• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Skräck

Filmrecension: Halloween – en riktig nagelbitare till skräckfilm

15 oktober, 2018 by Redaktionen

Halloween
Betyg 4
Svensk biopremiär 19 oktober 2018
Regi David Gordon Green

Lagom till allhelgonahelgen och halloween-helgen (som ju är två olika helger) hör det till att en riktig skräckfilm dyker upp på biograferna. Årets skräckfilm, Halloween, är riktigt, riktigt bra. Den är läskig och skrämmande och uppfyllde mina förväntningar. En riktig nagelbitare. Jag kunde nästan inte koppla av och luta mig ner och slappna av i fåtöljen i biosalongen någon gång under hela filmen.

För skräckfilmsfantaster är det som en tidig julafton att få se Jamie Lee Curtis återvända till sin ikoniska roll som Laurie Strode. Du konfronteras hon än en gång med sin bror, den maskerade massmördaren Michael Myers, som hemsökt henne sedan hon med nöd och näppe undkom honom under Halloweennatten för fyra decennier sedan.

Filmens konstruktion och historia påminner oss om 1980-talsfilmerna precis som tidigare serier, som Screah och Fredag den trettonde men denna version av Halloween är fri från stereotyper. Filmen börjar verkligen starkt och den förlorar inte i styrka utan är spännande, läskig och överraskande ända till slutet. En av de bästa skräckfilmerna i år.

Det är ett säkert team bakom filmen: Skräckmästaren John Carpenter, som regisserade den första filmen från 1978, är tillbaka, nu som filmens verkställande producent och han var även kreativ konsult under inspelningen. Manusförfattarna David Gordon Green och Danny McBride har skapat en berättelse som tar avstamp i Carpenters klassiker och Green står även för regin.

I rollerna: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Will Patton, Virginia Gardner, Nick Castle, Andi Matichak, Omar J. Dorsey m fl.

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Scen, Toppnytt Taggad som: Filmrecension, Recension, Scen, Skräck

Dom staden slukar – Nyskapad föreställning med nordisk skräck har premiär 5 december

4 december, 2017 by Redaktionen

Dom staden slukar är en nyskapad föreställning med nordisk skräck son har premiär 5 december 2017 på Teater Pero i Stockholm.

Ett pressmeddelande berättar:
En föreställning av och med Amanda Glans (Stockholm Lust), Frida Spång (Spångs orkester) och Agnes Branting (Storydox-sant på scen).

En ung DJ möter en man med ständigt vått hår och en förödande usb-sticka. En obducent får in ett stort antal lik med blodiga bröstvårtor. Ett nyförälskat kassabiträde upptäcker att hennes flickvän besöker inte ont anande Tinder-matchningar på natten. Och en datatekniker ställer sig frågan, hur skyddar du ditt barn mot din egen fru?

Staden är byggd för att skydda oss men för vissa varelser går vi aldrig säkra. I denna nya föreställning, gjord av berättartrion Evil Twin, blandas nordiska sägner och moderna legender i en urban miljö.

Berättartrion Evil Twin har tidigare turnerat med sin självbetitlade föreställning där de framförde japanska skräckberättelser. Nu hämtar de istället inspiration från gammal nordisk folktro och svensk populärkultur.

På scen: Agnes Branting, Amanda Glans och Frida Spång.

Tisdag 5 december
Teater Pero, Stockholm

Arkiverad under: Scen Taggad som: Scenkonst, Skräck, Spångs orkester

Bokrecension: De groteska

27 oktober, 2017 by Redaktionen

De groteska
Författare: Hanns Heinz Ewers
Utgiven: 2016
Översättare: John Berggren
ISBN: 9789186835279
Förlag: Hastur Förlag

Vad vore livet utan de mindre förlag som framhärdar i skuggan av de stora drakarna eller vad de nu populärt kallas? Ömkligt och skralt. Där ute finns det tack och lov ett flertal, ungefär en jättes hands full uppskattar jag det till. Man måste bara tröska sig fram på Google-åkern och följa okända fåror som leder en vidare. Det fina med förlagen är att de ofta nischat sig. De ger ut äldre dekadent litteratur, eller varför inte böcker från vansinnets rand. Hastur, som givit ut De groteska, ”fokuserar på klassisk skräck, fantasy och sf-litteratur”. 951 gillare på Facebook. Det om något är skrämmande.

De groteska är ett urval noveller av den i Sverige, kan jag tänka mig, inte särskilt välkände tysken Hanns Heinz Ewers. Åtminstone inte i de vidare läsekretsarna. Hanns kom till världen när ungefär en kvart återstod av 1800-talet och lämnade den året då blodbadet vid Stalingrad tog slut. 72 år gammal tror jag han var när han dog, men matematisk precision är trist.

Förordet är välbehövligt och välkommet för en icke-initierad som en annan. Det är omfattande och berör Hanns som person och de influenser han möjligen påverkats av. Jonas Wessel kontextualiserar och drar paralleller vilket ger ytterligare förståelse för novellerna och dess tillkomst. Hanns har i eftervärldens minne etsat sig fast kanske främst för sina politiska ställningstaganden. Uttalad nazist som han under en del av livet var, är detta inte helt orimligt. Detta behandlas i förordet och just kring denna fråga blir det inte helt bekvämt. Jag återkommer till det.

Novellerna följer i kronologisk ordning och skiljer sig, kanske just av detta faktum, ofrånkomligen i kvalité. I de äldre texterna skönjer man förvisso då och då samma känsla och stil som återkommer i de senare. De svajar emellertid en aning och vrider inte på samma vis som de nyare om armen på läsaren. De senare alstren har en stil som biter sig fast lika obarmhärtigt som honspindeln som hugger in i hannen och glupskt suger i sig livsjuicen.

Författare som ställer sig på tvären kommer ofrånkomligen riva upp känslor och orsaka reaktioner hos läsare och andra som inte läst men väldigt gärna vill tycka. Och jag tänker mig att det är sunt. Eskapism och förströelseläsning är inte något negativt i sig självt, men vi behöver då och då provoceras och tvingas välja sida. Undslipper vi att känna, kommer vi fårskalla in oss själva i enfalden. Av förordet får jag veta att Hanns ingalunda togs emot av idel anständiga och taktfasta applåder. Tvärtom. På bokens baksida står att han skrev ”några av sin tids märkligaste berättelser; mörka sagor om besatthet, förvandling, ondska och blod” och att han har kallats för ”Tysklands svar på Edgar Allan Poe”. Kanske lider vi idag av ett överskott på besatthet, förvandling, ondska och blod, men dåtid är dåtid och nutid är nutid – åtminstone tills den i nästa ögonblick övergår till det förgångna. En nutida läsare av västerländsk litteratur blir nog inte chockerad – och det behövs inte heller. Novellerna i De groteska äger stort värde även idag.

De blå indianerna är intresseväckande med sin tanke om ett kollektivt minne som ärvts mellan generationerna. En ung människa som knappt lämnat bakgården förmår minnas storslagna eskapader långt bortom bostäderna på stranden. Emellanåt skiner rasismen då och då igenom och det är upp till var och en att förhålla sig till detta faktum. Novellen är den tredje i ordningen och skrevs 1906. De tre följande är njutbara och den sista, Spindeln, som liksom de två föregående skrevs 1908, är kuslig. Spelmarkerna är obehaglig på ett annat vis och ger en viktig historisk inblick. Stanislawa d’Asps sista vilja är mystisk och suggestiv, egenskaper som för övrigt är gemensamma för lejonparten av texterna.

Här är inte rätt utrymme att djupare loda ned i mina inre tillstånd och icke-tillstånd, men vad som schematiskt kan kallas skräck (skräck är väl snarare känsla än genre?) skrämmer mig sällan. Som barn var jag mörkrädd och samma varg som jag intalade min syster låg och lurpassade under sängen fick mig att frukta att minsta lilltå utanför täcket helt säkert skulle innebära slutet i gråbenskäft. Däremot blir jag idag ofta illa berörd, exempelvis av en autentisk avrättningsvideo arrangerad av IS eller scenen i Machens Drömmarnas berg där en gladlynt hundvalp under fruktans…Vid läsningen av De groteska blir jag varken rädd eller illa berörd, men det förtar inte läsvärdet. De är kusliga på det där lägereldsviset och det är gott nog.

Åter till förordet. Ur ett historiskt eller litterärhistoriskt perspektiv är det av vikt att redogöra för vad samhällsvindar som blåste vid tidpunkten för en författares liv. Det kan ge ledtrådar eller aningar om författarens person och varför mottagandet från omvärlden av dennes verk blev som den blev. Och framförallt: Varför åsikter som idag, men naturligtvis även hos människor då, är motbjudande och hur det kommer sig att de förfäktades. Inte sällan får man brottas med frågan om det går att separera författare och dennes verk. I vilken mån kan man bortse från exempelvis en novells rasistiska partier? Går det att avnjuta drycken trots dess missfärgningar och beska eftersmak?

Jonas Wessel slår omedelbart fast att Hanns var nazist och talade illa om ”vissa folkgrupper”. Sedan ställer han sig frågan om ”Ewers var en mindre ’bra’ människa, vars författarskap man borde se ner på för att förstärka illusionen av sin egen moral och klokhet?” och frågar sig strax om hans verk då är ”mindre värda som litteratur”. Det bestämda svaret lyder: ”Givetvis inte” och Jonas avrundar med att Hanns, liksom vi, var ”barn av sin tid, på gott och ont”.

Många handlingar och tillstånd blir klarare, intalar vi oss åtminstone, när vi betraktar dem från ett retroperspektiv. Jag tror inte heller att vi behärskar introspektion särskilt väl. Snarare tänker jag mig att vi med tiden blir lysande självbedragare. Det gör ofta alltför ont att blottlägga karaktäristika och idéer hos oss själva som vi skäms över. Men att ”vara barn av sin tid” kan ursäkta vad som helst, på grund av de samhällstillstånd som då var vid handen, håller jag inte med om. Rasism är rasism oavsett tid och rum. Varken mer eller mindre. Det är skillnad på förståelse och acceptans. Om någon ur NMR visar sig vara en litterär förmåga utöver det vanliga – skulle vi läsa dennes bok ändå?

Från att ha accepterats av nazistpartiet, censurerades med tiden hans verk vilket ”måste ha varit ett oerhört hårt slag för honom” och han skulle lika gärna ”ha kunnat få en ögonbindel och blivit ställd bakbunden inför en exekutionspatrull. Det hade varit renare. Mer effektivt”. Aj. Hur många miljoner skulle inte ha tappat allt vad kreativitet heter hellre än att falla ihop som en hög med hundra kulor i sig, endast efterlämnandes hjärnsubstans och skallbensbitar mot tegelstensvägg?

Med det sagt, så är förordet som tidigare nämnts närmast oumbärligt och de illustrationer som Jonas bidragit med är obehagliga till sin natur, värda att skrivas ut och fästas på ytterdörren för att skrämma bort försäljare och förkunnare av diverse läror (radio- och TV-tjänst, den Stora Tidskriften och Jesu ord). Det är så nära skräck jag kommer under min läsning av denna läsvärda novellsamling vars innehåll är skrivet av en författare som man inte helt enkelt umgås med.

Arkiverad under: Bokrecension, Recension Taggad som: Edgar Allan Poe, novell, novellsamling, rasism, Skräck, Tyskland

Filmpodcast: Filmlådan #3 – Evil Dead (2013)

14 november, 2013 by Redaktionen

evil deadFilmlådan går in på sitt tredje avsnitt där remaken av Evil Dead recenseras. Topp 3 är läskigaste/otäckaste filmscenerna där starka upplevelser, barndomens övernaturligheter, bläckfiskfobier, vansinnets makt och rädslan att tappa sitt jag diskuteras ingående. Det hela mynnar ut i en terapisession där smaken är som baken – klyvd med en köttyxa..

Skräck och ångest i vår spooktacular-special!

 

 

 

Ladda ner som mp3.

SPELSCHEMA

00.00-15.25 EVIL DEAD (2013)
15.25-52.06 TOPP 3 LÄSKIGASTE/OTÄCKASTE SCENER
52.06-01.09.23 VAD VI HAR SETT [The Conjuring, Attack of the Mushroom People, Seed of Chucky, Hardware, Rob Zombie’s Halloween, Halloween: Resurrection]

 

Länk till iTunes

 

http://traffic.libsyn.com/filmladan/avsnitt3.mp3

Arkiverad under: Film Taggad som: ångest, evil dead, Filmkrönikan, podcast, Skräck

The Cabin In The Woods – När Hollywood är överraskande bra

18 maj, 2012 by Redaktionen

The Cabin In The Woods
Betyg: 5
Svensk Biopremiär: 18 Maj 2012

En av årets mest framgångsrika skräckfilmer kommer äntligen, efter många om och men och en kampanj startad av SF-Bokhandeln, till Sveriges biografer.

Bakom detta omdiskuterade verk finner vi Drew Goddard, mannen som även gav oss briljanta ”Cloverfield”, och Joss Whedon som även är bioaktuell med ”The Avengers”. De visar sig bilda en oslagbar duo när de ger oss något som redan är en stark kandidat till årets film.

”The Cabin In The Woods” är som taglinen (”You think you know the story”) föreslår en annorlunda film som besökaren bör veta så lite som möjligt om för att kunna uppskatta till fullo.

Till en början kanske den inte verkar så märkvärdig när vi möts av en enda lång rad skräckfilmklichéer som överlappar varandra. Vi får, som vanligt sedan ”Evil Dead”, följa ett gäng ungdomar som ska på utflykt till en gammal stuga ute i skogen för att festa och självklart råka ut för en rad otrevligheter. Dessa händelser är dock inte mer än en täckmantel för filmens vansinniga handling.

Det här är mycket mer än en skräckfilm, om det nu ens kan kallas en skräckfilm. Det är en lekfull resa som går ut på att överraska men framför allt underhålla publiken så mycket som möjligt, ofta på skräckinslagens bekostnad men alltid till åskådarens förtjusning. Filmen kan lugnt kallas intelligent, ett begrepp som kanske inte brukar förknippas med Hollywood.

Så ju mindre du vet om ”The Cabin In The Woods” destå bättre blir filmen, undvik alltså förhandsvisningar och recensioner, utan gå direkt till biografen med ett öppet sinne, förberedd på en upplevelse att minnas.

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension Taggad som: bio, Skräck

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in