• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Två bra böcker: Kjell Erikssons ”Kjell” och Lars Bill Lundholms ”Gamla Stan-morden”

25 oktober, 2009 by Rosemari Södergren

lundholm-lars-bill-gamla-stan-morden
Jag har så dåligt samvete. Två böcker som jag läst med stor behållning och som jag inte hunnit recensera:
Kjell Erikssons självbiografiska roman ”Kjell” och Lars Bill Lundhollms deckare ”Gamla Stan-morden”.

Det är lite klurigt med bokrecensioner, eller inlägg om böcker: det är inte alltid de läses som mest direkt när de skrivs. De har så kallad ”long tail”, att många läser dem senare. De söker via någon sökmotor för att hitta mer information om någon bok och hittar blogginläggen.

Det har hänt att jag haft väldigt mycket att göra och därför bara skrivit några rader om en bok jag precis läst, för jag inte haft tid att skriva något längre. Då har det hänt att någon hittat dit ett år efteråt och då kommenterat att det är dåligt att skriva så kort.

Sådana sura kommentarer har gjort att jag fått lite skrivkramp när jag haft ont om tid och skjutit fram inlägg om böcker jag läst. Men nu har jag bestämt mig för att det är bättre att jag gör kortare inlägg, så det blir av, än att jag har ambitionen att göra okända personers förutfattade krav på andra till viljes.

Kjell Eriksson har i romanen ”Kjell” skrivit om sin uppväxt under 1980-talet i ett radhusområde i en förort till Stockholm. Kjell är överviktig och det får han höra och veta.
”Skogaholmslimpa och för mycket O´boy blev min diet och fick mig att växa och bli allt tjockare. Snart förföljdes jag av både jämnåriga plågoandar och skolsyster5 som satte mig på tvångsbantning.”

Kjell är trots allt en stark person, rätt trygg i sig själv och klarar uppväxten. Men jösses vad arg man blir på fantasilösa och oförstående lärare under bokens berättelse. Boken ger ändå hopp, envisa ungar som Kjell är värdens hopp.

Lars Bill Lundholm är romanförfattare och filmdramatiker. Han är kanske mest känd som författare till tv-serien Skärgårdsdoktorn, men han har också skrivet manus till flera internationellt prisbelönta thriller för film och tv. Gamla Stan-morden ingår i en deckarserie om kommisarie Hake och är den fjärde i serien.

En känd skådespelare, Peter Branting, hittas död utanför sin bostad i Gamla Stan och flera kändisar från verkligheten har gett inspiration till en del karaktärer i deckaren.

Spännande, lättläst och kul med en deckare som utspelar sig en hel del i Gamla Stan.

På baksidan av boken står:

När den lika omstridde som kände skådespelaren Peter Branting hittas död utanför sin bostad i Gamla Stan ställs den egensinnige kriminalkommissarien Axel Hake inför ett av sina mest spektakulära fall. Händelsen väcker enorm uppmärksamhet och Hake tvingas hantera såväl den upphetsade pressen som sin opportunistiske chef Seymour Rilke. Dessutom upptäcker Hake att charmören Branting haft kontakt med Hanna hans Hanna.

Så visst: jag kunde ha skrivit mycket mer och utförligt om de två böckerna, det är de värda. Men jag har inte mer tid idag och tänker att det är bättre att jag får gjort ett inlägg om dessa två böcker än att de ligger och väntar på tid jag kanske aldrig att göra något längre på dem.

Gamla Stan-morden
Lars Bill Lundholm
ISBN: 9789185801701

Kjell
Kjell Eriksson
ISBN: 978-91-37-13391-1

Smålandsposten har också recenserat Kjell Erikssons bok ”Kjell”.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, deckare, recension, Kjell Eriksson

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, Deckare, Recension

Mando Diao: ”The Malevolence of Mando Diao”

25 oktober, 2009 by Redaktionen

mandodiao

Mando Diao är ett av Sverige mest kända och hyllade band. Det är ingen tvekan om det och har gjort en hel värld lycklig med sin musik ända sedan 1999. Under åren 2002-2007 hade bandet kontrakt med EMI och var synnerligen flitiga och genom det blev det en massa material som kom att gömma sig på baksidor, bonusspår och liveinspelningar som inte fick någon större spridning.

EMI har nu samlat dessa och nu i oktober släpptes en dubbel-cd med hela 39 spår samt en DVD. Det är mycket, det är t.o.m. för mycket. För när man lyssnar på dessa 39 spåren inser man att det är ingen tillfällighet att många av dem förpassades som bonus eller b-sidor – låtarna håller helt enkelt inte hela vägen.

Det blir mycket, för mycket av det goda. Man kan fråga sig för vem plattan har gjorts. Är det för fansen som missat alla spåren eller för samlarna som ska allt eller vem. Jag har svårt att se någon annan målgrupp för en i och för sig generös produktion. Vid en genomlyssning så blir det till sist en enda smet som blir allt för mycket av FM-rock. Det är inget som sticker ut, det är lite som fastnar. Varje spår hugger i nästa och det blir till sist bara anonymt och t.o.m. ganska intetsägande.

Mando Diao kan bättre, det har bandet visat. EMI:s påfund att samla alla dessa spår har egentligen inget annat syfte än att tjäna några kronor extra på gammalt överspelat material som borde ha fått stanna på b-sidorna och som tidigare bonusmaterial. Jag lär i varje fall inte lyssna mer, tyvärr.

Ingemar E. L. Göransson,
Bloggar också på Ingemars nya blogg

Relaterat: Aftonbladet, Värmlands Folkblad, Dala-Demokraten.

Läs även andra bloggares åsikter om musik, popmusik, recension, Mando Diao

Arkiverad under: Recension Taggad som: Musik, Popmusik, Recension

Recension: Seasick Steve: Man from another time

21 oktober, 2009 by Redaktionen

Redan när jag läser genom låtlistan vet jag att det här kommer att bli intressant. För återigen stöter jag på en artist som jag inte vet något om eller har hört förut. Men med spår som döpts till ”Diddley Bo”, ”Happy (to have a job)”, The Banjo Song”, och ”Seasick Boogie” lockas jag snabbt att börja lyssna.

Och lika snabbt sugs jag in i de historier som Seasick Steve sjunger om. Och han gör det med känsla och med en röst som är skön att lyssna på. Soundet är avskalat och speciellt. Stundtals är det uppenbart att han är influerad av John Lee Hooker, och lyckas skapa en mix av gammal och ny blues, som i slutänden känns modern.

Seasick Steve, eller Steve Wold som han egentligen heter, lämnade sitt hem i Kalifornien som 14-åring och började luffa runt världen, för att många år senare hamna i Norge, där han i sextioårsåldern släppte sitt debutalbum ”Cheap”.

”Man From Another Time”, som det senaste albumet heter, är en passande titel. Symbiosen mellan gammal och ny blues, en specialsträngad gitarr, låttexter om hopp och förtvivlan, som framförs av en sextioårig man som låter som han är trettiofem, innebär 50 minuter och 33 sekunders skön lyssning. Lägg till det faktum att Seasick Steve har ett coolt vitt skägg så har du allt som behövs för ett fantastisk bra bluesalbum.

sika-seasick-steveSika
Som också bloggar på Lunki and Sika.

Relaterat: Recension i Svenska Dagbladet.

Seasick Steve LIVE – NEW ALBUM – Man From Another Time

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, musik, blues, recension, Seasick Steve

Arkiverad under: Recension Taggad som: blues, Musik, Recension, skivnytt

Karin Wahlberg: Camilla och lögnen

20 oktober, 2009 by Redaktionen

karinwahlberg
Karin Wahlberg är en av de kvinnliga deckarförfattarna som nått höga försäljningssiffror under senare år. Och min favorit, för övrigt. Hennes böcker om den kvinnliga överläkaren Veronika och kriminalkommissarie Claes Claesson i Oskarshamn känns trovärdiga och intrigerna är föga tillkrånglade.

”Camilla och lögnen” är den första deckare av Wahlberg som vänder sig till en yngre läsekrets. Det är en bok som jag själv skulle önskat mig om jag var 12, 13 år. Den håller absolut för att läsas av en äldre publik också. Dramatiken är även nu fast förankrad i en vardag som många känner igen. Själv minns jag omedelbart hur det var att gå i skolan, det obehag jag kände inför dubbeltimme i fysik som låg sist på dagen – i åttan, för 30 år sedan.

Karaktärerna är också trovärdiga. Huvudpersonen Camilla upptäcker att hennes storebror döljer något. Hon finner en skokartong med en hemlighet i en garderob. Oron för brodern blandas med det egna tigandet, som blir till lögn. De vuxna i hennes omgivning vill väl men Camilla väljer ändå hellre att tala med sin döda mor i fantasin än med pappa och hans nya flickvän.

Det är spännande och läsvärt även bortsett från själva deckartråden. En bok att unna unga läsare, helt enkelt.

Lilly Hallberg

Karin Wahlberg
Camilla och lögnen
Förlag: B Wahlströms
ISBN 9132155654
ISBN-13 9789132155659

Läs även andra bloggares åsikter om barnböcker, ungdomsböcker, recension, boktips, Karin Wahlgren

Arkiverad under: Recension Taggad som: Barnböcker, boktips, Recension, ungdomsböcker

Nya illustrationer lyfter Alice i Underlandet

20 oktober, 2009 by Redaktionen

ALICE jacket

Sagovärlden i ”Alice i Underlandet” hör till den västerländska litteraturens klassiker, älskad av både barn och vuxna. Ramberättelsen är genialt enkel, en flicka ramlar ner i ett kaninhål och där nere väntar gestalter och äventyr som påminner om drömmarnas vindlade vägar.

När nu Wahlström ger ut en nyutgåva med den oavkortade texten är det med illustrationer av Robert Ingpen, en prisbelönt australiensisk konstnär, enligt förlaget. Jag hade aldrig sett hans bildvärld tidigare men den känns med en gång bekant och samtidigt ny. Som illustrationer till Lewis Carrols text fungerar de utmärkt. De både understryker det dunkla, drömlika i berättelserna och ger med sin detaljrikedom en exakt belysning vid skilda tillfällen.

Som barn läste jag delar av texten i tioårsåldern, samma ålder som den riktiga flickan Alice var i då hon först fick höra berättelserna under en utflykt, berättade av Lewis Carrol. Han var lärare vid den skola i Oxford där hennes pappa var dekan. Alice och systrarna blev så överväldigade av sagorna läraren berättade att de bad honom skriva ned dem. Jag fann dem också fascinerade, kände ett sug efter att få veta vad som mer väntade i underjorden, men samtidigt djupt skrämmande och hotfulla.

Robert Ingpens bilder fångar mästerligt barnets blick i mötet med de vitt skilda fantasikaraktärerna, många väsenskilda från den ständigt smilande Solkatten. Det är som att Alice känsla är återgedd i varje penndrag. Och det allmänmänskliga i berättelsen är även uttryckt i bilderna. Det rika bildmaterialet lyckas med det som är en del av textens storhet; att lämna åt läsarens fantasi att fylla i mening. Och det är också kanske en viktig anledning till att de ter sig så tidslösa, på samma sätt som berättelsen om Alice i Underlandet.

Text: Lilly Hallberg

”Alice i Underlandet”
Lewis Carroll
(Översättning: Christina Westman)
Illustrationer: Robert Ingpen
Förlag: B. Wahlströms
ISBN 10: 91-32-15664-2
ISBN 13: 978-91-32-15664-9

Läs även andra bloggares åsikter om bilder, sagor, recension, barnlitteratur, böcker, illustrationer, Alice i Underlandet, Robert Ingpen, Lewis Carrol

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Barnlitteratur, bilder, Böcker, Recension, sagor

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 219
  • Sida 220
  • Sida 221
  • Sida 222
  • Sida 223
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in