• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Nibelungens ring i Karlstad

Rapport från Sveriges Bayreuth – Karlstad -”Siegfried”

18 juni, 2011 by Redaktionen

Nibelungens ring – Siegfried
Musikdramatisk trilogi med förspel
Musik och text: Richard Wagner
Produktionsteam:
Dirigent: Henrik Schaefer
Regi: Wilhelm Carlsson
Regiassistent: Dan Turdén
Scenografi: Peter Lundquist
Kostymdesign: Ann-Mari Antilla
Ljusdesign: Torkel Blomkvist
Mask & peruk: Ulrika Nilsson
Studienleiter & kormästare: Martin Andersson
Rörelseinstruktion: Håkan Mayer
Repetitör: Martin Virin
Producent: Camilla Nordström
I ROLLERNA:
SIEGFRIED: Pär Lindskog
BRÜNNHILDE: AnnLouice Lögdlund
GUDAR
VANDRAREN: Fredrik Zetterström
ERDA: Maria Streiffert
DVÄRGAR
MIME: Jonas Durán
ALBERICH: Marcus Jupither
JÄTTE/DRAKE
FAFNER: Johan Schinkler
SKOGSFÅGEL: Natalie Hernborg
Under årens lopp har jag sett flera uppsättningar av Richard Wagners tetralogi, som här i Karlstad kallas för en musikdramatisk trilogi med förspel, dvs ”Nibelungens ring” och jag har alltid betraktad ”Siegfried”, som den svåraste eller tråkigaste delen, men nu efter att ha sett ”Siegfried” i Wilhelm Carlsson´s version för andra gången börjar jag nu sakta men säkert att överge den uppfattningen.
En starkt bidragande orsak till detta är självklart just den här uppsättningen som utspelar sig i sagoform, som en typ saga om ringen av Tolkien, och med en underbart vacker scenografi långt från den sterila uppsättningen som senast gick på Kungliga Operan och för den delen även den berömda Kasper Holten-uppsättningen på Den Kongelige Opera i Köpenhamn.
I går kväll blev mitt helhetsintryck att ”Siegfried” att föreställningen kom så nära en succé som man kan komma utan att helt fullt nå fram. Den stora överraskningen i Siegfried är annars Jonas Duran insatser. Han är helt fantastisk fenomenal som Mime. Ja, jag tvekar inte att utnämna honom till uppsättningens sensation en plats som han får dela med Anneli Lindfors, Sieglinde i ”Valkyrian”.
Fredrik Zetterström gör som vanligt en helgjuten insats som ”Vandraren” och tillsammans med Wotan i ”Rhenguldet” blir det tillsammans en mycket fin insats, men jag anser fortfarande att det är lite tråkigt att han inte också sjöng Wotan i ”Valkyrian” det hade jag uppskattat.
Marcus Jupither gör också en fantastisk fin insats både vokalt som i sin gestaltning vilket man bland annat kan se i skärmyttringen med lillebror Mime.
Johan Schinkler gör också som vanligt en fin insats framförallt vokalt, men jag måste få konstatera att den uppblåsbara draken av plast alltså, inte är någon bra lösning.
Även om denna uppsätttning är förlagd i sagans form så känns det lite löjeväckande med en plastorm samtidigt som man använder sig av ljusillustrationer. Det hade kanske räckt med ljusillustrationerna?
Det är klart att sjunga ”Siegfried” är en svår uppgift, men jag anser ändå inte att Pär Lindskog klarade den rollen särskilt bra, vilket gäller speciellt hans insats i första akten. Han blev dock bättre och bättre i de andra akterna och särskilt bra var han i andra akten.
Det är en helt fantastiskt fin operaupplevelse och jag frapperas fortfarande av de alldeles utmärkta sånginsatserna på damsidan där både AnnLouice Lögdlund imponerar på höjden och där Maria Streiffert gör en mycket fin gestaltning av Erdas lilla parti. Natalie Hernborg gör en fin sång och gestaltning av Skogsfågeln. Det är en mycket fyndig och bättre lösning än bara ha en sopran sjungande bakom scenen.
Sammanfattningsvis blev det ändå en mycket fin operaupplevelse och till den upplevelsen bidrar ju också orkesterns insatser under ledning av dirigenten Henrik Schaefer, men mer om ditt totala omdöme i ett särskilt inlägg, när jag har sett färdigt hela ringcykel tre.

Här kan du läsa om mina intryck vid förra föreställningen
Här kan du läsa Kaffekopp och cigarrettröks uppfattning om gårdagens föreställning

Arkiverad under: Scen Taggad som: Nibelungens ring i Karlstad, Siegfried, Wermland Opera

Rapport från Sveriges Bayreuth – Karlstad – ”Valkyrian” som räddades av damerna

16 juni, 2011 by Redaktionen

Nibelungens ring
Musikdramatisk trilogi med förspel
Musik och text: Richard Wagner
Produktionsteam:
Dirigent: Henrik Schaefer
Regi: Wilhelm Carlsson
Regiassistent: Dan Turdén
Scenografi: Peter Lundquist
Kostymdesign: Ann-Mari Antilla
Ljusdesign: Torkel Blomkvist
Mask & peruk: Ulrika Nilsson
Studienleiter & kormästare: Martin Andersson
Rörelseinstruktion: Håkan Mayer
Repetitörer: Mikael Kjellgren och Laszlo Horwath
Producent: Camilla Nordström
VALKYRIAN/ I ROLLERNA:
HALVGUDAR
SIEGMUND: Jan Kyhle
SIEGLINDE: Anneli Lindfors
GUDAR
WOTAN: Urban Malmberg
FRICKA: Ivonne Fuchs
VALKYRIOR
BRÜNNHILDE: AnnLouice Lögdlund
HELMWIGE: Natalie Hernborg
ORTLINDE: Maria Metzler Saedén
GERHILDE: Anne Bolstad
WALTRAUTE: Astrid Robillard
SIEGRUNE: Sara P Eriksson
ROSSWEISE: Jeanette Goldstein
GRIMGERDE: Ivonne Fuchs
SCHWERTLEITE: Maria Streiffert
MÄNNISKA
HUNDING: Michael Schmidberger

För knappt två månader sedan såg jag premiäromgången av Wermland Opera storsatsning på ”Nibelungens ring” jag var närmast lyrisk efter att ha sett de två första delarna och igår kväll var det alltså dags att se ”Valkyrian än en gång. Lika imponerad som jag var förra gången lika besviken blev jag på gårdagens föreställning.

Mest besviken blev jag på de tre herrarna, Hunding, Siegmund och Wotan´s insatser och allra mest besviken blev jag på Wotan dvs Urban Malmbergs insatser. Det går ju också att uttrycka som att det var ömsom vin ömsom vatten. Ibland var han lysande, men det varade bara några få minuter varje gång och jag har funderat på orsaken till detta, men ännu har jag inte hittat en trovärdig förklaring och kanske var det helt enkelt att det var jag som var ur form?

Det lät inte särskilt bra och vid ett par tillfällen lyckades Wotan inte ta sig fram i orkesterbruset, utan det kändes som orkestern dränkte honom. Kort sagt jag tyckte att jag hade svårt att höra hans röst. Om det nu var på det viset att han var aningen indisponerad så anser jag nog att någon i teaterns ledning borde ha talat om det för publiken, men eftersom detta inte gjordes utgår jag från att detta inte var förklaringen.

Jag var inte heller riktigt nöjd med Siegmunds insatser, men han kom igen med bravur i andra akten. 2004 hörde jag Jan Kyhle i samma roll på GöteborgsOperan och det var en nästan magisk upplevelse, vilket man inte kan påstå om gårdagens föreställning.

Vad det gäller Hunding´s insatser så kan jag konstatera att jag vanligtvis gillar Michael Schmidberger, men precis som vid premiären, så har jag svårt att säga att jag gillar hans insats. Det sångliga är det inget större fel på, men hans agerande lämnar något i övrigt att önska.

Det som räddade gårdagens föreställning var tre damer och valkyriornas insatser. Främst bland damerna räknar jag Anneli Lindfors, Sieglinde, en roll som hon debuterade med igår. (tror jag)Vanligtvis sjunger ju Anneli en av rhendöttrarna i denna uppsättning. Ja, jag tvekar inte att kalla detta för en ren sensationell debut som wagnersångare. Det var alldeles utmärkt sjunget och väl framfört, innerligt och känsligt precis som det skall vara.

Den här debuten kommer säkert att öppna många dörrar för Anneli Lindfors och det har hon gjort sig väl förtjänt av. Det är särskilt roligt att ha få varit med om att en ung sångare gör en sådan succé och det bådar gott för tillväxten i operans värld och nu önskar jag bara att även publiken kunde föryngra sig.

Ivonne Fuchs som Fricka var helt enastående, men det är ju ingen förändring sedan förra omgången.

Brünnhilde sjöngs även denna gång av AnnLouice Lögdlund och inte heller på hennes insatser finns det något att anmärka.

Valkyriorna gjorde sin entré direkt från himlen och det upplevde jag som mycket effektfullt om än lite oroligt, men allt gick ju mycket bra dvs ingen skadade sig vid transporten uppifrån och ner.Dessutom sjöng och agerade de ju mycket bra. I sanning en annan presentation än den hyllade stockholmsversionen

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag trots allt är lika imponerad av uppsättningen som sådan och vad det gäller orkesterns insatser är jag om möjligt ännu mer imponerad än vid förra omgången.I morgon fortsätter sagan med ”Siegfried”

Här kan du läsa mer om mina intryck av förra föreställningen

Arkiverad under: Scen Taggad som: Nibelungens ring i Karlstad, Valkyrian

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in