• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

juridik

70 sajter misstänkta för upphovsrättsbrott stängdes utan rättslig prövning

28 november, 2010 by Rosemari Södergren


Flattr this

Det är rätt uppenbart att hovrättens dom mot Pirate Bay är en del i det krig som pågår om Internet.
I USA stängdes 70 sajter i fredags (26 november) misstänkta för upphovsrättsintrång stängdes utan rättslig prövning.

Det är helt sjukt hur kampen för att behålla det gamla systemet för ekonomisk vinning inom film och musik förs utan rättslig prövning och hur vi alla misstänks. Hur ska vi annars tolka att lagar som Datalagringsdirektivet och FRA-lagen ska lyssna av oss allihop, utan rättslig prövning?

På samma sätt är det helt horribelt hur männen bakom Pirate Bay dömts till skadestånd på 46 miljoner när mannen som mördade lilla Engla inte ens ska betala 100.000 i skadestånd.

Det här är i allra högsta grad politiska frågor: hur ska en människa värderas? Hur mycket får stat och myndigheter övervaka den enskilda?

Det är absurt. USA:s ledande politiker brukar vilka framställa det amerikanska systemet som ett land med frihet och där den lilla människan kan lyckas. Hmm? Det är samtidigt ett stort förtryckarsamhälle där de små är rättslösa ifall de råkar komma i vägen för stora ekonomiska intressen.

Okey: vi kan ha olika tankar om hur upphovsrätten bör fungera på bästa sätt. Att den som har stora ekonomiska intressen kämpar för sin sak, är inte konstigt. Den som blir mycket rik har väl ofta väldigt mycket kraft och envishet och anser sig själv ha all rätt.
Det som är skrämmande är att myndigheter och stater, som USA, helt oreserverat ställer upp på dessa krafter. Och att de gör detta utan rättslig prövning. Att det rättssystem människor utformat raseras.

Ägaren till en av de blockerade sajterna, torrent-finder.com, säger till torrentfreak.com att blockeringen av sajten inte föregicks av någon som helst varning och att inte heller dess webbhotell Go Daddy hade hört något i förväg. Homeland Securitys talesperson meddelade dock att man hade fått domstolsbeslut på blockeringen, men kunde inte säga mer med hänvisning till en pågående utredning.

Ur Dagens Nyheter:

Amerikanska myndigheter har blockerat 70 sajter som misstänks ha använts för upphovsrättsintrång. Detta utan att internetoperatörerna först varskotts. USA:s blockering påverkar hela världens tillgång till sajterna.

Domen mot Pirate Bay är bara ett av många övergrepp mot intergritet och mot rättssäkerhet. Rasmus Fleischer har tagit upp några viktiga fall:

Jag tänker spontant på tre aktuella processer. Dels det så kallade streamingmålet eller länkmålet (Hudiksvalls tingsrätt, B1230-09) som är ett brottmål mot en privatperson. Dels två tvistemål som trots att de rör The Pirate Bay knappt fått en bråkdel av brottmålets uppmärksamhet. Stockholms tingsrätt beslöt om vitesförelägganden dels mot Black Internet som förbjöds leverera bandbredd till The Pirate Bay, dels mot några av de som dömdes i brottmålet som förbjöds att fortsätta drifta The Pirate Bay, hur nu detta skulle bevisas om de inte säger det själva.

Fall som alla har stor betydelse för webbens framtid.

Mary på Mina Moderata Karameller följer upp många aspekter på integritetsfrågorna och domen mot Pirate Bay också:

Summa kardemumma: Måste alla beviljade skadestånd justeras, och i så fall, med en två eller fler nollor? (skadestånd till de anklagade, enl. begreppen falsk tillvitelse, eller – för domstolen – ocker? Men finns ocker i negativ form? Ja, till en början så skall man inte utdöma fängelsestraff i ett fall som detta utan att kunna räkna, eller ha ett uns om juridikens helhet i ett måi.

Det är också jätteviktigt att komma ihåg att politiken till syvende och sist handlar om människor och deras villkor. Piratpartiets vice ordförande Anna Troberg skriver det: Det handlar inte om teknik och pengar, det handlar om människor av kött och blod.

Mycket i det här ämnet finns också hos Emma på Opassande:

Fildelning är positivt för samhället. Det är positivt för kulturen. Det förstör inte, mejar ner eller tillför nån kostnad för samhället som är tung att bära. Fildelning är kärlek till kulturen och hör inte hemma i den typen av lagstiftningsjämförelser alls.

Och Tomas Mazetti från Studio Total har en rolig, läsvärd vinkel i sin debattartikel:
The Pirate Bay bättre än kungen på att representera Sverige

Läs även andra bloggares åsikter om USA, fildelning, upphovsrätt, juridik

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: fildelning, juridik, Upphovsrätt, USA

Högerregeringen redo att ta ytterligare ett steg mot övervakningssamhället

11 november, 2010 by Rosemari Södergren

Minister Ask har idag på regeringens uppdrag presenterat ett förslag 0m lagring av trafikuppgifter. All vår epost och alla våra SMS ska lagras i minst sex månader.
Aftonbladet berättar:

Förslaget, som nu skickas till Lagrådet, är tänkt att träda i kraft 1 juli nästa år.

Det är ingen snack om saken: detta är ytterligare ett steg mot ett övervakningssamhälle.
Inget snack om saken, detta är att kränka vår integritet.
När kommer beslut att kolla all vår vanliga post?

Nej, jag tror inte att beslut om att övervaka den vanliga posten kommer nästa vecka. Men vad är skillnaden på att vi kan skicka meddelanden med mobiltelefon och med epost? Att hota med terrorister och grova brottslingar är att blanda bort korten. Inte minskar brottslighet för att vår epost ska övervakas. Snarare används resurser på fel sätt.

Kamp mot brottslighet sker inte mest effektivt genom att möjliggöra övervakning av alla medborgare.

Först införde högerregeringen FRA-lagen och sedan ipredlagen och nu kommer denna variant av Datalagringsdirektivet. Som de svenska politikerna skyller ifrån sig på EU för. Men vi borde stå upp mot EU i denna fråga. Kraftfullt.

All övervakning kan och kommer att missbrukas. Det är inte så att västvärlden är befriad från politiska krafter som vill ha politik som gränsar till eller rent av är diktatur.

Mer om detta kommer att tas upp på Kulturbloggen, men nu måste rusa iväg till andra uppdrag idag.

Ett annat övergrepp på Internet har också skett när en man fällts för att ha länkat till webb-tv-tjänster på Internet. Falkvinge berättar mer.

Tills vi hinner blogga mer om dessa två ämnen: det finns en hel del om detta hos HAX och Anna Troberg.

Läs även andra bloggares åsikter om datalagringsdirektivet, integritet, storebrorssamhället, länkar, webb-tv, juridik

Arkiverad under: Krönikor, Kulturpolitik Taggad som: datalagringsdirektivet, integritet, juridik, länkar, storebrorssamhället, webb-tv

Nu har hovrätten chansen att göra om och göra rätt i Pirate Bay-rättegången

15 oktober, 2010 by Rosemari Södergren


Advokaternas slutpläderingar i fallet Pirate Bay i hovrätten hölls på fredagen.

Nu har hovrätten chansen att göra om och göra rätt. Att förhindra att ett stort juridiskt övertramp sker. Att fälla de fyra för brott mot upphovsrätten är ett grovt övertramp och visar på stor brist på kunskap om hur Internet fungerar.

Jag står på kulturarbetares sida, jag vill att människor som skapar ska ha möjlighet att leva på sina verk. Jag tror på att upphovsrätt ska finnas i vettiga former.
Men det är ändå fel att döma personer som bygger eller driver en sajt där människor kan dela med sig. För det är inte de som delat med sig av upphovsrättsskyddat material. Det är som om Blocket eller Tradera skulle fällas för att någon användare där säljer stöldgods.

Fälls Pirate Bay öppnar det för att i nästa steg fälla både Facebook och Google. Genom att söka i Google kan man också hitta upphovsrättskyddat material.

Oavsett om man tycker om att det finns fildelning av filmer och musik eller inte borde det vara uppenbart att det inte kan vara fel att skapa en teknisk plattform.

Som Jonas Nilsson, en av försvarsadvokaterna säger är domen mot Pirate Bay ett hot mot teknisk utveckling:

Det som Pirate Bays grundare gjort är inte mer brottsligt än det som sajter som Facebook och Twitter gör, hävdade advokat Jonas Nilsson när det på fredagen var dags för försvarets slutplädering..(Källa DN)

För övrigt tycker jag det är skrämmande att det är så tyst kring detta. Medier är mer upprörda över att Thomas Bodström kanske lämnar politiken och får ett avgångsvederlag.

Jo det finns saker att säga om det, om hur grupper som redan är välbeställda alltid lyckas hamna med fötterna ner, med ett bra bagage med guldpengar.
Men det är så det är – men när det gäller rättegången mot Pirate Bay är det Internets framtid som står på spel Och rättsamhället.
Ska den som har en butik kunna bli åtalad för att några går in där och utför något brottsligt? Ska den som tillhandahåller bredband kunna åtalas för att några gör brottsliga handlingar? Ska den som säljer mobiltelefoner kunna åtalas för att brottslingar använder mobiltelefoner?

Det spelar faktiskt ingen roll huruvida någon av de fyra åtalade politiskt är för fildelning eller inte. Deras politiska åsikter står väl inte inför rätta? Har det gått så långt att det pågår en politisk rättegång i Sverige, nu, år 2010?

Falkvinge, Piratpartiets ordförande, livebloggar från rättegången.

Martin Moberg har också bloggat om rättegången.

Flera bloggare skriver om att det egentligen är Internet som står inför rätta.

Relaterat om rättegången mot Pirate Bay:
Svenska Dagbladet 1, Svenska Dagbladet 2, Aftonbladet 1

Läs även andra bloggares åsikter om Pirate bay, fildelning, Internet, hovrätten, slutplädering, upphovsrätt, juridik, piratpartiet

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: fildelning, hovrätten, internet, juridik, Pirate Bay, piratpartiet, slutplädering, Upphovsrätt

Domen mot Pirate Bay ett stort brott mot rättsäkerheten

28 september, 2010 by Redaktionen


Också den som är emot fildelning av musik och film borde inse hur rättsvidrigt det är att männen bakom Pirate Bay dömdes i tingsrätten. De har skapat ett verktyg, eller rättare sagt en sajt med funktioner, som gör att människor kan fildela.
Men fildelning i sig kan aldrig vara olagligt.
Det är vad människor delar med varandra som enligt nu gällande lag kan vara olagligt.
Det är hur sjukt som helst att de som skapat sajten kan dömas för vad de som utnyttjar sajten gör.

Kan grundaren av Internet därmed också dömas?

Nu är Pirate Bay uppe i hovrätten.
Först och främst luktar det manipulation att den rättegången görs direkt efter valet. Om den hade gjorts före valet kunde den mycket väl ha påverkat röstantalet för Piratpartiet. Det kunde i sin tur ha fört med sig att det varit Piratpartiet och inte Sverigedemokraterna som var i vågmästarställning idag. En helt klart bättre situation som nu fuskades bort av de mäktiga krafter som planerade för att få bort Piratpartiets chans att få röster på grund av myglet i samband med Pirate Bay-rättegången.

Jag såg i SVT:s nyheter om Pirate Bay-rättegången. När det som hänt var ihopklippt blev det ännu sjukare att se att domaren som dömde blev friad för jäv, när han helt klart har nära förbindelser med Pirate Bays motpart i rättegången.

Det är så uppenbart att domen inte är korrekt och att domstolen är part för ena parten. Det är så uppenbart och tydligt att domstolarna går i film- och musikindustrins ledband. Det är en politisk rättegång.

Henrik Alexandersson bloggar inför rättegången:

Det kommer knappast att bli lika mycket show som förra gången – eftersom hovrätten huvudsakligen kommer att bedöma vad som sades och skedde i tingsrätten. Förutom parternas slutpläderingar kan det i princip bara bli fråga om att höra nya vittnen.

Men målet är ändå oerhört intressant. Här skall man komma ihåg att inget upphovsrättsskyddat material har legat på TPB. Vad man kan finna är länkar, med vars hjälp man kan nå de torrents som i sin tur kan användas för att tanka hem musik, film och annat från tredje man. Länkar som man, för övrigt, även kan finna på till exempel Google.

Piratpartiets ledare Rick Falkvinge kommer att liveblogga på plats från Hovrätten.

Relaterat:
Dagens Nyheter, SVT Nyheterna, Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om pirate bay, fildelning, rättegång, juridik, Piratpartiet

Arkiverad under: Scen Taggad som: fildelning, juridik, Pirate Bay, piratpartiet, rättegång

DN ger ansikte åt faran med papperstidningar

22 augusti, 2010 by Rosemari Södergren


Ett stort uppslag i Dagens Nyheter nu på söndagsmorgonen skriker ut med stora rubriker: Wkileaks grundare misstänks för sexbrott

Den som hängt med nyheterna vet att det tog några timmar och sedan kom nyheter att Wikileaks grundare Julian Assange behöver inte längre överlämna sig till polisen. Klockan 16.30 på lördagen hävde chefsåklagare Eva Finné anhållan. ”Han är inte längre misstänkt”.

Nu är det inte alla som följer nyheter via webb eller tv. Det är många som nu på söndagsförmiddagen äter en frukost i lugn och ro och bläddrar i tidningen. Det är många som får de felaktiga uppgifterna till sig.
Det här visar verkligen på faran med papperstidningar.

Den som är lagd åt konspiration kan givetvis fundera kring varför DN släpper igenom en sådan felaktig artikel. Beskedet från chefsåklagaren om att Assange inte längre var anhållen kom redan 16.30. Det fanns allt tid i världen för DN att ändra i artikeln.

Är det medveten DN låter de felaktiga uppgifterna spridas under en hel söndag? Har de med konkurrens gentemot Aftonbladet som norpat Julian Assange till krönikör? Eller är DN överhuvudtaget emot icke-traditionella medier som Wikileaks? Eller är det rent slarv som gör att artikeln kom ut?

Jag vet inte vilket som är värst: om den största morgontidningen är så slarvig eller medvetet sprider falska uppgifter?

Att medier hängde på och rapporterade om anhållan var korrekt. Om de hade låtit bli att publicera det hade spekulationer kommit igång om varför de underlät att publicera. Wikileaks är en form av maktfaktor också och dess frontfigur måste räkna med att stå i rampljuset mer än en privatperson. Men då gäller det också för medier att ta ansvar och snabbt rätta när fel uppgifter kommit ut.

Kulturbloggen skrev: Uppgifter om att Julian Assange från Wikileaks är anhållen för våldtäkt måste fram, det är i linje med Wikileaks metoder kring öppenhet

Det står vi fast vid, men vi har gjort en uppdatering i det inlägget där vi lagt in att anhållan dragits tillbaka. Det är det minsta vi kan begära av gammelmedier också.

Aftonbladet har som enda svensk tidning fått en intervju med Julian Assange om anklagelserna:

”Jag har varnats för sexfällor”
Nu berättar Wikileaks grundare Julian Assange om våldtäktsanklagelserna
Julian Assange, Wikileaks grundare, är inte längre misstänkt för våldtäkt.
Åklagaren har dock inte släppt anklagelsen om ofredande.
I en exklusiv intervju i Aftonbladet i dag säger Assange att han är helt oskyldig.

—
Men det återstår många frågor.
En del bloggar har börjat namnge en ung kvinna som de hävdar är den som polisanmält Julian Assange.
De skriver bland annat: Att svensk media inte hänger ut henne beror förmodligen på att hon själv tillhör mediaeliten.
Det borde i så fall vara tvärtom: om den kvinna som polisanmält Assange inte tillhörde elitklassen bör hon få vara anonym, men om hon själv tillhör eliten i samhället tillhör det nog allmänintresset att namnge henne.

Relaterade bloggar: Rick Falkvinge och Anna Troberg och Mitt i steget.

Relaterade artiklar:
Expresens Mats Larsson har forskat i Julian Assanges hemliga bakgrund.
Expressen: Wikileaks misstänker: Det är en konspiration
Verdens Gang
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet 1, Svenska Dagbladet 2, Göteborgsposten, Sydsvenskan.

Läs även andra bloggares åsikter om öppenhet, Wikileaks, juridik, medier, journalistik, Julian Assange

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Journalistik, juridik, Medier, öppenhet, wikileaks

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 12
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in