• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

medkänsla

En stor bugg i Försäkringskassan

30 oktober, 2010 by Rosemari Södergren

Att svårt sjuka människor riskerar att kastas ut från Försäkringskassan är ovärdigt ett modernt samhälle. Men det finns flera andra stora buggar i det nya systemet för Försäkringskassan. Experter på sjukförsäkringen pekar på några av de grövsta misstagen i systemet, i en debattartikel i DN.

Det tar upp hur Försäkringskassans regler delar in människor i ett A-lag och ett B-lag bland de sjuka. Eftersom riktlinjerna inte accepterar individuell bedömning utan har slagit fast vilka sjukdomar som ska anses vara svårare än andra öppnar det givetvis för en mängd felaktiga bedömningar. Det är inte sjukdomen i sig som avgör hur svårt drabbad en människa är, utan hur den har drabbat personen som är sjuk. Men det tas inte hänsyn till i Försäkringskassans riktlinjer.

Men det kanske allra sjukaste är regeln att en svårt sjuk människa som varit sjuk i ett år ska testat utifrån hela arbetsmarknaden. Om en människa har en sjukdom som gör att han/hon inte kan stå upp utan måste sitta i rullstol och han/hon jobbar inom långvården kan Försäkringskassan ändå bestämma att personen inte ska få sjukpeng. Han/hon skulle ju kunna jobba som vakt på högskoleprov där han/hon kan sitta ner.

Experterna skriver i debattartikeln:

Hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut eller vilka krav som ställs på arbetsmarknaden har inte berörts i lagstiftningen. Inte heller framgår om den enskilde ska kunna försörja sig på arbetet eller om bedömningen kan göras mot tillfälliga arbeten, som till exempel att vara skrivvakt på universitetet. Det som däremot framgår av lagstiftningen är att de arbeten mot vilka rätten till ersättning bedöms, inte behöver finnas tillgängliga för den enskilde. Det räcker att ett sådant arbete kan finnas. Så frågan är: Hur fiktiva får arbeten vara innan de inte längre finns på den reguljära arbetsmarknaden?

Ett arbete består av en mängd olika arbetsuppgifter och hur dessa arbetsuppgifter sätts samman varierar över tid, även inom ett och samma företag. Inom företag finns i många fall arbeten som anpassats för en redan anställd som drabbats av långvarig sjukdom, till exempel vissa typer av lagerarbeten. Dessa arbeten finns inte tillgängliga för personer utanför företaget och frågan är om dessa arbeten ska anses som ”reguljära”.

Försäkringskassan kan alltså bedöma att en svårt sjuk skulle kunna utföra någon form av arbete någonstans, trots att det är hur orealistiskt som helst att den sjuke skulle bli anställd.

Det är en stor bugg i Försäkringskassan.

Eller så är lagstiftarna så okänsliga för hur människor drabbas och har total brist på empati och medkänsla.

Martin Moberg har också bloggat om detta, liksom Ett hjärta rött och Röda Malmö och Feel in the blog.

Läs även andra bloggares åsikter om Försäkringskassan, debatt, samhälle, medkänsla, sjukpeng

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: debatt, Försäkringskassan, medkänsla, samhälle, sjukpeng

Försäkringskassans personal har tappat all känsla för rim och reson

30 december, 2009 by Redaktionen

maktfullkomliga
Försäkringskassan anser att Sofia Karlsson borde ha vänt sig till AF för att söka jobb samma dag som hennes son dog visar väl att myndighetens personal tappat all känsla för rim och reson och att missförhållandena inte bara beror på otydlig lagstiftning utan på personer som är direkt illvilliga. Till saken hör att kammarrätten delade Sofias uppfattning men att denna dom överklagats av FK.

Svenska Dagbladet berättar
Kvinnans cancersjuke son avled i hennes famn. Dagen efter skulle hon ha skrivit in sig som arbetssökande på

Arbetsförmedlingen, anser Försäkringskassan – som valde att inte bevilja henne sjukpenning.
Länsrätten rev upp beslutet, men Försäkringskassan väljer nu att driva ärendet vidare till Kammarrätten.

Det finns de som till exempel säger: Det är högerregeringen som har ansvaret. Det är en politisk fråga.

Till detta kan man säga bara en sak: Jag skulle påstå att det är både och. Det skulle inte räcka med att vi medborgare ser till att högerregeringen byts ut mot en S-regering den 19:e september 2010. Man måste, samtidigt, påverka bestämd beslutsfattarna så att de i sin tur skapar förutsättningar för att Försäkringskassan EN GÅNG FÖR ALLA rensas ut, lik det augeas-stall det är nu.

Deär dags att vakna upp.
Om du tycker som jag: anmäl sig till Facebooks-gruppen: ”Vi som hatar maktfullkomliga myndigheter t.ex. Försäkringskassan”!!

Relaterat:
Dagens Nyheter

Läs även andra bloggares åsikter om samhälle, medkänsla, Försäkringskassan, maktmissbruk

Arkiverad under: Scen Taggad som: Försäkringskassan, maktmissbruk, medkänsla, samhälle

Det borde vara obligatoriskt för ministrar att leva på akassa ett halvår

11 november, 2008 by Rosemari Södergren

En svensk månadslön är ofta mer än 18.700 kronor. Men om du ska få 80 procent av din lön i akassa om du blir arbetslös får du inte tjäna mer än 18-700 kronor, för där ligger taket i arbetslöshetsförsäkringen. Mer än 80 procent av 18.700 ersätts inte.

I morse berättade Ekot att siffror från Arbetslöshetskassornas samorganisation visar att det är rekordmånga, drygt sju av tio, som får ut mindre än 80 procent av sin forna lön i ersättning.

Högsta dagersättningen ligger alltså fortfarande på 680 kronor. Vilket gör att alla som tjänar mer än 18.700 kronor i månaden slår i taket om de blir arbetslösa.

Ett slags chockbesked kom idag för många när Volvo varslar – igen. Ytterligare 900 anställda inom Volvokoncernen varslas.

Vad säger då arbetsmarknadsministern, Littorin, om detta. Och om att de allra flesta inte ens kommer att få 80 procent av sin lön i akassa? ”Skrämselproganda” ska han ha sagt, enligt Aftonbladet.

Taket i a-kassan kommer inte att höjas.
Det är arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorins besked till alla de som nu riskerar jobbet.
– Det är inte aktuellt. Istället vill vi se till att fler får ett arbete, säger han till aftonbladet.se.

Det borde vara så att alla som ska sitta som ministrar och bestämma över människor i detta land först skulle behöva genomgå en obligatorisk test: de skulle få leva i verkligheten, ha ett jobb inom industrin, eller på dagis, eller inom äldrevården i ett halvår, bo i en lägenhet i ett hyresområde i en förort till Stockholm, Göteborg eller Malmö. Eller bo långt ut på landsbygden i Norrland ett halvår och leva på akasse-ersättning.

Jag tycker också det vore bättre om människor har jobb än att de går på a-kassa. Absolut. Men säg till de arbetsgivare som sorterar bort ansökningshandlingar från alla som inte är män i 30-årsåldern. Gör något radikalt så människor får jobb.

Ingen människa får jobb för att akassan inte ger något. Det glöms ofta bort när avgifterna till akassan diskuteras. De var ju Littorin med om att höja kraftigt, för att få mängder av människor att hoppa av från akasse-systemet. Men avgifterna är bara en del: frågan är också vad man får ut av att vara med.

Att Littorin inte förstår hur livet kan vändas upp och ner för de människor som nu kan bli utan inkomst och ska få leva under julledigheten med denna oro inför framtiden, det är stor skam. Jag hoppas människor kommer ihåg detta när de går till valet 2010.

Relaterade artiklar:
Veckans affärer
DN Ekonomi
Aftonbladet: Vi hoppas kunna behålla huset
Dagens Nyheter
SVD: Besvikelsen är total
SVD: Volvo varslar ytterligare 900

Andra bloggar om: ekonomi, akassa, medkänsla, Littorin

Arkiverad under: Scen Taggad som: Akassa, ekonomi, medkänsla

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in