaniora och går på rockklubb på samma platser som undertecknad, fast absolut tillfreds med att ha tillägnat mig den Augustprisade skildringen.

Bästa bokupplevelser: 1. Att döda en härmtrast – Harper Lee 2. Min kamp (I – V) – Karl Ove Knausgård 3. Bland myglare, ministrar och miljonärer (grävande reportage) – Jan Mosander 4. De oroliga (om privatpersonen Ingmar Bergman) – Linn Ullman 5. Samlade verk – Lydia Sandgren 6. Fotbollsspelarpojken (biografi om Tord Grip) – Stefan Lövgren 7. Swede Hollow – Ola Larsmo 8. Hovjuvelerans barn (släktkrönika) – Gunnar Bolin 9. Quel Bordel (biografi om Christian Falk) – Håkan Lagher 10. Freak (biografi om Freddie Wadling) – Robert Lagerström 11. Doften av en man – Agneta Pleijel 12. Kvinnor som formade pophistorien – Anna Charlotta Gunnarsson 13. Gränsmark – Aino Trosell 14. Vem dödade Bambi? – Monika Fagerholm 15. På spaning efter farfar – Aarto Paasilinna / Vill inte göra listan för lång. Finns egentligen ännu fler titlar att rekommendera

Sven Wollter i Driving Miles – foto Ola Kjelbye

DÖDEN, DEN VIDRIGA Vore fel att inte omnämna några av alla de skapande människor vi förlorade under 2020, oavsett om de avled av covid 19 eller annan orsak. I SVT visades nyligen en minneskonsert för att hedra Marie Fredriksson. I jazzvärlden har vi mist läskigt många. Rolling Stone har sammanställt en diger förteckning. Där märks såväl legendarer som viktiga kultfigurer. Tänker på Ennio Morricone, Johnny Mandel, K. Penderecki, Hal Willner, Manu Dibango, Tony Allen, Peter Green, Mc Coy Tyner, Harold Budd, Betty Wright, Neal Peart, Andrew Weatherall, K.T Oslin och Andy Gill (Gang of Four) jämte Roy Hargrove, för att nämna ett antal storheter jag har viss kännedom om.

Hoppas att jag undviker flagranta förbiseenden. Vill nämligen alla sist lyfta fram tre personer. John Prine (foto ovan) hade jag förmånen att höra live i Göteborgs Konserthus 2017. Han var en av de mest respekterade låtskrivarna och artisterna i en fri alt country-stil i USA och erhöll flera Grammy. Prine överlevde cancerdiagnos, men dog vid 73 års ålder i sviterna av covid 19.

Stadsteatern och teaterälskare på Västkusten sörjde i somras. Carina Boberg som tillhörde fasta ensemblen dog efter en tids sjukdom. Hon var lika duktig på drama som i de syrligt humoristiska roller man förknippade henne med. Spontant från sista åren ser jag Bobergs ypperliga gestaltningar framför mig från Smärtan och Fanny och Alexander

. Sven Wollter var verksam in i det sista och turnerade med Nynningen (bandet recenserades i K-bloggen för några år sedan). Ända sedan Hemsöborna och Raskens har Wollter gjort outplånliga intryck, blivit folkkär genom sina exceptionella meriter. Sista decenniet hade jag turen att bevittna den enastående utstrålningen från scen ett halvdussin gånger. Dessutom fick jag 2011 intervju på tu man hand halvannan timme. Merparten av intervjun kan läsas här: https://www.seko.se/regioner/vast2/kultur/ mats-hallberg-intervjuar-sven-wolter

Arkiverad under: Krönikor

Amanda Andréas släpper jazzig julpralin 11/12 – intervjuas via mejl

11 december, 2020 by Mats Hallberg

Ifjol liverecenserades Amanda Andréas i Kulturbloggen. Undertecknad har hört henne med band vid fyra tillfällen och därtill åtskilliga gånger lyssnat på skivdebuten som producerats av Simon Ljungman. Hon når ut till en bred publik. Har lovordats av både Lira och HYMN jämte Per Sinding Larsen på SVT. I pressrelease till Kom till mig (när juldagsmorgon glimmar), en jullåt på 2:10 som hon skrivit tillsammans med Erik Björksten, får vi veta mer om en 80-talisten vars kulturella hemvist tidigare varit teatervärlden.

Stimstipendiaten brukar benämnas sångpoet, alternativt stort framtidslöfte inom svensk (vokal)jazz. Andréas har ett eget attraktivt uttryck i vilket flera stilar överlappar. Skivan Som havet innehåller vispoppiga original garnerade med blåsinstrument. Hennes uppsluppna och stämningsfulla konserter går mer i jazzvisans tecken.

Hon önskar att den nykomponerade sången ska få oss att för en stund släppa oro, skingra tankar och tillåta oss att drömma om att få träffa vem vi vill, utan påbud om avstånd. Musiken är inspelad live i studio med svängig kvintett från Göteborg. Förutom Amanda på sång heter musikerna Erik Björksten (gitarr), Malin Almgren (trummor), Boel Mogensen (kontrabas) samt Ida Kjellberg (kör). Amanda & Erik är producenter medan Åke Linton mixat och Claes Persson står för mastring.. Kom till mig släpps digitalt på JUDITHS Music and art.

pressfoto Ann-Charlotte Arnborg-Larsson

FRÅGOR TILL AMANDA ANDRÉAS

Hur uppstod idén att göra en kort och klämmig jullåt med ystert tonfall?

”Den kom helt spontant. Refrängen dök upp vid pianot sent en kväll och sedan har hela processen drivits av lust. Tidigare har jag haft ett behov av att skriva text och musik helt på egen hand, kanske för att jag ville bevisa att jag kunde. Tvivlet på mig själv har jag lagt åt sidan då jag bollat, sågat och lekt med min kompanjon. Har i samarbete med Erik Björksten skrivit om både beträffande text och ton. Tror faktiskt jag har pågående Corona-år att tacka för denna arbetsmetod. Detta år av handsprit, restriktioner och utskjutna drömmar har väckt en ostyrig längtan efter att få släppa ängslan; om än bara för ett par minuter.”

Hur resonerade du kring sättning och musiker?

” Liveinspelning med jazzkvartett toppar min önskelista varje år. Nu tänkte jag att det var dags att förverkliga detta och vilka musiker kunde vara mer passande, att ge liv åt en ostyrig juldagsmorgonlåt än de jag valde?”

Många är förtjusta i att göra musik på temat julens högtid, kanske särskilt ett sådant här exceptionellt år. Vad gör du för att nå ut i konkurrensen?

”Eftersom den var klar så tätt inpå stundande högtid, hade det varit strategiskt smart att vänta med singeln tills nästa år 2021. Men väntat på bättre tider är ju det enda vi gjort sedan mars månad, så jag tänker att den som hör den hör. Jag hoppas att vi kan strö lite glittrande eskapism i decemberregnet, om det så bara landar hos sextio personer.”

Du verkar ha en fäbless för refränger som sätter sig i huvudet hos lyssnaren. Är det medfödd eller uppövad talang?

”Tack för påståendet! Jag älskar att skriva musik, men är rätt usel på att skriva ner vad jag komponerar. Därför är vad som sätter sig det som det blir något av. Vanligtvis går jag runt och ruvar på ett tema mer eller mindre omedvetet i veckor. Sedan en dag eller vanligtvis en alltför sen kväll, dras jag till pianot och där och då kommer låten bara ut. Ibland fastnar den inte. I så fall brukar jag sätta refrängen som vers, därefter skriva en ny refräng. Det är väl mitt enda tips på hur man kan gå till väga, förutom att gå på känsla och strunta fullkomligt i huruvida ens idé är trendig eller ej.”

pressfoto Ann-Charlotte Arnborg-Larsson

En av flera saker som imponerar i din karriär är samarbetet med den berömde ljuddesignern Åke Linton (brukar kallas fjärde medlemmen i E.S.T). Vad betyder hans erfarenhet? (Intervjuaren blev en smula starstruck vid första mötet med Åke Linton, som lyckligtvis visade sig vara fullkomligt ”down to earth”)

”Jag år så glad för samarbetet med Åke. Han är en trygghet i mitt skapande med sin kunskap, generösa tålamod och konstnärliga kreativitet. Han har verkligen öppnat mina öron för ljud och ändrat mitt sätt att lyssna. Är så tacksam för alla timmar jag fått sitta med i hans studio på SGS. Nu är det riktigt nörderi när vi snackar om pappriga trummor, torrare rum och retro panoreringar.”

Hur har pandemin känslomässigt och ekonomiskt påverkat din tillvaro?

”Framför allt har året präglats av oro för nära och käras hälsa. Men självklart har det även genomsyrats av besvikelse över att inte få utöva mitt yrke och min passion. Tack vare konserter på mindre sättning, komponistuppdrag med stöd från Kulturrådet samt stipendium (Svensk Jazz, Konstnärsnämnden och STIM) har vi klarat oss bra trots allt. Men det finns en längtan efter att få möta de som lyssnar på min musik. Saknar publiken mycket. Efter min familj är det den som betyder allra mest.”

Kom till mig (när juldagsmorgon glimmar) finns på Open Spotify

Arkiverad under: Intervju

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 152
  • Sida 153
  • Sida 154
  • Sida 155
  • Sida 156
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in